* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 56
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 40
I alt: 40

Forfatter Emne: Korrosion i tryktank  (Læst 6455 gange)

viborg

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 12
    • Vis profil
Korrosion i tryktank
« Dato: 23, September 2016 - 16:52 »
Jeg har gennem mange år haft en trykluftskompressor til hobbybrug.
Selv om den ikke har ret mange driftstimer, tærer den alligevel indvendigt.

Jeg har tidligere renset rustne genstande ved at bade dem i saltsyre.
Efter dette bad passiverer jeg ved at dyppe genstandene i natronlud.
Det har virket fint.

Tilbage til trykluftstanken:
Kan man undgå/reducere tæringen ved at drysse NAOH i tanken ??

Mvh Knud

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Korrosion i tryktank
« Svar #1 Dato: 24, September 2016 - 11:28 »
Man kan gøre meget....men natriumhydroxid.....er en kraftig base der forsæber hud, lakker, maling og opløser aluminium som derfor ikke skal kunne befinde sig i en luftstråle til hobby brug.

Tøm tanken ofte for kondensvand og køb en ny kompressor når du opdager der er gennemtæringer i bunden...gerne inden :)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Korrosion i tryktank
« Svar #2 Dato: 24, September 2016 - 17:10 »
Kan man undgå/reducere tæringen ved at drysse NAOH i tanken ??

Det ultrakorte svar: NEJ!

Det lidt mere uddybende:
Udover de fornuftige grunde, Bjarke anfører, må jeg også påpege ludskørhed.
NaOH er stærkt hygroskopisk, så hvis du fylder stoffet ind i tanken, har du i løbet af ret kort tid i stedet en opløsning, som ødelægger stål. Ludskørhed er en form for spændingskorrosion, som fører til revnedannelse i grænserne mellem jernkrystaller i en stålplade. I værste fald kan det få din beholder til at revne med et brag, når du sætter tryk på.
Jeg har selv oplevet problemet med et selvoprullende målebånd, som var glemt i lommen på mit arbejdstøj, da det blev lagt til vask. Alt vaskemiddel er basisk, og første gang jeg trak målebåndet ud efter vask ved 60°. sprang fjederen i ca. 5 cm lange stykker. Jeg ville nødig have set en tilsvarende virkning på en beholder under tryk! Måske ville jeg ikke selv have kunnet berette om hændelsen bagefter ...  :o

Jeg skal tilføje, at der findes rustfrie stållegeringer, der er modstandsdygtige i forhold til ludskørhed - men det er næppe en sådan, der er brugt til din trykbeholder.
Ligeledes er problemet størst ved opvarmning, så MÅSKE sker der ikke noget - men tør du løbe risikoen med en kompressor?

Nu har jeg aldrig selv ejet eller brugt en hobbykompressor, men forudsat den er let at skille ad, så kan du jo lægge et tørringsmiddel i den efter udtømning af synligt vand. Der er flere muligheder: silicagel er godt til ikke for store fugtmængder - det er det du finder i små poser i kasser med sart elektronik, der er sendt med skib fra Kina.
Et alternativ er vandfrit calciumchlorid. Det kan du købe i store poser (ca. 2 kg) hos Matas, idet det bruges til udtørring af vinterlukkede sommerhusklædeskabe. Det er dog lidt mere bøvlet at anvende, da det skal lægges i en vandtæt beholder, og når det har virket, er det en tyktflydende suppe, som skal kasseres. Matas sælger det i gazeposer med snor til ophængning, og instruksen er at sætte en stor skål under, som tager dryppene. Til dit brug skal du selvfølgelig benytte en plastbakke og sikre dig, at maskinen ikke tippes før du har taget denne ud igen! Samt pakke hele herligheden ind i plastic, så du ikke affugter det store gennemfugtige udhus, den nok står i ...

Det siger sig selv, af rent fysiske grunde, at der vil dannes kondens i trykbeholderen, når den er i brug. Igen, hvis den er let at åbne, så er et alternativ at udtørre den grundigt med en varmeblæser før du sætter apparatet til langtidsopbevaring.
Ellers kan jeg kun tilslutte mig Bjarkes råd: køb en ny i tide!

P.S. Den metode til rustfjernelse, du starter din tråd med at beskrive, vil jeg anse for lidt risikabel, men jeg vil ikke fraråde den, hvis du ved hvad du gør - og vel at mærke ender med en grundig aftørring. Men den er til at løse et akut problem, ikke til forebyggelse.
Mvh. Morten Jødal

viborg

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 12
    • Vis profil
Sv: Korrosion i tryktank
« Svar #3 Dato: 24, September 2016 - 21:36 »
Tak for kommentarerne.

Jeg har lige skilt mig af med en kompressor (4 HK / 50 liter).
Den var 'som ny' - bortset fra at beholderen var utæt.

Jeg forsøgte at købe en ny beholder,
men det var ikke umiddelbart muligt.
og derfor købte jeg en ny kompressor.



 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk