* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 266
I alt: 266

Forfatter Emne: Magnetfeltets påvirkning af jordskælv?  (Læst 9577 gange)

HH

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 43
    • Vis profil
Magnetfeltets påvirkning af jordskælv?
« Dato: 10, Juli 2009 - 12:28 »
Kan man se tegn på kommende jordskælv i magnetosfæren og hvad ved man om det ?

http://ing.dk/artikel/70489-to-satellitopsendelser-i-weekenden
« Senest Redigeret: 10, Juli 2009 - 16:18 af HH »

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Magnetfeltets påvirkning af jordskælv?
« Svar #1 Dato: 26, Juli 2009 - 12:28 »
Man ved kun at jordskælv optræder aldeles uventet tidsmæssigt.

Man er selvfølgelig  også klar over hvor disse hændelser kan forventes at opstå, men der er utallige teorier om hvorledes man kan
forudsige et nært forestående skælv. Der er dog ingen af disse der mig bekendt der så præcise at de kan kaldes brugbare.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Magnetfeltets påvirkning af jordskælv?
« Svar #2 Dato: 30, Juli 2009 - 02:29 »
Geofysikere kan let udpege områder, der er "jordskælvsrisikable". Om dette kan bruges til noget, afhænger af, om der er tilstrækkeligt pålidelige bygningskonstruktører (og tilsynsførende!) i det pågældende område.
Jordskælv i Japan og Los Angeles i nyere tid har haft begrænsede skader trods stor effekt - men i Italien og Iran har der være jordskælv, der afslørede, at de givne retningslinier ikke blev fulgt, og resultatet var mange dræbte og store skader.

Korttidsforudsigelser kan foretages med nogle timers varsel, men de er så usikre, at ingen myndighed har vovet at bruge dem. Hvis man jager folk fra hus og hjem 9 gange på blinde alarmer, bliver de sikkert hjemme den 10. gang, hvor varslet var ægte ...
Der er mange forslag til metoder, og magnetiske målinger er en af dem, men hidtil har ingen metode vist sig afgørende bedre end de andre, så jordskælvsvarsling er fortsat et akademisk projekt.
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Magnetfeltets påvirkning af jordskælv?
« Svar #3 Dato: 30, Juli 2009 - 09:04 »
Gætter jeg ved siden af hvis jeg tror HH er inspireret af en udsendelse der har kørt på Nat.Geo. ?

Husker den kun overfladisk men der skulle være noget om snakken, altså at man har registreret ændringer i jordens magnet felt på en måde så man bagudrettet mener, i en vis grad, at kunne have varslet det.

HH

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 43
    • Vis profil
Sv: Magnetfeltets påvirkning af jordskælv?
« Svar #4 Dato: 31, Juli 2009 - 21:42 »
Citér
Husker den kun overfladisk men der skulle være noget om snakken, altså at man har registreret ændringer i jordens magnet felt på en måde så man bagudrettet mener, i en vis grad, at kunne have varslet det.

Jeg husker ikke hvor jeg hørte om det første gang.
Hvordan mener du sammenhængen er mellem jordskælv og magnetfelts forstyrrelsen ?

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Magnetfeltets påvirkning af jordskælv?
« Svar #5 Dato: 21, August 2009 - 11:40 »
Kan man se tegn på kommende jordskælv i magnetosfæren og hvad ved man om det ?

http://ing.dk/artikel/70489-to-satellitopsendelser-i-weekenden


Jeg så godt nok artiklen, men der siges intet om mulighederne for at bruge målte data til forvarsling. Forandringer i manetfeltet skyldes mere bevægelser i jordens indre end trykforhold i jorskorpen.

Der er ifølge min menijng langt mere kød på benene i den forsking som tager udgangdpunkt ii elektricitet i luften, som skyldes piezoelektricitet. (Se evt. (http://jpsj.ipap.jp/link?JPSJ/65/710/ ) Det er sandlynligvis dette visse dyr reagerer på, heller ikke dét kan bruges til at forudsige katastofens størrelse!

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk