* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 67
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 57
I alt: 57

Forfatter Emne: Kabinetkøling med varmeveksler - ideer søges  (Læst 7179 gange)

SoerenNedergaard

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Kabinetkøling med varmeveksler - ideer søges
« Dato: 04, Juli 2017 - 13:41 »
Hej

Jeg arbejder med et produkt hvor jeg monterer kostbar elektronik i et udendørs kabinet. Pt. har jeg en løsning kørende med en dyr, støjende og tung aircondition.

Elektronikken afgiver ca 900watt. Jeg vil gerne sommer og vinter under 30grader. Samtidig vil jeg gerne ha en lav fugtighed for at forhindre korrosion. Løsningen har standby i dagtimer, hvor elektronikken ikke afgiver noget væsentligt, hvorfor der tilføres varme med et varmelegeme.

Jeg tænker om det er muligt at kombinere en mindre affugter med en luft-til-luft eller en luft-vand-luft varmeveksler.

Løsningen placeres i tyskland, så det er sjældent at temperaturen udenfor overstiger 25-30 grader. Elektronikken er rated til 45 grader så det kan accepteres at der periodisk ikke kan køles til under 30grader.

Jeg har kigget på en løsning med 2 bilkølere og væske, samt blæsere. Det tænker jeg vil virke, men måske kan det gøre uden vand. Er der nogen der har en ide om hvor meget en typisk intercooler til en bil kan køle ?

Andre ideer og produkt links er velkomne. Jeg skal sige at min eksisterende aircon kost 25.000kr.  Kan jeg erstatte den med en løsning der bruger mindre energi og er billigere i vedligeholder, så var det super.

Mvh

Søren



jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Kabinetkøling med varmeveksler - ideer søges
« Svar #1 Dato: 04, Juli 2017 - 18:38 »
Kan du bruge:
Air cooling by vacum?

Mvh jj

j_skib

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: Kabinetkøling med varmeveksler - ideer søges
« Svar #2 Dato: 04, Juli 2017 - 22:03 »
En dansk produceret telefoncentral, brugte princippet med en "indvendig" og en "udvendig" sammenkoblet køleplade. Telefoncentralerne var placeret i vejskabe, og hele den ene gavl var med denne køleplade. Indvendig var der forceret blæser cirkulation, udvendig var det kun naturlig cirkulation med riste i bund og top. Hvis jeg skal gætte på kølepladens størrelse, så var målene 150 x 30 cm. Køleribberne var ret voldsomme, måske 5 cm i hele kølepladens længde. 

Jeg husker desværre ikke effektforbruget, formentlig noget med 5A ved 48V (ca 250W).

Der var store problemer med varmealarmer, på de få vejskabe der stod vestvendt uden skygge. Der kunne centralen ikke komme af med varmen, når solen rigtig bagte fra en skyfri himmel.

I skabene var der også fugtigheds sensorer. Gav kun alarm, når vi havde været for længe om fejlretning i regnvejr (udskiftning af printkort). I slutningen af centralerne levetid, brugte vi et "mini fortelt" ved længerevarende fejlretning i regnvejr.  Centralerne var ikke så glade for tordenvejr, så overspændings beskyttelse på alle kabeltilslutninger er en god ide.

Vejskabet bestod i øvrigt af et indvendigt og et udvendigt skab. Det indvendige skab med elektronikken havde delvis lufttætte låger, så den forcerede luftcirkulation ikke blev blandet med udvendig fugtig luft.   

Håber det er noget du kan bruge. Det er mange år siden jeg gik på pension, så oplysningerne er kun ud fra hukommelsen.

//Jørgen

SoerenNedergaard

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: Kabinetkøling med varmeveksler - ideer søges
« Svar #3 Dato: 05, Juli 2017 - 12:24 »
Kan du bruge:
Air cooling by vacum?

Mvh jj

Tak for svar.

Det ved jeg ikke nok om. Jeg googlede  det lige og kan ikke lige se sammenhæng.

SoerenNedergaard

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: Kabinetkøling med varmeveksler - ideer søges
« Svar #4 Dato: 05, Juli 2017 - 12:28 »
En dansk produceret telefoncentral, brugte princippet med en "indvendig" og en "udvendig" sammenkoblet køleplade. Telefoncentralerne var placeret i vejskabe, og hele den ene gavl var med denne køleplade. Indvendig var der forceret blæser cirkulation, udvendig var det kun naturlig cirkulation med riste i bund og top. Hvis jeg skal gætte på kølepladens størrelse, så var målene 150 x 30 cm. Køleribberne var ret voldsomme, måske 5 cm i hele kølepladens længde. 

Jeg husker desværre ikke effektforbruget, formentlig noget med 5A ved 48V (ca 250W).

Der var store problemer med varmealarmer, på de få vejskabe der stod vestvendt uden skygge. Der kunne centralen ikke komme af med varmen, når solen rigtig bagte fra en skyfri himmel.

I skabene var der også fugtigheds sensorer. Gav kun alarm, når vi havde været for længe om fejlretning i regnvejr (udskiftning af printkort). I slutningen af centralerne levetid, brugte vi et "mini fortelt" ved længerevarende fejlretning i regnvejr.  Centralerne var ikke så glade for tordenvejr, så overspændings beskyttelse på alle kabeltilslutninger er en god ide.

Vejskabet bestod i øvrigt af et indvendigt og et udvendigt skab. Det indvendige skab med elektronikken havde delvis lufttætte låger, så den forcerede luftcirkulation ikke blev blandet med udvendig fugtig luft.   

Håber det er noget du kan bruge. Det er mange år siden jeg gik på pension, så oplysningerne er kun ud fra hukommelsen.

//Jørgen

Hej Jørgen, tak for svar. Tanken har strejfet mig, men jeg tænker det bliver nogle ret store køleplader, for at få store nok overflader. Jeg overvejer en luft-vand-luft løsning. Jeg kan købe nogle færdige moduler til indendør brug på 1-2kw.

Forresten - så har vi ret godt styr på lynnedslag, da udstyret et montere i master.

Mvh Søren

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Kabinetkøling med varmeveksler - ideer søges
« Svar #5 Dato: 05, Juli 2017 - 18:54 »
Citat fra: SoerenNedergaard
Andre ideer og produkt links er velkomne.....
Citat fra: SoerenNedergaard
Tak for svar.

Det ved jeg ikke nok om. Jeg googlede  det lige og kan ikke lige se sammenhæng.
Prøv evt. at søge med:
https://www.qwant.com/?q=Air cooling by vacum
https://www.qwant.com/?q=Air%20cooling%20by%20vacum&t=images

Kan du bruge laptop-cooler?
Strong cool Laptop Cooler keep's Your Laptop Cool Stop's Overheating!!!!!!!'''''''.mp4
https://www.youtube.com/watch?v=QyRIhgPTuY4

Strong Cool Laptop Cooling Fan.mp4
https://www.youtube.com/watch?v=EUD6kPDLTek

Mvh jj

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk