* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 54
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 29
I alt: 29

Forfatter Emne: Skæring af alu profil rør  (Læst 11698 gange)

jesper kragh

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Skæring af alu profil rør
« Dato: 29, August 2016 - 13:08 »
Hej Alle

Jeg står med en udfordring. Jeg skal skære et 8mm alu rør i skiver der er ca 3mm tykke. Jeg indtil videre prøvet med en rundsav med en matal klinge. Den river dog det sidste af alu'en over, så skiven ikke bliver fin. Dette kunne jeg til dels løse ved at sætte tape om røret, men det kræver at jeg skal pille det af skiverne bagefter, hvilket er alt for besværligt.

Er der nogen af jer der har et bud på hvordan man lettest vil kunne gøre dette.

Hilsen Jesper

edit:

Vi er en opstarts virksomhed, hvor vi pakker vores produkt ind i en stof sokke, som skal lukkes i begge ender. Vi har besluttet os for at bruge aluminium da det ser rigtigt godt ud på produktet, og vi går efter et håndlavet kvalitets look. Vi klemmer derfor en alu ring om sokken i begge ender, ligsom en pølse fra slagteren.

Da vi er en opstarts virksomhed har vi ikke råd til en dyr løsning. Vi har ikke umiddelbart kunne finde et standard produkt der kan gøre det vi har brug for.
Så hvis der er nogen ideer til en alternativ løsning, så vil vi også meget gerne høre om den.

Skriverne behøver ikke at være perfekte, da de alligevel klemmes sammen med en tang, men de må ikke kunne rive stoffet i stykker, så en mindre grat er ok. Vi kommer til at producere nogen hundrede stykker af gangen her i starten, og måske 1000 af gangen på sigt.

Vi har en manuel drejebænk, men jeg tror at det kommer til at tage alt for lang tid. Vi har også og en høj kvalitets rundsav, som vi indtil videre har brugt til vores forsøg.
« Senest Redigeret: 30, August 2016 - 13:03 af jesper kragh »

Hideout

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 16
    • Vis profil
Sv: Skæring af alu profil rør
« Svar #1 Dato: 29, August 2016 - 13:47 »
Hvis du skal lave mange snit ville jeg lave en 'jig' der støtter/fastholder røret (noget med en indre radius på 8 mm som er skåret igennem så din savklinge lige netop kan komme igennem - lidt a´la en skærekasse til træ)
Så vil du få en fast bagkant at skåre imod og meget mindre udrivning 

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Skæring af alu profil rør
« Svar #2 Dato: 29, August 2016 - 15:09 »
Jeg ville nok bruge en drejebænk og et stikstål.

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Skæring af alu profil rør
« Svar #3 Dato: 29, August 2016 - 22:29 »
Jesper, du er nødt til at sige lidt om mængde og prisfølsomhed.
Hvis du skal lave 1, 10, eller 20 skiver: ja, drejebænk og stikstål.
Hvis du skal lave 100.000, så kræver det en anden løsning.
Hvor præcist skal det være? Tykkelse? Koplanaritet? Osv.

Spørgsmål med absolut minimale oplysninger giver ikke gode svar. Smartphone-livet hedder desværre: skriv først, overvej bagefter. Jeg foretrækker den omvendte metode.

Bent.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Skæring af alu profil rør
« Svar #4 Dato: 30, August 2016 - 09:35 »
Mit første spørgsmål; Hvad skal skiverne bruges til, når man vælger et langspånet udgangspunkt som et tyndt aluminiumsrør....hvad med messing i stedet????

Som Bent skriver er antallet vigtigt og kravet til grat frihed kræver tynd 1mm rundsavklinge  beregnet til aluminium og en "savkasse"  der er lavet med et Ø8 hul og et tværgående spor der lige passer til klingen(en værktøjsmageropgave) og masser af sprit (eller køleemulsion). Selve skærehastigheden skat passe til alu pg findes her;

http://www.fagteori.dk/media/4713/v-n-hss.pdf

Men bedst er

1-100 almindelig drejebænk( men man slipper ikke for at skulle afgrate)
1000-10000 automatdrejebænk( ikke CNC der er for dyrt) med rejfning af alle kanter og indvendig forstikning for at undgå en grat ved afstikning.
over 100000 stanses.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

jesper kragh

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: Skæring af alu profil rør
« Svar #5 Dato: 30, August 2016 - 12:46 »
Hej Alle

Tak for svar og undskyld de manglende informationer. Jeg burde nok have skrevet en del mere. Jeg redigerer lige orignal teksten så andre der kommer herind også kan se det med det samme.

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Skæring af alu profil rør
« Svar #6 Dato: 30, August 2016 - 20:25 »
Det her er en opgave jeg ville "shoppe ud" til et maskinværksted i første omgang. Også fordi de kan rådgive jer 100% mht. til overfladebeskaffenhed osv.
De har alle de rigtige maskiner og kan også rådgive om minimering af bearbejdning/håndtering.
Da i ikke har nogle større krav til præcision, er opsætningsomkostningerne til at overskue.

At lave det med egne maskiner er alt for omfattende. Hvis i kommer op i tusindvis i styktal kan man overveje at lave det selv.

MvH,

Bent.
« Senest Redigeret: 30, August 2016 - 20:28 af Bent Andersen »

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Skæring af alu profil rør
« Svar #7 Dato: 31, August 2016 - 16:22 »
Enig med Bent......men hvis I saver Jeres rør i de længder som der er behov for kan I relativt nemt fjerne grater så de ikke skærer Jeres "sokker" bagefter.

I industrien bruger man vibratorer med slibe-rhomber, hvori man så hælder de emner der skal afgrates. Efter en tid er emnerne så fri for grater og skarpe kanter.

Det kan I gøre efter ved at fylde grus, småsten og de afskårne ringe i en dåse, så grus og emner fylder ca en fjerde del af dåsen, som så spændes op i drejebænken. Den køres med så lav hastighed at grus og emner vælter rundt ligesom beton i en betonblander ( eller tøj i en vaskemaskine).

Man kan også bruge en sok med sand i hvori emnerne kommes ned i og sokken lukkes med en elastik. Så masseres sokken så sand og emner bevæges inden i sokken.

Sådan polerede vi kobbermønter da jeg var dreng.

Da jeg var i lære var det specielt rustfrie emner i mindre serier der skulle gøres "håndvenlige" der fik en tur i sokken. Rustfrie grater er sindsygt skarpe og meget svære at fjerne.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Skæring af alu profil rør
« Svar #8 Dato: 06, September 2016 - 16:34 »
Det er lidt udenfor spørgsmålet, MEN der kan købes kobber skiver som eks. http://www.ebay.com/itm/120Pcs-Assorted-8-Sizes-Solid-Copper-Crush-Washers-Seal-Flat-Ring-Set-With-Case-/371662207703?hash=item5688cb3ad7:g:4N8AAOSwvg9XaQnE

Den der søger finder............


 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk