* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 96
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 100
I alt: 100

Forfatter Emne: Kystsikringer og diger  (Læst 6742 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Kystsikringer og diger
« Dato: 06, Januar 2017 - 17:33 »
Jeg undrer mig at kystsikring ikke kommer før en forøgelsen af borgmestres lønninger med 34%.

Nu er jeg så heldig at befinde mig i kote 60 og i øvrigt på den højeste knold (65 cm) i kvarteret, så stormfloder er kun noget der rammer mine forsikringspræmier.

Men alligevel undrer det mig, at politikerne er så længe om at træffe de nødvendige forholdsregler. Esben Lunde Larsen fraskriver sig ethvert ansvar ved at påstå at det er kommunernes sag.

Hvis man går ind for at GW skyldes, at vi udleder for mange drivhusgasser og sætter hårdt ind imod udledninger fra politikerside, så undrer det mig. at man ikke fra børnehaven på slotsholmen , sætter ind imod resultatet af denne GW resultater.

Hollænderne er ikke i tvivl. Uden diger intet Holland. Men dette er tilsyneladende ikke gået op for de 179 bandekrigere at der er vigtigere ting for os danskere, end at Lars løkke forbliver at være statsminister og Anders Samuelsen er klatret ned fra træet.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Kystsikringer og diger
« Svar #1 Dato: 07, Januar 2017 - 19:57 »
Citat fra: B Mønnike
Jeg undrer mig at kystsikring ikke kommer før en forøgelsen af borgmestres lønninger med 34%.
Såvidt jeg er orienteret er borgmesters lønstigninger propotional med kvardratet på den reciproker værdi af deres indsats :)
Gennemførelse af kystsikring kunne i værste fald resultere i en helt uacceptabel lønnedgang for borgmestre :)
Citat fra: B Mønnike
Hollænderne er ikke i tvivl. Uden diger intet Holland. Men dette er tilsyneladende ikke gået op for de 179 bandekrigere at der er vigtigere ting for os danskere, end at Lars løkke forbliver at være statsminister og Anders Samuelsen er klatret ned fra træet.
I UK har man:
Thames Barrier - Wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Thames_Barrier

Desuden har man i UK oplevet, at en konservativ politiker give et løfte før valget og så holde det efter valget :)
Det risikere man i danmark. :)

Men som optimist regner jeg med at kystsikring vil blive gennemført allerede 10min før solen eksplodere :)

Mvh JJ

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Kystsikringer og diger
« Svar #2 Dato: 09, Januar 2017 - 15:57 »
<ironi>Lad os da endelig få bygget høje betonmure rundt om alle vore kyster. Det ville da give Danmark noget som turisterne ikke kunne opleve andre steder i verden.</ironi>

Udtrykket kystsikring omfatter vel normalt det at sikre, at kysten ikke bliver skyllet væk, men som jeg læser det her, så er det udvidet til at omfatte sikring mod højvande.

Problemet er vel, at der er nogen, der absolut skulle bygge deres hus på den skønne og billige grund på Strandengen nr. xx, hvor man havde en flot udsigt direkte til vandet, og hvor der slet ikke fandtes bakker, der kunne forstyrre udsigten. Hvis man tidligere havde bygget noget på det sted, så havde man i hvert fald sørget for, at huset blev bygget på en høj sokkel, men det ville jo betyde, at stuen ikke ville ligge i plan med haven, og så gik noget af herlighedsværdien jo tabt.

Andre har bygget eller købt huse direkte på havnearealer, hvor man godt vidste, eller i hvert fald burde vide, at de en gang imellem kunne blive oversvømmet, men hvor man alligevel indrettede huset og en evt. kælder, så der opstår store skader, hver gang oversvømmelser indtræder.

I nye kvarterer i København ligger de laveste lejligheder så tæt som muligt på vandet. Dem, der har bygget og købt disse lejligheder, var næppe i tvivl om, at de kunne risikere vandskader, når det blev højvande, men de foretrak at se bort fra det og så på, hvor vidunderligt det var ved normal vandstand. Så kan andre jo blot betale, hvis det går galt.

Lige for øjeblikket er alles opmærksomhed rettet mod de sydlige dele af da Danmark ved Østersøen, men hvor kommer de næste oversvømmelser? Med de korrekte vindforhold, kan jo næsten alle områder komme ud for højvande, så sikringen skal ikke blot omfatte de områder, der blev ramt denne gang.

Må man ikke ved huskøb/byggeri en gang imellem konstatere at en investering kan være fejlagtig, ligesom det gælder for alle andre ivesteringer?

Hvis jeg investerer mine penge i alt andet end boliger, så kommer kommunen jo ikke og hjælper mig, hvis investeringen går tabt.



E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Kystsikringer og diger
« Svar #3 Dato: 10, Januar 2017 - 13:03 »
De landmænd, der for 60 år siden udstykkede deres udyrkelige marker til sommerhuse i Jyllinge Nordmark, må have grinet godt i skægget, men ikke så godt som dem der fik solgt deres sommerhusgrund til helårsbebyggelse.

Lad dem sejle i deres egen sø, og fri mig fra vanvittige planer om at lave Roskilde Fjord syd for Kronprins Frederiks Bro om til en ny stinkende Hjarbæk Fjord.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Kystsikringer og diger
« Svar #4 Dato: 10, Januar 2017 - 15:48 »
En Hjarbæk fjord sammenligning kan da ikke komme på tale, med en højvands spærring ala dem som bygges rundt om Venedig ved Kronprins Frederiksbro. Det er foreslået af COWI som den smarteste løsning. da den ikke vil ændre på vandgennemstrømningen.
Covi´s system laves ved Kerteminde

https://ing.dk/artikel/usynlig-sluse-skal-beskytte-kerteminde-185275

Kronprins Frederiksbro består dels af fire brofag, hvoraf det ene kan åbnes, for gennemsejling, men langt det meste af vejbanen ligger på en dæmning, som ikke tillader gennemstrømning.


http://roskilde.dk/sites/default/files/efter_stormfloden_-_en_oversigt.pdf
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk