* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 38
I alt: 38

Forfatter Emne: Motto: Køb og smid væk  (Læst 15430 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Motto: Køb og smid væk
« Dato: 21, Juni 2018 - 17:40 »
For over 8 år siden købte jeg i et byggemarked en luft til luft varmepumpe.
Dengang var det lovligt, at man selv installerede anlægget - så det gjorde jeg.
Det var ikke vanskeligt og anlægget har fungeret udmærket indtil for nogle måneder siden. Anlægget har været brugt som supplement i efterårs- og forårsperioderne.

Gennem nogen tid kom der tiltagende støj fra anlægget og så vidt jeg kunne vurdere kom støjen fra kølekompressoren.
Herefter kunne kun indendørs luftventilation fungere.

Siden har jeg søgt efter en kyndig (fagmand) på området varmepumper (enkelt person eller virksomhed), som ville påtage sig at udskifte kølekompressoren så jeg kunne få mit udmærkede anlæg i drift igen.
Jeg forstiller mig, at kølekompressoren er en relativt simpel og enkel enhed (standard komponent), som uden stort halløj kan købes  og installeres så en ny energibærer kan påfyldes og derefter igen kan fungere fem til otte år uden vanskeligheder.

Alle, som jeg hidtil har kontaktet, har givet foredrag om, at det er bedre og mere økonomisk at udskifte det gamle anlæg med et nyt og meget mere effektivt / dyrere anlæg.

Sådanne sange er ofte brugt ved - f.eks. bilhandler - uden at en nærmere undersøgelse bringer berettigelse til påstanden!

Har nogen her en mening om det beskrevne emne?

Hilsen   HP
 
p

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Motto: Køb og smid væk
« Svar #1 Dato: 21, Juni 2018 - 19:09 »
Nuværende køb og smid væk økonomi giver gode moms indtægter staten :)

Planned Obsolescence

The Light Bulb Conspiracy

I nogle skoler har man tilsyneladende indført en regel, der kræver at elever skal forsyne deres cykler med navneskilt.
Cykler uden navneskilt bliver fjernet og skrottet.
Evil Kanivel kan så mobber nogen ved at fjerne navneskiltet og derefter forsvinde cyklen sporløst - selvom den er låst. :(
Dette system gavner cykelhandler og giver mere moms til staten :)
Hvis man istedet regristrede cyklernes stelnumre og elevernes navne ville man letter kunne ungå at fjerne en skoleelevs cykel?
Så ville cykelEjere have samme annonymitet, som bilejere.

Breve  700,  Kan udlejer kræve, at jeg sætter mit navn på min cykel.
https://familieadvokaten.dk/Breve-700/b700-251.html

Mvh jj

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Motto: Køb og smid væk
« Svar #2 Dato: 22, Juni 2018 - 09:19 »
Hstorie 1
Min bil var på værksted og klima anlægget var begyndt at hvisle.

"Godt du kom" sagde min ven. mekanikeren. "Dit anlæg mangler gas. var du kommet senere kunne det have forårsaget at klimaanlægget var brændt sammen og det ville blive meget dyrere"

Mig: "Er mit anlæg utæt?"

Mekanikeren: "Nej, men det er en 12 år gammel bil. Jeg suger resterne af den gamle gas ud. og tilsætter ny gas. Jeg kan ikke bare fylde på, for så ved jeg ikke hvor meget der mangler. det bliver ca 500kr, skal du ha nyt klimaanlæg så bliver det mindst 8000kr"

Historie 2
Min gamle spejderkammerat og smed har været forbi og forstærket nogle svejsninger med MIG'en på min vaskemaskine inden den går i stykker.

Han havde købt ny vaskemaskine. En billig, men ellers udemærket AEG som min og han havde i forbindelse med købet snakket med forhandleren om han skulle købe den billege eller dyre version.
Forhandleren: "Køb den billige men giv den lidt ekstra forstærkning i rammen med din MIG.  Når vi får reklamationer er det altid rammen som er rystet fra hinanden".

Historie 3

Jeg bliver nok nød til at udskifte den gamle Nilfisk i sommerhuset. Den nylonring som holder fast i støvsugerslangen har mistet alle sine tænder og det er den eneste reservedel man ikke kan få til den støvsuger på https://quickparts.dk/
Ha en god dag

Mikael Boldt

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Motto: Køb og smid væk
« Svar #3 Dato: 22, Juni 2018 - 11:32 »
Min AEG vaskemaskine (som stod i huset da vi købte det for 5 år siden) er nu 15 år gammel, og vasker stadig. Den er ikke rystet i stykker i rammen, men AEG har valgt at lave ophænget af tromlen ved at den hænger i 2 fjedre, hvor fastgørelsen af fjederen er ved at selve fjedertråden går gennem et stykke plast på tromlen. Gennem årene arbejder tråden sige så gennem plasten, indtil der ikke er mere plast.. (Den lyder så meget voldsomt når den prøver at centrifugere...) I stedet for at smide maskinen ud (som var fruens forslag..) kunne jeg heldigvis flytte fjederen til et andet sted. Så: tjek lige ophænget af tromlen!

(Og afløbspumpen røg sidste år, men tog 10 minutter at skifte 8) )

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Motto: Køb og smid væk
« Svar #4 Dato: 25, Juni 2018 - 18:42 »
Historie 3[/b]
Jeg bliver nok nød til at udskifte den gamle Nilfisk i sommerhuset. Den nylonring som holder fast i støvsugerslangen har mistet alle sine tænder og det er den eneste reservedel man ikke kan få til den støvsuger på https://quickparts.dk/

Hvis det er din eneste grund til at skifte støvsuger, tror jeg det er for tidligt at give op!
Der er andre reservedelsfirmaer. Her er 4 bud:

https://www.skiftselv.dk/reservedele/nilfisk/#maerke=nilfisk#side=1
https://sliplet.dk/reservedele-269/
https://reservedele.nu/da/products/stoevsugerdele-d1300
https://www.nettoparts.dk/shop/stoevsugere-nilfisk-1504s1.html

Det øverste firma har jeg selv handlet hos og fået god behandling, også da jeg på grund af ukendskab stod med en ubrugelig dims - den kunne jeg uden videre returnere og fik pengene retur.
Men de vil gerne kende denpræcise typebetegnelse på din støvsuger.
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Motto: Køb og smid væk
« Svar #5 Dato: 25, Juni 2018 - 22:35 »
Tak Morten for dine links.

Jeg har tidligere besøgt alle med reservedele til de gamle støvugere. Men, ingen har netop den beskrevne reservedel.

Jeg håber nu at min "svigersøn" som har investeret i en 3D printer, at han kan lave en kopi.
Ha en god dag

Mikael Boldt

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Motto: Køb og smid væk
« Svar #6 Dato: 25, Juni 2018 - 23:21 »
Gamle Nilfisk henter man da på genbrugsstationen ;)

Jeg samler på gamle Nilfisk støvsugere og har to(nr. 7 0g 8) i fin stand. (min kone prioriterer Miehle da den har selvoprullende ledning)

Her i min kommune Allerød har vi en genbrugsstation der der hedder Gladgården som er leveringsdygtig i næsten alle husholdningsdimser herunder støvsugere og dimser til dem. Her fik jeg en næsten ny Nilfiskstøvsugerslange for 10 kr. i sidste uge

Jeg er meget hård ved mine værstedsstøvsugere. Nilfiskerne holder længere end andre mærker. Deres største fordel for mig er, at de er gratis og bruger mindre strøm og de anskaffes kun, hvis det er muligt at få støvsuger poser til modellen.Men er der en kasseret Nilfisk på genbrugsstationen, spøger jeg pænt om jeg må tage den ;)

De modeller hvortil det er svært at skaffe papirposer , kasseres oftest, fordi de originale stofposer nærmest er umulige at tømme.


Men som Morten skriver er det muligt at skaffe sig reservedele til Nilfisker.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Motto: Køb og smid væk
« Svar #7 Dato: 26, Juni 2018 - 09:11 »
Her på Bornholm er udvalget af genbrugspladser, loppemarkeder og Nilfisk støvsugere model G70 meget begrænset.

Blot for at tydeliggøre, hvad det er jeg leder efter:
Det er kransen af hvide tænder i hullet til støvsugerslangen som tydeliget ses på billedet.
« Senest Redigeret: 26, Juni 2018 - 09:48 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Motto: Køb og smid væk
« Svar #8 Dato: 26, Juni 2018 - 20:00 »
Til trådstarter:

Måske er det bare kølemiddelmangel, der får kompressoren til at larme.

Kølekompressoren i de små klimaanlæg er ikke en standardkomponent som sådan, og koster i løs vægt mere en en komplet udedel.

Hvis det er et simpelt on/off anlæg køber du bare en ny udedel i den rette størrelse på Ebay, eller et nyt sæt og genbruger rørene og elinstallationen.

Med de rette, personlige, kontakter kan meget lade sig gøre, men jeg forstår udmærket de installatører, der ikke vil røre ved dit gamle anlæg, for privatkunderne har alt for ofte en "you touched it, you own it" attitude.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Motto: Køb og smid væk
« Svar #9 Dato: 28, Juni 2018 - 10:20 »
Desværre Michael, kasserede jeg to G70 sidste år. Jeg havde lavet nogle sugeplader til brug for at lægge fliser for min søn. Han havde nogle kørebanefliser som var for tunge til sugepladerne så han tog poser og stoffiltret ud, for at få noget mere sugekraft. Det medførte at der blev suget grus op i motoren der så gik istå. Og ligesådan med støvsuger nr 2.

Men ser jeg en G 70 ring på vores genbrug skal jeg nok skrive om det
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Motto: Køb og smid væk
« Svar #10 Dato: 28, Juni 2018 - 15:16 »
Mindst 9 ud af 10 fejl i kølemaskiner (varmepumper) skyldes tab af kølemidlet.
Hvis der er slangforbindelse - hvad der formentlig er i en kinesisk" gør det let maskine fra et supermarked- så diffunderer kølemidlet med tiden ud gennem slangerne. Der behøver ikke være hul på systemet for at det taber midlet med tiden.
Problemet er at nok ikke mange fagfolk vil beskæftige sig med det, når man ikke engang ved hvad eller hvor meget der skal være i det.
Efter sigende kan man i tyskland billigt købe dåser med kølemiddel til genopfyldning.
Det kræver at der er ventil , til at fylde gennem.
Jørgen Harbst

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Motto: Køb og smid væk
« Svar #11 Dato: 29, Juni 2018 - 14:39 »
Efter sigende kan man i tyskland billigt købe dåser med kølemiddel til genopfyldning.

https://www.ebay.de/itm/Klima-R134a-Gas-Kaltemittel-Kuhlmittel-Kfz-Auto-Klimaanlage-selbst-befullen/253583605073?hash=item3b0ac2bd51:g:Dg4AAOSwqjNa3vga

Dette eksempel er så til klimaanlægget i biler. Om det er det samme i en varmepumpe er jeg ikke klar over...

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Motto: Køb og smid væk
« Svar #12 Dato: 29, Juni 2018 - 22:16 »
Der er i Danmark en meget høj afgift på kølemiddel så det går ikke med toldvæsenet at få sendt køleiddel med posten.
Selvfyldning er -så vidt jegved- i strid med Eu regler, men det ser tyskerne -næsten- stort på.  Dåserne kræver dog at man et andet sted anskaffer sig en forbindelse til ventilen. I biler er ventilerne de samme som bruges til slangeløse dæk.
Jørgen Harbst

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Motto: Køb og smid væk
« Svar #13 Dato: 04, Juli 2018 - 12:31 »
Efter sigende kan man i tyskland billigt købe dåser med kølemiddel til genopfyldning.

https://www.ebay.de/itm/Klima-R134a-Gas-Kaltemittel-Kuhlmittel-Kfz-Auto-Klimaanlage-selbst-befullen/253583605073?hash=item3b0ac2bd51:g:Dg4AAOSwqjNa3vga

Dette eksempel er så til klimaanlægget i biler. Om det er det samme i en varmepumpe er jeg ikke klar over...

Linket går til en kulbrinte = brændbar gas, som angiveligt kan bruges som erstatning for R12 eller R134a.

Ikke anbefalelsesværdigt.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Motto: Køb og smid væk
« Svar #14 Dato: 04, Juli 2018 - 14:09 »
Linket går til en kulbrinte = brændbar gas, som angiveligt kan bruges som erstatning for R12 eller R134a.

Ikke anbefalelsesværdigt.

Som ofte er det godt at have en kemiker på banen også!
Jeg skal allerførst bemærke, at mit nye køleskab (1 år) med A+++-mærkning har pentan som kølemiddel.
Og pentan er jo - som enhver kemiker (og en hel del andre også) ved - en kulbrinte.
Jeg har ikke, selv med moderat dybdesøgningi, kunnet finde oplysninger om hvilken kulbrinte, der er i det angivne middel, men at det er en kulbrinte er altså ikke i sig selv grundlag for at fraråde brugen.
Ebay skriver derimod, at de nok ikke kan sende produktet til Danmark, så det er måske en hindring.
Dertil er der en udtrykkelig angivelse af, at der ikke er en påfyldningsslange med, så man skal være sikker på at kunne fylde på. Jeg har INGEN praktisk erfaring!
Men omvendt: Prisen er ca. 200 kr., og hvis alternativet er et nyt klimaanlæg, er der ikke den store risiko ved at prøve - hvis du alligevel skal en tur til Tyskland og kan finde en forhandler.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk