* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 55
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 59
I alt: 59

Forfatter Emne: kan jeg flytte hardisk fra gammel pc til ny?  (Læst 9423 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
kan jeg flytte hardisk fra gammel pc til ny?
« Dato: 28, Marts 2021 - 12:06 »
Min gamle, billige, men stabile Lenovo B50-30 laptop er ved at blive træt.
Sidste år opgradere jeg med et 500GB SSD og jeg har købt og opgraderet både Win10 og MS-officepakken til pro.

Jeg købte den i 2014, men nu begynder alderen og de lange rejser begynder at sætte sine spor.

- skærmen vil ikke være med hver gang. (især efter jeg er begyndt at arbejde på 2 skærme.)
- plastikkassen er begyndt at knække forskellige steder, ligesom tynde stykker omkring stik er brækket af og nogle af skruerne er forsvundet.
- 2 af de 3 USB stik er lidt sløve i kontakten.
- batteriet skal nok snart skiftes -igen.

Det er det længste periode nogen af mine laptops nogensinde har holdt.

Jeg har nu set en billig laptop uden styresystem (Lenovo V145-15) og spørgsmålet er: Kan jeg flytte SSD drevet fra den gamle pc til den nye?
« Senest Redigeret: 28, Marts 2021 - 12:40 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: kan jeg flytte hardisk fra gammel pc til ny?
« Svar #1 Dato: 28, Marts 2021 - 23:30 »
Ja den er godt nok billig 2699kr hos Proshop.

Lenovo V145-15 / A4-9125 / 15.6" / 8GB / 256SSD
A4 9125 / 2.3 GHz, 8 GB RAM, 256 GB SSD, DVD-skriver, 15.6" TN 1920 x 1080 (Full HD), Radeon™ R3, Wi-Fi, Bluetooth, sort, kbd: Nordic, NO OPERATING SYSTEM!(Uden styresystem)

Men den har jo en 256 GB SSD indbygget, hvad skal man med mere.  ;)

Jeg har haft en sådan  245(228) GB SSD i min DELL  i 7 år uden, at jeg har manglet plads. Det skyldes at alle mine billeder bliver lagt på to eksterne Terabite Harddiske. Laptoppen var en fødselsdagsgave, hvor min søn havde lagt SSDen i laptoppen
Jeg har lige checket 113 GB forbrugt og 115 GB frit.

Der ud over har jeg også en Lenovo T430 med 320/500GB (5400 rpm) hvor det fremgår at den kan være forsynet med 5 forskellige diske

HDD - 320GB/500GB (5400rpm)
HDD - 320GB/500GB (7200rpm)
128GB SSD
180 GB SSD
256 GB OPAL SSD

Det kunne så tyde på, at at det er muligt at skifte SSDer mekanisk set i Lenovoer, men jeg har ingen ide om det også er muligt, i "din" Lenovo model Mikael.

Men gennemgår man de forskellige V145 15 tilbud så er prisen den samme hvad enten den er med 128 GB fra Dustin med windows 10 eller 256 GB SSD fra  Proshop uden styresystem.

Men men om det er muligt at sætte din store SSD Disk i ved jeg ikke
 














Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: kan jeg flytte hardisk fra gammel pc til ny?
« Svar #2 Dato: 28, Marts 2021 - 23:54 »
Hej Michael

Rent form-faktor, så er jeg meget sikker på at din gamle SSD passer ind i den nye og det tager ikke lang tid at skifte. Jeg går ud fra den gamle SSD også er med SATA-6 forbindelse?

Noget andet er drivere og licenser. Drivere burde du kunne opgradere enkeltvis og windows skal nok finde en måde at starte op på i første omgang. 
Jeg har oplevet både at det fungerer og at det ikke fungerer med OEM licenser og jeg kan ikke finde logikken i M$ licenssystem. Dog er M$ for de fleste licenser skiftet fra enkeltlicenser til årlig betaling og lign.


Noget helt andet - hvorfor vil du købe brugt og halvgammelt? Vil du ikke få større glæde af nyere med M2 harddisk og betydeligt længere batteritid og fremtidssikret WIFI og RAM udvidelse. Jeg har et par gange stødt på at de gamle bærebare ikke understøtter lige så meget RAM som jeg kunne ha' lyst til at proppe i dem - men jeg presser dem også gerne lidt hårdt.

Mvh.
Claus

vh.
Claus

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: kan jeg flytte hardisk fra gammel pc til ny?
« Svar #3 Dato: 29, Marts 2021 - 01:41 »
Testresultatet fra chip.de er miserabelt. Ja, den er billig, men det er der også en grund til.
Mekanikken er vakkelvorn og billig og resten er også skuffende.
https://www.chip.de/test/Lenovo-V145-15AST-81MT0016GE-im-Test_182884175.html

Hvis jeg var dig, ville jeg kigge efter en business/professional model som er 3...10 år gammel på nettet.
Netop de typer er virkelig godt bygget, og kan fås til billige penge (virksomheder skifter deres laptops hver 3...5. år).

Jeg kører selv med et par HP 6910p (som godt nok er 12 år gamle), men med Lubuntu kører cirkler omkring min nye Win 10 maskine.


Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: kan jeg flytte hardisk fra gammel pc til ny?
« Svar #4 Dato: 29, Marts 2021 - 07:41 »
Noget helt andet - hvorfor vil du købe brugt og halvgammelt?...
jeg går udfra at den pc jeg køber er ny.
min gamle pc er en Lenovo B50-30 var den gang heller ikke ny teknologi

Jeg skal bare have noget som virker og er billigt. (forslag?)

Det eneste jeg burger den til er at simulere skrivemaskine og være på internettet.

Det drev jeg har er nyt (1 år gammelt) SSD 500GB. Jeg har en masse mærkelige små-programmer liggende som jeg gerne vil have med - uden de store problemer...
Dokumenter, regneark og billeder er det mindste problem, men mange små-programmer jeg sjældent bruger, men savner når de ikke er der. Produktkoder, indstillinger, brugernavne, kodeord...
Ha en god dag

Mikael Boldt

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: kan jeg flytte hardisk fra gammel pc til ny?
« Svar #5 Dato: 29, Marts 2021 - 11:00 »
Billige bærebare er ikke mit speciale, men her er hvad jeg fandt:
https://www.proshop.dk/Baerbar/Lenovo-IdeaPad-3-14ITL06-82H7/2923088

https://www.proshop.dk/Baerbar/Lenovo-ThinkBook-13s-IML/2809395

https://www.proshop.dk/Baerbar/ASUS-VivoBook-S15-S533EA-BN151T/2923132

https://laptops.dk/lenovo-thinkpad-e14-gen-2-p2704

men det er dobbelt op på prisen i forhold til dit udgangspunkt.


Pt. har jeg en ca. 3 år gammel HP Elitebook 850 som arbejdscomputer. Har fyldt den godt op med ram og så kører den faktisk meget godt så længe jeg ikke har alt for mange videostreams kørende på samme tid. Den er også i en dejlig størrelse mht. rejseaktivitet. Jeg kunne dog ikke finde en Elitebook til en god pris, men det kan være du kan søge bredere end mig og finde et godt tilbud.

Edit:
Fandt lige denne her som et godt bud også https://laptops.dk/lenovo-thinkbook-15-p1577

Mht. skift af HDD, så vil jeg nok fraråde det når du skriver du er afhængige af nogle småprogrammer på den gl. laptop. Der er altid en risiko for at windows fejler ved driveropdatering og så pludselig ikke fungerer i nogle af computerne. Her vil jeg i stedet klone den gamle disk over på en ny disk i den nye laptop og så prøve mig frem.
Hvad er din plan mht. disse programmer mm. hvis din gamle laptop går op i røg i morgen og du ikke har en reserveløsning parat?
« Senest Redigeret: 29, Marts 2021 - 11:05 af SuperClaus »
vh.
Claus

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: kan jeg flytte hardisk fra gammel pc til ny?
« Svar #6 Dato: 29, Marts 2021 - 16:04 »
Jeg er gået i gang med at søge efter en ny laptop. Har dog begrænset min søgning til Lenovo.

Men alligevel går det galt fordi
Hvad er forskellen på en thinkpad og thinkbook?
Skal jeg vælge E,L,P,T, eller X serien?
Skal det være med intel eller AMD?
Hvad er forskellen på en processor  i5, i7, Ryzen5 og Ryzen7?

Til et tidligere spørgsmål: Jeg har en lille maskine der kan klone harddisks, så den benytter jeg. Derudover samarbejder jeg med tyske konsulenter og de forlange at alle dokumenter vedrørende deres projekter lægges op i deres sky. (fanden tag MS baserede cloud løsninger - især når man skal være hægtet på mere end en)
Ha en god dag

Mikael Boldt

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: kan jeg flytte hardisk fra gammel pc til ny?
« Svar #7 Dato: 29, Marts 2021 - 16:52 »
Du spørger Mikael

Hvad er forskellen på en thinkpad og thinkbook?

Thinkpad er bygget af aluminium og er professionelle maskiner.
Thinkbook er bygget plastic

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: kan jeg flytte hardisk fra gammel pc til ny?
« Svar #8 Dato: 29, Marts 2021 - 17:38 »

Citér
Hvad er forskellen på en thinkpad og thinkbook?
Skal jeg vælge E,L,P,T, eller X serien?
Skal det være med intel eller AMD?
Hvad er forskellen på en processor  i5, i7, Ryzen5 og Ryzen7?


Kan du forstå tysk til husbehov, så er der lidt forklaringer her:

https://www.lapstars.de/thinkpad.html#962


i7 er kraftigere end i5 men også med et højere strømforbrug. Til alm. forbrug kommer du ikke til at mærke forskellen med mindre du sidder med et meget præcist stopur.

Ryzen har jeg ikke erfaringer med endnu, men de er fra AMD og konkurrent til Intel. De er markant billigere med marginalt lavere ydelse.
vh.
Claus

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: kan jeg flytte hardisk fra gammel pc til ny?
« Svar #9 Dato: 29, Marts 2021 - 20:56 »
Et tip jeg fik fra en bekendt: Dell laptops til undervisning. De er i din prisklasse, men kun med 11,6" skærm (super når man rejser, men jeg ved ikke om det rækker til dit brug).


Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: kan jeg flytte hardisk fra gammel pc til ny?
« Svar #10 Dato: 30, Marts 2021 - 19:56 »
Jeg har nu set en billig laptop uden styresystem (Lenovo V145-15) og spørgsmålet er: Kan jeg flytte SSD drevet fra den gamle pc til den nye?

Hvorfor ikke bare købe en med styresystem?

I øvrigt kan man stadig finde Windows 10 home gratis derude. Jeg skulle bruge et til min søn's PC (som var min gamle) og så hentede jeg Win10 helt gratis et sted. Det var helt officielt, en Microsoft-side. Der stod også at jeg skulle købe en licens for at det jeg hentede ville virke, men den kom aldrig ud og spurgte efter aktiveringskoder eller noget.

Ellers kan du se om ikke du kan 'afregistrere' din gamle PC. Der er sådan et nummer, man skal bruge, det finder man inde på maskinen et sted. Det skal man så bruge på den nye computer når man aktiverer windows på dén.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: kan jeg flytte hardisk fra gammel pc til ny?
« Svar #11 Dato: 07, April 2021 - 14:00 »
[I øvrigt kan man stadig finde Windows 10 home gratis derude. Jeg skulle bruge et til min søn's PC (som var min gamle) og så hentede jeg Win10 helt gratis et sted. Det var helt officielt, en Microsoft-side. Der stod også at jeg skulle købe en licens for at det jeg hentede ville virke, men den kom aldrig ud og spurgte efter aktiveringskoder eller noget.

Jeg har haft købt et par Windows 10 professional licenser på eBay til ca. 75 kr/stk. Softwaren downloades direkte fra Microsoft. Jeg kontaktede Microsoft for at høre om licenserne var "legitime" og de var helt ok.

Jeg har dog også installeret Windows 10 på en enkelt PC, og bare sprunget punktet med at indtaste licensnøglen over. Maskinen kommer vist engang imellem frem og opfordrer til at indtaste en licennøgle, men man kan godt ignorere dette :-) (Maskinen er en ældgammel Lenovo T430, som min søn bruger i skolen - den bliver formentlig pensioneret når han bliver student her til sommer)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: kan jeg flytte hardisk fra gammel pc til ny?
« Svar #12 Dato: 07, April 2021 - 18:15 »
Det er en farlig politik Kobbernagel.

Det var også min indstilling engang...at ignorere Microsofts "øfferi" over den manglende licensnøgle. For min Window den gang XP, var hentet på nettet, et eller andet sted hvorfra min søn havde dawnloadet den gratis.  Det kom bare  til at koste mig mig brugen af de programmer der var på den efter at Microsoft gentagne gange havde spurgt mig om licensnøglen.

Der kom en lakonisk meddelelse: Vi har slettet din harddisk.

Det må man sige de havde. Mine CAD programmer, Solid Works, Acad LT, Math Cad ( som jeg parantesisk også havde fået anskaffet mig "gratis") og alle de Word filer og billeder jeg ikke havde fået gemt på min løse harddiske var væk og jeg kunne ikke bruge PCen mere.

Det blev en ny PC med  Windows Vista der holdt helt til indtil jeg blev 70, hvor Familien donerede mig en en super DELL med SSD harddisk og Windows 8.

Det er den dårligste computer oplevelse jeg har haft....kors hvor Window 8 var elendig....familien blev ked af at høre på mit brokkeri , så da det blev muligt at skifte gratis  til Windows 10 skete det øjeblikkeligt.

Og det virkede indtil Microsoft ville have en årlig sum for at anvende deres office pakker herunder IE mail delen . Det har jeg også pænt ignoreret.......måske dumt....for nu har det medført at jeg ikke kan komme på Ing.dk for min adgang der til og mit kodeord  er EI baseret og ændre min net addresse. Og Ing.dk har opdaget at der var problemer  og har sendt oceaner af mails til min gamle addresse. Også de er blevet sure og har slettet min adgang til deres sider.....det var så det men Microsoft er oså så venlige at opgradere deres word og works programmer så det ikke mere er muligt at læse de gamle dokumenter jeg har gemt andet steds.....og opbevare noget som helst i "skyen" der over tid også kommer til at koste kassen er mig også imod.

Da officepakken til Windows er betalingsbelagt og dette overses kan man nemt komme i den situation som jeg har prøvet....god fornøjelse......

Jeg har fået en kasseret Lenovo T430 som jeg har den største fornøjelse af med at lære Linux

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: kan jeg flytte hardisk fra gammel pc til ny?
« Svar #13 Dato: 08, April 2021 - 14:55 »
Citat fra: B Mønnike link=topic=3335.msg30Der kom en lakonisk meddelelse: Vi har slettet din harddisk[/quote

Ifølge alle de sider jeg har kunnet finde, er dette ikke hvad Microsoft gør. Hvad der har været af betingerlser i WinXP ved jeg ikke. Den PC der kører den ulicensierede Win10 har nu kørt mere end et år, uden problemer

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: kan jeg flytte hardisk fra gammel pc til ny?
« Svar #14 Dato: 08, April 2021 - 23:43 »
Nu spørger jeg bare lettere retorisk; Er jeg den eneste tilbage i verden der tager fysisk backup af mine data?
vh.
Claus

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk