* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 128
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 72
I alt: 72

Forfatter Emne: Defragmentering af harddisk  (Læst 11215 gange)

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Defragmentering af harddisk
« Dato: 27, September 2016 - 01:08 »
Jeg har netop defragmenteret min bærbare computer ved hjælp af programmet defraggler.

Harddisken trængte meget til defragmentering, men det undrede mig at mens der ved starten var brugt 95,2 GB af harddisken, var der ved afslutningen brugt 99,4 GB.
Jeg troede ellers at der ville blive frigjort lidt plads??

Venlig hilsen   Gerda Vilholm
Venlig hilsen

Gerda

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Defragmentering af harddisk
« Svar #1 Dato: 27, September 2016 - 11:50 »
Jeg bruger jævnligt den gratis version af programmet Ccleaner fra Piriform https://da.wikipedia.org/wiki/CCleaner
Hver gang bliver jeg overrasket over hvor meget plads der bliver frigivet, når alle de midlertidige filer bliver slettet.
Programmet kan hentes her:
http://www.piriform.com/ccleaner
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Defragmentering af harddisk
« Svar #2 Dato: 27, September 2016 - 23:03 »
Jeg har faktisk foretaget en større oprydning i min bærbare som efterhånden var blevet meget langsom:

først kørte jeg ccleaner hvor jeg også gik ind og afinstallerede et par programmer, især HP photosmart essentials. Dette program har irriteret mig lige siden jeg for mange måneder installerede en ny printer. Hver gang jet tændte computeren forsøgte dette program at starte, hvilket mislykkedes. Jeg måtte så vente og klikke cancel. dette gentog sig 4-5 gang. Nu er programmet væk.

Derefter kørte jeg defraggler. Den måtte køre i 5 timer førend den havde sorteret harddisken, og det er dette der på en eller anden måde har forøget harddiskforbruget med 5 GB.

Derefter inatallerede jeg Avasts udvidelse til at rydde op og gøre opstarten bedre. Jeg har før prøvet slowpcfighter, det virkede ikke, men da jeg godt kan lide avast antivirus - den har flere gange advaret mig mod virus og slettet dem - så lod jeg mig overtale og købte dette program for 120 kroner.

Derefter klikkede jeg ind på en advarsel om at firefox var meget langsom til at starte. Der var en vejledning som jeg fulgte til at gøre firefoxopstarten hurtigere.

Til allersidst fulgte jeg den vejledning som Bjarke Mønnike bragte her for lang tid siden:

Citér
Metoden er utrolig enkel. Afkobbel strømforsyningen og fjern batteriet.

Tryk derefter på startknappen i 35 sek.

Genmonter genmonter batteri og strømforsyning og tryk på startknappen og se miraklet ske. 

Jeg kan konstatere at alt dette har hjulpet. Min computer er hurtigere end før - om end ikke i verdensklasse.

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Defragmentering af harddisk
« Svar #3 Dato: 28, September 2016 - 00:51 »
Godt at det hjalp, Gerda.

Men for en anden gangs skyld: du får bedre hjælp hvis du nævner computertype og operativsystem. Samt eventuelle særlige programmer/services.

MvH,

Bent.

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Defragmentering af harddisk
« Svar #4 Dato: 28, September 2016 - 15:24 »
Kan anbefale "autoruns" fra https://technet.microsoft.com/da-dk/sysinternals ,
til at stoppe opstarts programmer.
Eneste ulempe er at man skal vide hvad man gør, men man dog kan altid enable dem igen.

Og så bruger jeg ikke defrag, da jeg har SSD disk  8) Bruger i stedet tiden på at lave imagecopy af disk med clonezilla  :(
« Senest Redigeret: 28, September 2016 - 15:30 af PJB »

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Defragmentering af harddisk
« Svar #5 Dato: 28, September 2016 - 17:57 »
Øh!
Skal SSD diske ikke defragmenteres?

Hvorfor ikke ?
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Defragmentering af harddisk
« Svar #6 Dato: 28, September 2016 - 19:19 »
Øh!
Skal SSD diske ikke defragmenteres?

Hvorfor ikke ?


Tak, fordi du stillede spørgsmålet, Bjarke Mønnike.
- Det fik mig til at Google spørgsmålet hvorved jeg fandt denne: http://www.computerworld.dk/art/226388/12-staerke-tips-hold-din-pc-i-topform?page=11

Min nu ½ år gamle pc kører udelukkende med ssd-drev og da jeg også bruger Windows 7 som styresystem fandt jeg ud af at programmet én gang ugentlig defragmenterer harddisken.
- Denne funktion er nu deaktiveret.
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Defragmentering af harddisk
« Svar #7 Dato: 29, September 2016 - 17:19 »
Tak for svaret.....for så kan jeg bedre forstå at jeg ikke kan finde defragmenterings funktionen.

Jeg har fået min PC i fødselsdagave af min søn og svigersøn der begge er datanørder og som følge af, at det også er dem der har udskiftet harddisken, har de selvfølgeligt slået defrag funktionen fra.

Jeg spørger dem ved lejlighed
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Defragmentering af harddisk
« Svar #8 Dato: 29, September 2016 - 19:24 »
Du kan godt defragmentere  en SSD, men det gør den ikke hurtigere, det eneste det gør er at nedsætte dens levetid.

Man kan også finde programmer der optimerer SSD, men hvad jeg har læst mig til, er det til ingen nytte.

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Defragmentering af harddisk
« Svar #9 Dato: 30, September 2016 - 19:48 »
Jeg tror egentlig at B Mønnike's spørgsmål om "Skal SSD diske ikke defragmenteres" er nogenlunde besvaret.
Vil dog lige supplere med følgende:
De go gamle harddiske har en access arm, der skal flytttes rundt. Den tid det tager at finde det rigtige spor (søge tid/seek time) er en væsentlig faktor mht at hente data. Derfor er det optimalt at data ligger nogenlunde i forlængelse af hinanden og derfor reorganisere man data med et defragmenterings program for at optimere access tid.

En SSD disk har direkte adgang til data, uden søgetid, ligegyldigt om de ligger hulter til bulter, så hvordan data er organiseret er ligegyldigt.

Så som I sikkert har læst er det ikke bare spild af tid, men også unødigt slid på SSD disken at forsøge ad defragmentere.

Og jeg skrev "forsøge", for selv om disken efter en defragmentering ser vel organiseret ud, tager et lag i diskcontrolleren røven på os og OS:
Den spreder, efter bedste evne data ud op SSD disken, for at fordele belastning/slid af enheden.
Så selv om det ser ud til at være reorganiseret, ligger det stadig ( og med vilje ) hulter til bulter.

Og mht "Bruger i stedet tiden på at lave imagecopy af disk med clonezilla":
De goe gamle diske fejler typisk kun på enkelte sektore, når de er ved at stå af og man vil typisk kunne redde de fleste data, før det går helt galt.
Modsat ( siges der, har heldigvis ikke oplevet det endnu ) så når en SSD disk fejler så FEJLER den og der ingen adgang.  :-[

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Defragmentering af harddisk
« Svar #10 Dato: 30, September 2016 - 21:57 »
+1 til PJB om SSD defragmentering.

Begrebet hedder "wear leveling" og er indbygget i controlleren på SSD disken. Det går ud på, at forsøge at belaste alle celler på disken så ensartet som muligt.
OS eller andre programmer har slet ikke adgang til at ændre dette, og det er heller ikke ønskeligt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wear_leveling

MvH,

Bent.


 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk