* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 49
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 44
I alt: 44

Forfatter Emne: Hvordan bygger jeg bedst et kølerum til en købmandsbutik?  (Læst 8729 gange)

dalodk

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 0
    • Vis profil
Hej!

Nøj, hvor er jeg tit stødt ind debatter fra dette forum, når jeg Googlede det ene eller det andet. Og hvor har jeg dog læst om mange spændende emner! Nu er det så blevet min tur til at bede alle jer rasende dygtige folk om hjælp!

Det drejer sig om indretningen af et kølerum.

Lidt lynhurtigt baggrund:
Jeg er frivillig, ulønnet direktør i Nørreby Butikshus ApS. Vi er et lille lokalsamfund på Nordfyn, hvor nærmest alle beboere er gået sammen om at købe de bygninger, hvor vores konkursramte brugs lå. Vi har fået et fornuftigt budget for bygningerne stablet på benene som gør, at vi kan renovere butikslokalet og i fremtiden vedligeholde bygningerne og tilbyde butikslokalet til en købmand til en favorabel husleje.

Det eksisterende kølerum har vist sig at være konstrueret helt galt: Trælægter direkte op af ydermur, flamingo, rockwool, masonit og linoleum på væggene. Der var både mus og skimmel i væggene.

Nu har vi fået fjernet det gamle og er klar til at sætte noget nyt op, men vi er i tvivl om hvad vi skal gøre! Vi vil gerne have en god, holdbar løsning, men pris er et virkelig stort fokus-punkt. Vi kører med et ekstremt stramt budget, alle arbejder frivilligt, så der er ikke råd til fancy løsninger (som ikke er suverænt meget bedre end det næstbedste).

Vi kan blandt andet pga baglokalets indretning (men også andre forhold) ikke bruge et stand-alone kølerum, som man blot sætter ind. Vi skal bygge noget op selv, d.v.s. vi skal isolere lokalets vægge, så lokalet kan bruges til formålet. Køleenheden er der styr på - den er fra lige før konkursen i marts.

Mulige løsninger (?)
Vi er nået frem til, at det i hvert fald vil være smart at have fliser på væggene. Men så er der selve vægkonstruktionen.

Der er lidt forskellige løsninger, som vi har talt om:

1) En konstruktion med stållægter og flamingo som isolering og aflsutning med OSB-plade og vådrumsgips. Det har den fordel, at det er nemt at arbejde med og overskueligt i pris. Men er isoleringsevnen høj nok? Skal man hellere bruge rockwool? Og hvor meget skal man bruge?

2) En anden løsning, vi har talt om, er Wedi-plader, som jo har mange fordele i forhold til isolering, fugt og så videre, MEN det er også virkelig dyrt - og fås så vidt vi kan se kun i en tykkelse på om til 100mm. Er det nok?

3) Så er der sandwich-plader (hedder de vist), der ovenikøbet kan fås brugt. Her er vi dog helt på herrens mark i forhold til hvilken type, det skal være, og hvordan vi sikrer os, at de har en høj nok isoleringsevne - især hvis vi køber dem brugt. Og køber vi dem nye er der igen prisen... Desuden er vi slet ikke sikre på, at det er en god løsning et sted, hvor vi skal bygge efter præcise mål, for kan man overhovedet sætte sådan nogle plader sammen hvis man har skåret i dem?


Måske ligger den gode løsning i mellem de ovenstående forslag? Eller måske et helt fjerde eller femte sted?

Mon der er nogen i dette forum, som har nogle gode input, der kan hjælpe os til at træffe den rette beslutning?

Mange tak!

Mvh
David Lorentzen

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Hvordan bygger jeg bedst et kølerum til en købmandsbutik?
« Svar #1 Dato: 30, Oktober 2019 - 14:54 »
Jeg har ikke umiddelbart en god løsning, men kan da lægge ud med lidt tanker.

Oplevelse af fugt og skimmelsvamp opstår fordi "varme" og "kolde" sider af væggen skifter karakter når der bygges kølerum op ad eksisterende vægge.

Vi snakker kun kølerum - ikke fryserum?
og vi snakker om et rum inden i det eksisterende hus?

Kølerum 5C, Omgivende rum 20C.

Krav til isolering? fandt denne rapport: https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Energibesparelser/isolering_af_koele-_og_frostrum.pdf som beskriver: max U værdi 0,25 W/m2K for kølerum svarende til 80 mm isolering. Men varmetabet er jo med til at dimensionere køle-anlægget, og bygningsmassen er med til at stabilisere temperaturen(spørgsmålet om tung/let bygning).

Vægge og gulve skal kunne vaskes af, så fliser ovenpå en vådrumsmembran.  Epoxy gulv.  Så et kølerum er måske at betragte som et vådrum?

Det er nok billigere at smøre det hele ind i Epoxy, fremfor fliser.

Googlede hurtigt efter sandwich paneler og fandt dette: https://www.panelsell.dk/specielle-tilbud/isolerede-vaegpaneler-200mm-rockwoll-ral-9010-ren-hvid = 180 kr /m2. (+ transport og moms?)

Kan man selv lave en sandwich-konstruktion billigere?
Jem&fix har:
95 mm stål-lægter - 60 kr/ stk = 2,6 meter
vådrums gips 89 kr/ plade = 2,3 m2
isolering Glasuld 95 mm 20 kr /m2
+ membran, klæb og fliser
 
godt projekt

Mikael Boldt

« Senest Redigeret: 30, Oktober 2019 - 14:59 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Hvordan bygger jeg bedst et kølerum til en købmandsbutik?
« Svar #2 Dato: 31, Oktober 2019 - 22:12 »
Hmmmm..
I kølerum skal der være meget fugtigt, ellers er det "frugt?" der afgiver fugt til køleren. Husker som ung på æbleplantage, at der blev hældt meget vand på gulvet for, at holde fugtigheden oppe. Måske pga. nødvendig ventilation ? Hmm?

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hvordan bygger jeg bedst et kølerum til en købmandsbutik?
« Svar #3 Dato: 01, November 2019 - 13:54 »
Vores afdøde medstifter af sitet her Gerda ....boghandler i Tasiilaq (Ammassalik),
eksperimenterede med at opbevare grøntsager og fortalte om sine problemer med det.

Som Marek skriver, er der problemet med fugt i luften  hvor manglen derpå, får nogle frugter til at afgive fugt til rummet. Men værre er det, at nogle frugter også afgiver stoffer, der får andre varer til at modne uønsket hurtigt. Æbler og bananer skulle være sådanne der modnede hurtigere som jeg husker det.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Hvordan bygger jeg bedst et kølerum til en købmandsbutik?
« Svar #4 Dato: 01, November 2019 - 15:23 »
Lidt uddybning omkring vand i kølerummet.

Hver gang jeg åbner døren til mit køleskab så skiftes luften i køleskabet og det overskydende vand kondensere på kølefladen og løber derefter ud gennem et lille hul i bagvæggen og ned på den varme kompressor og fordamper.

Når jeg kigger på et Mollier diagram, så er vanddamp indholdet ved 5C og 100% RF ca 7,5g/m³ - kølerummet.
Til sammenligning så giver 7,5 g/m³ ved 20C en RF på 30% - udenfor kølerummet.

Kølerummet vil derfor altid have en RF på 100% medmindre udetemperaturen er lavere end kølerummet - Og så ikke alligevel, fordi kølefladerne er koldere end rummet.
 
Ved at have RF på 100% kan der ikke ske en fordampning fra u-emballeret frugt og grønt.

Nu er det ikke langtidsopbevaring af frugt der skal ske i købmandsforretningen. Forhåbentlig kommer forretningen op på et salg der denne del af kølerumsdiskussionen overflødig.

Spørgsmålet er hvordan bygger man et kølerum billigst og hvordan sikrer man sig at der ikke sker kondens dannelse i konstruktionen (udefra), så der risikeres at dannes skimmel og råd i konstruktionen.
 
Ha en god dag

Mikael Boldt

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Hvordan bygger jeg bedst et kølerum til en købmandsbutik?
« Svar #5 Dato: 03, November 2019 - 18:45 »
Jeg har proffessionel erfaring med kølerum, dog ikke mange af dem.

Glem alt om at bygge et selv

Alt muligt hjemmegjort hejs med kork og tjære er dømt til at mislykkes.

Konstruktionen SKAL være damptæt

Det må kunne lade sig gøre at finde nogle brugte kølerumselementer til en fornuftig pris, som kan indbygges på den tilrådighedstående plads.

De enkelte elementer er svjh 60 com brede, og når det ikke passer med "yderrummets" mål saver man dem til og samler dem i hjørnet  vinkelbukkede plader ind- og udvendigt.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Hvordan bygger jeg bedst et kølerum til en købmandsbutik?
« Svar #6 Dato: 03, November 2019 - 21:50 »

Mulige løsninger (?)
Vi er nået frem til, at det i hvert fald vil være smart at have fliser på væggene. Men så er der selve vægkonstruktionen.


NEJ; NEJ...
Det er vist nok en død sild denne tråd.

Ja, nu lægger jeg fliser i min køl og frys. Det er smart.....!!!! CRY... :-\
Har de mennesker aldrig set et kølleskab?

Intet om størrelse, behov...

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Hvordan bygger jeg bedst et kølerum til en købmandsbutik?
« Svar #7 Dato: 05, November 2019 - 15:20 »
Fødevarekontrollen vil formentligt/forhåbentligt afvise alt andet end kølerumselementer med enten folieret metaloverflade eller rustfri ståloverflade.

Køb f.eks. dette: https://www.dba.dk/koelerum-elementer-adskilt/id-107978666/

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk