ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Konstruktioner
(Moderator:
B Mønnike
) »
Elmotor og transistorer (BD 681)
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 673
Sidste:
StepanieLa
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1409
Flest online idag: 81
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 142
I alt: 142
« forrige
næste »
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
Forfatter
Emne: Elmotor og transistorer (BD 681) (Læst 24808 gange)
JMA
Senior
Indlæg: 340
Sv: Elmotor og transistorer (BD 681)
«
Svar #15 Dato:
04, Juni 2008 - 00:46 »
"Kusco har ret. Diagrammet er ikke godt, hvis man ønsker mest mulig af forsyningsspændingen til motoren og mindst mulig til transistorerne."
Det er korrekt. Emitterfølgerne giver stort spændingsfald, og er ikke godt her. Transistorerne bliver samtidigt varme, og ved 1A kræves køling. Bruges darlington transistorer i mætning, er tab på 0.9V - 1V og dermed afsættes 1W. For begge transistorer (NPN og PNP) er tabet totalt ca. 2V. Desvære kan transistorene dog ikke direkte udskiftes med PNP transistorer, da diagrammet ikke er lavet for det. Optokobleren, kan sættes imellem basis på transistorerne, og så skulle det fungere.
"Jeg ville nok have brugt relæer i stedet for transistorer i udgangen.
Relæer kan også styres af optokoblere. De der absolut vil med elektronik hele vejen (på nær motoren) vil nok stå sig ved at bruge den foreslåede IC men FET."
Enig - FET IC'er lyder som god idé. Relæer er lidt dyre, hvis de ikke fås billigt på tilbud.
Beklager, at jeg fik det til at lyde negativt omkring den fælles emitterkobling. Steder som her, hvor det ønskes så lavt tab som muligt, er det den bedste kobling. Min "dejlige" emitterfølger, kan dog også bruges i mætning, hvis man har eksempelvis både +12V, 24V og -12V til rådighed.
Logget
Mads Aggerholm
Senior
Indlæg: 594
Sv: Elmotor og transistorer (BD 681)
«
Svar #16 Dato:
04, Juni 2008 - 10:57 »
Hej!
Jeg vil gerne takke for den store interesse i mit spørgsmål.
FET'er lyder umiddelbart som den rigtige løsning, men jeg har ikke meget viden om dem.
Hvis jeg skal gætte (ret mig venligst hvis jeg tager fejl), virker sådan en ligesom de transistorer jeg allerede bruger, blot har den andre specifikationer.
Er der en behjertet sjæl som kan komme med et forslag til en FET?
Logget
Venlig hilsen
Mads Aggerholm
JMA
Senior
Indlæg: 340
Sv: Elmotor og transistorer (BD 681)
«
Svar #17 Dato:
04, Juni 2008 - 13:55 »
Det nemmeste (og billigste) er at bruge en driver chip.
Den viste chip er en mulighed - men her skal huskes, at den kun bruger N-FET's til at lede med. Derfor laver den en større spænding, med lytter fra udgangen, og til driverens forsyning som driver N-FET'ene. Da du kører ved DC, bliver du nød til at have lytter, der kan holde spændingen høj i længere tid. Efterhånden aflades lytten og spændingen på gate - så du må ikke have motoren tændt for altid.
For at skifte aktiv, skal du først have motoren passiv. Lytterne oplades, når motoren er slukket. Du kan ikke tænde motoren, før den har været slukket (og med strøm på). Nok ikke et problem.
Nogle MOS driver kredse, indeholder en charge-pump, der ikke drives af udgangen, men af selvstændig oscillator, og disse fungerer også ved DC.
Driver IC'er findes også som Bipolær, f.eks. L298, der har to drivere, som kan parallelkobles. Spændingsfaldet er her større - ca. 1.2V - 1.3V, hvilket betyder motoren mister typisk 2.5V i forhold til forsyningsspændingen. Det antages, at de to kobles parallelt. Kredsen er lidt billigere end mange MOS drivere.
Logget
Mads Aggerholm
Senior
Indlæg: 594
Sv: Elmotor og transistorer (BD 681)
«
Svar #18 Dato:
05, Juni 2008 - 07:08 »
Hej JMA
Motoren skal højst være tændt i to sekunder ad gangen, og omkring 10 gange i løbet af dagen.
Hver gang vil den blive "bedt om" at køre først frem og bagefter tilbage med et par sekunders mellemrum.
Er det for meget at bede om et lille diagram til at illustrere dit forslag?
Logget
Venlig hilsen
Mads Aggerholm
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Konstruktioner
(Moderator:
B Mønnike
) »
Elmotor og transistorer (BD 681)
Seneste Debatindlæg
Talforståelse
af
jj-
[02, Maj 2024 - 19:51]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Google ads:
DR-Nyheder
USA's sikkerhedsrådgiver på vej til Israel
Kæmpebrand i Odesa efter russisk angreb
Israelsk militær bomber mål på Vestbredden
Turister dræbt ved angreb i Afghanistan
30 års fængsel for overfald på Nancy Pelosis mand
Hollands Eurovision-deltager nægter at have gjort noget kriminelt
15-årig pige fundet i god behold
Paul McCartney er Storbritanniens første pund-milliardær-musiker
Politiet lukker skoleelevers fest i Fælledparken
Dobbelt vejarbejde ved Lillebæltsbroerne skabte kaos: 'Bilisternes reaktion overrasker os'
Nu kan kæmpe AGF-gavlmaleri ses i centrum af Aarhus
De sveder i nationaldragterne: Varmerekord på Norges nationaldag
Israel bjærger ligene af tre gidsler fra Gaza
'Pump up the volume': Politikreds bruger humor for at stoppe sommerproblem
Hollandsk træner bekræfter, at han afløser Klopp i Liverpool
For første gang: Københavns Kommune laver tryghedscamp til sidste skoledag
Fire er døde i voldsomt uvejr i Houston
Sverige øger sikkerheden ved israelske og jødiske steder
En række virksomheder holder fast i Copenhagen Pride trods sponsorflugt
Syrien får næsten dobbelt så meget humanitær støtte fra Danmark som planlagt
Nyt fra ing.dk
Nordea fritaget for it-tilsyn fra Finanstilsynet: »Det er noget rod«
Ugens debat: Ja tak til dansk sprogmodel
Max Schrems går i krig mod ChatGPT: »Hvis de ikke retter ind, må de lukke«
AI lyver om os, og solstormen stoppede traktorerne
Professor punkterer AI-hype: Chatbots har skabt begrænset værdi
Ude af drift: Lastbils tippelad lukker elforbindelse mellem Sjælland og Sverige
Bliv klogere på megatendenser i den grønne omstilling – tilmeld dig nyhedsbrevet Big Green
Synspunkt: Tænk træet ind i byen
Kunder famler i blinde efter påbud: Hvor god er bankernes it-sikkerhed?
Netcompany står på spring med it-platform, der skal hjælpe forsvaret på slagmarken: Eksperter er bekymrede
Derfor kan du ikke tvinge ChatGPT til at sige sandheden
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Leder: Milliarderne fosser ind til Forsvaret: Sådan køber vi kløgtigt kampkraft til kongeriget
ChatGPT kan ikke overholde GDPR: »Der er ingen gode løsninger«
Undersøgelse fra Ghana hævder, at langt mere tøjaffald bliver genbrugt
Ødelagt varmeskjold truer månemission: »Tror ikke, Nasa tør bemande kapslen«
SF vil bremse spredningen af misinformation i EU: »Tech-giganternes magt er enorm, og den bliver kun større«
KL kræver Chromebook-ordre udskudt »så vi ikke skal tilbage til pen og papir efter sommerferien«
Amazon Web Services poster 58 milliarder kroner i europæisk cloudinfrastruktur
Industrirobotter skal tage miljøvenlige beslutninger på egen hånd
Flere danskere modtog mobilvarsling under årets sirene-test: Næste skridt er varsling fra satellitter
AI-boom kan presse Japan til øge sin elproduktion med op til 50 procent
Techs mest prominente journalist skriver om megalomaniske voksenbabyer - men hun overser sit eget bidrag til mytomanien
Danske banker har fået 69 reprimander for dårlig it-sikkerhed: »Det tegner et bekymrende billede«
Energianalytiker bekymret over sløv udbygning af landvind: Kan øge danskernes elregning
Høje blykoncentrationer fundet i Beethovens hårlokker
Mette F. kæmpede for mere vindkraft på land: Derfor blev det kun en halv succes
Slut med individuelle kogere: Christiania skal have fælles varmeløsning
Batterier i mobiler, elcykler og løbehjul brænder som aldrig før
Rapport slår fast: Containerskib mistede fremdrift efter strømsvigt
Topdanmark vil behandle skadesanmeldelser med AI: »Et enormt potentiale«
Derfor satser Normal på low code: Får personalet tættere på kunderne
Nye forsinkelser rammer signalprogrammet: Tre år mere med aflysninger
Tre mænd dømt for omfattende netbank-svindel – en sjælden succeshistorie
Ny solstorm lurer – det meste elektronik klarede første bølge
Vidensindlæg: Fagligt talt: Selvkørende AI-laboratorier skal drive fremtidens materialeforskning
Kommentar: Eksperter er dybt bekymrede: Uafhængigheden svækkes for tilsyn med efterretningstjenesterne
EU-spidskandidater vil have mere teknologisk uafhængighed og selvforsyning
Minister forsvarer omstridt Egholmlinje til det sidste: »Samfundsøkonomi er ikke alt«
Stort mørketal: De fleste cykelulykker lærer vi ikke af
Grimme og forhadte: Danskere kan se frem til mange flere elmaster og luftledninger
Se videoen: Ingeniørkorps sprænger resterne af Baltimore-broen
Statsrevisor vil give bøder for bankers it-sløseri: »Det kan få vidtrækkende konsekvenser«
Presset it-branche sylter faglig udvikling: »En kortsigtet besparelse«
Vejdirektoratet dumper ny Limfjordsforbindelse: Giver trecifret millionunderskud
Verdens største anlæg til CO2-fangst er i gang i Island
Mangel på transformere blokerer for verdens grønne omstilling
Techtopia #327: Dansk AI center jubler
Energimæssig uafhængighed står øverst på dagsordenen ved EU-valget
Kæmpe solstorm ramte danske landmænd: Maskiner gik i stå