* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 307
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 300
I alt: 300

Forfatter Emne: PC versus Mac  (Læst 14550 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
PC versus Mac
« Dato: 22, November 2012 - 14:13 »
Jeg hader dette emne - en blanding af teknik og design (voodoo?)

Men jeg har lovet min kone en ny computer i fødselsdagsgave, den gamle gik død.
Det drejer sig om en stationær og helst lille så den kan stå på en hylde i stedet for på gulvet og også helst strømbesparende.
Hun skal kun bruge den til Internet.

Efter at have købt en lille smart sag med windows 7 (som passede til min smag) måtte jeg desværre returnere den fordi butikken havde glemt at fortælle mig at den kun snakkede tysk.

Konen siger så at hun gerne vil have en Mac Mini fordi den er så smart i designet......

Efter utallige forsøg på at fortælle hende, at den er ganske anderledes at betjene er jeg ved at give op. Jeg skal lige understrege, at det er mig som skal klare ALLE hendes problemer og jeg har ikke lyst at skulle sætte mig ind i en Mac.

Hjælp, hvad skal jeg gøre? Kan hun bruge en Mac uden at jeg skal bruge al min fritid på at hjælpe?
Har I erfaring med PC til Mac skifte for uindviede?


Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: PC versus Mac
« Svar #1 Dato: 22, November 2012 - 15:43 »
Sidst jeg  købte pc, købte jeg en alt i-en
Alt pakket ind bag en god stor skærm. Løst tastatur og mus. Det er laptop-teknologi med den stationæres fordele.

Jeg bruger den som arbejdsmaskine hernede i BiH. Eneste fejl er at når strømmen går så er der intet batteri, så jeg har supleret med en UPS og den kan holde maskinen kørende i 90minutter.

Nu kan man få alt-i-en med tuchskærme, tv-in kort og vælger man ikke de billigste så er designet også i orden.

Der findes også stationære modeller somkan hægtes bag på skærmen og ses i princippet ikke. Disse "Ultra lille formfaktor" modeller kan du selv bestykke. så igen er det skærm og tastatur som udgør designet.

Når vi taler desktop-modeller generelt, så kan jeg ikke på det ydre se den store forskel om det er PC eller Mac:

(billedet er lånt fra Facebook-gruppen: "trust me, I am an Engineer")

Snakker vi laptops, er det en anden historie, men her synes jeg at der faktisk er dukket nogen rigtigt flotte modeller op som ikke er æble.

PS. Det værste er ikke at lære nyt styresystem, det værste er Win8
« Senest Redigeret: 22, November 2012 - 15:53 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: PC versus Mac
« Svar #2 Dato: 22, November 2012 - 17:09 »
Jeg har aldrig forstået  Mac-hypen! I mange år var den nemmere at gå til for nybegyndere og man måtte betale med en høj pris på selve computeren, tilsluttede peripherals og evt. assistance fra dyre konsulenter, når der var særlige problemer. Den gang var der forskel på processorerleverandøren, men i dag der vel ikke andre forskelle end et ret forskelligt styresystem og at det er lykkedes Apple at vedligeholde Mac-hypen med ty ekstra høje priser og omkostninger for diverse perifere enheder.

Jeg har altid sammenlignet Mac-købere med købere af biler med automatgear. Man må betale ekstra ved indkøb og drift og så er der en masse ting som man slet ikke kan gøre!

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: PC versus Mac
« Svar #3 Dato: 22, November 2012 - 19:51 »
Jeg har en søn der er cand merc Dat og en svigesøn der er ligeså. De er begge chefdatakonsulenter for større ITrådgivningsfirmaer, i den meget dyre ende

Begge har fået microsoft og Intel ind med naturmetoden....sinclair, commodore, 286, 386, 486 , pentium. Basic,Dos,windows,Xp osv

Det er vidunderligt, at have sådan et par genier, til at supportere mig, når jeg har sat et flueben et forkert sted, i mine fortvivlede forsøg på, at lære nyt Microsoftland at kende.....de griner af mig og spørger mig hvor længe jeg gider at slås med Microsofts måde at snyde på vægten, med at udkomme med et nyt styresystem, hvert andet år, der gør at alle ens andre elskede dyre programmer, pludselig ikke virker uden varsel.

Det kan godt være at "Æblet" er dyrere, men da deres programmer ikke skal skiftes hele tiden.....så er det nok det man betaler merprisen for......Behøver jeg at skrive det? Ingen af de unge anvender Microsoft.

Min søn er til Apple, for det virker bare  og min svigersøn anvender C eller Linus.

Jeg overvejer også  at skifte til Apple, for det er en fornøjelse, at operere med sønnens udstyr.....men det er rigtig som Mikael skriver, at det kan være svært at se forskel, hvis man ser direkte på indmaden, men der er tilsyneladende forskel på resultatet.......

Hvis man ser hvad forskellige børn kan få ud af de samme Legoklodser, så kunne en analogi måske være, at den der først får patenteret noget smart, måske kan få lavet en PC, der er lettere at betjene ,specielt som her, hvor Apple står både for hard og software.

Jeg skal ikke rådgive, men kan og vil  på den anden side, ikke skjule, at Apples måde at gøre tingene på er overbevisende. Programskift tager ikke tid, man skifter bare. På min Vista laptop her, kan toget nå Roskilde før et programskift er fuldent. På min PC med Windows 7 på arbejdet ,tager det præcis 7 minutter at starte op ( det er nok derfor det kaldes 7  ;D). 


Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: PC versus Mac
« Svar #4 Dato: 22, November 2012 - 20:18 »
På min PC med Windows 7 på arbejdet ,tager det præcis 7 minutter at starte op ( det er nok derfor det kaldes 7  ;D).

Det var nu ret specielt, Bjarke! Jeg har en Aldis Medion med 7'eren, som jeg købte for 37 måneder siden. Den har nu aldrig taget mere end 30 sekunder at starte op fra "kold"! Jeg gætter på at du har fået sløvet din maskine med en masse beskyttelsessoftware som ikke spiller sammen med helheden i maskinen; måske er det noget som din arbejdsgiver har bestemt som et "must" og som du ikke har lov til at pille fra?

Jeg har hele tiden (også længere tilbage med andre XP'ere) brugt Avira freeware; den har aldrig lukket noget møg ind i mine maskiner!

Jeg ved ikke hvad de senere Mac-styrestemer gør, men for mig som har arbejdet med computere nu præcis 50 år, har det været helt uacceptabelt at arbejde med en PC (Personal Computer, altså ALLE små computere uanset processor og styresystem!), hvor man ikke hele tiden havde tjek på hvor ens datafiler ligger!

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: PC versus Mac
« Svar #5 Dato: 22, November 2012 - 23:51 »
Den ægte PC er et museumsstykke som var ganske sjældent i Danmark.
Efter PC kom XT så AT  og andre modeller.

Apple har taget en lidt anden drejning fordi styresystem og comuter kom fra samme leverandør, og andre så vidt jeg ved ikke har fået indpas med computere, der kunne køre mac systemet.

Derfor får du ikke så meget computer for de smme penge med MAC.

Jeg tror du som jeg hader at skulle sætte dig ind i krummelurerne, ved et andet system, hvor man ingen relle fordele opnår.

Forklar konen at hun må sejle i sin egen sø, hvis hun insistere på en MAC og at konsulenthonorar vil mangle til tøj, teater og ferierejser.
Jørgen Harbst

bovbjerg

  • Gæst
Sv: PC versus Mac
« Svar #6 Dato: 23, November 2012 - 08:31 »
I dette tilfælde, hvor den kun skal bruges til at surfe på Internettet, vil jeg helt afgjort anbefale en Ipad. Min kone har en til samme formål, som hun (og faktisk hele familien) er rigtig glad for. Den starter omgående og kan ligge på en hylde. Eneste problem er, at man ikke kan printe ud fra den, uden at have en nyere printer med airprint (hedder det vistnok). Prøv den!.

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: PC versus Mac
« Svar #7 Dato: 23, November 2012 - 11:10 »

Forklar konen at hun må sejle i sin egen sø, hvis hun insistere på en MAC og at konsulenthonorar vil mangle til tøj, teater og ferierejser.

Ha, ha Harbst - det var lige netop hvad jeg havde i tankerne.

Men, af hensyn til husfreden kastede jeg mig i går ud i det! Jeg har aldrig før besøgt Apple's afdelinger i butikkerne (de er for sig selv ligesom visse andre design-firmaer), men blev alligevel lidt imponeret. Jeg købte faktisk en Mac Mini, den er på størrelse med en cigarkasse men lavet i en fræset massiv aluminiumklods. Indeholder alt inkl. strømforsyning, 500GB harddisk og blæser - lydløs!

Efter 5 minutters opsætning hvoraf det meste gik med at musens bluetooth skulle "fange" computerens, havde jeg Internettet på den nyindkøbte 23 tommers skærm.

Musen er et kapitel for sig. Den har en helt blank overflade, kan klikkes som sædvanligt men er også berøringsfølsom så man med nogle lette fingerstrøg kan bladre og scrolle. Den kan endda mærke forskel om man bruger en eller to fingre.

Maskinen har automatisk alle nødvendige programmer til alm. kontormennesker. Jeg målte strømforbruget inkl. skærm til 30W tændt og 3W sovende. Det er ca 8 gange mindre end den gamle PC. Nu behøver jeg ikke skælde ud hvis den ikke slukkes.

Så altså, førstehåndsindtrykket er meget positivt, ligeså husfreden!

Jeg selv er nu glad for min XP som også kan håndtere ældre teknik-programmer.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: PC versus Mac
« Svar #8 Dato: 23, November 2012 - 14:19 »
Jamen så tillykke med begge dele ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk