* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 91
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 34
I alt: 34

Forfatter Emne: Nye skilte til mit sommerhus  (Læst 5310 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Nye skilte til mit sommerhus
« Dato: 10, Juni 2018 - 13:43 »
I 58 år har det ved min sommerhusgrunds 3 indgange hængt fine håndskårne skilte med teksten privat.
Skiltene blev lavet af den malermester som også i tidernes morgen byggede sommerhuset. (Jeg var lige blevet født dengang så "tidernes morgen" er vel et korrekt udtryk at anvende.)

Jeg har kendt Malermesteren, som var af den game skole og kunne lave alt gammeldags malerhåndværk: skiltemaling, falskt marmor, almuemønstre osv.

Jeg husker han havde en stor bog med skrifttyper som han brugte som udgangspunkt for alt sit skiltearbejde - Sådan nogle findes nok ikke i dag så jeg har ledt iblandt tekstfonte til PC'en  men ikke fundet en som præcis ligner.

Mit problem: Hvordan laver jeg de nye? hvilket træ, værktøj og hvordan får jeg lettest kopieret bogstaverne?

Her er det eneste tilbageværende skilt:

Jeg tror skiltet er af Teaktræ eller Eg
Min Far har sømmet det fast med meget lange kamsøm i et træ - for det var det han have ved hånden da det skulle flyttes til en nyt træ fordi det gamle rådnede væk.
« Senest Redigeret: 10, Juni 2018 - 13:49 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Nye skilte til mit sommerhus
« Svar #1 Dato: 12, Juni 2018 - 08:31 »
Fire løsningsforslag:

1. Det komplette og lette:
Kontakt Polles Skilte i Rønne, som givetvis gerne vil påtage sig opgaven. Prislejet kender jeg ikke.

2 og 3 gælder begge kun skrifttypen:

2: Jeg havde engang en bog med skrifttyper, men kan ikke længere finde den - den er muligvis røget ud ved min flytning for 11 år siden. Men jeg kan huske titlen: "Det danske skriftatlas" - og har her til morgen konstateret, at den stadig kan søges - og dermed formentlig lånes - via bibliotek.dk, selv om den udkom i 1976. Men om den indeholder den ønskede skrifttype, kan jeg ikke huske.

3. Der findes en hjemmeside med masser af fonte:
https://www.dafont.com/theme.php?cat=401
Så vidt jeg umiddelbart kan se,, er fontene til gratis download - men jeg har ikke prøvet, så jeg kan ikke afvise, at der undervejs kommer en pop-up med "Til betaling". Det fremgår ikke af hovedsiden.
Min hurtige søgning viste, at du kommer i nærheden ved at gå til gruppen "Gothic" og undergruppen "Medieval". Så vidt jeg kan se, kommer fonten "Ancient" meget nær det ønskede.

4.  Rent praktisk, hvis du har fundet skrifttypen og har mod på selv at male:
Træet må meget gerne være teaktræ eller andet hårdt, olieholdigt træ - og ikke alt for tyndt.
Malingen skal være en gammeldags alkydmaling, det vandbaserede holder ikke til dette formål.
Så er der problemet med overførsel af motivet til træet.
Hvis du stadig har/kan skaffe et stykke karbonpapir, kan du lave en kopi i 1:1 på papir og så følge konturerne af kanten med en kuglepen. Så har du en markering at male efter.
Eller du kan bruge samme metode som Joakim Skovgaard, da han lavede sine kæmpestore freskoer til Viborg Domkirke for 100 år siden: prik små huller langs alle kanter af 1:1-kopien med en nål og dup så kulpulver over det hele. Når papiret fjernes, står kanterne med sorte prikker.

Forøvrigt har jeg flere steder set tilsvarende skilte i en lidt anden udførelse:
Et bræt i egetræ, hvis det skal være fint, ellers fyrretræ, og indbrændte bogstaver, hvorefter det hele lakeres med klar lak.
Den udførelse er så udbredt, og ser så rimeligt professionel ud, at man må kunne købe sig til den for rimelige penge. Men det ligner ikke helt, hvad din far og malermesteren lavede dengang!
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Nye skilte til mit sommerhus
« Svar #2 Dato: 12, Juni 2018 - 10:18 »
Det er nu sjovest at gøre det selv. og når jeg nu snart skal tilbringe en måned i sommerhuset kan jeg ikke finde en mere fredelig syssel en at sidde og skære skilte mens jeg nyder udsigten til Sverige.

Problemet er at skiltet ikke kun er malet - Det er faktisk skåret ud i træet.

Min nabo driver Bornholms Skiltecenter og han er nok mere alsidig end Polle. Han bruger laser til brænding, hvilket gør bogstaverne "flade" i bunden. Hvis man lægger mærke til det, så er bogstaverne på mit skilt "trekantede" og med varierende dybde.

Jeg har fundet tekst-fonte som ligner - Der er lidt problemer med P, men bortset fra det så er det ok. Problemet er at det bliver printet kaligrafi, "malet" med bred pensel. jeg har behov for at overføre bogstaverne med indikering af kontur og linien for den dybeste sted på bogstavet.

Måske gammeldags karbonpapir dur? Eller konens kjole-karbonpapir og mønsterspore?
Ha en god dag

Mikael Boldt

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Nye skilte til mit sommerhus
« Svar #3 Dato: 15, Juni 2018 - 11:03 »
Man kan få specielt printerpapir beregnet til at overføre print til stof, ved at stryge med et strygejern på bagsiden af papiret. Det må også kunne bruges til at overføre din tekst til dit skilt?

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk