* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 68
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 68
I alt: 68

Forfatter Emne: Geninstallation af win10  (Læst 4784 gange)

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Geninstallation af win10
« Dato: 01, Februar 2017 - 14:37 »
Jeg har haft problemer med min win10 ( oprindelig win8 ).
Lokal support ville have 499kr og hvis de skulle redde mine data og restore dem 599 extra.
Syntes det var lidt meget og spurgte om jeg kunne få installations medie og hint om at gemme licens.
NOP cannot do. Jeg kunne kun få et medie hvis jeg købte en ny licens, pris 1000kr.

Jeg var ved at hoppe på den, da jeg opdagede at min PC ikke var opdateret siden ca april 2016.

************************************************************
Nu til det gode: Man behøver ikke at forsøge at hente sin licensnøgle ud.
( under installation svare man blot "har ikke nogen nøgle" og så klare det sig selv )
Man kan hente installation hos MS, enten som .iso eller bruge en util "Media Creation Toolkit".
Via sidst nævnte kan man vælge DVD eller USB-stik.
Nemt & enkelt uden at være svært :-).
Tog den hårde vej og slettede alle partitioner på c-drev ( der var 4, 2 af dem for gendannelse af win8, hvilket ikke er så relevant )
Du skal dog lige have styr på dine drivere.
Hos mig kunne installationen ikke gennemføres, før jeg havde præsenteret installations programmet for en CD med motherboard chip drivers.
*********************************************************
Ja det var så ikke spørgsmål i dag, men en erfaring om at man ikke behøver at betale kassen, for at geninstallere en PC opgraderet til win10.

ref:
https://answers.microsoft.com/da-dk/windows/forum/windows_10-windows_install/s%C3%A5dan-installeres-windows-10-fra-bunden-af/77889e2e-6b01-413d-ae53-076bc40572a0




Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Geninstallation af win10
« Svar #1 Dato: 03, Februar 2017 - 18:31 »
Tak for det her!

Jeg har en gang imellem ryddet det hele og geninstalleret. Jeg havde CD'er til både WinXP og Win7, men min 'geninstallering' af Win10 bestod i at installere min gamle Win7, og så køre en opdatering til Win10.

Det er jo ganske omstændeligt, så hvis det her virker, så er det immervæk en genvej.

Nu prøver jeg det så først af næste gang - hvornår det så bliver - men jeg er gået i gang med at lave ISO-filen, så den i det mindste er klar.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Geninstallation af win10
« Svar #2 Dato: 05, Februar 2017 - 16:05 »
God plan, da det er slut med gratis opgradering til win10.
Jeg tog som sagt vejen med "media creation toolkit" og fik lavet en bootabel usbpen.
Har haft få problemer efterfølgende: MSVCR110.DLL kunne ikke køre, selv om der var installeret via C++ runtime, som den høre til.
Sukkede dybt og fortsatte installation af applikationer.
Jeg tror at det faldt på plads efter install af EOS util mm, til mit kamera.
Har set andre har haft samme problem og hovsa da jeg installerede xxxxx virkede det.
Lidt utrygt at en windows installation, tilfældigvis falder på plads, afhængig af andre applikationer.
------
Men ellers er det en god oplevelse. windows fylder mindre en det halve end før.
Performens er self steget gevaldig.
Det skyldes sikkert forskellen mellem en opgraderet version og clean install.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk