* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 64
I alt: 64

Forfatter Emne: Timer til brændemærker  (Læst 14304 gange)

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Timer til brændemærker
« Dato: 02, November 2017 - 08:02 »
Er der en af jer der har en idé til en tidsstyret afbryder til et apparat der bruges til brændemærkning af træ-emner. Det skal kunne styres på sekunder. Venlig hilsen Eigil Winkel
Venlig hilsen
Eigil Winkel

Dransfeldt

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 107
    • Vis profil
    • http://www.dransfeldt.dk
Sv: Timer til brændemærker
« Svar #1 Dato: 02, November 2017 - 08:51 »

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Sv: Timer til brændemærker
« Svar #2 Dato: 02, November 2017 - 11:37 »
Hvis man har dyrket klassisk fotografi i mørkekammeret vil en eksponeringstimer nok kunne gøre det. Masser af den slags udstyr sælges i dag brugt for absolut ingen penge.

Jeg ved ikke om effektklassen er passende.

Hilsen
Søren Basbøll

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Timer til brændemærker
« Svar #3 Dato: 06, November 2017 - 20:15 »
Hvis man har dyrket klassisk fotografi i mørkekammeret vil en eksponeringstimer nok kunne gøre det. Masser af den slags udstyr sælges i dag brugt for absolut ingen penge.
Som stor dreng tilbragte jeg mange timer i mit mørkekammer i kælderen. Jeg havde desværre ikke råd til et rigtigt tænd/sluk ur til forstørrelsesapparatet, så jeg byggede en lille elektronisk metronom, der kunne give et klik pr. sekund, og tændte så på kontakten til forstørrelesapparatet - talte metronomslagene, og slukkede igen. Virkede fantastisk 8)

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: Timer til brændemærker
« Svar #4 Dato: 28, November 2017 - 12:32 »
Jeg satser på timeren fra e-bay. Der kan ikke være meget forgjort i det køb.
Venlig hilsen
Eigil Winkel

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Timer til brændemærker
« Svar #5 Dato: 28, November 2017 - 14:48 »
Jeg har bestilt denne her; https://www.ebay.com/itm/AC-220V-230V-LED-Display-Delay-Timing-Timer-Switch-Delay-Turn-OFF-Relay-Module/172350814907?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Men, med leveringstider på over 8 uger kan man med fordel søge på ebay.uk og ebay.de. Nogle sælger har forstået og sende for en 10,- indenfor EU. Prisen er dog lidt (50-100%) større. Lev. tid ca 1 uge.


chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Timer til brændemærker
« Svar #7 Dato: 29, December 2017 - 10:51 »
Det ligner ren on-off ræle. Tilslut bare som på tegningen, eller bedre find en anden til det. Du er vist ude på det dybe vand.! Håber det kun er 12v du roder med.
« Senest Redigeret: 29, December 2017 - 11:29 af chrismark »

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: Timer til brændemærker
« Svar #8 Dato: 29, December 2017 - 14:29 »
Nu har jeg modtaget en timer fra eBay, se vedlagte tegning. Jeg går ud fra, at den terminal på relæet, der ikke er mærket, er til den neutrale 220v tilslutning, jeg kan ikke forestille mig andet, men jeg vil gerne være sikker.

Den sidste terminal er nok til at bruge timeren som afbryder (NC) - så den afbryder kredsen i x tid. Du skal bruge den kontakt der hedder NO samt den sidste (hvilket nok er de to markeret på billedet). Billedet er taget fra den forkerte side til at se hvad der står på terminalerne, men det to yderste er nok mærket NO og NC og den midterste er så fælles.
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: Timer til brændemærker
« Svar #9 Dato: 06, Februar 2018 - 15:52 »
Ved fornyet gennemlæsning kan jeg godt se, at jeg har formuleret kravet dårligt. Jeg beklager at I har brugt tid på et forkert krav. Problemet er, at brænderen bliver for varm når den er tændt kontinuert og det er hidtil blevet reguleret ved at slukke og tænde manuelt, hvilket naturligvis ikke er optimalt. Ideen var derfor at have et automatisk sluk-tænd-aggregat, der kunne holde temperaturen nogenlunde konstant. Det har jeg så løst med et kontinuert tidsstyret on-off relæ (fra Ebay, tak for tippet). Brænderen er tilsluttet NC terminalen, så at den varmer normalt uden automatik og altså slukker i de perioder, hvor relæet er trukket. Automatikken passede fint i en 1½ modul dåse inklusive ringetrykket til triggeren til start-stop af tidsstyringen. Dertil kommer afbryder til batteriet til tidsstyring og til 220 V forsyningen (ikke helt after Stærkstrømsbekendtgørelsen). Lampen er bare til kontrol af styringen.
Men da det nu virker har jeg tænkt på, om man ikke bare kunne bruge en lysdæmper til glødelamper? Brænderen er på 100W, lysdæmperen går fra 40 til 180W.
Venlig hilsen
Eigil Winkel

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Timer til brændemærker
« Svar #10 Dato: 07, Februar 2018 - 19:23 »
Hvorfor ikke regulere temperaturen direkte?

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: Timer til brændemærker
« Svar #12 Dato: 08, Februar 2018 - 18:08 »
Tak for svarene, det kunne se ud til at jeg er gået over åen efter vand. Men brændemærkeren kommer som en samlet enhed, hvor stemplet er fast monteret på en loddekolbe, så jeg må have fat i leverandøren. Det kan måske lade sig gøre, det er et lille firma, der fremstiller dem
Venlig hilsen
Eigil Winkel

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk