* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 60
I alt: 60

Forfatter Emne: Roskildesyge  (Læst 9889 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Roskildesyge
« Dato: 01, November 2017 - 13:57 »
Roskildesyge er ubehageligt at pådrage sig!
Aktivt Kul kan relativt hurtigt skaffe styr på ubehagelighederne, men efterfølgende skal tingene jo gerne normaliseres hurtigt efter at systemet er "nulstillet".
Hvordan gøres det på en kontrolleret og holdbar måde?
Vand og juice hjælper, men "energireserverne" skal gerne gendannes uden følgevirkninger og uønsket svækkelse.

Nogen bud? Blandt kemiingeniører?

Hilsen
HP
p

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Roskildesyge
« Svar #1 Dato: 01, November 2017 - 15:31 »
1 uge på Kefir + ferietabletter.  ;)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Roskildesyge
« Svar #2 Dato: 01, November 2017 - 20:44 »
Chrismark, du skal være forsigtig med at skrive "ferietabletter", for den almindelige betydning på dansk af dette ord er amfetamin, som jo dels er forbudt, dels ingen virkning har på roskildesyge.
Måske mener du tabletter at typen "Paraghurt" eller lignende, og jeg vil umiddelbart støtte den del af kuren.
Jeg mener dog også man i ugen efter en diarré bør sørge for at spise meget sødt, for ellers omstilles organismen til fedtforbrænding, og det er der i den situation dels ikke brug for, dels kommer hjernen - vores største glucoseforbruger -  til at mangle næring under en kulhydratfattig kur, og det bliver du træt og sløv af!
Jeg skal lige huske at nævne, at der IKKE er dokumentation for, at raske mennesker har nogen gavn af at indtage præpatater med mælkesyrebakterier eller andre gode tarmbakterier - formentlig fordi de bliver slået ihjel i maven inden de når tarmene.
Mvh. Morten Jødal

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Roskildesyge
« Svar #3 Dato: 01, November 2017 - 21:19 »
Der er sket store fremskridt i behandlingen af personer med en mangelfuld, eller dårlig tarmflora.
http://www.bakterieklinikken.dk/fmt/
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Roskildesyge
« Svar #4 Dato: 01, November 2017 - 21:26 »
Citér
Jeg mener dog også man i ugen efter en diarré bør sørge for at spise meget sødt, for ellers omstilles organismen til fedtforbrænding, og det er der i den situation dels ikke brug for, dels kommer hjernen - vores største glucoseforbruger -  til at mangle næring under en kulhydratfattig kur, og det bliver du træt og sløv af!

Her må jeg protestere. Centralnervesystemet fungerer fremragende uden glukose. Omstilling til fedtforbrænding og de heraf afledte næringsstoffer (ketoner) tager dog et døgns tid.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Roskildesyge
« Svar #5 Dato: 01, November 2017 - 21:43 »
He-he Morten.  ;D
I min optik handler det om;
1.Der er noget i dine tarme som er uønsket.
2. Du ved ikke hvad det er.
3. Fyld tarme med noget du kender.
4. Bomb tarme med mælkesyrbakterier samt gør lidt rent.
5. Rengøring; Kog 2-3 kilo Kartofler og æd dem som tvangsfoder på en gang. Drik kefir til. Mavesækken kan ikke følge med og en del af kartofler og bakterier slipper igennem til tarme.
6. Dårlig klargjørde kartofler vil virke som en slags stempel (børste) der skruber "Dårligdomen" væk videre i systemet.
7. Istedet kommer der masser af bakterier og svamp fra kefir + piller.

Det er min opskrift. Men der skal virkelig ædes og drikkes syrnede ting som ymer og surkål på en gang for ,at opskriften virker.

Velbekomme.

Marek.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Roskildesyge
« Svar #6 Dato: 01, November 2017 - 21:56 »
Giver Bent ret.
 Der findes noget der kaldes ketogen diet der handler om ,at tilføre kroppen mest muligt fedt istedet for proteiner og kulhydrater som energi. Det bruges som "behandling" af epilepsi ramte. Dog virker det ikke hos alle.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Roskildesyge
« Svar #7 Dato: 05, December 2017 - 18:16 »
Jeg havde en kollega der i månedsvis kun spiste kød og kødprodukter.....og tabte sig ret væsentligt....han drak nu også en del øller procestiden  ;D

Men hvad er Roskildesyge for en størrelse. For jeg har haft tynd mave en gang imellem, men kun til et enkelt wc besøg. Jeg kan forstå, at det er en tilstand der er ret længerevarende.

 Hvor jeg end har været i verden har jeg med stor fornøjelse spist og drukket alt hvad der blev placeret foran mig uden problemer, hvilket min læge mener at jeg ret beset har for megen mavesyre(saltsyre) til noget levende kan passere mavesækken, som Morten også peger på vil slå de fleste microber ihjel. Jeg får medicin mod tilstanden
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Roskildesyge
« Svar #8 Dato: 06, December 2017 - 14:08 »
Roskildesyge er modbydeligt og næppe til at forveksle med almindelig lidt "tynd mave"
roskildesygen skyldes en virus som smitter meget let.

Den forbygges med godhugiegne både ved tilberedning og servering af madvarer. Mange  julebuffer kan værerisikofyldte.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Roskildesyge
« Svar #9 Dato: 06, December 2017 - 15:08 »
Roskildesyge er en smitsom sygdom - eller faktisk en samlebetegnelse for flere sygdomme, som giver mavekramper og diarré i flere dage.
Harbst har ret i, at den mest almindelige årsag er virus, nærmere betegnet norovirus, som ikke tåler kogning, men overlever frysning - og altså en tur gennem mavesækken.
Smiottevejene er dog flere, og der er erfaring for, at medarbejdere i storkøkkener kan smitte hinanden, hl.a. hvis de gå for tidligt på arbejde efter selv at have været angrebet.
Så til de gode råd må jeg føje godt toilethygiejne på arbejdspladsen - og mød ikke for tidligt på arbejde efter et angreb!
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Roskildesyge
« Svar #10 Dato: 06, December 2017 - 18:04 »
Så er det nok væsentligt, at undgå at komme på plejehjem og hospitaler og i stedet give konen et kram for god køkkenskik og håbe at hun holder længe ;)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk