* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 67
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 63
I alt: 63

Forfatter Emne: Håndsprit  (Læst 13019 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Håndsprit
« Svar #15 Dato: 21, Marts 2020 - 11:59 »
Jeg kom til at tænke på. at jeg dagligt renser mine briller med en lille spray.
Strålen er væsentlig mindre end den fra en blomstersprøjte og må bestemt være velegnet også til håndsprit - jeg ahr ikke prøvet.
En flaske koster vist 15 kr.,  og sprayen er tilengangsbrug, men kan som regel let holde meget længere end flaskens indhold - det har jeg prøvet.
Altså et forsøg værd.
Mvh. Morten Jødal

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Håndsprit
« Svar #16 Dato: 21, Marts 2020 - 15:05 »
Er det ikke den du tænker på;
Virker fint og lige til brystlommen.
Den første købte jeg med noget myggespray til 70,- , men div. lotion bruger de flasker.
« Senest Redigeret: 21, Marts 2020 - 15:18 af chrismark »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Håndsprit
« Svar #17 Dato: 21, Marts 2020 - 19:52 »
Det er nu ikke den - men pyt! Bare den virker!  :)
Mvh. Morten Jødal

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Håndsprit
« Svar #18 Dato: 23, Marts 2020 - 11:05 »
Jeg har haft købt nogle rejsesæt med små flasker og små forstøverflasker i Normal. Forstøverflaskerne virker fint, og kan også sagtens pumpe håndsprit på Gel-form.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Håndsprit
« Svar #19 Dato: 13, April 2020 - 09:29 »
En læge har gjort opmætksom på, at håndsprit ikke bør være over 85% og helst lidt under.
Min opskrift var i den høje ende.
Så her er en ny:
85% husholdningssprit, 10% vans, 5% glycerol.

Den letteste tilberedning er først at hælde vand i en flaske, derpå glycerol og så ca. det halve af spritten. Ryst godt, tilsæt resten af spritten og ryst igen.
Stadig simpelt!
Mvh. Morten Jødal

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Håndsprit
« Svar #20 Dato: 13, April 2020 - 12:35 »
En læge har gjort opmætksom på, at håndsprit ikke bør være over 85% og helst lidt under.


Er der nogen der ved hvorfor håndsprit ikke må være over 85%?
vh.
Claus

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Håndsprit
« Svar #21 Dato: 14, April 2020 - 09:48 »
Hvis jeg vidste det med sikkerhed, havde opskriften været tigtig i første omgang!
Men da jeg nu blev opmærksom på det, har jeg et kvalificeret nud:
Vand er et helt unikt molekyle, og stoffet vil gerne i kontakt med stort set alle andre stoffer. Ikke altid i egentlige kemiske reaktioner, men sådan at vandmolekyler stter sig på kontaktpunkter i større molekyler og påvirker disses struktur. Fjernes vandet, kan de store mokelyler pakke sig tættere.
Det er mit gæt, at også coronavirussens molekyler er påvirket af dette fænomen, og hvis der slet ikke er vand i håndspritten, kan virussen gå i en tætpakket tilstand, som ethanolmolekylerne ikke kan gå ind i.
Lignende fænomener kendes både fra kemien og fra biologien hvor mange små organismer kan gå i en tør dvaletilstand, op til årtier, når vandet tørrer ud, for så at live op, når det kommer tilbage.

Det er altså kun et gæt - men kvalificeret.
Mvh. Morten Jødal

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Håndsprit
« Svar #22 Dato: 14, April 2020 - 13:53 »
Er der nogen der ved hvorfor håndsprit ikke må være over 85%?

Mortens svar er sikkert 'rigtigere' end mit, for jeg har altid regnet med at 100% sprit til vira og bakterier ville være bedst.

Men nu er sprit og den slags jo aggressive sager, som vores hud godt nok kan tåle i kortere tid ad gangen, men sikkert kunne tage skade af når det ligefrem pøses på hele tiden. Derfor gik jeg ud fra, at man havde en nedre grænse for hvornår koncentrationen af sprit var for lav til at slå bakterier ihjel, og så satte man bare procenten i håndsprit lidt højere end dét.

Samtidig kunne jeg forestille mig at den gel som også er i de tyktflydende varianter hjælper med til at holde lidt igen på fordampningen af spritten, så den virker lidt længere. Det forekommer mig at de meget tyndtflydende håndspritter fordamper lynhurtigt, og så kan den jo i sagens natur ikke slå flere virusser ihjel.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Håndsprit
« Svar #23 Dato: 14, April 2020 - 15:53 »
Tak for svar eller bud på svar. Det kvalificerede gæt fra Morten Jødal giver mening hos mig.

vh.
Claus

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Håndsprit
« Svar #24 Dato: 14, April 2020 - 17:52 »
Derfor gik jeg ud fra, at man havde en nedre grænse for hvornår koncentrationen af sprit var for lav til at slå bakterier ihjel, og så satte man bare procenten i håndsprit lidt højere end dét.

Samtidig kunne jeg forestille mig at den gel som også er i de tyktflydende varianter hjælper med til at holde lidt igen på fordampningen af spritten, så den virker lidt længere. Det forekommer mig at de meget tyndtflydende håndspritter fordamper lynhurtigt, og så kan den jo i sagens natur ikke slå flere virusser ihjel.

Der findes en nedre grænse - så vidt jeg husker er den 60% ved ethanol. Men jeg fik informationen mundtligt og hæftede mig mere ved den øvre grænse, som jeg gerne vil ligge tæt på. For sprit fordamper, og som Fakta plejede at sige: "Vi vil så gerne have, at du bliver lidt længere".
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Håndsprit
« Svar #25 Dato: 14, April 2020 - 22:03 »
Man hører ofte om "at slå virus ihjel" . Det kan måske forstås i overført betydning. Men da det ikke er levende , kan det heller ikke slås ihjel.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk