* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 129
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 16
I alt: 16

Forfatter Emne: Visning af emner i vinduer i Windows  (Læst 18422 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Visning af emner i vinduer i Windows
« Dato: 11, Januar 2014 - 11:37 »
Det er en gammel traver, men jeg fik ikke rigtig svar sidst vi debatterede emnet, så jeg prøver igen.

Huset har p.t. computere med hhv. Windows XP ("nedgraderet Vista") og Windows 7. En 8.1'er er på vej ind.

Det forekommer mig, at M$ har indskrænket mine muligheder for at vise skærmens vinduer som ønsket for hver ny udgave.

På min snart outdatede XP kan jeg sortere emnerne i et vindue alfabetisk, efter type eller efter ændringsdato - eller efter forgodtbefindende, fx sætte det mest benyttede emne øverst til venstre i vinduet, om jeg ønsker det.
Og når jeg lukker vinduet, åbner det næste gang med samme indstillinger  8)
Disse muligheder er afgjort med til at levetidsforlænge denne PC!

På min Windows 7-computer flyttede jeg straks efter anskaffelsen mine dokumenter fra C- til D-drevet. Ved den lejlighed fik jeg sorteringen "Omvendt alfabetisk" i dokumentmappen. Alle andre vinduer sorterer alfabetisk - og når jeg har haft vinduet lukket og genåbner, genoprettes sorteringen straks (nye emner i et vindue tilføjes ellers i afslutningen af listen).

Det forekommer mig forøvrigt, at jeg engang for længe siden har kunnet indstille vinduesvisningen, så nye vinduer automatisk åbner som jeg ønsker det - hvilket for mit vedkommende vil sige "Store ikoner", ikke "Liste". Men ak, det var "de gode gamle dage" - nu skal jeg selv ændre indstillingen til det ønskede for hvert eneste nyt vindue!

Derfor to spørgsmål:

1. Er der indstillinger, jeg har overset, og hvor finder jeg dem i givet fald?

2. Er der ændringer i Windows 8?

Jeg hader folk, der "ved bedst, hvad der passer de fleste"!
Mvh. Morten Jødal

Claus Meidell

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 18
    • Vis profil
Sv: Visning af emner i vinduer i Windows
« Svar #1 Dato: 11, Januar 2014 - 15:21 »
Jeg bruger Win 7 Home edition - på dansk.
I en vilkårlig mappe kan jeg vælge >Funktioner > Mappeindstillinger > Vis.
Der kan jeg vælge at bruge indstillingen i den aktuelle mappe som standard for alle mapper

Win 8 har jeg ikke kendskab til.

vh
Claus
vh
Claus

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Visning af emner i vinduer i Windows
« Svar #2 Dato: 12, Januar 2014 - 00:41 »
Jeg takker for hjælpen, som også virker i min Windows 7 Home Premium.

Desværre løser den dog kun hvad jeg betragtede som den mindste af mine irritationer, nemlig standardvisningen.

Jeg savner fortsat mulighed for selv at kunne styre sorteringen af elementer i en mappe- som jeg brugte flittigt og målrettet i tidligere Windowsversioner.
Er denne mulighed helt forsvundet?
Mvh. Morten Jødal

Claus Meidell

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 18
    • Vis profil
Sv: Visning af emner i vinduer i Windows
« Svar #3 Dato: 12, Januar 2014 - 11:05 »
Prøv at klikke på kolonneoverskrifterne ..
vh
Claus

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Visning af emner i vinduer i Windows
« Svar #4 Dato: 12, Januar 2014 - 12:35 »
Endnu en gang tak for en stor hjælp, som fik mig (næsten) i mål!

Præcis det skærmbillede du vedhæfter har jeg ikke fundet, men under søgningen opdagede jeg noget helt andet:

Fanen Organiser rummer blandt flere muligheder "Layout", som jeg aldrig har interesseret mig for, da den skifter mellem visninger, jeg ikke ønsker at skifte (og har fundet andetsteds også).
Men øverst i punktet opdagede jeg et flueben, som ikke var sat ved Menulinje - og med dette på fik jeg den ønskede menu frem under Vis.

Der er nu mange flere sorteringsmuligheder end jeg har brug for - men også de ønskede!
De har bare været gemt bedre end i tidligere udgaver af Windows.

Min eneste anke er nu, at jeg var glad for af og til helt at kunne undlade den automatiske sortering - men den har jeg ikke fundet ud af at slå fra  :(

Jeg har beskrevet dette ret grundigt i forventning om, at jeg nok ikke er den eneste dumme person i forummet - men takker Claus Meidell varmt for at have sat mig på sporet.
Mvh. Morten Jødal

Claus Meidell

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 18
    • Vis profil
Sv: Visning af emner i vinduer i Windows
« Svar #5 Dato: 12, Januar 2014 - 13:50 »
Nu gik det op for mig, hvad du savner.
Det må være det, der beskrives som "disable auto arrange"

Her er et bud på det (jeg har ikke selv tænkt mig at prøve):
http://www.winhelponline.com/blog/disable-auto-arrange-folders-windows-7/

vh
Claus

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Visning af emner i vinduer i Windows
« Svar #6 Dato: 12, Januar 2014 - 16:01 »
Tak skal du have!

Jeg er helt sikker på, at dette ville løse det problem jeg har spurgt på, men jeg er alligevel lidt skeptisk, så det er ikke sikkert jeg prøver.
Problemet er jo i realiteten kun, at jeg i enkelte mapper ønsker at have nogle ganske bestemte filer liggende "for sig selv".

Jeg kan desværre konstatere, at M$ i stigende grad ønsker at angribe min computers "privatliv", og det er jeg ikke så meget for!

Den nye, som jeg har bestilt med Windows 8, KRÆVER oprettelse af en M$-konto, også selv om en meget stor del af dens arbejde skal foregå uafhængigt af internettet (og specielt af M$!). Jeg er ikke meget for "Cloud computing" - specielt ikke efter de seneste NSA-historier, som bl.a. omhandler en meget stor regerings-IT-ordre til et afrikansk land, som var 99% sikker på at gå til et fransk firma, men pludselig sprang til et amerikansk - der bevisligt havde fået info fra NSA til at underbyde franskmændene!
Jeg handler ikke i kokurrence med USA - men perspektiverne er skræmmende!

Allerede med Windows 7 har jeg opdaget, at jeg ikke længere kan styre hvilke filer, der skal starte op sammen med Windows - medmindre jeg fra M$'s hjemmeside henter et program til præcis dette formål! Jeg afstod på forhånd.

Dit program har jeg downloadet installationsfilen til, men henvisninger til ASK Bar (som jeg ABSOLUT ikke ønsker, men får med i købet automatisk!) og usikkerhed om, hvorvidt jeg kan vælge til eller fra for den enkelte mappe (det fremgår ikke tydeligt af forhåndsinformationen), og om hver meget information jeg derved automatisk overlader til M$, får mig til at afstå fra at gå videre.

Jeg lever med den lille uhensigtsmæssighed - men fastholder, at som princip vil jeg SELV bestemme, og det er blevet vanskeligere!

Forløbet styrker mit ønske om, at den PC, der snart bliver ledig, skal bruges til at teste Linux. Det har jeg haft planer om i årevis, men har ikke fået gjort alvor af ...

Jeg bør vel for god ordens skyld takke igen! Du har været til stor hjælp og er uden ansvar for, at jeg ikke har tillid til M$ og NSA!!!  :)
« Senest Redigeret: 12, Januar 2014 - 16:05 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Visning af emner i vinduer i Windows
« Svar #7 Dato: 12, Januar 2014 - 21:32 »
Citat fra: Morten Jødal
Jeg hader folk, der "ved bedst, hvad der passer de fleste"!


For at støtte Lisa Simpson har jeg valgt at hade Maple fordi de har lokket hende ind i en gældsfælde :(

The Simpsons - Mapple Store
The Simpsons - Mapple Store


Jeg burde nok også hade M$ for et eller andet, men lige i øjeblikket kan finde på noget, da min XP virker fint :)

Mvh jj

Claus Meidell

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 18
    • Vis profil
Sv: Visning af emner i vinduer i Windows
« Svar #8 Dato: 12, Januar 2014 - 21:38 »
Hej igen
Jeg kan godt forstå din skepsis. Jeg ville heller ikke selv eksperimentere med sagen.
Du skriver "Problemet er jo i realiteten kun, at jeg i enkelte mapper ønsker at have nogle ganske bestemte filer liggende "for sig selv"." 
Det kan du så klare ved at omdøbe dine få filer, fra filnavn.ext  til 001_filnavn.ext, 002_filnavn.ext osv. - Så står de altid først, når du sorterer alfabetisk. Lavpraktisk, men effektivt.

PS:  Du kan også kalde de første for 0010_filnavn.ext , 0020_filnavn.ext etc.  Så er der plads til at flette fremtidige filer ind med 0011... 0012... 0021... osv. uden at skulle omdøbe/renummerere dem der er i forvejen.  - Ligesom vi gjorde med kodelinjer, dengang for længe siden, da jeg kunne skrive COMAL :)
 
vh
Claus

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Visning af emner i vinduer i Windows
« Svar #9 Dato: 12, Januar 2014 - 23:06 »
Jeg burde nok også hade M$ for et eller andet, men lige i øjeblikket kan finde på noget, da min XP virker fint :)

Ja, jeg hader dem især også fordi de absolut skulle "forbedre" XP, som efter min opfattelse er det bedste de nogensinde har lavet ...

Ind imellem længes jeg ligeledes tilbage til de glade dage med COMAL80 ... :'(
Men jeg er godt klar over, at det er ren nostalgi

Hovedemnet er vist afsluttet nu, og NSA må vi vel lade andre om at styre - men deres gerninger har altså betydning for min holdning til den meget netintegrerede IT-politik, som M$, Google m.fl. synes vi alle sammen skal føre  :o
Mvh. Morten Jødal

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Visning af emner i vinduer i Windows
« Svar #10 Dato: 13, Januar 2014 - 07:46 »
Hej Morten,

Der findes mulighed for at slå auto arrange fra i Windows 7.
http://www.sevenforums.com/tutorials/92758-windows-explorer-auto-arrange-disable.html

MVH Tommy

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Visning af emner i vinduer i Windows
« Svar #11 Dato: 13, Januar 2014 - 09:57 »
SUPER!  :D 8)

Kun ærgrer det mig stadig, at man nu skal på nettet for at få en mulighed, der tidligere var indbygget i selve Windows ...  :-\
Mvh. Morten Jødal

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Visning af emner i vinduer i Windows
« Svar #12 Dato: 13, Januar 2014 - 12:49 »
Citat fra: Morten Jødal
Ja, jeg hader dem især også fordi de absolut skulle "forbedre" XP, som efter min opfattelse er det bedste de nogensinde har lavet ...

Det er vel nødvendigt at forbedre XP dels for at reducere usikkerhed og udvidelse til ny teknik?
Jeg har opsat både XP & Vista med brugerflader, der ligner Windos 95.
Men jeg forstår godt at unge førstegangskøber vil vælge noget der ligne Apple eller Windows 8. :)

Citat fra: Morten Jødal
Ind imellem længes jeg ligeledes tilbage til de glade dage med COMAL80 ... :'(
Men jeg er godt klar over, at det er ren nostalgi

Det mest brugevenlige system er ofte det, som den enkelte bruger har vænnet sig til. :)
Jeg har vænnet mig til Basic, så jeg vil ikke spilde tid på Comal 80.

Citat fra: Morten Jødal
Kun ærgrer det mig stadig, at man nu skal på nettet for at få en mulighed, der tidligere var indbygget i selve Windows ...  :-\

Nu har jeg ikke fået Windows 8 endnu, men jeg mener, at have læst noget om, at MS har indbygget en Start-knap efter krav fra mange Windows-bruger :)
Hvis du ønske ændringer i Windows 8 kunne du evt. selv skrive til MS. :)

Se evt. her hvis du foretrække visuel information:
How to view folder options in windows8 | How to find the Folder Option
How to view folder options in windows8 | How to find the Folder Options menu in windows 8


Mvh jj

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Visning af emner i vinduer i Windows
« Svar #13 Dato: 13, Januar 2014 - 13:20 »
Ja ja, nu er vi ovre i de løse ender, men lige en sidste kommentar:

Selvfølgelig skal der ske en løbende opdatering af styresystemet til ny teknik - og mine bemærkninger om "gode gamle dage" var i høj grad spøgefulde. Dog kun til den grænse, at jeg tidligere kunne få lov at bestemme mere selv, og det satte jeg pris på ...

Jeg programmerer ikke mere, jeg nåede at bruge 7-8 programmeringssprog, har vel skrevet flest kodelinjer i Fortran ver. "et-eller-andet", men var ellers mest glad for Comal 80 - nåede lige at prøve Visual Basic, men jeg er ikke specielt visuel.

M$ har tidligere haft muligheder for "retro" til gamle brugere - fx da de lavede om på kontrolpanelets opbygning (og der gik nogen tid før jeg vænnede mig til opdelingen, så jeg vendte jævnligt tilbage til den gammelkendte visning). Det var en fin mulighed.

Hvad jeg her på det sidste har opponeret over, er at indstillingsmuligheder i stigende grad ikke længere kan findes på selve min PC - heller ikke hvis jeg søger grundigt - men skal hentes som specialprogrammer på nettet. Det er jeg træt af! Jeg skal vel vænne mig til at søge i diverse netfora efter tweaks, men foretrak bestemt at kunne gøre det via min egen computers hjælpefunktion som før i tiden (til og med XP).

Mht. de nyere versioner, så var det en lettelse, da min første og eneste Vista-PC gik ned, hvorimod jeg ellers har det ret godt med 7. Dog er det DRØNirriterende, at hver gang jeg fil flytte et vindue til siden for at se et større stykke af et andet, så maksimerer den det flyttede vindue, fordi jeg kommer til at ramme kanten. Mon den funktion også kan slås fra med en tweak fra nettet?
Jeg kan endnu ikke udtale mig rigtigt om Windows 8.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk