* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 55
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 55
I alt: 55

Forfatter Emne: Vækkeur med DAB radio  (Læst 11299 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Vækkeur med DAB radio
« Dato: 28, Februar 2017 - 14:02 »
Vækkeuret / DAB radioen er af praktiske grunde anbragt nær sovepladsen i soveværelset. DAB radioen har brug for en relativt lang antenne - i form af et stykke isoleret ledning heftet lodret til væggen - for at give et fornuftigt signal.
På væggen ved radioen er anbragt et legemshøjt spejl, som påvirker/forvrænger  radiosignalet. Hvis spejlet flyttes bort fra radioen forsvinder forvrængningerne.
Indretningen af værelset gør det uhensigtsmæssigt at flytte rundt på de to elementer.
Hvordan klarer man bedst problemet? En længere antenneledning eller en signalforstærker af en eller anden art? Eller en anden enkel løsning?
Gode forslag ønskes.
Hilsen     HP
p

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Vækkeur med DAB radio
« Svar #1 Dato: 28, Februar 2017 - 14:24 »
Min DAB radio på sengebordet har indbygger teleskopantenne, som også bruges til FM-båndet - derfor er den lang, men skubbes ind til DAB-brug.

Som de fleste andre antenner skal DAB antennen være en kvart bølge i længde. Det bliver kun ca 30cm!
Og så vidt jeg husker er DAB vandret polariseret, altså bør antennen være nogenlunde vandret.

Lokale forhold kan dog godt ændre på denne teori. I min bil har jeg 30cm ledning klistret fast på indersiden af glastaget: perfekt modtagelse alle steder.

Men der er også forskel på DAB radioers følsomhed, måske har du en af de mindre gode.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Vækkeur med DAB radio
« Svar #2 Dato: 28, Februar 2017 - 15:50 »
Dit spejl er formentlig belagt med aluminium (kviksølv hvis der er antikt). Denne metalplade forstyrrer radiosignalet.  Få antennen væk fra spejlet, eller forsøg dig frem til en gunstig placering, foran eller bag spejlet. Det burde være vandret i en halv bølgelængdes afstand. 
Jørgen Harbst

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Vækkeur med DAB radio
« Svar #3 Dato: 28, Februar 2017 - 16:36 »
Rettelse, jeg huskede forkert.

Antennen skal være lodret polariseret

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Vækkeur med DAB radio
« Svar #4 Dato: 28, Februar 2017 - 17:58 »
Du kunne også lave en lodret dipol. Hver "pind" skal være omkring 32 cm.
En dipol giver højere gain/følsomhed og har en impedans på 75 ohm, dvs. du kan bruge normalt coax kabel mellem antenne og radio.


Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Vækkeur med DAB radio
« Svar #5 Dato: 28, Februar 2017 - 23:37 »
Jeg har flere DAB-radioer i mit hjem, som desværre ligger i et modtagelsesmæssigt hul - så jeg ikke kan bruge en DAB-radio i stuen - heldigvis godt i andre rum. Ingen af mine ret billige radioer har indgang for antenne, men til stuen fandt jeg en DAB-tuner, som havde, og som så kunne kobles på en ledig indgang i stereoanlægget.
For at få den til at virke ordentligt måtte jeg opsætte en antenne på loftet og føre signalet gennem en lille bredbånds antenneforstærker, som kostede lige godt 100 kr. Den gjorde hele forskellen og har nu fungeret i flere år uden problemer. Så har du antennetilslutning, så er der overkommelige løsninger.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Vækkeur med DAB radio
« Svar #6 Dato: 05, Marts 2017 - 18:32 »
Ja de rige har mange sorger :)
Min lille FM og AM radio har egen antenne og den virker fortræffeligt :)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Thomas Berenth

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 14
    • Vis profil
Sv: Vækkeur med DAB radio
« Svar #7 Dato: 12, Marts 2017 - 08:23 »
Bare en lille strøtanke - hvad om man forbandt antennen med metalfilmen bag på spejlet? Så ville hele spejlarealet fungere som antenne.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Vækkeur med DAB radio
« Svar #8 Dato: 12, Marts 2017 - 15:58 »
Min lille FM og AM radio har egen antenne og den virker fortræffeligt :)


En ting din FM-radio IKKE kan: vække dig med god oplysning om Verden på en weekendmorgen - for da har P2 kanalen!
Eller omvendt: Hvis du gerne vil have blid klassisk musik, skal du op før 6 en hverdagsmorgen (og du er da vist pensionist?).
Jeg vil gerne have verdensoplysning, også lørdag-søndag (og det er faktisk oftest de morgener, jeg faktisk har brug for vækkeren). Det kan jeg kun få på DAB!
Vil du gerne vækkes med ligegyldig P3-musik, er du selvfølgelig urørlig!  8)

Ja de rige har mange sorger :)

Prisen for det ønskede starter ved 201 kr. se HER

For kvaliteten garanteres ikke - men Thomas Berenths råd lyder helt smart!
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Vækkeur med DAB radio
« Svar #9 Dato: 12, Marts 2017 - 19:46 »
Jo jeg bliver 73 og har været fuldtidspensionist i et år nu :)

Jeg søger nu alligevel et eller andet at lave , for min kone er en energisk motions og kulturfreak.....det er jeg ikke ;)

Jeg vil hverken vækkes af musik, eller af oplysninger om verdens elendigheder. Mine aflagte telefoners "blide" alarmlyde er stillet ind til vækketiderne for de forskellige dage, som sørger for at vække os hvis vi ikke allerede er stået op:)

Skal jeg høre musik, finder jeg min yndlings musik/musiker på Youtube  eller spiller selv, alternativt putter en  CD i anlægget.
Mit høretab gør at lydkvaliteten er ligemeget.

Nyhederne sørger Berlingeren, Børsen og DR1 for sammen med morgenmaden/kaffen.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Vækkeur med DAB radio
« Svar #10 Dato: 12, Marts 2017 - 20:49 »
Du må blive vækket som du vil - men udgangspunktet var HPs ønske om at få sin DAB-clockradio til at fungere.
Sådan en er ikke dyr - men der er huller i DAB-dækningen.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Vækkeur med DAB radio
« Svar #11 Dato: 12, Marts 2017 - 21:36 »
Alle biler har en FM radio der virker med vejmeddelelser. Skal biler her i landet udstyres med DAP som ikke har dækning og slet ikke i udlandet ?

Hvis det kun er for at udvide DR´s sendeflade er jeg helst fri

 
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk