* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 28
I alt: 28

Forfatter Emne: Problemer med el-rudetræk "anti-smørelse"  (Læst 7952 gange)

Ken Selmer II

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 19
    • Vis profil
Problemer med el-rudetræk "anti-smørelse"
« Dato: 02, Marts 2016 - 15:16 »
Hej

Jeg har problemer med et af rudetrækkene i min gamle Laguna. Der sker det at den tynde wire der hiver ruden op og ned skrider på den trisse der skal trækken den, hvorpå den sætter sig fast. Jeg har repareret den en gang, men nu er den gal igen.

Jeg har ladet mig fortælle at der findes en slags ”anti-smørelse”,  der kan bruges til at give større friktion mellem trisse og wire.

Er der nogen her der kan fortælle hvad den slags hedder? Det er jo lidt svært at google når man ikke aner hvad man skal lede efter :(

Mvh

Ken

JPM

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 5
    • Vis profil
Sv: Problemer med el-rudetræk "anti-smørelse"
« Svar #1 Dato: 02, Marts 2016 - 16:11 »
Hi Ken,

Proev med harpiks pulver, det brugte jeg i gamle dage naar snore traekket i radioer ikke virkede ordentligt.

Du kan sikkert koebe pulveret i Sports-foretninger,  da pulveret ogsaa bruges i forb. med klatring.

Hilsen :)
John

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Problemer med el-rudetræk "anti-smørelse"
« Svar #2 Dato: 03, Marts 2016 - 11:41 »
Hvis vi taler harpiks er det lettere at bruge harpiks spray. Håndboldspillere bruger det på fingrene.

MvH,

Bent.

Ken Selmer II

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Problemer med el-rudetræk "anti-smørelse"
« Svar #3 Dato: 07, Marts 2016 - 17:01 »
Jeg ved ikke rigtig med harpiks, kan det skylles af med vand? Der kan jo trænge vand ned langs ruden, ikke meget men-.

Jeg har efter en del søgen fundet noget "Belt spray", Der er beregnet til kileremme og andre drivremme. Det kan muligvis også bruges. Det skal helst holde i lang tid. Det mest besværlige er at tage inderklædningen af døren. Montagen af snoretrækket kan klares på ca. 20min.

Jeg har god tid, ruden stoppede i lukket tilstand.

Mvh

Ken Selmer

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Problemer med el-rudetræk "anti-smørelse"
« Svar #4 Dato: 08, Marts 2016 - 01:09 »
Harpiks er ikke vandopløseligt.
Når det ligger i vand i nogle millioner år, omdannes det til rav ...  :)
Både harpiksen fra sportsbutikker og "belt spray" er dog givbetvis kunstharpikser, så jeg garanterer ikke for kvaliteten af ravet - du må vente og se!  ;D
Mvh. Morten Jødal

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Problemer med el-rudetræk "anti-smørelse"
« Svar #5 Dato: 08, Marts 2016 - 15:12 »
Jeg ved ikke rigtig med harpiks, kan det skylles af med vand?

Jeg genlæste dit spørgsmål og forstod det nu lidt anderledes, så mit forrige svar var måske ikke fyldestgørende?
Men her er en tilføjelse:
Ikke bare er harpiks uopløseligt i vand, det har også stor vedhængskraft til faste materialer, så der er kun ringe risiko for, at det kan skylles bort af vanddråber.
Det er faktisk præcis derfor håndboldspillere elsker det - og sportshallernes pedeller og badmintonspillere hader det!
For stoffet gør halgulvene permanent klæbrige, selv efter gulvvask.
Som nævnt er jeg temmelig sikker på, at "belt spray*" er omtrent det samme, så vælg det du synes bedst om.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Problemer med el-rudetræk "anti-smørelse"
« Svar #6 Dato: 09, Marts 2016 - 01:40 »
Min teori er at trissen og rullen engang har haft en geometri, som gav tilstrækkelig friktion. Men riller eller kærv er med tiden blevet slit så meget at dn nu skrider.
Ret den med fil eller nedstryger, Få eventuelt fat i en ny rulle.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk