ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Drejningsradius
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 673
Sidste:
StepanieLa
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1409
Flest online idag: 329
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 315
I alt: 315
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Drejningsradius (Læst 21667 gange)
viborg
Debattør
Indlæg: 12
Drejningsradius
«
Dato:
31, August 2013 - 16:09 »
Når et køretøj skal dreje, skal alle hjulakslers forlængelser skære hinanden i samme punkt - dette skæringspunkt er centrum.
Dvs. at forhjulene på en bil ikke skal være parallelle, når den drejer.
(Dette er i hvert fald udgangspunktet, indtil man begynder at justere for at få gode køreegenskaber)
Ovennævnte gælder selvfølgelig også for motorcykel - så længe den står lodret.
Men en mc kører i en kurve er den ikke lodret - og skæringspunktet for akselforlængelserne kan være under terræn.
Det er min opfattelse at drejningsradius bliver mindre når mc'en hælder ind mod centrum
- hvis dette er korrekt, hvor ligger da kurvens centrum ??
(når man trækker en mc kan skæringspunktet også være langt over terræn)
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Drejningsradius
«
Svar #1 Dato:
31, August 2013 - 23:02 »
Ackerman geometrier gælder ikke for tohjulere.
Drejningscentrummet findes altid i bagakslens forlængelse . Hvor langt det er under vejbanen bestemmes af hastigheden og drejningskurven beskrevet i G termer.
Ved en hastighed og drejnings kurve der giver 1 G i sadlen vil vektoren være 1,41 G 45 grader nedaf i forhold til tyngdepunktet af fartøjet. Ved 2 G vil vektoren være 60 grader nedaf
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
viborg
Debattør
Indlæg: 12
Sv: Drejningsradius
«
Svar #2 Dato:
01, September 2013 - 10:44 »
Min tanke går ikke så meget på kørsel, hvor man kan tale om G-påvirkning
- jeg tænker snarere på manøvrering.
F.eks. hvis man drejer styret 30° på en mc med en akselafstand på 1,5 m,
så vil drejeradius være ca. 2,6m. - hvis mc'en står lodret.
Hvad betyder det for drejeradius, hvis mc'en hælder 20° indad eller udad ??
Logget
viborg
Debattør
Indlæg: 12
Sv: Drejningsradius
«
Svar #3 Dato:
01, September 2013 - 10:51 »
Det er ikke korrekt når jeg ovenfor skriver drejeradius 2,6m
Men skæringspunktet for akselforlængelserne vil ligge 2,6 m fra baghjulet
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Drejningsradius
«
Svar #4 Dato:
01, September 2013 - 22:46 »
Drejning af forhjulet 30 grader udaf med en hældning 20 grader modsat, vil nok betyde et længere hospitalsophold
Men drejning af forhjul 30 grader og hældning 20 grader indad giver en radiusforkortelse på ca. 16 cm (244,14).
Dernæst skal man beregne Centripetalkraften, som de fleste opfatter som modsat af centrifugalkraften.....der er bare den hage ved det at det vi kalder centrifugalkraften ikke eksisterer men bare er mangel på centripitalkraft
Se linket
http://regentsprep.org/regents/physics/phys06/bcentrif/centrif.htm
Hvis man bladrer en side tilbage ved at anvende den blå pil neders i højre hjørne kommer man til centripetalkraften
http://regentsprep.org/regents/physics/phys06/bcentrif/default.htm
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
viborg
Debattør
Indlæg: 12
Sv: Drejningsradius
«
Svar #5 Dato:
02, September 2013 - 09:48 »
Tak for svaret
- jeg havde faktisk forventet, at forskellen var større end 16 cm.
Spørgsmålet er opstået når jeg skal manøvrere mc'en ind/ud af carporten - forbi div. forhindringer.
Da kan den godt hælde væk fra centrum uden efterfølgende hospitalsophold.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Drejningsradius
«
Svar #6 Dato:
02, September 2013 - 10:01 »
Jeg får røde knopper, når folk påstår, at centrifugalkraften "slet ikke findes" - vi har jo alle oplevet den i praksis!
Sagen er den, at Isaac Newton med sin mekanik indførte et nybrud i fysikken, som de fleste almindelige mennesker ikke har forstået endnu. Newton regnede konsekvent i et koordinatsystem, hvor en
retlinet bevægelse
er udgangspunktet. Det kaldes et inertialsystem, og det var et dramatisk brud med alle tidligere opfattelser, ikke mindst af begrebet kraft, men også af den gængse fysik i oldtiden og middelalderen, hvor
cirklen
var den ideelle bevægelse, som afvigelser skulle tænkes ud fra.
Matematisk er det særdeles smart at regne som Newton, og hele den klassiske fysik faldt hurtigt på plads, da videnskabsmændene begyndte at gøre det.
Men "almindelige" mennesker befinder sig stadig i middelalderen, da vi oplever "naturlige" cirkelbevægelser så mange steder. Og vi får selskab af geografer og meteorologer, som bedst kan regne i et koordinatsystem med udgangspunkt et fast sted på Jorden - der roterer.
Altså: Hvis vi regner som Newton, skal der en kraft til at få en bevægelse til at afvige fra den rette linie. I en cirkelbevægelse kaldes den centri
petal
kraften og er rettet mod cirklens centrum.
Regner vi i et roterende koordinatsystem er det modsat, og centri
fugal
kraften vil forsøge at tvinge den roterende bevægelse bort fra cirklen.
Newtonianere insisterer - med støtte i deres simple matematik - på at betragte alt andet end inertialsystemer som "afvigelser", og siger at i disse må der tilføjes "fiktive" kræfter (centrifugalkraft, corioliskraft, vinkelaccelerationskraft).
Jeg er selv af tradition newtonianer og har undervist som sådan i 30 år. Men jeg synes det er lidt en hån mod niveauet i dette forum blot at gentage den gamle frase, at "centrifugalkraften eksisterer ikke".
Centrifugal- eller centripetal-? Jeg medsender et link til en god uddybende forklaring fra en universitetslektor.
http://www.nbi.ku.dk/spoerg_om_fysik/fysik/centripetalkraft_centrifugalkraft/
Viborgs problem kan jeg desværre ikke bidrage til at løse, men det ser jo til gengæld ud til, at han forstår den del af Mønnikes svar, der ikke handler om centrifugalkraft.
«
Senest Redigeret: 02, September 2013 - 10:03 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
viborg
Debattør
Indlæg: 12
Sv: Drejningsradius
«
Svar #7 Dato:
03, September 2013 - 19:14 »
Jeg kan godt se, hvordan man kan komme frem til at radius bliver 16 cm mindre.
Men vil det sige, at hvis styret drejes 30°,
så vil radius være den samme
hvad enten mc'en hælder 20° ind mod centrum
eller væk fra centrum ??
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Drejningsradius
Seneste Debatindlæg
Talforståelse
af
jj-
[02, Maj 2024 - 19:51]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Google ads:
DR-Nyheder
Tidligere advokat for Trump grillet under tys-tys-retssag
Heftige kampe tvinger Ukraine til at flytte soldater nær Kharkiv
Manchester City besejrer Tottenham og spiller sig til matchbold om Premier League-titlen
Kong Frederik peger på ny teknologi som vej til at nå klimamål i Norden
Første portræt af kong Charles afsløret på Buckingham Palace
Caroline Wozniacki får ikke et wildcard til French Open
Danmark var i dag 0,2 grader fra årets første sommerdag
Løbelegende påstår, at supersko havde sendt ham under mytisk grænse
Otte omkom, da bus med landarbejdere væltede i Florida
Skimmelsvamp på Rigshospitalet er værre end først antaget
Københavns Politi efterlyser 15-årig pige
Demokratiforkæmper fra Belarus får prisen som Årets Europæer
Uheld på Vestmotorvejen skaber ikke længere en kilometers kø
Tyrkisk politi anholder over 500 personer
Op mod 20 anholdt i stor politiaktion mod organiseret kriminalitet i Göteborg
Mette Frederiksen vil vædde en øl på, at hun ikke er på vej til topjob i EU
36-årig mand idømt 16 års fængsel for forsøg på at fremstille terror-bomber
Mette Frederiksen vil bevare læreruddannelsen i Skive
Instruktøren Roman Polanski frikendt for ærekrænkelse af engelsk skuespiller
Lars Løkke om ny georgisk lov: 'Strider mod europæiske værdier'
Nyt fra ing.dk
Tre mænd dømt for omfattende netbank-svindel – en sjælden succeshistorie
Ny solstorm lurer – det meste elektronik klarede første bølge
Vidensindlæg: Fagligt talt: Selvkørende AI-laboratorier skal drive fremtidens materialeforskning
Kommentar: Eksperter er dybt bekymrede: Uafhængigheden svækkes for tilsyn med efterretningstjenesterne
EU-spidskandidater vil have mere teknologisk uafhængighed og selvforsyning
Minister forsvarer omstridt Egholmlinje til det sidste: »Samfundsøkonomi er ikke alt«
Stort mørketal: De fleste cykelulykker lærer vi ikke af
Grimme og forhadte: Danskere kan se frem til mange flere elmaster og luftledninger
Se videoen: Ingeniørkorps sprænger resterne af Baltimore-broen
Statsrevisor vil give bøder for bankers it-sløseri: »Det kan få vidtrækkende konsekvenser«
Presset it-branche sylter faglig udvikling: »En kortsigtet besparelse«
Vejdirektoratet dumper ny Limfjordsforbindelse: Giver trecifret millionunderskud
Verdens største anlæg til CO2-fangst er i gang i Island
Mangel på transformere blokerer for verdens grønne omstilling
Techtopia #327: Dansk AI center jubler
Energimæssig uafhængighed står øverst på dagsordenen ved EU-valget
Kæmpe solstorm ramte danske landmænd: Maskiner gik i stå
»Utilfredsstillende«: Kontrol med bankernes it-sikkerhed dumper med et brag
29-årig oplever problemer med Musk-implantat: Ledninger har rykket sig ud af hjernen
Første nye reaktor i 25 år: Fransk atomkraft-renæssance nærmer sig start
Forskere uenige om farer ved udsætning af genredigerede fisk
Vælgerne vil have alternativer til Nato og USA, men det er urealistisk på den korte bane
TikTok, Tesla og mikrochips - historien om et skæbnefællesskab, der er blevet for intimt for både USA og Kina
Datatilsynet afkræver svar om Rejsekort-app: Direktør afviser kritik om lokationsdata
Biogasbranchen og regeringen rygende uenige om klimatallene: »For overoptimistisk«
Vidensindlæg: Kunstige gejsere kan blive miljøvenligt alternativt til minedrift på havbunden
Lægemiddelbranche træt af benspænd for udlændinge
Testkørsel med robottaxi i Beijing: »Imponerende menneskelig«
1971: Her er hvad en ingeniør skal vide om EDB
Havet kan stige over timetervippen: Antarktis er puslespillet, der nu går itu
Kvantefysik har skabt drama år efter år: Ny bog giver et overblik
Boeing har også problemer i rummet
Skal ‘fra mission til mønt’ erstatte ‘fra forskning til faktura’?
Klagenævn underkender staten: Vindmølleparker fejlagtigt stemplet som ulovlige
IDA stempler ind i debatten om atomkraft: Regeringen skal droppe beslutning fra 1985
Video: Boeing-fly måtte lande på næsen
Region Midtjylland politianmelder Nordic Waste søsterselskab
Synspunkt: Synspunkt: Fibernettet er svaret
Blogindlæg: Ny evaluering af energiklyngen er godt nyt mod 2030-målet
Forskere: Motion på recept bør være en del af den meget tidlige Parkinsons-behandling
Revne i UV-lampe gav 100 elever øjensmerter: Lektor opfordrer til forsigtigere håndtering af UV-lys
Derfor vil Dansk Erhverv og Aarhus Kommune bygge endnu en dansk sprogmodel
Danske havne mangler kapacitet til regeringens planer om havvind
Politiet blokerer for lavere fartgrænser i hovedstaden
Ekspert: Selv fortyndet udledning fra Cheminova er farligt for havmiljøet
Glipper hundredevis af millioner: Vestjysk forbindelse ramt af forsinkelser
Stigende GPS-jamming plager SAS-fly: »Det giver ekstra arbejde og irritation«
Alvorlig PFAS-forurening truer badestrande – virksomhed får flere påbud
Styrelse mørklægger forklaring om NKT Photonics: »Investorerne famler i blinde«
Dansk Erhverv står i spidsen for udviklingen af ny dansk sprogmodel