* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 31
I alt: 31

Forfatter Emne: Windows-frustrationer  (Læst 6895 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Windows-frustrationer
« Dato: 14, Maj 2017 - 18:51 »
Windows 10 er på mange måder et udmærket styresystem, men bevæger sig mere og mere i retning af det, som PC-brugere altid har skældt Apple ud for: "Du skal ikke tænke, bare gøre som vi siger"
Dog med den forskel, at i Mac-verdenen kan man få lov til selv at bestemme hvornår, hvorimod en Windows 10-computer altid vil opdateres netop som man har allermest brug for sin computer ...
Nå, men min personlige største skuffelse med Windows 10 var ikke styresystemet selv, derimod universalbrowseren Edge!
At jeg ikke kan lide selve brugerfladens udseende er nok en vanesag, den valgte startside MSN-nyheder kan man hurtigt kvæle - men jeg ville IKKE have, at Edge skulle være det universalprogram, der også læser pdf og billeder m.v.
Så mit valg blev lynhurtigt at vælge Chrome som standardbrowser og andre programmer til pdf og billeder (hhv. Adobe Reader og Irfanview) - og så forøvrigt bruge Internet Explorer til de få hjemmesider, der kræver Java, som jo hverken Chrome eller Edge understøtter. Valget af standarder er jo også lidt anderledes end tidligere, men sådan set ikke svært: Windowstast > Indstillinger > System > Standardapps.
Jeg har været inde på Edge så få gange siden, at jeg ikke kan afgøre, om man kan vænne sig til den - men jeg har ikke haft de problemer, Mønnike nævner i den anden tråd - og jeg kan fint gå på Ingeniørdebat med både Chrome og Internet Explorer.
Mvh. Morten Jødal

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Windows-frustrationer
« Svar #1 Dato: 14, Maj 2017 - 21:43 »
Citat fra: Morten Jødal
Dog med den forskel, at i Mac-verdenen kan man få lov til selv at bestemme hvornår, hvorimod en Windows 10-computer altid vil opdateres netop som man har allermest brug for sin computer ...
Jeg kan selv bestemme, hvornår jeg vil genstarte og installere mine downloaded opdateringer.
Det burde du også kunne??
How To Stop Windows 10 From Automatically Downloading & Installing Updates.mp4
https://www.youtube.com/watch?v=m-bmRe0VEeQ&feature=youtu.be
How to Turn off Automatic Updates in Windows 10, Disable Updates Permanently.mp4
https://www.youtube.com/watch?v=pyRxNkGTvrc

Mvh jj

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Windows-frustrationer
« Svar #2 Dato: 20, Maj 2017 - 19:05 »
Hej Morten,

Jeg kan ikke lade være med at reklamere lidt for 'ScandiOne WebBookmarks'.

Det er et program som opbevarer dine foretrukne (Bookmarke/Favorites) på nettet, så de kan tilgås fra enhver computer du råder over. Og det enkelte bogmærke kan indstilles til at åbne i den browser som man ønsker, hvilket jo er praktisk hvis nogle skal åbnes i Crome og andre i IE eller FireFox for at virke korrekt.

Det er gratis at bruge hvis man kan tåle at se et par reklame-links øverst, og koster ellers 6 DKK/år.

Mvh
Mads Aggerholm
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

insomniacno1

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Sv: Windows-frustrationer
« Svar #3 Dato: 06, Juni 2017 - 13:54 »
Efter at have arbejdet med computere i over 29 år og for det meste med Microsoft programmer og OS, blev jeg for 2 år siden træt og gad ikke mere - så jeg skiftede til en Xubuntu variant der er modificeret til at være mere brugervenlig og bruger en lidt ældre kerne, hvor der så er sikkerhedsopdateringer tilgængeligt og har bedre HW understøttelse - fordelen ved denne variant er at udvikleren har hjemmeside samt FB side hvor man kan får svar indenfor få timer og ikke som de fleste andre skal vente et par dage i forum.

Jeg valgte 14.04 LTS 32bit udgaven på det daværende tidspunkt, men har fortrudt dette siden da jeg har 4GB ram. Når 16.04 LTS er blevet lidt ældre og har fået de fleste børnesygdomme strøget ud, så skifter jeg over til den.

Varianten hedder PEACH OSI og kan findes på Google.

Den bærbare jeg bruger er en Lenovo Thinkpad R500(jeg har 2) med 15.4" 1280x800 skærm, ATI grafikkort. Jeg prøvede windows 10 pro på den og fandt driverproblemer igen, som altid med windows. Bedste windows har nok været win7 pro eller ultimate.

Jeg har stort set ingen driverproblemer i PEACH, og dem jeg havde hjalp udvikleren mig med at ordne. De ting som jeg har fundet løsning på, har jeg givet videre til ham så han kan hjælpe andre.

Med hensyn til programmer og spil(jeg spiller ikke), de programmer jeg brugte til video og lyd redigering i windows, har jeg fundet gratis og langt bedre programmer til som open source. Det samme gælder for office.

Da jeg stadig dabler med teknik, er den kun få programmer hvor jeg må ty til en windows pc - blandt andet software til at flashe mobiltelefoner - men bortset for de ting, er jeg yderst tilfreds med mit valg og vil aldrig have Microsoft ind på min bærbar igen!

Som jeg skrev højere oppe så har jeg to R500, og istedet for at rejse(til filippinerne hver 6 måned) med en tung bærbar, så er de to R500 totalt ens, og det eneste jeg behøver i min lomme er en USB stick med dokumenter og backup af Thunderbird.

Håber I kan bruge dette til noget og spørg gerne:)

Mvh

Jan
Ps. Min fulde installation med alle programmer tager 17GB plads på min HDD - Hvis det skulle have været windows så ville jeg være løbet tør for plads hurtigt.
« Senest Redigeret: 06, Juni 2017 - 14:02 af insomniacno1 »

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Windows-frustrationer
« Svar #4 Dato: 08, Juni 2017 - 20:04 »
Citat fra: insomniacno1
Håber I kan bruge dette til noget og spørg gerne

Det er altid rart med flere muligheder, hvis Windows 10 ikke længere kan fungere?
Hvis man er tilfreds med windows kunne man evt:
Install & Run Windows 10/8/7/XP on Any Android Phone- NO ROOT 2017 BEST Trick
https://www.youtube.com/watch?v=PORoO-EcW74&feature=youtu.be

Her er en anden mulighed for at ændre win10-update.
How to Manage Windows Update in Windows 10.
http://www.makeuseof.com/tag/manage-windows-update-windows-10/

Mvh jj

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk