ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Ingeniøruddannelserne
»
Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 671
Sidste:
RichardVok
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1408
Flest online idag: 108
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 59
I alt: 59
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start (Læst 10615 gange)
madswp
Debattør
Indlæg: 3
Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start
«
Dato:
18, Juni 2014 - 21:54 »
Hej Ingeniører
Jeg er en ung mand på 29 der kraftigt ønsker at starte på ingeniør uddannelsen. Enten elektronik eller maskin linjen.
Jeg er uddannet maskin mekaniker på 8'ende år, og alt fritiden går til reparation af styrbokse/controllere, programering/software justeringer af styrenheder til bilbranchen og landbrugsbranchen. Det har altid været teorien bag alle ting der har fascineret mig frem for selve mekaniker/diagnose arbejdet.
Jeg tog turen til Aalborg universitet (Esbjerg) til åbent hus og fik snakket meget med alle vejledere og studerende, angående min situation (hus, børn, Su osv) men kunne godt bruge lidt mere feedback fra jer som har taget uddannelsen (gerne i esbjerg) og er kommet i arbejde bagefter. Så jeg har et par spørgsmål:
Økonomi: hvordan fik i hverdagen til at hænge sammen økonomisk? jeg har en datter, kone og hus. Sidder ikke specielt hårdt i det men ender dog med en gæld på omkring 250.000kr (incl SU lån) efter 4.5år. Jeg har snakket med banken, og har fået et ja til at kunne gå i gang med uddannelsen. Er der noget hjælp at hente udover SU? jeg kan få knap 1500 ekstra om måneden grundet min datter. Tænker lidt på kørselspenge? Umiddelbart er svaret nej, fra vejlederen derovre. Dog har jeg kunne læse mig til andet på diverse fora.
Der er selvfølgelig mulighed for at tage ekstra arbejde i ferierne.
Jeg har 100 km hver vej. Og offentlig transport er ikke en mulighed! (over 3 timer hver vej med massere af ventetid)
Aalborg universitet Esbjerg: Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt feedback fra folk der har taget uddannelsen derovre. Var i glade for skolen? hvorfor? hvordan lagde niveauet for undervisningen? var der tid til at tage sig af elever der eksempelvis havde svært ved et fag?
Selvfølgelig også angående adgangskurset med dansk, engelsk, matematik, fysik og kemi. Kunne i følge med på trods det var 10 år siden i sidst havde haft undervisning inden for dette (i mit tilfælde, har dog altid været glad for engelsk, matematik og fysik)
Odense universitet kunne dog også være en mulighed da jeg bor lige midt imellem.
Arbejdet: Hvad siger i til arbejdet bag efter? Er i tilfredse med det i laver? Hvordan forløber hverdagen for dig? Med henhold til hvordan tiden er fordelt på de forskellige arbejdsopgaver?
Kunne I få arbejde efter uddannelsen?
Jeg er selvfølgelig mest interesseret i at høre fra maskin og elektronik ingeniører, men alt feedback er meget værdsat.
Mads
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start
«
Svar #1 Dato:
19, Juni 2014 - 09:58 »
Jeg kan kun svare på et enkelt af dine spørgsmål, nemlig om kørselsgodtgørelse:
Der er (dybt urimeligt, men sandt!) ikke politisk vilje til at anse videregående uddannelse som arbejde, og SKAT godkender konsekvent ikke kørselsfradrag til uddannelse. Spørgsmålet om uddannelse-arbejde har i flere varianter været rejst nogle gange i Folketinget med samme resultat, så du vil helt klart tabe en skattesag, hvis du forsøger på dette område.
Jeg kan ikke afvise, at andre i din situation er sluppet afsted med det, men så er det fordi SKAT ikke har opdaget deres ændrede status - kontrollen er ikke 100%.
Løsningen kunne være et studiejob - helst et lille et, som til gengæld skal passes dagligt - eller gå med aviser om morgenen i Esbjerg inden du møder på Uni. Det er ARBEJDE og giver fuldt kørselsfradrag for de dage du udfører arbejdet!
Mine studieerfaringer er for gamle og for anderledes til at have interesse for dig, men skattespørgsmål er for alle aldre
Logget
Mvh. Morten Jødal
madswp
Debattør
Indlæg: 3
Sv: Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start
«
Svar #2 Dato:
08, Juli 2014 - 21:16 »
Mange tak for svaret Morten Jødal.
Jeg har dog undersøgt sagen nærmere angående økonomien under uddannelse, og er blevet godtkendt til kørselspenge (ikke fradrag). Har man sammenlagt over 2 timers ventetid med offentlig transport dagligt har man mulighed for at søge. Jeg er netop godkendt til at kunne få kørselspenge.
Hvis andre overvejer det samme kan jeg fortælle at man pt. får 13.83 kr pr. km kørsel om dagen udbetalt pr måned. dvs i mit tilfælde 200km/dag * 13.83 = 2766 kr pr måned hvoraf man skal trække 598 fra (egenbetaling). dvs. 2168kr udbetalt. Disse skal dog indberettes og betales B skat af.
Derudover er der en smule at hente ved tilskud til dagpleje af småbørn.
Ingen der har lyst til at fortælle en smule om deres hverdag som ingeniør? hvad med dig morten, hvordan oplever du din hverdag som ingeniør?
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start
«
Svar #3 Dato:
09, Juli 2014 - 12:41 »
Hej Mads.
Tillykke med dit kørselstilskud.
Den ordning kendte jeg ikke.
Din hverdag som ingeniør vil blive meget forskellig alt efter om du skal arbejde med salg, produktion, planlægning eller (som jeg selv) udvikling. Men fælles for retningerne er, at ingeniører almindeligvis har en høj grad af ansvar for deres job og derfor ofte en betydelig selvbestemmelse. Når du har mod på det, er jeg sikker på du vil synes om forandringen.
Mine uddannelsesoplevelser kommer fra hhv. AU og DTU, og de er så gamle, at jeg nu er gået på pension. Dertil blev jeg så glad for undervisning, at det kom til at fylde mere af min karriere end egentligt ingeniørarbejde. Og selv om jeg for få år siden var medlem af censorkorpset på AAU og mødte en del af de studerende der, kender jeg kun afdelingen i Esbjerg af løs omtale.
Så jeg må fastholde, at mine erfaringer er værdiløse for dig - håber du får andre til at bide på.
Logget
Mvh. Morten Jødal
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Ingeniøruddannelserne
»
Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start
Seneste Debatindlæg
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Hvem har lukket for port...
af
jj-
[29, April 2023 - 19:40]
Google ads:
DR-Nyheder
Nationalbanken er halvvejs med indsamling af 1.000-kronesedler
Dobbelt så mange elever på SOSU Østjylland, som forventet
Omkring 30 kvæstet ved ulykke med majvogn i Tyskland
Nu lukker de sidste syv Irma-butikker
Briterne er gået i gang med at tilbageholde migranter, så de kan sendes til Rwanda
Tyrkisk politi skyder med gummikugler og tåregas mod demonstranter
Først i morgen ventes politiet at kunne gå ombord og undersøge skibsbrand i Køge
Ingen læreruddannelse på Vallekilde Højskole alligevel
Mand død ved arbejdsulykke i Nordjylland
USA's udenrigsminister besøger Israel
Kongeparret indleder sensommertogt på Bornholm
Tusindvis evakueres efter vulkanudbrud i Indonesien
Badmintonkvinderne får svær lodtrækning ved hold-VM
DR tester nyt varslingssystem i dag klokken 12
63 personer anholdt under masseprotester i Georgien
Kasernen i Holstebro står til kæmpeløft
Varmt vejr giver travlhed i landbruget
Nu kan du hente haveaffald på mange genbrugspladser
Bangladesh slår varmerekord for april
Mindst 19 personer er omkommet i motorvejsulykke i Kina
Nyt fra ing.dk
Vigtige råstoffer gemmer sig under Indlandsisen: Nyt kort kan vise vejen
Hyperladning: Batteriudvikler løser et af elbilernes største problemer
Sirenerne hylede over hele landet: To Ingeniøren-ansatte fik dog intet varsel klokken 12
Paneldebat på V2 Security: Tving kommuner væk fra techgiganters jerngreb
Jernbanebom går ikke ned: Toget sniger sig forbi med hylende horn, mens beboerne dirigerer trafikken
Trods ekstra 35 mia. kr. til Forsvaret: Lange udsigter til dansk luftforsvar
Efter falsk video af statsministeren: Deepfake-debatten indtog V2 Security
Sådan kan stormflodssikringen af København komme til at se ud
Nato-diplomat vil give nørderne mere magt: »Vi har en masse upålidelige komponenter i cyber-infrastrukturen«
NIS2, Netcompany-sagen og hacking i verdensklasse: V2 Security 24 er i gang
AI-veteran: Sådan navigerer danske virksomheder i junglen af nye AI-løsninger
Nyt tunnelrør slår motorvej over Limfjorden: »Samfundet står rigere tilbage«
Styrket luftforsvar og anti-ubådskapacitet: Ny aftale giver Forsvaret i alt 95 mia. kroner
Folkekirken: Store forskelle i biodiversitet på landets kirkegårde
Elektriske fly kan give ny næring til verdens lufttrafik
Kina slår rekord med effektiv dieselmotor: »udfordringer med storskalaproduktion«
Kommuner og rådgivere vil have kulegravet licensstop
Danmark misser klimamål for 2030: »Vi må ikke lette foden fra speederen«
Gaspanik i industrien afblæst: Nu er klimamål truet af andre forhindringer
Synspunkt: Genanvendelse kræver mere politisk handling nu
Estland plaget af GPS-jamming: Lukker flyrute til Finland
Algoritmer til kameraet bliver pilotens skarpe øje over det mørke hav
Ekspertgruppe foreslår omfattende eksamens-ændringer med ChatGPT: »Det var i forvejen på tide«
Cyberangreb koster danske virksomheder dyrt: Alligevel er hackerforsikring ikke slået igennem
Kviksølv fra Cheminova: »Det er umuligt at rense«
Nye CT-scannere i Københavns Lufthavn afslører eksplosiver og ser gennem elektronik
Fremtidens lastbiler: Skal 'tanken' være batterier eller brint?
Ny beredskabsradio kan ikke sende video: Nu tester politiet det almindelige mobilnet
Eksperter efter AI-video af Mette Frederiksen: Strammere regler løser ikke problemet
Professor punkterer Klimarådets håb om at kombinere solceller og biodiversitet
Techtopia #325: Hybridkrigen truer vores demokrati
Driftsdirektøren skal levere elnet i femte gear, uden at trivslen vakler
Havskum er potentielt den største kilde til luftbåren PFAS
Dansk domæneboss melder pas på falske webshops: »Vi kan ikke vurdere, om de overtræder loven«
Datatyveri ryster skats it-styrelse: To sikkerhedschefer stopper
Mærsk opgiver at finde containere: »Der er et væld af miljøfremmede stoffer, metalmaling og ufatteligt mange dæk«
Her er myndighedernes hemmeligholdte AI-systemer: Så mange blev sat i drift uden konsekvensvurdering
Vidensindlæg: Fagligt talt: Mikrober, der giver os huller i tænderne, angriber også fjernvarmerør og vindmøller
Laura tjekker algoritmer i USA's største virksomheder: Danmark har en »grotesk« mangel på forståelse for dataetik
“Klimakolonialisme”: Oprindelige folks levesteder må vige pladsen for klimakreditter
Kan du finde fejlen i dette ur?
Er der liv under isen på fjerne måner? To rapporter slukker en del af håbet
Svensk elfly skal revolutionere korte ruter
1965: Computere fører til Elektronisk Dyb Bevidstløshed
Åbent brev: Politichefer på tværs af Europa kræver adgang til borgernes mest private kommunikation
Blogindlæg: Hvorfor pokker er det så dyrt at bygge ny jernbane?
Kom med på besøg hos den datadrevne malkeko
Analyse: Interessen for chipdesign sprudler i lyset af AI-udviklingen
Danskerne dropper grøn omstilling: »Katastrofal kurs« for varmepumper
Grønt lys til EU’s udtrædelse af traktat, der bremser grøn omstilling