* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 91
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 44
I alt: 44

Forfatter Emne: Lydbøger  (Læst 15127 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Lydbøger
« Dato: 02, November 2019 - 16:45 »
For nogen tid siden forsøgte jeg at høre litteratur gennem Lydbøger i bilen undervejs til og fra arbejde. Jeg syntes det kunne være interessant og belærende.
Det forudsætter dog, lærte jeg, at man kan holde opmærksomheden de rigtige steder!
Jeg oplevede også, at når de 25 til 30 minutter transporttid var til ende, var der ofte 10 til 20 minutter tilbage af kapitlet på skiven!
Jeg følte mig lidt brugt når kollegaerne ankom og stemplede ind mens jeg stadig var i gang med litteraturen. De så lidt uforstående på mig mens jeg hørte videre.
Efter nogen tid holdt jeg op med at høre lydbøger - man kan ikke læse seriøst med de afbrydelser bilkørsel indebærer.

Har andre erfaringer på dette felt?

Hilsen   HP
p

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Lydbøger
« Svar #1 Dato: 03, November 2019 - 16:52 »
Med det fokus der i dag er på at være opmærksom i trafikken ('Kør bil når du kører bil'), undrer det mig at kolportører af lydbøger kan slippe afsted med at opfordre folk til at høre lydbøger mens de kører.

Nu bryder jeg mig ikke selv om lydbøger, men når jeg læser en almindelig bog, så kører der en film med handlingen inde i mit hoved som jeg 'kigger' med på.
Jeg kan forestille mig at noget tilsvarende sker når man hører en lydbog, og jeg tror ikke det er med til at bringe antallet af færdselsuheld ned.

Umiddelbart synes jeg det burde være forbudt på linie med håndholdt mobiltelefoni, men regeringen rider jo ikke den dag de sadler.
Eksempelvis burde håndfri mobiltelefoni også være forbudt, da undersøgelser for længst har vist at det er ligemeget for statistikken om man holder en telefon i hånden eller ej: Det er selve dét at bruge opmærksomhed på en telefonsamtale der er problemet.
Men håndfri mobiltelefoni er stadigvæk tilladt.
Og det er lydbøger også.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Lydbøger
« Svar #2 Dato: 03, November 2019 - 18:35 »
@HP: Det er bare betingelserne for at høre lydbøger, og jeg har vænnet mig til at høre dem i fragmenter.
Det er heller ikke noget problem at være i gang med 2 bøger samtidigt, når jeg f.eks. skiftevis kører alene og sammen med andre. Det er hyggeligt at høre lydbog sammen med andre på en lang biltur.


@Mads Aggerholm >:(. Lutter ubegrundede fordomme du fremfører der,

Som en nonne og paven, der udtaler sig om sex og samliv.

Jeg har hørte flere hundrede lydbøger i bilen de sidste 15-20 år, og aldrig har  der været en situation hvor lydbogen har distraheret kørslen.

Når der sker noget i trafikken hører jeg intet af lydbogen, og må gå lidt tilbage for at fange tråden, når den trafikale situation er overstået.

Lydbøger er tværtimod trafiksikkerhedsfremmende, fordi tiden i bilen ikke føles så lang, og frustrationen over fjolserne, der hverken kender deres speedometerfejlvisning, den tilladte hastighedsoverskridelse uden bøde eller formår at holde en konstant fart, er færre, når jeg hører lybog end hvis jeg f.eks. skal høre på tåbelige selvglade radioværter og skodmusik samtidig.

Eller når (D)DR for 117' gang lader bilhaderen Harry Lahrman udtale sig som "trafikekspert"
« Senest Redigeret: 03, November 2019 - 18:38 af E. Tranberg »

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Lydbøger
« Svar #3 Dato: 03, November 2019 - 18:52 »
Jeg har aldrig selv lyttet til lydbøger som chauffør i en bil.
-Og jeg har ingen planer om at gøre det i fremtiden - fordi:
Statistik - Uopmærksomhed i trafikken _ SIKKERTRAFIK.DK
https://www.sikkertrafik.dk/presse/statistik/adfaerd/uopmaerksomhed

80 pct. af årets dødsulykker skyldes uopmærksomhed - Aarhus.
https://jyllands-posten.dk/aarhus/ECE11077562/80-pct-af-aarets-doedsulykker-skyldes-uopmaerksomhed/

TV 2 søger chauffører til nyt program - Lastbilmagasinet.
https://lastbilmagasinet.dk/artikler/tv-2-soeger-chauffoerer-til-nyt-program-p30561

Men jeg vil ikke støtte begrænsning af denne aktivitet med bøder og afgifter.
Jeg kan godt forstå at lastbilChauffører er rasender over de nye bøde for mangler, som de ikke har indflydelse på.

Mvh jj

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Lydbøger
« Svar #4 Dato: 04, November 2019 - 07:45 »
Lydbøger afleder IKKE opmærksomheden fra bilkørsel

Så fat det dog

Det er forskellige dele af hjernen der anvendes til at køre bil og lytte til en historie

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Lydbøger
« Svar #5 Dato: 04, November 2019 - 17:00 »
Tranberg har ret - principielt.
Man kan godt have en lydbog igang mens man kører bil.
Det er mere tvivlsomt om man kan HØRE en lydbog mens man kører bil ...

Det skal forstås sådan, at de mange (primært syns-)indtryk man får fra trafikken beslaglægger en del af den hjernekapacitet der skal bruges til "fordybelse".
Jeg opgav lydbøger under kørsel for flere år siden af den grund.
I det par år jeg forsøgte, havde jeg aldrig trafikale problemer af den grund - men gik af og til glip af væsentlige pointer i bøgerne.
Let litteratur i ugebladsstandard går sikkert fint, men jeg kan ikke anbefale noget mere dybtgående.
Mvh. Morten Jødal

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Lydbøger
« Svar #6 Dato: 05, November 2019 - 19:06 »
Der er muligvis nogle ligesom Tranberg, der kan gøre flere ting samtidig uden at det går galt?
How the Brains of ‘Super-Multitaskers’ Are Different.
https://www.thecut.com/2015/05/brains-of-super-multitaskers-are-different.

Only 2% of People Can Multitask Successfully [INFOGRAPHIC].
https://mashable.com/2012/08/13/multitasking-infographic/?europe=true

Women 'better at multitasking' than men, study finds - BBC News.
https://www.bbc.com/news/science-environment-24645100

Mvh jj

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Lydbøger
« Svar #7 Dato: 06, November 2019 - 19:44 »
Det er samme grad af multitasking som at tygge tyggegummi og køre på rulleskøjter samtidigt.

Det virker sikkert utroværdigt på dem, der ikke kan gå og tygge tyggegummi samtidigt.

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Lydbøger
« Svar #8 Dato: 07, November 2019 - 10:29 »
Personligt vil jeg absolut ikke være i stand til både at følge handlingen i en lydbog, og føre bilen på nogenlunde betryggende vis, samtidigt. (Så jeg hører altså ikke lydbøger mens jeg kører bil!). Hvis jeg skal koncentrere mig om at føre en telefonsamtale (via håndfrit betjening), har jeg også kunnet mærke, at jeg mister fokus på kørslen. Så jeg taler selvfølgelig heller ikke i telefon når jeg kører bil!
Jeg skal selvfølgelig ikke kunne udelukke, at nogle personer er bedre til denne type multitaskning, men for mit vedkommende, er det i hvert tilfælde ikke en mulighed.

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Lydbøger
« Svar #9 Dato: 07, November 2019 - 13:07 »
Nu bruger man jo ikke hjerneaktivitet på at formulere et modsvar til det der bliver sagt i lydbogen, vel?

Og hvis man gør, så har man vidst andre problemer.

Problemet ved at tale i telefon under kørslen er ikke det at holde telefonen, men det at føre en samtale med en person, der ikke er i bilen.

Jeg går ud fra at opponenterne mod lydbøger enten ikke hører efter hvad passagererne siger (som man jo alligevel ikke gør når konen og børnene snakker), eller hylder princippet "Chaufføren må ikke samtale under kørslen."
Så er der sgu en kedelig oplevelse at tage på bilferie.


jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Lydbøger
« Svar #10 Dato: 07, November 2019 - 19:15 »
If You Think You're Good At Multitasking, You Probably Aren't   Shots - Health News   NPR.
https://www.npr.org/sections/health-shots/2013/01/24/170160105/if-you-think-youre-good-at-multitasking-you-probably-arent?t=1572869279196

I fremtiden bliver biler muligvis udstyret med sorte box'er så man kan se hvad der skete de sidste 10 minutter før ulykken?

Mvh jj

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Lydbøger
« Svar #11 Dato: 11, November 2019 - 09:18 »
Åh hold nu op.

Det giver mere mening at forbyde passagerer i biler

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Lydbøger
« Svar #12 Dato: 11, November 2019 - 11:12 »
De sorte bokse som JJ mener at bilerne udstyres med i fremtiden er nok dem som kører bilen, så pasagererne kan dyrke Yoga,kampsport eller andet der ikke har med selve kørslen at gøre. Det at føre en bil kan så kun opleves på en radiobilbane eller i et Uland  ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Lydbøger
« Svar #13 Dato: 11, November 2019 - 18:59 »
Citat fra: B Mønnike
De sorte bokse som JJ mener at bilerne udstyres med i fremtiden er nok dem som kører bilen, så pasagererne kan dyrke Yoga,kampsport eller andet der ikke har med selve kørslen at gøre. Det at føre en bil kan så kun opleves på en radiobilbane eller i et Uland  ;D
I filmen "The Darwin Avards" ser man f.eks. hvor galt det kan gå fordi chaufføren tror at CruiseControl er det samme som AutoPilot :)
Jeg mener at have set SciFi-forslag, hvor biler i lange kø'er kunne forbindes med WiFi så den forreste bestemme hastigheden og de andre følger efter med computer beregnet afstand så man kunne undgå harmonika sammenstød - især i tæt tåge? :)

Men jeg tænkte mere på Event Data Recorder (EDR), som vist nok også er til stor hjælp når man ønsker at finde årsagen til flyUlykker?
Auto Black Boxes in Every Vehicle by 2014?
https://www.youtube.com/watch?v=2nxq0PsBBiY

William Messerschmidt - Auto Accidents & Event Data Recorders
https://www.youtube.com/watch?v=002Q0_W4VbE

Car Spying: Event Data Recorder
https://www.youtube.com/watch?v=3A1-qgwKcNM

Mvh jj

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Lydbøger
« Svar #14 Dato: 13, November 2019 - 10:46 »
@Mads Aggerholm >:(. Lutter ubegrundede fordomme du fremfører der,

Nå, du bliver vist hurtigt sur :)

Jeg har hørte flere hundrede lydbøger i bilen de sidste 15-20 år, og aldrig har  der været en situation hvor lydbogen har distraheret kørslen.

Det er muligt mine fordomme er ubegrundede, men dét her er det man kalder 'anekdotisk evidens'.
Og selv om vi nu anerkender at du åbenbart sagtens kan køre sikkert og høre lydbøger samtidig, så betyder det ikke at alle og enhver kan.

Lydbøger er tværtimod trafiksikkerhedsfremmende, fordi tiden i bilen ikke føles så lang, og frustrationen over fjolserne, der hverken kender deres speedometerfejlvisning, den tilladte hastighedsoverskridelse uden bøde eller formår at holde en konstant fart, er færre, når jeg hører lybog end hvis jeg f.eks. skal høre på tåbelige selvglade radioværter og skodmusik samtidig.

Tranberg, jeg er ikke ude på at træde dig over tæerne, og du kan da udmærket have ret i dine observationer. Det er muligt det ligefrem kan være sikkerhedsfremmende at lytte til lydbøger mens man kører bil. Men jeg ville nu gerne se noget statistisk materiale som underbygger denne teori, alternativt modsiger den, inden jeg erklærer noget for videnskabeligt evident.

Venlig hilsen
Mads Aggerholm

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk