* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 20
I alt: 20

Forfatter Emne: Supercapacitor  (Læst 11537 gange)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Supercapacitor
« Dato: 15, Oktober 2017 - 18:16 »
Jeg kom til og bestille 6 stk. af dette patent.  ;D
http://www.ebay.com/itm/1-6x-2-7V-500F-Farad-Capacitor-35-60MM-Super-Capacitor-Bottom-With-2-Feet-BT/182751097800?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=690069822394&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Sammen med en lipo 3-4S 35C 2-5 Ah bør det vel kunne erstate de 2 megatunge blyaccuer i min bil.

Både li-po og capacitorer er tæt på og kunne ligge i min brystlomme.  ;)
Nu skal en Diesel jo ikke køres rundt som bensinkøretøj, den starter bare.
Der findes en del på WWW om emnet, men viden er nu en gang bedre end tro. ;D

Marek.

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Supercapacitor
« Svar #1 Dato: 15, Oktober 2017 - 20:45 »
Jeg tvivler på, at de kondensatorer har tilstrækkelig lav indre modstand til at starte en bil.

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Supercapacitor
« Svar #2 Dato: 15, Oktober 2017 - 21:16 »
Lad os regne lidt på det.
Jeg går ud fra, at de 6 stk. 500 F kondensatorer skal forbindes i serie (det er 2,7 V typer).
Det giver 83,3 F.
Den lagrede energi er 1/2 x C x U2. Det giver ~6 kJ.
Dit LiPo er på ~15 V, 5 Ah. Batterikapacitet x U x 3,6 er energien i kJ. det giver ~270 kJ

Dine blybatterier er nok på ~80 Ah pr. stk. (jeg gætter her, men ellers ville der ikke være grund til at bruge to.
Det giver 160 x 12 x 3.6 = ~7 MJ.

Alt i alt ville jeg hænge det "patent" ud på lokummet. Og vi har slet ikke talt om den nødvendige startstrøm til motoren, som vel ligger omkring 500 A.


« Senest Redigeret: 16, Oktober 2017 - 11:53 af Bent Andersen »

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Supercapacitor
« Svar #3 Dato: 16, Oktober 2017 - 12:45 »
Jeg har ikke selv regnet rigtig på noget. Min starter er på 2Kw. Det er ca. 167 A. Det skal jeg bruge i ca. 1 sekund + glødestrøm. De der Farad er jeg også lidt i tvivl om hvorledes man regner på. Normalt er 1F + 1F i serie 0,5F. Men hvis jeg oplader dem separat og derefter kobler dem sammen, kan energien vel ikke bare forsvinde? Eller hvad ? Som jeg har forstået har en supercapacitor indre modstand tæt på 0,0 og derfor kan give give voldsome strøme.
Den video jeg så af en bensinmotor virkede meget overbevisende selvom det nok var en ca.1Kw starter. Og hvor meget sjov kan man købe for ca. 130,- kr, ja en 1/2 bog.

Marek.

2Kwh i 1sekund er 0,5Watth i energibehov til starter. Eller hvad ?
Her er et eksempel; https://www.youtube.com/watch?v=z3x_kYq3mHM

https://da.wikipedia.org/wiki/Superkondensator

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/El/Batterivarktoj-og-tilbehor/Starthjalper-Premium-2000037609/
Gad og vide hvorledes man propper de 400A gennem de ledninger.  ;D
« Senest Redigeret: 16, Oktober 2017 - 15:12 af chrismark »

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Supercapacitor
« Svar #4 Dato: 16, Oktober 2017 - 17:23 »
Det kan godt være at din starter har en mærkeeffekt på 2kw. Men deraf kan du ikke bestemme hvor stor strøm,den tager i startøjeblikket. Der er stømmen bestemt af starteren og ledningernes modstand,induktans og batteiets formåen.
Mærkeeffekten gæller ved starterens formelle omdrejningstal, medens startstrømmen opstår medens den stadig står stille.

Hvis man vil sætte kondensatorer i serie skal der er yderligere komponenter til for at sikre at de også i længden kommer til at dele spændingen ligeligt.
endelig har kondensatorer den kedelige egenskab at spændingen falde proportionalt med ladningen man trækker fra dem.

Jeg tror det bliver meget svært at starte en kold bilmotor med kondensatorer.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Supercapacitor
« Svar #5 Dato: 16, Oktober 2017 - 18:22 »
Jeg har ikke selv regnet rigtig på noget.
Det kan sommetider være en fordel. Der tilbydes en del skrammel både i fysiske butikker og ikke mindst på nettet, som ikke lever op til salgsløfterne!
De der Farad er jeg også lidt i tvivl om hvorledes man regner på. Normalt er 1F + 1F i serie 0,5F. Men hvis jeg oplader dem separat og derefter kobler dem sammen, kan energien vel ikke bare forsvinde? Eller hvad ?
Nej,  energien forsvinder ikke ”bare”, men med to kapacitorer i serie har du kun adgang til de yderste ”plader”, så hvis du oplader dem separat til 12V og derpå seriekobler dem, får du 24V spænding mellem yderpolerne, men begrænsning i den mulige strrøm.
Kobler du dem derimod parallelt og oplader til 12V , har du adgang til den fulde energi og dobbelt strømstyrke.
 
Den video jeg så af en bensinmotor virkede meget overbevisende selvom det nok var en ca.1Kw starter. Og hvor meget sjov kan man købe for ca. 130,- kr, ja en 1/2 bog.
Benzin eller diesel gør skam en stor forskel!
Jeg har selv en gang, da jeg havde glemt lygterne op min dieselbil for længe, fået starthjælp af en professionel med en mobil starthjælper.  Han havde ikke held med de første forsøg, men opdagede så, at han havde overset, at det var en diesel. Da han udskiftede apparatet med sin kraftigere dieseludgave, sprang motoren i gang i første hug. Begge apparater var naturligvis beregnet til 12V-anlæg.
 
Gad og vide hvorledes man propper de 400A gennem de ledninger.  ;D
Ja, det er en af de grunde der gør, at jeg ikke vil smide over 1200 kr. efter dette apparat uden at få det overbevisende demonstreret først!

For øvrigt har du allerede fået svar af to personer, der begge har mere erfaring med elteknik end jeg, så jeg forsøger ikke at sige nogen af dem imod.
« Senest Redigeret: 16, Oktober 2017 - 18:27 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Supercapacitor
« Svar #6 Dato: 16, Oktober 2017 - 19:59 »
Morten stiller et godt spørgsmål.
 
Gad og vide hvorledes man propper de 400A gennem de ledninger.

Det gør man heller ikke i praksis.
Selv om man mellem batteri og starter bruger mogle speciel kraftige kabler , erder alligevel modstand . Det er der også i startrelæets kontaktpunkter og i generatorens ankervikloing og kommutator. 
Hvis der alt i alt i kredsen er bare 0,01 Ohm vil spændigsfaldet ved 500 A være 5V  og der afsættes  2500 W som varmetab. Ved 500A dykker batterriets spænding ret meget. Desværre er batteriets egenskaber ved startstrømmen ikke til at regne blot som en indre modstand. Så regnestykket for startstrøm er ikke så enkelt.
Hvis batteriet bare 1 par sekunder kan holde 10V ved 500A  ville der også være  2500W til at accelerere startmotoren så den ved indgrebet i startkransen kan give motoren tilstrækkelig impuls til at den går igang.

Men hvis modstanden i kredsen er blot lidt større vil man aldrig få 500A gennem.

Motorens startstrøm er et godt mål for batteriets formåen.
Jeg har set en elektronikkonstruktion,hvor man målte og fastholdt min spænding ved start som mål for batteriets tilstand.
Jørgen Harbst

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Supercapacitor
« Svar #7 Dato: 16, Oktober 2017 - 22:27 »
Jeg er 100% med på Harbsts betragtninger.

Men lad os regne lidt videre, for regnestykket er værre endnu.

De ca. 6 kJ jeg beregnede for dine supercaps svinder ind til ca. 2 kJ, for de 6 kJ handler om en komplet afladning til 0 V. Det er ikke brugeligt til at starte en motor, et spændingsfald til ca. 8 V er lige netop acceptabelt, så dine caps kan kun aflades med 4 V.

Energi (J) = spænding (V) x strøm (A) x tid (s)

Hvis vi holder fast i de 500 A "cranking current", kan dine supercaps holde startmotoren kørende i 1 sekund:

2 kJ / (4 V x 500 A) = 1 s

Efter min mening er det ikke umagen værd.


chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Supercapacitor
« Svar #8 Dato: 17, Oktober 2017 - 16:37 »
1 år siden skiftede jeg begge accuer der var >10 år. Lidt hjalp det. Noget afladning sker via startspær, men jeg har ikke målt på det. Helt tilfældigt opdagede jeg, at generatorens rotor viklinger havde forbindelse til stel. Dvs. strøm gennem dens lejer. Børneskovl af træskaft og noget plastic afslørede voldsom støj fra lejer. Dem er der 3 af. Ny blev bestilt. Tro det eller ej; det tog mig 8 (skriver otte) timer og skifte den. Den måtte jeg frese ud, da 10cm. bolt var "rusted" fast i huset. Generatoren er med vaccum pumpe til bremser og derfor kostede 1,8 Kkr.
Nu tænker jeg på min starter. Intet bevl med den. Den har jo hårde arbejdsbetingelser . Derfor tanken om ultracapaticitor kunne hjælpe lidt på vej. Det der brænder starter af er ikke meget 12V, men 8-10 Volt.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Supercapacitor
« Svar #9 Dato: 17, Oktober 2017 - 16:56 »
Husk i det mindste, hvis du vil gøre forsøget, at kapacitorer ALTID skal kobles parallelt, hvis du vil øge kapacitans og maksimal strømstyrke!
Mvh. Morten Jødal

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Supercapacitor
« Svar #10 Dato: 17, Oktober 2017 - 19:01 »
Husk i det mindste, hvis du vil gøre forsøget, at kapacitorer ALTID skal kobles parallelt, hvis du vil øge kapacitans og maksimal strømstyrke!

Morten, det er 2,7 V supercaps. De skal kobles i serie. Ellers bum!

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Supercapacitor
« Svar #11 Dato: 17, Oktober 2017 - 23:08 »
Det er ikke nok bare at sætte 6 stk i serie.
Der er pænt høje tolerancer på den slags. Derfor kan man ikke gå ud fra at de i længden vil dele spændingen ligeligt. Den simple løsning er parallelmodstande. Men så aflades de vel for hurtigt og kan ikke starte bilen næste dag.
Der skal nok en lidt mere kompliceret konstruktion til.

Her kan du se et færdigt Balancing board  til formålet.
http://www.ebay.com/itm/220F-350F-360F-400F-500F-2-3V-Super-Capacitor-Balancing-Board-Protection-Board-/262398300320
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk