* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 40
I alt: 40

Forfatter Emne: Opvarmning af udestue(gendannet af Admin)  (Læst 14683 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Opvarmning af udestue(gendannet af Admin)
« Dato: 25, Oktober 2013 - 21:48 »
Vi er bare to i vores hus og det er rigeligt stort. Alligevel har det vist sig, at den lille udestue (ca 25m2) jeg byggede for nogle år siden er vores foretrukne opholdssted - når det ikke er for koldt.
Den er helt i alu-profiler og glas, faktisk som et drivhus - altså uisoleret. Den er et fantastisk værn mod blæst og regn om sommeren, men vi vil helst bruge den også udenfor "sæsonen". Det er også ganske hyggeligt at ligge på sofaen når regnen trommer på glastaget!

Officielt er den naturligvis uopvarmet, men jeg har en olie-ovn til at lune lidt. Denne ovn er jeg meget tilfreds med, den varmer hurtigt og giver kun tåleligt vanddamp fra sig. Ovnens effekt siger typisk 2kW, max 3kW, hvordan det så skal forstås.

Såvidt så godt. Men nu er det at jeg spekulerer på, om en el-radiator ville være mere (eller mindre) økonomisk for samme følt varme.
Jeg er ikke i stand til at beregne eller vurdere dette. Jeg tænker her kun på driftudgiften, ikke andre forhold.

Har nogen af jer måske en erfaring for en sådan sammenligning?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Opvarmning af udestue(gendannet af Admin)
« Svar #1 Dato: 26, Oktober 2013 - 01:10 »
Men nu er det at jeg spekulerer på, om en el-radiator ville være mere (eller mindre) økonomisk for samme følt varme.   
[...]
Har nogen af jer måske en erfaring for en sådan sammenligning?
Erfaring er det småt med - bortset fra en generel rygmarvsfornemmelse for, at el altid er dyrest for samme energimængde (for fuldt beskattede privatkunder).
Men jeg er i stand til at lave beregningen, og resultatet er ret entydigt:
Alle priser herunder er ca.-priser, selv om jeg angiver med 2 decimaler
Din olieovn vil med en ydelse på 2 kW koste kr. 1,93/time
Du kunne udskifte den med en flaskegasvarmer, som vil koste kr. 2,66/time
En elradiator med samme ydelse vil koste kr. 4,40/time

Mine forudsætninger er følgende:
Olien er dieselolie til 11 kr./L og en massefylde på 0,87 kg/L. Nedre brændværdi 41,9 MJ/kg.
F-gas er set til 159 kr. for 11 kg. Nedre brændværdi 46,0 MJ/kg.
For begge brændsler er regnet med en virkningsgrad på 0,85.
Elprisen er sat til 220 øre/kWh og virkningsgraden til 1

Du kan naturligvis ændre ved disse forudsætninger, men næppe så meget at el bliver prismæssigt konkurrencedygtig.

Mvh. Morten Jødal
Mvh. Morten Jødal

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Opvarmning af udestue(gendannet af Admin)
« Svar #2 Dato: 26, Oktober 2013 - 05:04 »

Wow Morten, det var et kvikt svar!

Jeg havde måske ventet en sludder for en sladder, og så kommer du op med nogle hurtige og tydelige svar.
Min mavefornemmelse er jo også, at el er dyrest, men så var det at jeg blev i tvivl.

Lad mig så nu gå lidt mere i detaljer. Ovnen er en såkaldt Heatmax "laserovn" til petroleum. Jeg ved ikke hvor ordet laser kommer ind i billedet, men brændstoffet opvarmes elektrisk og den bruger således vistnok ca 70 Watt konstant. Jeg anvender det ret dyre rene brændstof til 368Kr for 16 liter og angiveligt bruger ovnen max 0,31 l/t (3KW?), men den oplysning er nok optimistisk.
Jeg kan sagtens finde petroleum billigere, men har endnu ikke turdet prøve det.

Det rykker lidt ved dine tal?

« Senest Redigeret: 26, Oktober 2013 - 03:08 af Sophiante »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Opvarmning af udestue(gendannet af Admin)
« Svar #3 Dato: 26, Oktober 2013 - 13:23 »

Ja, med så dyrt brændstof er der unægtelig rykket ved tallene.
Så det var godt jeg lagde forudsætningerne ved!

Du har nu tre handlemuligheder (foruden naturligvis bare at fortsætte som hidtil):

1. Prøv med en sjat dieselolie. Jeg har ikke præcise analyser tilgængelige, men er faktisk overbevist om, at renhedsgraden godt kan måle sig med den dyre petroleum, og kogepunktsfraktionen er den samme. Der kan evt. være en anelse lugtgene, som kan ødelægge din hyggeoplevelse (men ikke ovnen). Det tror jeg dog ikke, da forbrændingsbetingelserne er langt mere optimale i din ovn end i en bilmotor.

2. Hvis du overvejer en nyanskaffelse, kunne du se på en gasdrevet terrassevarmer. Den har jeg heller ingen erfaring med, så jeg ved ikke om ydelsen er i passende størrelse - det skal du naturligvis undersøge først. Den er dog nok dyrere i anskaffelse end en elradiator. Du skal også betale for den første gasflaske, de 159 kr. er for en genopfyldning (og hvis der kun er plads til en 5 kg-flaske i terrassevarmeren, bliver kg-prisen sikkert lidt højere).

3. Du kan selvfølgelig også vælge den nemme løsning og anskaffe en elradiator.
Elller - som jeg selv har gjort i en tilsvarende situation, dog i en udestue vi kun brugte ved særlige lejligheder om vinteren, benytte en elvarmeblæser, som fås op til ca. 1500 W, og som fordeler luften i benhøjde i lokalet. Den koster fra ca. 150 kr. og opefter.

Husk lige, når du regner med en ydelse på 3 kW, at dette er overgrænsen for, hvad du vedblivende må belaste en målergruppe med, hvis du har en 13A sikring - med 10A er det 2300 W, og så er hyggelampen medregnet.
« Senest Redigeret: 26, Oktober 2013 - 12:33 af Morten Jødal »

Mvh. Morten Jødal
Mvh. Morten Jødal

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Opvarmning af udestue(gendannet af Admin)
« Svar #4 Dato: 28, Oktober 2013 - 09:34 »
Hej,

Jeg er godt klar over at det er noget af en anden installation, men har du overvejet en varmepumpe til at opvarme udestuen med ?

MVH Tommy

bovbjerg

  • Gæst
Sv: Opvarmning af udestue(gendannet af Admin)
« Svar #5 Dato: 28, Oktober 2013 - 09:53 »
Lige en lille korrektion. Efter at der er indført forsyningssikkerhedsafgift, koster en opfyldning af en 11 kg´s gasflaske omkring 200 kr.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Opvarmning af udestue(gendannet af Admin)
« Svar #6 Dato: 28, Oktober 2013 - 09:53 »

Opvarme en pivende utæt udestue med enkelt lag glas, trapez-plader og gulv på jord, som var det et opholdsrum?

Aldrig i livet!

Strålevarme som kun tændes når der er brug for det er min løsning.

Om det så foregår med el, gas eller petroleum det er op til dig, din magelighed og din pengepung, som det er redegjort for i tidligere indlæg.
Ha en god dag

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Opvarmning af udestue(gendannet af Admin)
« Svar #7 Dato: 28, Oktober 2013 - 11:35 »
Svar til flere,

Nu er min udestue ikke utæt, og faktisk også isoleret både i gulv og loft og delvist i siderne.
Som foreslået har jeg skam en simpel varmeblæser som primært bruges til at holde stuen frostfri, idet fruens udeplanter kommer ind om vinteren.
Som sagt er jeg ganske tilfreds med olieovnen - den opvarmer lynhurtig men kræver dyrt brændstof med lavt svovlindhold hvis den ikke skal lugte.

Med reference til Mortens driftsudgifter konkluderer jeg, at EL og olieudgiften er nogenlunde den samme, men at max effekt fra stikkontakten skal tages i ed.

Varmepumpe - tja, umiddelbart har jeg ikke ment at behovet var stort nok til at retfærdiggøre den udgift, men måske skulle jeg overveje det igen?

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Opvarmning af udestue(gendannet af Admin)
« Svar #8 Dato: 28, Oktober 2013 - 15:05 »

Hvis du har en god tørst, lidt fingersnilde, samt en lille økonomisk investering, kan du få gratis varme i solskinstimerne.  ;)

Hjemmelavet luft til luft solfanger   
#Invalid YouTube Link#

Du kan finde mange flere idéer hvis du Googler:  youtube beer can solar

Hilsen Uffe

Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Opvarmning af udestue(gendannet af Admin)
« Svar #9 Dato: 28, Oktober 2013 - 15:13 »
Som sagt er jeg ganske tilfreds med olieovnen - den opvarmer lynhurtig men kræver dyrt brændstof med lavt svovlindhold hvis den ikke skal lugte.

Jeg har forsket lidt videre i mine egne påstande, og jeg må erkende, at petroleum og dieselolie og  ikke er 100% det samme.
Mht. svovl betegner Miljøstyrelsen moderne dieselolie som "svovlfri" hvilket olieselskabet Q8 præciserer til <10 ppm i deres Q8 Super Diesel B7. Så svovl - GLEM DET! Det var et problem i gamle dage.
Derimod er kogepunktsintervallerne ikke helt ens. Nedre grænse er 150° i begge typer, men øvre grænse er højest i dieselolie - hhv. 300° og 370°. Ligeledes er der et lidt højere indhold af aromater i dieselolie end i petroleum.

Efter min opfattelse er det fortsat et godt bud at prøve en dag med dieselolie. Ved god forbrænding burde der ikke komme lugtgener, men kun en afprøvning kan godtgøre, om "burde" holder i praksis.

Jeg har også googlet brændstofferne til disse fine petroleumsovne, og hold da op, hvor er firmaerne gode til salgsgas og udokumenterede påstande! Hvorimod det ikke har været mig muligt at finde et regulært datablad, bortset fra sikkerhedsdatablade, som stort set kun oplyser, at man ikke må drikke stoffet eller anvende det i nærheden af åben ild (pakket ind i lidt flere tekniske ord og et par lægeråd). Ingen overraskelser, men heller ingen brugbare oplysninger i denne sammenhæng.

Mvh. Morten Jødal
Mvh. Morten Jødal

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Opvarmning af udestue(gendannet af Admin)
« Svar #10 Dato: 28, Oktober 2013 - 15:36 »
Ha, ha Uffe,
Når solen skinner bliver min udestue RIGELIGT varm i sig selv.

Og Morten, Det er sandt, at det er sløjt med datablade, og jeg mistænker fabrikanten for samme uvederhæftighed som dengang bioethanol-ovne pludseligt blev moderne, sådan én købte min kone nemlig også. Jeg tror jeg gav Kr.100 for én liter bioethanol indtil jeg mistænkte det for at være det samme som alm. sprit som vi har brugt altid (til andre formål).

Jeg har googlet i håb om at finde andre som har forsøgt sig med billigere brændstof men uden held. Jeg antager at andre, der ligesom jeg ikke ved meget om kemi, for en sikkerheds skyld bruger det dyre anbefalede.

Men du har (forstand på kemi) så jeg tager til efterretning, at dieselolie er næsten identisk, omend ikke 100%.
Jeg ved endnu ikke om jeg tør prøve det.....

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Opvarmning af udestue(gendannet af Admin)
« Svar #11 Dato: 29, Oktober 2013 - 01:43 »
Der var engang, da der var et stort salg af petroleum til fyring. det var især til petroleumsbrænderindsatte, som erstattede fast brændsel i mange ældre boliger.

I dag sælges der praktisk tage ikke mere petroleum til det formål.

I det hele taget sælges der næsten intet med betegnelsen petroleum.

Lampeolie og andre kunstneriske navne , har taget over og prisen er mangedoblet ud over hvad , den generelle olieprisstigning kan begrunde .

Den lille smule fyringspetroleum, som sælges er i realiteten jetbrændstof, som kommer i skibsladninger.  Det er et renere og nøjere defineret produkt en gammel fyringspetroleum.

Så du kan roligt købe fyringspetroleum, hvis du kan finde en detailhandler.  Det er samme produkt som andre sælger dyrt med kunstnerisk navn.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Opvarmning af udestue(gendannet af Admin)
« Svar #12 Dato: 29, Oktober 2013 - 10:53 »
Lige en tilføjelse, efter at harbst nu har åbnet for endnu et alternativ (som jeg tilslutter mig):

Det eneste du IKKE må købe, er produkter med betegnelsen "Marin" eller "Marine".
Af en eller anden grund får skibe lov til at svine langt mere end alle landbaserede og luftbårne virksomheder - selv om stormen igår har vist, at luft - også med indhold af SO2 - kan flyttes langt og hurtigt!
Så køb ikke olie/petroleum hos en skibsprovianteringsforretning ved siden af marinaen! Det er de småbåde, som nu mest findes i dette område, der har petroleumsmotor, og de må altså gerne sprutte med urenset brændstof.
Mvh. Morten Jødal

Christian78

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Opvarmning af udestue(gendannet af Admin)
« Svar #13 Dato: 10, December 2014 - 16:43 »
Hej!

Hvis du ønsker at opvarme et enkelt rum, kan du få billig varme ved hjælp af en luft-til-luft varmepumpe. Denne er også miljøvenlig!

Du kan læse mere om det her: [Reklamelink fjernet af moderator]
« Senest Redigeret: 10, December 2014 - 21:00 af E. Tranberg »

John Wellendorph

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
    • http://www.wellendorph.dk
Sv: Opvarmning af udestue(gendannet af Admin)
« Svar #14 Dato: 11, December 2014 - 11:23 »
Med fare for at åbne en helt anden tråd vil jeg nu alligevel slå et slag for brændeovnen. Det kan godt være at den ikke prismæssig med i denne situation men hyggefaktoren slår langt de øvrige forslag.
Med venlig hilsen
John

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk