efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Nærmere aluminiummangel blandt flere nationer.F.eks. var De Havilland Mosqito bygget af træ (og lærred).Bent.
Idag er balanceklapperne på vinger, højde og sideror blevet relativt mindre, men alle er stadig forsynet med en kontravægt. På de store passagerfly er disse kontravægte ofte bestående af kasseret Uran der som bekendt er billigt..ja billigt og har en massefylde på om kring 19 der gør at deres volumen er lille, så de ikke fylder så meget i vingekonstrutionerne.
Her kan du se et billede af Polyt 5 hvor man kan se højderorets " kontravægt", hvis man ser efter den dråbeformede udvækst foran forkanten. Det var en nødvendig tilføjelse efter bygningen.
Og, mens vi er ved det: Udarmet ("depleted") uran er på ingen måde billigt. Bly kunne sagtens bruges mht. vægtfylden, men adarmet uran er mere stift, så man ved hvor man har det! Og en punktformet masse har nu en vis fordel i disse sammenhænge!
Den stivhed der omtales, skal det forståes som at depleted Uran er skørt som porcelæn ?Kan man også udlede at det er vanskeligt at bearbejde ?
John indforståede fagudtryk skal man begrænse til forahvor alle forstår dem Her kan du se et billede af Polyt 5 hvor man kan se højderorets " kontravægt", hvis man ser efter den dråbeformede udvækst foran forkanten. Det var en nødvendig tilføjelse efter bygningen.http://www.pfg.dk/gallery/displayimage.php?album=39&pid=1156