* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 78
I alt: 78

Forfatter Emne: kuldebroer Sv: GPU Power...?  (Læst 3774 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: GPU Power...?
« Dato: 31, December 2021 - 14:18 »
Tillykke Mads

Jeg har en lille seddel i hjørnet på min skærm hvorpå der står: " The Wrong Way (Always Seems) The More reasonable"

Så et Godt Nytår til dig  :)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
kuldebroer Sv: GPU Power...?
« Svar #1 Dato: 31, December 2021 - 14:36 »
Ganske rigtigt Ebbe ;)

Den erfaring med dugvåde håndtag på de første Velfac vinduer lærte mig og konen at lufte ud. ;D
Fordi Vi var ikke vandt til den tæthed, som de nye vinduer var i besiddelse af , det gav et mindre luftskifte end de vinduer de erstattede....men ja,  dette er ændret siden, kan jeg se på mine nyeste Velfacvinduer.

Men reelt har de "frygtelige" kuldebroer nu ikke betydet noget væsentligt for Os. Vi bor på en vej med 12 af de  samme slags huse. Vi får årligt at vide at vort energiforbrug er på 65% af gennemsnittet for disse huse. Vi holder temperaturen omkring 21,5 grad og har en lav fastpris på gassen et godt stykke tid endnu :D


Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: kuldebroer Sv: GPU Power...?
« Svar #2 Dato: 02, Januar 2022 - 21:01 »
Det var så vidt jeg husker ikke håndtaget, der var kuldebroen på førstegenerations Velfac, men en gennemgående aluprofil

Varmetabet var negligerbart, og faktisk er det årsag til miseren. Der sker ikke nok konvention til at varme den kolde liste op, men temperaturen er under rummets dugpunkt, og luftens vanddamp suges derhen af det lavere damptryk, som en ballon med et lillebitte hul.

At lufte ud som en vanvittig, blot for et æstetisk problem er spild af energi, og det ville være billigere at montere elektrisk kantvarme, som på køle- og fryseskabe i supermarkeder.


B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: kuldebroer Sv: GPU Power...?
« Svar #3 Dato: 02, Januar 2022 - 23:01 »
Det er godt når der er noget der kan diskuteres....kuldebroer er ikke smarte...enig.

Men det er gamle utætte vinduer heller ikke. Jeg brokkede mig også  til Junior , Lars Kann Rasmussen, da duggen dukkede op på mine håndtag. Han meddelte mig med en grin, at hvis jeg hellere ville have utætte vinduer, med større varmetab ,der skulle males hvert forår, så var det mit valg .

Jeg var velkommen til at anvise løsninger, Det var svært. For Velfac smalle rammer gør ,at der er et betydeligt større vinduesareal  end  med trærammer og demed et langt større lysindfald. ( og der med varmetab)men der er sket ændringer, som kan ses og mærkes. Men hoved rammen mod mur er af træ, og indvendigt er rammen også træ på den faste ramme.

Mine ældste Velfac vinduer er 30 år og . Jeg går  og nyder dem og sparer samme til min sidste konstruktion fra  Velux, Terrasse skydedørs vindues partiet . Hvis du får lejlighed til at betjene det ...nyd mekanismen  :)

Desværre er det 26 år siden jeg arbejdede for Velux .... og firma rabatter ...Tja..
....Det eneste lyspunkt her er ,at tømrefirmaets Chef der monterede mine første  vinduer og den sidste Portion stadig har 15 år til pension,er en af min lærlinge ;)

Så kommer vi til et punkt hvor vi ikke er enige Ebbe

Det er ikke billigere at lave et "kantvarmesystem" der ikan monteres af hr fummelfinger på de 18 vinduer mit hjem har, end det varmespild  der er igennem en kuldebro i et Velfacvindue sammelignet me et gammeldags trævinue.

Når fru Merkel nedlægger hele Tysklands Atomproduktion på grund af Fukoshima frygt, bare for at få 4 år mere på posten, så accepterer man at diskutere  Akraft. Det er det reneste at rette Bager for smed energiidioti. Tyskland har 3 kystnære atomkraftværker. At tzunamisikre disse, med erfaringerne fra Fukoshima vil næppe volde de stor besværligheder. Det samme kan siges om resten de tyske flodnære Akraftværker....Jøsses. ::)







Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: kuldebroer Sv: GPU Power...?
« Svar #4 Dato: 03, Januar 2022 - 10:49 »
Svigermor i Polen kunne ikke se at moderne tætte vinduer i stedet for hendes nuværende minimum 100 år gamle tyske enkeltlagsvinduer og de 30 år gamle polske, lavet som enkeltlagsvinduer med integreret oplukkelig forsatsrude, skulle være nogen fordel.
Hun havde nemlig set hvordan vandet drev fra naboens plastikvinduer.

Jeg er helt enig i at det er en skændsel at fungerende atomkraftværker nedlægges, men det er jo fordi de ikke giver penge til de reelle magthavere.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: kuldebroer Sv: GPU Power...?
« Svar #5 Dato: 03, Januar 2022 - 11:54 »
Jeg har delt emnet, da jeg ikke kan se hvad velfac vinduer her med GPU at gøre
Ha en god dag

Mikael Boldt

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: kuldebroer Sv: GPU Power...?
« Svar #6 Dato: 03, Januar 2022 - 11:58 »
Sjovt at du påpeger din svigemors indstilling......for det var også Villum Kann Rasmussens indstilling. Han havde ikke meget tilovers for termoruder, men var nødt til at tage hensyn til kundernes ønsker om fred i familierne. For Farmand gad ikke pudse vinduernes 6 flader og det gad fruerne heller ikke!
Salig Villum havde folk til den slags ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: kuldebroer Sv: GPU Power...?
« Svar #7 Dato: 03, Januar 2022 - 23:28 »
Jeg forstår ikke en brik af denne tråd...

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: kuldebroer Sv: GPU Power...?
« Svar #8 Dato: 04, Januar 2022 - 09:14 »
Jeg forstår ikke en brik af denne tråd...
Du er ikke den eneste.

Jeg betragter denne tråd som en nytårsspøg og håber at debatører i fremtiden vil oprette nye debattråde i stedet for at kapre andres.
Ha en god dag

Mikael Boldt

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: kuldebroer Sv: GPU Power...?
« Svar #9 Dato: 05, Januar 2022 - 22:40 »
Skyldig. Jeg løb bare med Bjarke Mønnikes udsagn om at afprøve tingene i praksis og ændre på konstruktionen efter de indhøstede erfaringer.

Svigermor forstår bare ikke at hendes nuværende vinduer, som ikke løber i vand, i bedste fald er labyrinttætninger, og at grunden til at de ikke løber i vand er at den absolutte luftfugtighed inde er den samme som ude, fordi luftskiftet er 10 gange i timen eller mere.


I mellemtiden er der kommet to ens tråde, men intet om GPU
« Senest Redigeret: 05, Januar 2022 - 22:46 af E. Tranberg »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk