* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 128
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 60
I alt: 60

Forfatter Emne: Mørkegrå varm strikket bomuldsbluse  (Læst 7414 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Mørkegrå varm strikket bomuldsbluse
« Dato: 14, Marts 2017 - 13:47 »
En 2 - 3 år gammel bluse strikket af mørkegrå (koksfarvet?) bomuldsgarn (fabrikat GANT) er behagelig at bruge i efterårs- og vintertiden men er i kraveregionen blevet grålig hvilket ikke ser pænt ud.
Blusen er blevet vasket i vaskemaskine nogen gange og bliver alligevel stadig mere lysegrå i nakkeregionen.
I et lokalt renseri har jeg fået oplyst, at misfarvningen ikke kan fjernes ved nogen renseproces. Kun en farvning kan skjule den lysere grå zone.
For mig lyder det som en gammel skrøne - nu om dage findes der jo så mange renseprocesser og -kemikalier at misfarvningen må / bør kunne fjernes.

Har rensemanden ret?

Hilsen
HP
p

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Mørkegrå varm strikket bomuldsbluse
« Svar #1 Dato: 15, Marts 2017 - 08:02 »
Man kan ikke fjerne noget der ikke er der, ligesom det dobbelte af ingenting er ingenting ;)
Jeg mener at renserimanden har ret. Men farvning er jo også en kemisk behandling :)
Med bomuld kan jeg huske fra den gang jeg var yngre og batikfarvede undertrøjer var på mode, at farvning var problemløst med Dylon farver.

https://www.frishop.dk/pl/Bolig-Maling-kemi-og-tilbeh%C3%B8r-Kemi-Dylon-tekstilfarver_61991.aspx?gclid=CL3ZpaL419ICFRlJGQodPP8DZA
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Mørkegrå varm strikket bomuldsbluse
« Svar #2 Dato: 15, Marts 2017 - 13:53 »
Din rensemand har ret - og det har Mønnike også, selv om hans forklaring halter.
Sagen er, at der er sket TO kemiske processer i din bluses levetid: Den første, da garnet i sin tid blev farvet, den anden under brug, hvor farven er blevet udsat for din kemisk aggressive sved (det gælder ikke kun din sved, men alles).
De allerfleste kemiske processer, der forløber i organiske stoffer under tilstedeværelse af ilt (i luften) eller sollys, affarver/bleger. Og det er irreversibelt.
Jeg kan tilslutte mig rådet om Dylonfarvning, det er helt uproblematisk på bomuld.
Da jeg sidst købte og brugte dette produkt for et år siden, var det hos Stof & Stil. Næstsidste gang er ca. 10 år siden, og da havde de det i Bilka. Jeg var ikke i Bilka sidst, måske har de det endnu?
Til gengæld ville de meget gerne sælge mig et hundedyrt specialsalt. Anprisningerne var flotte, men varedeklarationen viste, at det ikke adskiller sig fra almindeligt filtersalt, så det brugte jeg, og resultatet kunne godt have været brugt i en reklame for specialsaltet ...  ;D
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Mørkegrå varm strikket bomuldsbluse
« Svar #3 Dato: 15, Marts 2017 - 18:06 »
Uproblematisk....men husk gummihandsker  ;)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Mørkegrå varm strikket bomuldsbluse
« Svar #4 Dato: 27, Marts 2017 - 12:49 »
Har saltet noget med farveprocessen at gøre?

Jeg har genfarvet sorte jeans, men resultatet var kortlivet.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Mørkegrå varm strikket bomuldsbluse
« Svar #5 Dato: 27, Marts 2017 - 13:55 »
Ja, saltet har betydning for resultatet.
Det samme gælder temperaturen, og brugsanvisnngen bør derfor følges nøje (der er særlige anvisninger for uld).
Mit seneste forsøg var dog en større portion bomuldsstof i vaskemaskinen - det gik til gengæld meget fint.
Mvh. Morten Jødal

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Mørkegrå varm strikket bomuldsbluse
« Svar #6 Dato: 06, April 2017 - 14:50 »
Iflg. en australsk "fabric dyeing engineer" som jeg mødte til en nytårsfest i Forum for mange år siden, skulle netop bomuld være noget af det vanskeligste at (gen) farve holdbart, hvorimod uld er taknemmeligt.


Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Mørkegrå varm strikket bomuldsbluse
« Svar #7 Dato: 06, April 2017 - 15:51 »
Det er faktisk rigtigt! Uld og silke er de letteste stoffer at farve.
De særlige anvisninger på Dylonpakkerne går (så vidt jeg husker, jeg har ingen hjemme lige nu) på temperaturprogrammet. Uld har det jo ikke godt med kraftig opvarmning (medmindre man elsker filt  :D).
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk