* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 47
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 49
I alt: 49

Forfatter Emne: Mangler en formel for at beregne en rings omkreds  (Læst 8413 gange)

Nedad

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Mangler en formel for at beregne en rings omkreds
« Dato: 04, Februar 2016 - 10:35 »
Hejsa,

Jeg har lidt hovedpine som google ikke kan hjælpe med. Skal finde en rings omkreds og ja, jeg kunne bare måle den der bruges i forvejen.

Men den der bruges i forvejen er med led der kan bøjes som en kæde, så jeg kan ikke få en præcis måling. Den eneste præcise måling jeg kan få er nå jeg trykker den flad og der er målet 25,26mm. Der er vedhæftet billeder så I kan se hvad jeg mener.

Hvordan konverter jeg denne flade linje til en cirkel?

Pft.
Nedad

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Mangler en formel for at beregne en rings omkreds
« Svar #1 Dato: 04, Februar 2016 - 11:02 »
Jeg citerer lige fra siden: http://hjortsmykker.dk/Blog/Fingerring-stoerrelse-guide-til-at-finde-din-ring-stoerrelse/
"Mål din finger udvendigt og find ring størrelsen"

Det fremgår af siden at fingerringes størrelse er lig den indvendige omkreds.

En fingerringstørrelse på 50 har en diameter på 15,92 mm  (= 50 / pi)

Det er derfor ikke det udvendige, men det indvendige længde mål som er interessant (2*indvendig længde = fingerringsstørrelse).

I øvrigt har guldsmeden et slankt kegleformet mål som kan fortælle dig ringens mål.

Edit: Jeg fik nu set efter på dit billede. Det er et indvendigt mål så fingerringen er nok en størrelse 51 (=2* 25,26 + slump), men gå til guldsmeden alligevel.

Held og lykke med frieriet  ;)
« Senest Redigeret: 04, Februar 2016 - 11:07 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

Nedad

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: Mangler en formel for at beregne en rings omkreds
« Svar #2 Dato: 04, Februar 2016 - 11:12 »
Hej Mikael,

Kender godt til denne metode, men har ikke adgang til fingeren hvis jeg ikke skal afsløre noget. Ellers ja, så var det lige ud af landevejen at få meget præcist mål.

Så det eneste jeg kan er at beregne, har ingen mulighed for at måle fingeren.

Mvh
Nedad

PS. Det er ikke et frieri, been there, done that :)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Mangler en formel for at beregne en rings omkreds
« Svar #3 Dato: 04, Februar 2016 - 11:47 »
Ja, og som jeg har angivet, så har du målt fingerringen til en størrelse 51 (=2*25,26 + slump).

På hjemmesiden, jeg refererer til, kan man så se at en ring af den størrelse har en indvendig diameter 16,55 mm.

Du kan også regne dig frem da du ved at 2*pi*r = omkredsen.

Hvor nøjagtigt vil du ha målet?
problemet er at den angivne ring er opbygget af kædeled, som derfor giver stor variation på målet (alt efter om du måler mellem  eller oven på 2 samlinger)

PS.
Citatet fra hjemmesiden finder jeg morsomt for, hvad er fingerens indvendige diameter?
Ha en god dag

Mikael Boldt

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Mangler en formel for at beregne en rings omkreds
« Svar #4 Dato: 04, Februar 2016 - 14:40 »
Hvis man måler centerafstanden mellem to af kædens stifter og ganger den med antallet af led, kan man få omkredsen af en polygon med lige så mange sider som der er led.

Denne polygon har en cirkel der går gennem leddenes stiftpositioner, men som har en større omkreds end polygonen....men samme diameter!!!
Fra denne diameter trækkes så et kædeleds tykkelse og vupti så har man den ønskede diameter.

Der kæves nok et vist kendskab til at måle, en målelup er at foretrække.......men jeg kan forstå at at kæderingen ikke lige er til at fjerne fra smykkeskrinet og medtage til guldsmeden.....hvilket givet er den sikreste metode :)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Mangler en formel for at beregne en rings omkreds
« Svar #5 Dato: 04, Februar 2016 - 16:50 »
Mikael har jo givet et overbevisende bud, men jeg vil foreslå en lidt anderledes målemetode:
Dit øverste billede, hvor ringen ses fra siden, viser leddene i venstre side ganske udstrakt.
Jeg ville derfor måle afstanden mellem de to yderste knopper og gange med 2 - det er ringens omkreds.
Diameteren får du så ved at dele med pi (som du roligt kan sætte til 22/7, det er mere præcist end måleusikkerheden).
Dette mål har du ikke taget, så jeg tør ikke forsøge mig med et bud.
Der er en anelse krumning på "linien", som trækker resultatet nedad. Jeg vil vurdere, at dette ret præcist går op med den modsatrettede fejl ved, at målet mellem knopperne er midt i ringen, ikke indvendigt.
Du kan jo prøve metoden og se om jeg bliver enig med Mikael!
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Mangler en formel for at beregne en rings omkreds
« Svar #6 Dato: 04, Februar 2016 - 17:37 »
Jeg vil nu foretrække Mikaels + slump metode Morten :) hvis det skal være simpelt og min hvis det skal være i nærheden.

Men skal der købes ny "ring" er guldsmedens konusmål det sikreste :)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk