* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 53
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 43
I alt: 43

Forfatter Emne: Nyt batteri-design?  (Læst 10441 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Nyt batteri-design?
« Dato: 21, April 2018 - 20:30 »
Jeg har grublet på noget angående de dér knap-celle batterier (ja, nu kalder jeg dem så 'batterier', for det bliver de kaldt alle andre steder, selv om 'element' jo egentlig er det rigtige ord).

Kan det lade sig gøre at konstruere et knap-celle batteri med disse egenskaber:

-Samme størrelse (næsten) som de mindste af typen? Det må godt være lidt større, men helst ikke for meget.
-1.5 V spænding, samme effekt som de i dag anvendte (jeg målte engang en kortslutningsstrøm på 400 mA på sådan et. Jeg ved ikke hvor meget effekt det kan levere, men der er nok brug for i omegnen af 100 mW).
-Lavet af noget uskadeligt, eller måske endda af noget der kan nedbrydes i naturen.

Det sidste punkt er jo det 'værste' så at sige, men til gengæld behøver det kun at kunne levere den opgivne effekt i langt kortere tid end de traditonelle knap-celler, f.eks. ti-femten minutter inden det løber tør for strøm.

Er det muligt?
« Senest Redigeret: 21, April 2018 - 20:32 af Mads Aggerholm »
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Nyt batteri-design?
« Svar #1 Dato: 22, April 2018 - 19:02 »
Kig på sølvoxid knapceller.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Nyt batteri-design?
« Svar #2 Dato: 25, April 2018 - 14:21 »
Når man kortslutter sådan en celle(det kalder jeg dem stadig) er klemspændingen 0,for ellers var det ingen kortslutning.
Deraf følger at den elektrisk afgivne effekt også er 0. så dit gæt var forkert.

Al den kemiske bundne energi bliver til varme, og måske andre kemimalier indvendig i cellen.
Man kan lave elementer af naturvenlige materialer, men effekten er lille i forhold til størrelsen.
« Senest Redigeret: 28, April 2018 - 02:34 af harbst »
Jørgen Harbst

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Nyt batteri-design?
« Svar #3 Dato: 25, April 2018 - 14:40 »
Kig på sølvoxid knapceller.

Kan man uden dårlig samvittighed kyle dem i den almindelige skraldespand? Som køres til forbrændingsanstalten?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Nyt batteri-design?
« Svar #4 Dato: 25, April 2018 - 14:47 »
Når man kortslutter sådan en celle(det kalder jeg dem stadig" er klemspændingen 0,for ellers var det ingen kortslutning.
deraf følger at den elektrisk afgivne effekt også er 0. så dit gæt var forkert.

Nu er det jo ikke en 'ægte' kortslutning, for der er naturligvis en vis modstand i kablerne og selve måleinstrumentet. Men det er den hårdeste belastning man kan udsætte et batteri en celle for, og dermed må man vel også måle den største strøm cellen kan levere.
Effekt = 0 ville jo også betyde at amperemeteret ikke ville slå ud overhovedet, da det jo kræver en (minimal) effekt.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Nyt batteri-design?
« Svar #5 Dato: 26, April 2018 - 17:46 »
Kig på sølvoxid knapceller.

Kan man uden dårlig samvittighed kyle dem i den almindelige skraldespand? Som køres til forbrændingsanstalten?

De indeholder sølvoxid og zink, hvilket vel er uskadeligt.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Nyt batteri-design?
« Svar #6 Dato: 26, April 2018 - 20:05 »
Hvis Mads roder med batterier hvor der kræves strøm er eksempel her; Har startet min 2,4 Diesel på dem vel ca. 300A.

Jesssss. det er li-po Har lige købt 8 x 3s 2Ah 40C vægt ca. 2 Kg i stedet for de 30? Kg. bly.  Hva-ba ? ;D På billedet er vist nok omkring 8 ældre lipoer  3s ca. 24Ah og cirka 15-25C i alt. Grin i bare, men det er skide sjovt.! :)

VH. Marek.
« Senest Redigeret: 26, April 2018 - 21:56 af chrismark »

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Nyt batteri-design?
« Svar #7 Dato: 29, April 2018 - 22:35 »
En LiPo, som man kan have i en lommen på en overfrakke, kan starte en 80 hestes dieseltraktor

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Nyt batteri-design?
« Svar #8 Dato: 06, Maj 2018 - 12:08 »
Kig på sølvoxid knapceller.

Kan man uden dårlig samvittighed kyle dem i den almindelige skraldespand? Som køres til forbrændingsanstalten?

De indeholder sølvoxid og zink, hvilket vel er uskadeligt.

Nå, men så er 'opfindelsen' jo allerede gjort.

Hvorfor skulle man så bruge nogen som ikke er sølvoxid? Eller det gør man måske heller ikke (mere)?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Sv: Nyt batteri-design?
« Svar #9 Dato: 06, Maj 2018 - 18:38 »
Jeg overvejer at vække noget analogt kameraudstyr til live igen (Leitz M5). Nu var den jo født med en CdS-måler der brugte en knapcelle Mallory PX625.

Så vidt jeg kan læse mig til, skulle et sølvoxidelement S625PX kunne erstatte den geometrisk og som forventet have en lidt højere spænding, stadig meget konstant under afladning.

Tanken er så at sætte et S625PX i apparatet, lave nogle forsøg og sammenligne med en selenmåler og kalibrere derefter. Jeg gætter på at filmfølsomheden skal sættes ca. 6 DIN lavere end filmen angives til.

Har nogle af jer erfaringer med den slags ?

Af lidt lignende art har jeg en Prado 250 lysbilledfremviser med vekselslæde som bruger den tids overspændingslamper med begrænset holdbarhed. Det er en 250W pære med bajonetfatning, på øjemål kunne det være en B15d, men spørgsmålet er om der findes direkte halogenerstatningspærer med eller uden transformator, 150W vil sikkert være passende til hjemmebrug ? Hvis der er tale om lavspændingspærer skal der nok en anden fatning til.

Hilsen
Søren Basbøll


harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Nyt batteri-design?
« Svar #10 Dato: 12, Maj 2018 - 11:01 »
Jeg har også interesseretmig meget for fototeknik af forskellig art og har naturligvis gemt et antal kameraer og andet.
Når tiden bliver til det kunne jeg også tænke mig at vække det til live igen.

En lysbilledefremviser  af kvalitet er ikke så enkel en ting,så man bare kan udskifte lampetypen. For at få en høj udnyttelse af lyset og samtidig en jævn belysning gennem billedet (og ikke på rammen)  er der bag lampen et hulspej og påden anden side en kondenserlinse. Splinsen skal fokusere lyser på lysbilledet flade. og spejlet skal indtilles ,så glødetrådens spejlbilleder falder mellen det direkte billede af glædetrådens.
Designet er derfor til en bestemt type lampe. Med indsigt og optisk måling, kan den måske skiftes.
Hvis du indsætter en plade med et lille hul i slæden og måske fjerner billedlinsen kan du se et billede af glødetråden, og indstille spejlet efter det.
 
Alternativt kan du prøve på genbrugsplads eller i brugtmarkedet til små penge at finde en projektor med halogenlampe.

CDs lysmålere har desværre en ret begrænset levetid.

Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk