* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 28
I alt: 28

Forfatter Emne: Oversatte Google-svar?  (Læst 6433 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Oversatte Google-svar?
« Dato: 15, Marts 2017 - 14:18 »
Jeg googlede en gammel oplysning om, at topaser skifter farve - permanent - ved stærk opvarmning.
Søgningen viste, at varmebehandling af smykkesten er et omfangsrigt og spændende emne - men jeg vil nu lade gemmologien hvile i dette forum.

Derimod blev jeg noget forvirret over mit første relevante hit, da jeg googlede på dansk:

Hittet førte til et spørgsmål  i et videnforum:
Hvorfor topas skifter farve ?
Når købte det, var det mørkeblå hav bølge .Jeg prøvede at se i ham kanten, men det var meget svært at se .Da jeg begyndte at bære det, stenen lyste og blev synlig inde i kanten .Det ses som stenen skinner .

Første svar:
Mørkeblå topas sker ikke - dens farve er lyseblå, pink, gul, ofte næsten farveløs.Mest sandsynligt, du har at gøre med en blå syntetisk kvarts, farven, der er skabt ved bestråling.Det svinder gradvist og lysere.Der er også andre mineraler, der bliver intens farve, når de bestråles med høje doser af røntgen eller gammastråling, men det er gradvist tabt ved varme og lys.

Jeg løste mit problem ved at se på adresselinjen:  http://nicequestion.info/da/questions/445874 - og vovede at skrive /en/ i stedet for /da/. Det gav så:

Spørgsmål:
Why topaz changes color ?
Once bought it, it was dark blue sea wave.I tried to see in him the edge, but it was very hard to see .When I started to wear it, the stone brightened and became visible inside the edge .It is seen as the stone shines .

Første svar:
Dark blue topaz does not happen - its color is light blue, pink, yellow, often almost colorless.Most likely, you are dealing with a blue synthetic quartz, the color of which is created by irradiation.It gradually fades and brightens.There are also other minerals that become intense color when irradiated with high doses of X-ray or gamma radiation, but it is gradually lost by heat and light.

Stadig ikke til en sprogpris - men nu forståeligt. Jeg søgte derefter videre på engelsk og fik alt det spændende ...

Mit egentlige spørgsmål er nu:
Jeg har i den senere tid (1-2 år) bemærket, at adskillige googlesvar kommer ind på et aldeles gebrækkeligt dansk, i stedet for på originalsproget. Tidligere husker jeg ikke dette problem, da blev man i stedet tilbudt en oversættelse, når man valgte et udenlandsk hit.
Er dette noget jeg kan ændre på?
Er der et dumt lille flueben, der kan sættes eller fjernes for at undgå disse undersættelser til uforståelige danske ord?
Eller er der andre løsninger?
Har I andre også bemærket en ændring?
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Oversatte Google-svar?
« Svar #1 Dato: 16, Marts 2017 - 02:27 »
Jeg tror at nogle hjemmesider forsøger at anvende den besøgendes eget sprog. Det kan så være mere eller mindre god kvalitet.
Jeg har en bærbar, som bruges på rejse. Desværre har den været opdateret både i frankrig og i et spansktalende land.

Google søgning giver så altid svar på fransk, også når jeg bruger den i Danmark, ogundertiden kommer hjemmesider på spansk.
Dert er vist især handelssider med rod i kina, som er slemme.
Jeg har også fået, noget ellers udmærket software, som ved installationen ikke kunne undgå en dansk sprogudgave, men desværre på så tvivlsomt dansk, at man nemt vælger forkert i menuer.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Oversatte Google-svar?
« Svar #2 Dato: 16, Marts 2017 - 08:38 »
Jeg tror at nogle hjemmesider forsøger at anvende den besøgendes eget sprog. Det kan så være mere eller mindre god kvalitet.
Det er også min fornemmelse, at Google ikke er alene om problemet - hvor jeg i de fleste tilfælde heller ville være fri! Men ...

Google søgning giver så altid svar på fransk, også når jeg bruger den i Danmark
Det egentlige spørgsmål går netop på Google, hvor problemet er størst. Findes der mon en brugertilgængelig indstilling, der kan ændres mht. standardsprog?

Jeg har også fået, noget ellers udmærket software, som ved installationen ikke kunne undgå en dansk sprogudgave, men desværre på så tvivlsomt dansk, at man nemt vælger forkert i menuer.
Jeg har netop måttet overgive mig og anskaffe MS Office 2016 (dansk) på min nye bærbare (ellers har jeg klaret mig fint med den gode gamle version 2000, som jeg har på CD'er - samt LibreOffice, men her fik jeg behov for samarbejde). Den nye er så forvirrende anderledes, at jeg har afprøvet hjælpefunktionen flittigt og konstateret, at denne ikke længere findes på computeren, men er netbaseret og maskinoversat.
"De store" er åbenbart enige om, at sådan skal vi opdrages ...
Mvh. Morten Jødal

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Oversatte Google-svar?
« Svar #3 Dato: 17, Marts 2017 - 09:01 »
Jeg har netop måttet overgive mig og anskaffe MS Office 2016 (dansk)

Jeg klarede mig fint med Office fra 2007, indtil jeg skulle geninstallere min PC (og var gået over til Win10). Det kunne ikke lade sig gøre!

Alternativet var Office 365 til 550 kr. - om året!! WTF??

Ikke på vilkår!

Men for 150,- fik fik jeg en original Office 2010 i nakken, tror det var på eBay. Den kunne installeres, og fungerer upåklageligt.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Oversatte Google-svar?
« Svar #4 Dato: 17, Marts 2017 - 18:42 »
Oversættelse giver så mange problemer, at man forlængst har fremstillet en film :)
Lost in Translation (2003) Full Movie
https://www.youtube.com/watch?v=tWhgLRY3hf8

-Eller søg evt. på google med:
whatis lost in translation

Mvh jj

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Oversatte Google-svar?
« Svar #5 Dato: 18, Marts 2017 - 17:48 »
Den meget rige Bill Gates  har foreslået en afgift på robotter.....må jeg foreslå noget andet. Hvis firmaer tager rø.... på folk med et nyt programsæt, bør de som punkt 1 betale kunden et større beløb årligt sålænge kunden  bruger produktet :)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk