* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 37
I alt: 38

Forfatter Emne: Gemme skrivebord - app?  (Læst 7567 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Gemme skrivebord - app?
« Dato: 11, September 2017 - 17:19 »
Jeg har altid brugt at opbygge min PCs skrivebord med grupperede ikoner placeret i en præcis rækkefølge på forskellige dele af skrivebordet.
Det var engang helt uproblematisk, men er nu stort set umuligt!
Mine seneste oplevelser er, at hver gang jeg har haft min PC slukket, får jeg et skrivebord med en sjusket bunke ikoner i venstre side, så jeg må bruge tid på et flytte dem på plads. Følgelig slukker jeg så sjældent som muligt, men benytter "slumre" i stedet. Det er mig faktisk imod, men jeg kan ikke se andre løsninger!
Der var tidligere et flueben - sat på forhånd ved installation af Windows - som tillod flytning af ikoner. Det kunne jeg slette, og så var problemet løst indtil næste større Windows-opdatering.
Jeg kan ikke længere finde dette flueben - er det forsvundet ved en opdatering?

Så nu leder jeg efter et alternativ: Er der nogen, der har lavet en app, som tillader mig at gemme mit skrivebord? Naturligvis helst sådan, at det valgte skrivebord overruler det, som M$ vil lave? Men et brugbart alternativ kunner være at starte programmet med et enkelt klik efter hver opstart.
Da jeg i sin tid var systemansvarlig på et net. der kørte Windows 2000 server, kunne jeg uden videre vælge at tildele mine brugere et "mandatory" skrivebord, eller at lade hver bruger gemme sit eget.
Nu ser det ud til, at den eneste accepterede løsning er den sjuskede bunke, og det er jeg træt af! HJælp!!!

P.S. Jeg har to computere med hhv. Windows 10 Hopme og Windows 10 Pro. De har begge problemet, men opfører sig ikke helt ens. Problemet er værst på pro-maskinen, den anden husker af og til skrivebordet, selv om jeg slukker.
Mvh. Morten Jødal

Dransfeldt

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 107
    • Vis profil
    • http://www.dransfeldt.dk
Sv: Gemme skrivebord - app?
« Svar #1 Dato: 12, September 2017 - 08:52 »
Jeg har tidligere brugt et program der hedder Fences, til at styrer ikonerne på skrivebor-det.
Den har mange muligheder for gruppering af dine iconer, og dokumenter på skrivebor-det.

Havde stor glæde af programmet når jeg skiftet fra at arbejde direkte på den bærbare, til to skærme ved skrivebordet. Hvilket normalt giver en rodet omgang iconer.
Eneste grund til jeg ikke bruger den længere er nye IT politikker på min arbejdsplads der ikke tillader den slags programmer.

/Ole M D

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Gemme skrivebord - app?
« Svar #2 Dato: 12, September 2017 - 13:33 »
Tak for svaret.

Jeg er kun nået til at google programmet, men det ser godt ud på anmeldelserne - og prisen er overkommelig: 9,99$, når den gratis prøveperiode er udløbet.
Så jeg prøver selvfølgelig!
Mvh. Morten Jødal

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Gemme skrivebord - app?
« Svar #3 Dato: 12, September 2017 - 22:07 »
Lavpraktisk løsning:

Navngiv/omdøb dine ikoner med 01_...., 02..... -- xx....

Sæt derefter en automatisk start af stifinder/explorer ved start af windows (med sti til skrivebordet) og sorteret efter navn. Brug så dette stifinder vindue som adgang til dine ikoner.


 
vh.
Claus

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Gemme skrivebord - app?
« Svar #4 Dato: 13, September 2017 - 00:29 »
Citér
Mine seneste oplevelser er, at hver gang jeg har haft min PC slukket, får jeg et skrivebord med en sjusket bunke ikoner i venstre side, så jeg må bruge tid på et flytte dem på plads.

Nu har jeg selv lige prøvet.

Min maskine er en laptop med Windows 10. Mit skrivebord er indrettet som "klassisk" Windows, dvs. med ikoner på skrivebordet. De farvede byggeklodser som Microsoft mener er smart er fjernet fuldstændig.

Jeg tog et tilfældigt ikon (i dette tilfælde LibreOffice) og slæbte det til et tilfældigt tomt sted på skrivebordet.
Derefter lukkede jeg maskinen ned og startede igen.
Ikonet var der hvor jeg havde anbragt det før nedlukningen.

Altså intet problem hos mig.

Min maskine kører som enkeltbruger uden password. Måske ligger dine problemer i at du har flere konti/brugere?

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Gemme skrivebord - app?
« Svar #5 Dato: 13, September 2017 - 09:08 »
Jeg har det som Bent....ingen problemer :)

Kan det være for mange ikoner? jeg har 27 på skrivebordet.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Gemme skrivebord - app?
« Svar #6 Dato: 13, September 2017 - 11:17 »
Jeg har 30 - og problemet er ikke konstant,men har været slemt på det sidste.
Dransfeldts løsning lyder tiltalende, så den prøver jeg snarest.
Mvh. Morten Jødal

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Gemme skrivebord - app?
« Svar #7 Dato: 20, September 2017 - 06:43 »
Jeg har prøvet Fences og betalt for det. det er super, kan kun anbefales. ;D

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk