* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 64
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 56
I alt: 56

Forfatter Emne: Google overvågning?  (Læst 5058 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Google overvågning?
« Dato: 01, August 2016 - 14:35 »
Mit behov for telefoni på gaden er stærkt begrænset, så først nu har jeg købt en "smartphone" da det efterhånden synes nødvendigt for at begå sig i samfundet!
Da jeg ved I er mange her som er "voksne" lige som jeg, vil jeg høre jeres mening.

Jeg forsøger at deaktivere så meget som muligt som jeg ikke har behov for - om ikke andet så for at spare strøm.
Jeg har godt nok en Goggle-konto, men mange af deres såkaldte "tjenester" kræver at man accepterer at blive overvåget så de kan sende viden om hvor man er, selvom ingen apps (hader det ord) er åbnet.
Jeg aner ikke hvad de skal bruge det til og det nemmeste er bare at trykke OK. Så åbner der sig måske en ny verden for mig?

Nu er det ikke fordi jeg har noget at skjule for nogen, men denne konstante overvågning er mig principielt imod, derfor indtil nu siger jeg NEJ.
Jeg tror de fleste mennesker egentlig har det som jeg, men at disse portable computere med GPS er blevet så almindelige at det generelt accepteres.

Er det virkelig blevet sådan, at folk ikke har noget privatliv længere? Hvad gør I?

Jan

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Google overvågning?
« Svar #1 Dato: 01, August 2016 - 18:02 »
Er det virkelig blevet sådan, at folk ikke har noget privatliv længere? Hvad gør I?

Jan

Jeg har købt en "dumbphone" til 18 Euro uden abo.
Dertil et taletidskort, som kan oplades overalt.
Akkulevetid: ca. 10 dage.

Problem solved.

Bent.

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Google overvågning?
« Svar #2 Dato: 01, August 2016 - 20:09 »
Citat fra: Sophiante
Er det virkelig blevet sådan, at folk ikke har noget privatliv længere? Hvad gør I?


Spioner er nok noget jeg må lære at leve med ligesom atomBombeTruslen :(
Når jeg modtager epost med tilbud fra nogle danske virksomheder blive næsten alle billede blokeret med spywareBegrundelse for at beskytte min computer. :)

Jeg har fravalgt oprettelse af en Microsoft-konto fordi MS kræver oplyst første 6 cifre i mit personNummer samt køn.
Med disse oplysninger kan en' uhæderlig ansat formodentlig konstruere de sidste 4 cifre og evt. vidresælge mit personNummer til misbruger?
Men det tror jeg selvfølgelig ikke, at de kunne finde på :)
Microsoft-konto.
https://signup.live.com/
Derfor fravælger jeg også Facebook :)
Velkommen til Facebook - log på, tilmeld dig eller få mere at vide
https://da-dk.facebook.com/
Men ellers har jeg ikke haft de store problemer med Windows 10. :)
Jeg har ikke oplevet problemer med blåSkærmNedBrud. :)
Måske fordi jeg også har fravalgt IE, EDGE og flere andre MS-programmer? :)

Istedet har jeg valgt en GoogleKonto, som kun kræve navn oplyst.

Jeg har forlængst accepteret, at jeg ikke har noget privatliv.
I bogen Spycatcher fortælle Peter Wright, hvordan han i begyndelsen af sin karriere sad på posthuset og åbnede luftPostBreve med en tynd opslidsed bambusPind. :)
Men måske husker jeg forkert? :( -Læs evt. selv bogen: :)

Spycatcher - Wikipedia, the free encyclopedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Spycatcher

Nogle arbejdsGivere spionere tilsyneladende også mod deres ansatte :(
You won't believe what gets an email flagged at Goldman  CNBC has the list.
http://www.cnbc.com/2016/06/15/you-wont-believe-what-gets-an-email-flagged-at-goldman-cnbc-has-the-list.html

Windows Mail blokere nogle billeder i mail fra e-boks.dk for at beskytte min computer, hvilket er meget positiv :)
e-boks.dk kræver kendskab til min CPR-nummer og det kan jeg ikke fravælge  :(
Så det må jeg leve med i lighed med atomBombetruslen og inflation :(

Til gengæld er der mange fine tekniske programmer på Google play til 0,00kr :)

Mvh jj

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Google overvågning?
« Svar #3 Dato: 02, August 2016 - 21:57 »
Jeg er glad for min smartphone og vil ikke bytte tilbage.
Men jeg er heller ikke glad for alt for megen overvågning fra diverse kommercielle parter.

Min løsning er at slå GPS og data fra under normal brug.
Det kræver - de relativt få gange, mit behov er at lave en googlesøgning eller finde vej i en fremmed by - at jeg åbner tjenesterne. Det kræver to fingertræk plus et tryk på skærmen at få data i gang - et ekstra, hvis jeg også vil have gps.

Mit erfarede plus er, at batterilevetiden er steget fra 1-2 dage til 8-10 dage. Jeg har endnu ikke savnet noget, der krævede, at jeg skulle opgive min position.

Jeg må dog tilføje, at jeg har købt en bil-GPS, som er autonom - jeg kunne have fået den billigere, hvis jeg ville have haft en, der krævede en smartphone inden for rækkevidde, og endnu billigere, hvis jeg havde ladet telefonen klare hele vejvisningen (men skønt jeg har kørt med nogle stykker, der har valgt sidstnævnte løsning, har jeg endnu til gode at se den udført smart med telefonen fast placeret i bilen, så man ikke distraheres af, at den rutscher udenfor synsfeltet).

Jeg foretrækker endnu en rigtig PC til banktjenester og e-boks.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk