* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 36
I alt: 36

Forfatter Emne: Procent vs. procentpoint  (Læst 10917 gange)

Claus F.

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Procent vs. procentpoint
« Dato: 12, April 2016 - 22:04 »
Hej alle

Jeg skriver, fordi jeg har en diskussion med min far om forskellen på procent og procentpoint. Han mener, det er en nymoderne betegnelse, som man ikke brugte i hans yngre dage. Dengang brugte man kun ordet procent.
Jeg vil derfor spørge.

1. Ved nogen, hvornår betegnelsen procentpoint blev indført i Danmark?
2. Hvornår fik betegnelsen sit faglige gennembrud inden for naturvidenskaben i Danmark?
3. Når noget på 59 procent bliver 10 procent mindre, falder det så til (59 - 10) 49 procent eller (59-5,9) 53,1 procent?

Med venlig hilsen Claus   

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Procent vs. procentpoint
« Svar #1 Dato: 12, April 2016 - 22:51 »
Hej Claus,
Til dine spørgsmål 1 og 2 har jeg intet svar, men min fornemmelse er, at ordet "procentpunkt/point" er af nyere dato.

Procent er normalt altid en relativ størrelse (noget er x% større eller mindre).

Ordet "procentpunkt/point" er en sproglig præcisering, som bruges når man regner med absolutte procenttal (og er efter min mening fornuftig).

Politisk parti XXX er sunket fra 20% til 17% og er altså gået 3 procentpunkt/points tilbage.

Politisk parti YYY er steget fra 20% til 25% og dermed med 25% (procent)

Jeg tror, at begrebet stammer fra 1990erne, men det er kun et gæt.

MvH,

Bent.

REDIGERET:

Til til spørgsmål 2: mig bekendt bruges "procentpoint" ikke i naturvidenskab, men kun af politikere og økonomer. Politikere hader at fremlægge konkrete tal, og ynder derfor at fedte rundt mellem procent og procentpoint.

« Senest Redigeret: 12, April 2016 - 23:03 af Bent Andersen »

Faurbye

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 43
    • Vis profil
Sv: Procent vs. procentpoint
« Svar #2 Dato: 13, April 2016 - 08:45 »
Hej Claus

Jeg har også kun svar på dit spørgsmål 3:
Hvis noget på 59% bliver 10% mindre, så havner man i min matematiske verden på 0,9*59%=53,1%.
For at kunne fortælle, at noget er gået fra 59% til 49% har nogen så indført begrebet "procentpoint", så man kan sige at det i dette tilfælde er gået 10 procentpoint tilbage.
Så det er vist nogenlunde det samme som Bent fortæller ;)

:)
Jens

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Procent vs. procentpoint
« Svar #3 Dato: 13, April 2016 - 16:36 »
For nu at tage det bagfra: jeg er enig med de to forrige mht. spørgsmål 3.

Mht. spørgsmål 2: Jeg har tilbragt hele mit arbejdsliv med naturvidenskab og er ALDRIG stødt på betegnelsen procentpoint i faglig sammenhæng. Så jeg tør godt svare ubetinget: betegnelsen er ikke på noget tidspunkt slået igennem i naturvidenskab.

Tilbage står så spørgsmål 1. Spørgsmålet burde retteligt stilles til Dansk Sprognævn, som holder øje med nye ord. Men heldigvis har sprognævnet lagt denne type svar online i form af ordbogen "Nye ord i dansk 1955 til nu" på adressen http://dsn.dk/noid.
Svaret her på "procentpoint" er "omkring 1970" - og et af de anførte eksempler er fra 1978, så Bent er afgjort for sent ude.

Jeg er heller ikke enig med Bent i, hvilken faggruppe, der har fundet på begrebet; jeg er helt sikker på det var journalister der kom først! Og min fornemmelse er, at politikere gladeligt bruger ordet, men økonomer i mindre grad - de har lært for meget matematik.
Ordet anvendes jo allermest om tal i meningsmålinger, og der kan det give god mening. Men alligevel:
Hvis et stort parti går tilbage fr 43% til 40%, er det et tab på 3 procentpoint. Men ikke værre end at det kan bortforklares med statistisk usikkerhed eller en enkelt uheldig sag: "Lad os se når vi kommer til valgdagen".
Hvis et lille parti går tilbage fra 5% til 2%, er det også 3 procentpoint - men for dette parti en katastrofe, der truer partiets eksistens!
Derfor bør dette metabegreb benyttes med stor skønsomhed - selv om jeg er enig i, at det netop i korte oversigter over statistiske resultater er lettere at overskue end at udregne de matematiske procenter, som for det store parti i mit eksempel ville være knap 7%, for det lille 60%.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Procent vs. procentpoint
« Svar #4 Dato: 13, April 2016 - 19:06 »
Jeg kommer i tanke om en historie, om en klasse sammenkomst, der foregår 25 år efter deltagerne har forladt skolen. Til festen dukker klassens dummehoved op i en Rolls Royce og alle undres. En spøger: "Hvad laver du siden du har råd til et sådant køretøj.
Manden svarer beredvilligt:" Jeg sælger bøger. Jeg køber dem for fire kr. og sælger dem for otte og de fire procent giver mig nok til, at leve som jeg gør det"  :)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Procent vs. procentpoint
« Svar #5 Dato: 16, April 2016 - 19:44 »
Citat fra: Claus F.
3. Når noget på 59 procent bliver 10 procent mindre, falder det så til (59 - 10) 49 procent eller (59-5,9) 53,1 procent?

Procenter er ensbenævnte brøker og man kan addere og subtrahere uden problemer.
(59-5,9) 53,1 bliver istedet (59%-10%)=(59/100 - 10/100) = 49/100 = 49%
Faldet svare til 10 ProcentPoint.
Begrebet PP stammer muligvis fra engelsk?

Percentage point - Wikipedia, the free encyclopedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Percentage_point

1.3.6.6.1. Normal Distribution.
http://www.itl.nist.gov/div898/handbook/eda/section3/eda3661.htm

Mvh jj

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk