* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 72
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 65
I alt: 65

Forfatter Emne: Vands smag  (Læst 13543 gange)

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Vands smag
« Dato: 28, Juli 2016 - 09:58 »
Hej,
Jeg håber der er nogen med bedre indsigt i kemi end mig der kan hjælpe mig. Jeg undrer mig over hvordan mit vand smager forskelligt alt efter om det kommer direkte fra hanen, har været frosset, eller kogt. Fx. er kogt afkølet vand, efter min smag bedst til danskvand i min sodastreamer, mens jeg altid har en karaffel i køleskabet til "drikkevand".
Jeg kan forstille mig at der sker ændringer i kalk- og mineralindholdet ved hhv kogning og frysning. Kogning afsætter jo kalk i kedlen, men hvad sker der ved frysning/køling i køleskab? Vandet her i Rønne har en hårdhed på 10-15g dH ifølge vandværket.
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Vands smag
« Svar #1 Dato: 29, Juli 2016 - 17:36 »
Min kone siger altid når vi kommer hjem fra ferier at kaffen smager anderledes herhjemme.
I år kom vi fra Jylland....Århus og Esbjerg. Hvor kaffen blev lavet af lokalt vand i campingvognens køkken uden smagskommentarer nogen af stederne. Men straks da vi kom hjem kom kommentaren. Uden at jeg  kan dokumentere kalkprocenten her i Allerød ved jeg at den er ret høj.

Men jeg har da oplevet at vand kan smage forskelligt. Især langs Rhone og Rhinen hvor forskellige bismage af kloragtig oprindelse kan smage igennem. Man kan konstatere at vand på 2 og 5 liters dunke sælges i store mængder i Sydeuropa, men vandet har nu ikke været så dårligt, at det har afholdt mig fra at drikke det.

På Tuborg I Hellerup havde de vand fra 7 forskellige boringer. Københavnervand blev brugt til rengøring, toiletter,brusebade og kaffe i kantinen. Vandet fra en boring i Dyrehaven blev brugt til danskvand "apollonaris" og så fremdeles havde hver boring sin opgave at levere vand til de forskellige produkter.......hvordan det klares i Fredericia i dag vides ikke


Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Vands smag
« Svar #2 Dato: 29, Juli 2016 - 21:20 »
Jeg synes også at vandet fra hanerne smager anderledes, jeg rejser en del i Sverige & Norge.  Men min erfaring siger mig at det er temperaturen der gør forskellen, vand smager vel ikke af noget???

Sjovt nok er et stof som vand helt uden energi, men dog det mest vigtige "brændstof" på hele kloden......

Og så skal man ikke tænke på at andre har drukket det samme vand før os.................

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: Vands smag
« Svar #3 Dato: 30, Juli 2016 - 10:47 »
Jeg synes også at vandet fra hanerne smager anderledes, jeg rejser en del i Sverige & Norge.  Men min erfaring siger mig at det er temperaturen der gør forskellen, vand smager vel ikke af noget???

Tror også kalk og mineralindholdet har stor betydning på smag. Jeg har ofte smagt på vand direkte fra en ferskvandsgenerator i forbindelse med opstart/drift, og det smager meget specielt (af ingen ting). Efterfølgende kommer det igennem filtre med bla sand der tilsætter kalk og mineraler.
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Vands smag
« Svar #4 Dato: 30, Juli 2016 - 16:35 »
Helt givet har mineralindholdet en afgørende indflydelse på smagen. Min kone, der som laborant har beskæftiget sig med vandanalyser i en stor del af sit arbejdsliv, kan nogenlunde angive mineralindholdet, når hun blot smager på vandet.
Selv kan jeg kun afgøre om der er meget eller lidt bikarbonat i vand, da det giver en helt speciel smag.

Hvis der ikke var forskel i smagen på vand, ville det nok også være svært at sælge små flasker med vand til en ofte formidabel pris.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Vands smag
« Svar #5 Dato: 31, Juli 2016 - 13:21 »
Jeg har oplevet små private vandværker med forsyning til et til tre huse, hvor vandet ikke blev behandlet. Stort indhold af jern eller salt kan give en kedelig afsmag.

Når vand henstår med fri overflade nogle dage, eller hurtigere ved kogning, fældes en del Ca og MG efterhånden som CO2 forsvinder.
Jørgen Harbst

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Vands smag
« Svar #6 Dato: 31, Juli 2016 - 14:07 »
Jeg tror både vandets hårdhed og indhold "salte" giver grundvandet sin unikke smag overalt.

Bor selv i Rønne, men må sige at klippevandet i Vang (18 km mod nord), hvor jeg har sommerhus, smager endnu bedre.  (http://tv2bornholm.dk/?newsID=92003)
Ha en god dag

Mikael Boldt

Kjeld

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Sv: Vands smag
« Svar #7 Dato: 02, August 2016 - 07:45 »
Man kan enda lave sin egen "Fransk vand" ifølge molecular gastronomisterne.
Fuld forklaring og med regneark for over 200 forskellige vand.

blog.khymos.org/2012/01/04/mineral-waters-a-la-carte/

http://blog.khymos.org/2011/01/30/diy-mineral-water/

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Vands smag
« Svar #8 Dato: 02, August 2016 - 23:27 »
Selvfølgelig er forklaringen på smagsforskelle i vand, at drikkevand ikke er rent H2O, men indeholder små mængder opløste stoffer (forhåbentlig kun mineralsalte!).
Både Ca- og Mg-ioner giver hver sin karakteristiske smagsnuance, som oftest (i de mængder, ionerne findes i dansk drikkevand) opfattes positiv.
Fe-ioner smager kraftigt igennem, og det synes ikke mange om; de fældes heldigvis ved den normale iltning på vandværket, som samtidig fjerner svovlbrinte, der er en normal bestanddel i kildevand fra dybe boringer.

Det er korrekt, at opløst CO2 - som harbst antyder - også har stor betydning, selv om sammenhængen er mere kompliceret end hans indlæg viser.
Men ved kogning uddrives så godt som al CO2, og det fører samtidig til pH-ændring og fældning af især calciumsalte. Kogt vand smager derfor decideret anderledes - og efter de fleste danskeres smag ringere, også når det er blevet koldt - end frisktappet vand. Noget andet er så, at blødt vand er fremragende til at lave the af (det gælder vist også kaffe, men der rækker min ekspertise ikke!), og jeg kan klart konstatere, at jeg laver bedre the hjemme, hvor mit vand er på ca. 7°dH, end i mit sommerhus, hvor det er omkring 17°dH. Samtidig skal jeg stort set aldrig afkalke elkedlen hjemme, men ofte i sommerhuset.

Overfladevand fra fjeldbække - som jeg netop har drukket i store mængder under en rejse til Færøerne - er meget blødt, og jeg bliver ikke forfalden; men færingerne elsker det! Jeg må dog medgive, at vandet er rent og klart uden ubehagelig bismag.

De vandkvaliteter, vi i praksis kan komme ud for (alt efter hvor vi bor og færdes) er:
  • Urenset kildevand fra dybe kilder. Det vil de fleste finde dejligt, når det er koldt, men ikke specielt velsmagende ved stuetemperatur - bl.a. pga en bismag af svovl.
  • Iltet kildevand fra dybe kilder (normalt vandværksvand), som har fået fjernet svovl og jern ved iltningen. Mineralindholdet og smagen kan variere, men oftest er det godt vand.
  • Overfladevand fra hurtigtløbende bække er sjældent i DK, men almindeligt i bjerglande. Efter min opfattelse lidt smagløst, men godt til mange formål, da det er blødt.
  • Overfladevand, som renses kemisk (med chlor) bliver aldrig godt vand, uanset vandværkets anstrengelse for art fjerne bismagen. Det er heldigvis sjældent herhjemme, men meget almindeligt mange andre steder.

I laboratoriesammenhæng har jeg også smagt demineraliseret og destilleret vand - men kun for at prøve det. Ingen af disse to kvaliteter er værd at drikke, skønt de er ufarlige.

Jeg kan tilføje, at jeg personligt sætter stor pris på danskvand, som jo har en lavere pH end normalt drikkevand (ca. 5, hvor grænserne for vandværksvand ligger mellem 7 og 8,5) og desuden læsker ekstra ved at perle. Men jeg ville ikke drømme om at købe vand uden tilsat kulsyre på flasker; det har ofte ringere smag end hvad man kan tappe af sin egen vandhane.
Derfor skal vi passe godt på vores grundvand!

Jeg tror vanen med at drikke flaskevand er en afsmitning fra turismen, idet vi ofte rejser til lande, hvor flaskevand (typisk produceret fra bjergbække) er den eneste realistiske mulighed for at få godt vand. Men de steder i Danmark, hvor kvaliteten er højere end vandværksvandet, er få!
Og jeg kan da minde om, at der har været flere "sager" om kvaliteten af flaskevand. Det danske mærke Maarum forsvandt, fordi kilden viste sig at give for ringe kvalitet - det dyre udenlandske mærke Perrier har haft en sag, hvor tappeanlægget forurenede vandet. Osv.
Men tro ikke på mig og min personlige smag: Lav i stedet en blindsmagning af både flaskevand og dit eget vandværksvand samt kildevand fra skoven, hvis du er i tvivl. Husk det skal være ved stuetemperatur - meget kan skjules, når vandet er dejligt koldt og forfriskende!!!
Mvh. Morten Jødal

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Vands smag
« Svar #9 Dato: 03, August 2016 - 13:52 »
Har nogen her på siden erfaring med Lifestraw Mission?
Før en netop overstået tur til Sverige overvejede jeg at købe en sådan, men fik det ikke gjort.
https://www.vandfilter.net/produkt/lifestraw-mission-12l-vandforsyning/
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk