* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 28
I alt: 28

Forfatter Emne: Texas Instruments SR-52 gives væk  (Læst 8510 gange)

Claus Wøbbe

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 50
    • Vis profil
Texas Instruments SR-52 gives væk
« Dato: 22, Januar 2017 - 09:42 »
Hejsa
Jeg er i tvivl om placeringen af dette "køb/salg"-indlæg i dette forum - håber ikke I finder det upassende.

Nå, men min nyligt afdøde far efterlod bl.a. en (fungerende) TI SR-52 med magnetstrimler, oplader mm.

Er du interesseret i denne lommeregner, kan den afhentes gratis hos mig (Roskilde) (vi kan nok også arrangere noget forsendelse).

Jeg får den ikke selv brugt, og jeg hader bare at skulle smide sådan noget ud - det virker så meningsløst.

Mvh. Claus
Claus Wøbbe

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Texas Instruments SR-52 gives væk
« Svar #1 Dato: 23, Januar 2017 - 09:32 »
Jeg erindrer HP 41 bølgen hvor alle datanørder i årene omkring 1980 sad og trykkede på taster ligesom iPhonefolket gør det i dag.

Det er jo faktisk en museumsgenstand Claus

http://www.hpmuseum.org/hp41.htm

Så hvis man skal afhænde en sådan maskine skal man nok henvende sig til segmentet af datanørder, der interesserer sig for datafortid. De er ved at oprette et museum, med blandt andet at få en GIER til at køre. Her kunne PHK (Poul Henning Kamp) måske være interesseret eller kunne  skabe en forbindelse til en nørd;)

phk@phk.freebsd,dk

God fornøjelse
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Texas Instruments SR-52 gives væk
« Svar #2 Dato: 23, Januar 2017 - 12:30 »
Jeg blev ansporet til at tage min egen SR-50 op af skuffen. Den blev flittigt brugt igennem en årrække, men skal nu have et nyt batteri. Efter de mange år har jeg dog noget svært ved at læse det lille display.

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Texas Instruments SR-52 gives væk
« Svar #3 Dato: 23, Januar 2017 - 21:38 »
Jeg erindrer HP 41 bølgen hvor alle datanørder i årene omkring 1980 sad og trykkede på taster ligesom iPhonefolket gør det i dag.

Jeg måtte smile, da jeg læste dit indlæg, Bjarke.

Ja, jeg er en nørd. Jeg besidder 2 stk. HP-15C som jeg bruger jævnligt. Den ene ligger i min inderlomme, den anden på mit skrivebord.

Hvorfor, når nu smartphones og alt mulig andet er moderne?
Well, betjeningen ligger i rygraden.  Og at tænde, taste og finde et resultat tager et par sekunder. Jeg behøver ikke at lede efter regnemaskine appen først osv.
Begge er fra midten af '80erne, og sidste batteriskift var omkring år 2000. Dér kunne fabrikanterne lære lidt om low-power teknologi.
Og tastaturet er fantastisk (i modsætning til Texas Instruments' regnere).

MvH,

Bent.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Texas Instruments SR-52 gives væk
« Svar #4 Dato: 24, Januar 2017 - 09:47 »
Jeg må tilstå at jeg aldrig blev venner med HP's omvendte polske notation :)
Jeg tror at jeg stadig har min HP 45 fra 1975 et eller andet sted endnu. Sidst jeg havde fat i den virkede den stadig.

Texas (TI) måde at gøre tingene på, passede bedre til min måde  at løse regneopgaver på.
Jeg brugte nu mest de lommevenlige til at kontrollere om jeg nu også havde forstået og gjort tingene rigtigt.

Specielt da jeg fik en TI41til min 40års fødselsdag  der kunne íntegrere og differentiere, var der fejlopfattelser som blev rettet :)

Men i disse PC tider hvor der er indbygget en Scientific Calculator klarer jeg mig fint med en TI 30 som jeg har arvet fra min søn :)

Bliver det vanskeligere anvendes Excell eller AutoCad.



Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Texas Instruments SR-52 gives væk
« Svar #5 Dato: 04, Februar 2017 - 15:45 »
Jeg elskede min HP42S, som jeg brugte på ingeniørhøjskolen. Siden da, har mit behov for en regnemaskine i mit arbejdsliv været yderst begrænset, og jeg har for nogle år siden doneret HP'en til min svigerfar, der i sit arbejde som geotekniker, dagligt bruger den. (hans HP var gået i stykker). Men overvejer nu engang imellem at købe en gammeldags HP igen, bare for at have en maskine med omvendt polsk notation  ;)

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk