* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 47
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 24
I alt: 24

Forfatter Emne: Snydesoftware i Samsung laserprinter!  (Læst 9290 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Snydesoftware i Samsung laserprinter!
« Dato: 18, November 2016 - 19:24 »
Jeg har købt og flittigt brugt en farvelaserprinter - Samsung CLP-680DW.
Desværre betyder dette jo, at der med tiden bliver behov for at udskifte tonerpatronerne, så jeg indkøbte i god tid et sæt på 4 nye patroner. Da Samsungs originaltoner er ret dyr, købte jeg kopitoner.
De tre første udskiftninger gik fint, men da den magenta patron som den sidste løb tør, viste det sig desværre, at jeg havde fået en defekt udgave: Den sætter med ujævne mellemrum røde klatter på mine tryk, som derfor bliver helt uanvendelige til pænt brug (trykkvaliteten er ellers fin)
Jeg havde haft patronerne liggende så længe (og altså brugt tre ud af fire), at jeg desværre ikke kunne finde frem til en klagemulighed, så fornylig bed jeg i det sure æble og købte en ny magenta tonerpatron - original.
Siden har jeg ikke kunnet printe!
Printeren giver fejlmeldingen "incompatible toner" - på cyan, gul og sort. Skifter jeg tilbage til den dårlige, men principielt virksomme, magenta toner, kommer fejlmeldingen på alle fire. Vel at mærke havde maskinen printet uden vrøvl indtil jeg indsatte en original patron.
Min brugsanvisning har ingen ideer til nulstilling af sådanne fejlmeddelelser. Men jeg er helt overbevist om, at den nye originale patron har udløst et tjek - som huskes! - af samtlige fire tonerpatroner.
Det siger sig selv, at jeg har prøvet den simple metode med at slukke printeren og lade den stå helt uden strøm (stikket trukket ud) i lang tid. Men den husker stadig!

At indkøbe tre nye originale patroner vil koste mere end jeg har givet for printeren (og det generelle prisniveau er jo faldet i mellemtiden), så det er ikke en option.
Tilbage er kun to muligheder:
At et medlem af dette alvidende forum kender en løsning, der kan overrule Samsungs snydetest?
Eller at jeg kasserer maskinen og med garanti aldrig mere køber en Samsung-printer!
Jeg ville kunne tilgive dem, hvis den genkendte og nægtede at acceptere en kopitoner, nå jeg satte den i første gang. Men at det først sker, når jeg angrer og køber en original patron - det er utilgiveligt! >:(
Mvh. Morten Jødal

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Snydesoftware i Samsung laserprinter!
« Svar #1 Dato: 19, November 2016 - 03:12 »
Hej Morten.
Så vidt jeg husker har du tidligere skrevet at du ikke bryder dig om youtube, men mon ikke vejledningen i denne video kan hjælpe dig:
https://www.youtube.com/watch?v=_ehnmz5iM_o
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Snydesoftware i Samsung laserprinter!
« Svar #2 Dato: 19, November 2016 - 12:44 »
Hej Uffe.

Tak for videoen - den er virkelig imponerende!

Men samtidig illustrerer den ganske klart, hvorfor jeg ikke kan lide youtube-vejledninger:
Både varigheden og kompleksiteten er ganske høje - og et enkelt sted er jeg aktivt i tvivl om, hvad der menes med en visuel demonstration: der holdes et usb-stik op foran printeren; det betyder vel, at den i dette trin skal være afbrudt fra computeren? eller det modsatte, at nu skal man forbinde den?
Jeg ville langt hellere have haft en pdf med tekst - evt. med links til "show how" i de kritiske trin. så kunne jeg formentlig have nøjedes med at se 3-4 af de ca. 15 sekvenser.
Nu er jeg efterladt med en lang instruktion, hvor jeg ikke kan få overblik eller læse detaljer, jeg ikke fanger i billedsiden.
Jeg er ikke sikker på jeg kan komme helt igennem ...

Alt dette skal dog ikke forklejne, at det var virkelig flot fundet, Uffe!

Tak

Mvh. Morten Jødal

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Snydesoftware i Samsung laserprinter!
« Svar #3 Dato: 19, November 2016 - 19:42 »
Måske kan denne link hjælpe dig?
Solution reset Samsung clp 680dw printers toner cartridge – red led turned on & off repeatedly.
http://howtoprinter.com/solution-reset-samsung-clp-680dw-printers-toner-cartridge-red-led-turned-on-off-repeatedly.html

-eller dette forum:

Toner Usage Issue on CLP-670ND
https://www.cnet.com/forums/discussions/toner-usage-issue-on-clp-670nd-585955/

Mvh jj

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Snydesoftware i Samsung laserprinter!
« Svar #4 Dato: 20, November 2016 - 12:00 »
Se, nu bliver det både interessant og underholdende!

Dit første link, jj, omhandler et lidt andet problem end mit, men får mig til at forstå hvorfor nogle foretrækker en video:
Det er jo i princippet næsten præcis som jeg efterlyste det - bortset fra, at hele den lange indledning bare er løs snak.
Og så er det på et engelsk, der er omtrent lige så ulæseligt som et Google-oversat dansk!
Men det ender faktisk i konkrete anvisninger, herunder et program til download, der koster ca. 12$.
Det er billigt, hvis det virker permanent.

Også Uffe Kaagaards video omhandler et trin med download af et program, der ser ud til at kunne omtrent det samme, men der er ikke vist et betalingskort. Det er et af de steder, jeg mangler en tekstkommentar: "free download" - eller "buy".

Dit andet link viser, at Samsung har problemer med styring af, hvornår printerpatroner er brugt op. Heller ikke mit problem, da jeg har købt en ekstra stor sort, så mine farvepatroner alle blev brugt op først.
Den konkrete tråd er "locked", ellers kunne man fristes til at videresende Uffes link, som ville løse denne spørgers problem.
Men jeg har observeret, at henvisningen er til Samsungs forum som sådan og derfor nyttig. Tak!

Jeg tæller fortsat på knapperne om jeg skal kaste mig ud i den besværlige proces eller beslutte, at Samsung lægger så mange bump på printervejen, at jeg hellere må give op med det samme.
Jeg benytter lige nu en reserveprinter (blæk) og printer så lidt som muligt mens jeg tænker.
Den mulige afløser for Samsung laserprinteren er en HP - mon de er lige så slemme? Fra det firma har jeg indtil nu kun erfaring med blækprintere.

Jeg kan ikke lade være med at filosoferere lidt over udviklingen i printeres priser og muligheder:

Min første printer - 1991 - var en 24-nåls printer. God kvalitet, næsten (men kun næsten!) lige så skarp i trykket som en skrivemaskine. Pris 2400 kr.
Den næste printer - 1995 - var en S/H blækprinter fra Canon. Robust og pålidelig, men med en meget lille papirbakke, ca. 10 A4-ark. Pris 1900 kr.
Begge disse havde naturligvia kun tilslutning via et stort tykt parallelkabel ...

Derpå er fulgt en række blæk- og laserprintere til priser mellem 400 kr. og 2200 kr., heriblandt en pragtfuld HP 590C, som jeg har endnu som reserve, og som jeg stadig kan købe patroner til, skønt den er ca. 20 år gammel. Tilslutning både via parallelport og det nymodens usb. Og prisen var på slagtilbud hos en ny butik, der åbnede og forlængst er lukket igen: 1999 kr.

Men nu overvejer jeg en HP laser til knap 1600 kr. Farve, fuld duplex, ethernet, Wifi, NFC m.v.
Jo, der er sket en udvikling!
Mvh. Morten Jødal

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Snydesoftware i Samsung laserprinter!
« Svar #5 Dato: 20, November 2016 - 15:36 »
Vel vidende at nedestående link til printertest er udført i 2011, samt at udvikling og priser sikkert har ændret sig, ville jeg overveje om man skal vælge laser- eller blækprinter.
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/10805/1/1106_KFA_test_regarding_affordability_incl._PS,_OJ_and_laser.pdf
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Snydesoftware i Samsung laserprinter!
« Svar #6 Dato: 20, November 2016 - 16:24 »
Ja, også laserpatroner er uforskammet dyre ...

Så til private er det ikke så entydigt et valg, hvis man kun ser på prisen - og især ikke, når fabrikanterne laver numre med deres firmware (trådens emne)!

Jeg printer de flotteste fotos på min ældgamle HP-blækprinter.

Men jeg har indtil nu (indtil den katastrofale udvikling i pris/service-forholdet hos PostNord, nu overvejer jeg) udsendt mine julebreve som print - og oplevet, at en modtager, der var borte nogle dage, ikke kunne læse brevet på grund af, at det havde ligget i postkassen i regnvejr!
Det år havde jeg printet med blæk - det sker ikke med laser. Og de to farvelaserprintere, jeg har haft, har begge leveret meget flot kvalitet på almindeligt papir.
Mvh. Morten Jødal

PSP

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 16
    • Vis profil
    • http://www.tech-p.dk
Sv: Snydesoftware i Samsung laserprinter!
« Svar #7 Dato: 20, November 2016 - 23:10 »
Men nu overvejer jeg en HP laser til knap 1600 kr. Farve, fuld duplex, ethernet, Wifi, NFC m.v.


Bemærk at HP også kender legen: http://gearburn.com/2016/09/hp-printer-ink-cartridges/
vh
Poul Skadborg

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Snydesoftware i Samsung laserprinter!
« Svar #8 Dato: 27, November 2016 - 04:08 »
I min forretning sælger jeg printerpatroner. Jeg køber dem i reglen fra inkclub, men jeg sælger kun originalpatroner selv om inkclubs kopipatroner er billigere.
Jeg kan selv leve med de billigere kopipatroner,men jeg vil ikke have problemer med kunder der ikke kan få kopipatronerne til at fungere.

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Snydesoftware i Samsung laserprinter!
« Svar #9 Dato: 27, November 2016 - 10:51 »
Det er forståeligt, Gerda.

Jeg sparede ca. 120 kr. pr. patron, da jeg købte kopitoner, hvortil så kom, at jeg købte over nettet. Der er simpelthen for langt imellem fysiske butikker, der har netop dén tonerpatron, så der var bestemt fidus i at have en af hver på lager! Men det er jo helt spildt, når den ene (nr. 4 af 4 - og dermed købt for så længe siden, at jeg ikke fandt mulighed for at klage) er defekt, så jeg var indstillet på at gå tilbage til originaltoner.
Hvad der især ophidsede mig var, at kontrollen af den "forkerte" toner først blev aktiveret, da jeg gav op og igen satte en originaltoner i! Derfor er jeg nu sur på Samsung og vil fravælge deres printerprodukter.

Enden på mit forløb blev, at jeg forærede printeren til min søn, som har et stor printbehov - så stort, at han faktisk har slidt en laserprinter op - og i forvejen har en af samme model. Derfor var han også især glad for at få en helt ny magenta tonerpatron med!

De penge jeg kunne have brugt på ny toner, brugte jeg i stedet på at købe TO nye HP-printere. Prisen nåede at falde 100 kr. pr. stk. mens jeg tænkte mig om, så det passede lige. Nu har min kone og jeg så hver en god printer ved vores arbejdsplads - og min er installeret som netprinter.
Vi har samtidig besluttet, at når huset rummer to gode printere, køber vi ikke toner til lager, men efter akut behov; og det bliver originaltoner.

Jeg takker både Uffe Kaagaard og -jj for gode og nyttige links, som jeg altså ikke selv kommer til at udnytte, men har gemt.
Skovt nok har jeg mest selv blik for, at der er meget jeg ikke ved på IT-området (derfor spørger jeg her!) - men andre har det med at spørge mig til råds ...
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk