* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1410
  • Flest online idag: 59
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 27
I alt: 27

Forfatter Emne: Gadget til brillerens  (Læst 20573 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Gadget til brillerens
« Dato: 14, Februar 2011 - 14:50 »
For et stykke tid siden købte jeg en lille elektrisk vibrationsrensemaskine med en åben vandbeholder, som jeg planlagde at rense mine briller i med passende mellemrum. Briller bliver meget snavsede - og ikke kun på den optiske del.
I brugsvejledningen til maskinen står, at man ved at hælde vand i apparatets beholder kan rense smykker, tandbørster, urlænker (uden ur) og andre ting, men der advares direkte mod at forsøge at rense briller (uanset linsemateriale) - og det er netop det jeg havde til hensigt at gøre.
Hvorfor mon der advares mod at rense briller? At ure ikke vil have godt af en rystetur kan jeg forstå - men briller!
Er der nogen der har et bud på årsagen til advarslen?

HP

p

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
« Senest Redigeret: 15, Februar 2011 - 10:52 af Morten Jødal »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Gadget til brillerens
« Svar #2 Dato: 15, Februar 2011 - 11:01 »
Tranberg, jeg har benyttet min ret som global moderator til at redigere dit indlæg: jeg har rettet din slagfejl: et ¨ foran http - så nu virker linket!

Derudover har jeg læst det, og jeg citerer her den centrale passage:
Das bedeutet allerdings, dass Materialien, die von Natur aus zur Hohlraumbildung und Rissbildung neigen, in einem Ultraschall Reiniger nicht behandelt werden dürfen. Deshalb sollte man sich Brillen und Schmuck vorher genauer anschauen, ob dort Schildpatt oder Horn verarbeitet worden ist.
Med andre ord: Alle materialer, der i sig indeholder mikrohulrum, vil disintegerere under behandlingen. Det gælder næsten alle naturmaterialer. Skildpadde og horn er specifikt nævnt, og disse materialer har historisk været benyttet til brillestel.
Jeg tror roligt jeg kunne behandle mine briller med metalstel i maskinen, hvorimod jeg ALDRIG ville udsætte min kones perlekæde for den.

Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Gadget til brillerens
« Svar #3 Dato: 15, Februar 2011 - 12:53 »
Ret enig med Morten og har et forslag.

Prøv med et par billige briller med metalstel fra en "Tigerbutik" med billige kinesiske varer
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: Gadget til brillerens
« Svar #4 Dato: 15, Februar 2011 - 13:03 »
Jeg vil prøve med nogle ældre briller, som ikke er i brug længere - og måske også prøve med nogle "model" solbriller, som jeg alligevel ikke vil vise mig i (selv på en varm sommerdag).

HP

p

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: Gadget til brillerens
« Svar #5 Dato: 27, August 2011 - 07:21 »
Det er godt nok et gammelt indlæg, men jeg har gode erfaringer med sådan en brillerenser gennem længere tid. Men brillerne indeholder ingen naturmaterialer. I brugsanvisningen til mit apparat (OBH Nordica Ultra-clean) er det angivet, at følgende ikke kan renses med apparatet: Perler, smaragder, elfenben, koral og agater. Loddemetal, elektro-belagt metal. Ur, lommeur (undtaget er ure, der er vandtætte til under 30 meter) (sic!). Træ, glas, kontaktlinser, keramik, filter til kamera, malede overflader. Der er dog ikke angivet den ovennævnte årsag. Det er også angivet, at skruer kan løsne sig, det skal man lige være opmærksom på, mine brilleskruer er tilbøjelige til at løsne sig under alle omstændigheder.
« Senest Redigeret: 27, August 2011 - 07:24 af eigilw »
Venlig hilsen
Eigil Winkel

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Gadget til brillerens
« Svar #6 Dato: 27, August 2011 - 11:09 »
Citér
I brugsanvisningen til mit apparat (OBH Nordica Ultra-clean) er det angivet, at følgende ikke kan renses med apparatet: Perler, smaragder, elfenben, koral og agater. Loddemetal, elektro-belagt metal. Ur, lommeur (undtaget er ure, der er vandtætte til under 30 meter) (sic!). Træ, glas, kontaktlinser, keramik, filter til kamera, malede overflader.

Alt i alt får man fornemmelsen af den indretning aldrig skulle have været udnævnt som egnet til renseformål.

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Gadget til brillerens
« Svar #7 Dato: 27, August 2011 - 12:01 »
Helt enig.

"elektrobelagt metal"? - det er næsten alle metaller!

Magen til liste over hvad den IKKE kan skal man lede længe efter.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Gadget til brillerens
« Svar #8 Dato: 28, August 2011 - 17:39 »
Prøv at forsøge dig frem.

Den liste er en ansvarfraskrivelse for fjollede anvendelser. Producenten ønsker ikke at havne i retten fordi noget går galt med det man stopper i apparatet.

Jeg har en instruktionsbog fra VW hvor halvdelen af teksterne lyder nogenlunde således:

OOOOOOOOO

ADVARSEL
Anvend aldrig tom emballage fra fødevarer, flasker eller andre beholdere til opbevaring af væsker, da andre personer kunne komme til at drikke af væskerne.
Børn må ikke komme i nærheden af nogenform for væske eller drivmiddel beregnet til biler.
Læs og følg altid informationen og advarslerne på væskernes enballager
Arbejd altid udendørs eller i lokaler med god udluftning, hvs du anvender
produkter der afgiver skadelige dampe.
Anvend aldrig brændstof,terpentin,motorolie, neglelakfjerner eller andre letfordampelige væsker til pleje og vedligeholdelse af bilen. Disse stoffer er giftige og i høj grad brandfarlige.
De kan forårsage brand og eksplosioner!
OOOOOOOOO

Instuktionsbogen er på 353 A5 sider med gennemsnitligt to advarsler af ovennævnte type.

Ligesådan med medicin, hvor der medfølger en A3 blanket hvor der på begge sider er tæt beskrevet under hvilke forhold dette medikament kan anvendes.......det er ofte at man skal drikke sig mod til bare for at tage en codymagnyl.   ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk