* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 56
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 30
I alt: 30

Forfatter Emne: dieselpumpe ansugning og sugehøjde  (Læst 5121 gange)

geltzer

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
dieselpumpe ansugning og sugehøjde
« Dato: 23, Februar 2016 - 11:02 »
Hej

jeg står og skal ha installeret en dieselpumpe på et stort tankanlæg. tanken jeg skal suge fra er på 20 kubikmeter og er 3 meter høj. de fleste pumper jeg kan finde har en max ansugningshøje ved tørdrift på 1m. og da tanken godt kunne blive suget tør er det nok det jeg bliver nød til at gå ud fra.

af sikkerhedsmæssige årsager er det ikke en mulighed at suge fra bunden af tanken. der sidder et stålrør i toppen af tanken som er ført ned til 10cm over bunden, mit spørgsmål er så:
kan jeg bruge dette rør ved at montere pumpen lavt i forhold til tanken og derved benytte hævert princippet, til at hive olien de 3 meter op og ud af tanken til pumpen der sidder lavere end tankens bund? det skal siges at der er mulighed for at fylde/prime pumpen ved at fylde det nedadgående rør på ydersiden af tanken. men selvsagt ikke det indre.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: dieselpumpe ansugning og sugehøjde
« Svar #1 Dato: 25, Februar 2016 - 22:09 »
ØH!

Skal du suge fra 10 cm over bunden 3 meter op og ned under tankbunden. Hvad ned at få lavet et udløb 10 cm over bunden i siden af tanken?
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: dieselpumpe ansugning og sugehøjde
« Svar #2 Dato: 28, Februar 2016 - 04:26 »
Hvis din pumpe kun kan hæve 1 meter med luft i sugerøret, så kan jeg ikke få det til at ca. 6 meter slange med luft i en hævert skulle gøre nogen forskel. Pumpen skal stadig ved tørdrift kunne suge/lave vacuum 3 meter op i hæverten før det giver mening. Desuden ville "tør" jo betyde at der stadig var 10 cm. diesel i tanken. Endelig virker det ikke sikkerhedsmæssigt korrekt at montere en hævert i en tank hvor det ikke er forsvarligt at lave et bundudtræk.

Ville 10 cm dieselstand i tanken være ok at sætte lig med at tanken er tom?

 
Hvis det er muligt at prime pumpen på højtrykssiden må det vel også være muligt at lave et system der primer sugesiden af pumpen ved tørdrift?


Endeligt - ved tørdriftsituationen - vil tanken blive fyldt helt op efter tørdrift? - i så fald vil der næppe være nogen problemer.
vh.
Claus

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk