* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1410
  • Flest online idag: 136
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 134
I alt: 134

Forfatter Emne: Naturgas til opvarmning.  (Læst 16721 gange)

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Naturgas til opvarmning.
« Dato: 09, September 2008 - 14:09 »
Vi er ved at flytte da jeg har fået andet arbejde.
Vi har så fået godt kig på et hus, eller rettere konen har, der også ser helt ud både mht. pris, plan, beliggenhed etc.
Men først da vi kom ud og se på det andne gang gik det op for mig at det ikke, som jeg troede, er fjernvarme men naturgas opvarmet.  :'(
Bvadr. Jeg har altid sværget jeg ALDRIG skal i nærheden af det Poul Nelson skrammel.

iflg. salgsopstillingen er der sidste år brugt for 11600kr til 1502m hus. Kan det passe ?

Jeg kunne selvfølgelig spørge selskabet, men har man reelt nogen praktisk chance for at afmelde sig ?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Naturgas til opvarmning.
« Svar #1 Dato: 09, September 2008 - 14:37 »
Jeg flyttede sidste efterår til et nyt hus, som har naturgasaftagepligt.
Pligten betød, at jeg straks måtte skrinlægge mine vilde planer om at etablere en jord-til-vand varmepumpe, som jeg anser for mere miljøvenlig. Men bortset fra det er jeg godt tilfreds.
Jeg har brugt lidt over 800 m3 naturgas i den første sæson og har i den næste en ratebetaling, der vil løbe op i lidt over 12000 kr. for en sæson - hvilket jeg er sikker på er for meget, da den første sæson omfattede hele den kolde periode samt indledende udtørring af huset. Mit hus er på 144 m2.
Så jeg forventer næste år en varmeregning i underkanten af 10000 kr. - hvis olieprisen holder sig nogenlunde i ro.
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Naturgas til opvarmning.
« Svar #2 Dato: 09, September 2008 - 15:32 »
Tak for svar Jødal.
Jeg har i mellemtiden haft kontakt til ejendomsmægleren der fortæller at det ikke er "gasværket" der har indført tilslutningspligten, det er en del af lokalplanen for området ?!

Morten Johansen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 10
    • Vis profil
Sv: Naturgas til opvarmning.
« Svar #3 Dato: 09, September 2008 - 16:32 »
Mulighederne for at søge om dispensation for tilslutningspligt til naturgas og fjernvarme er beskrevet på Energistyrelsens hjemmeside http://www.ens.dk/sw58779.asp

Når det er en eksisterende bolig hvor der allerede er tilsluttet naturgas kan det dog være vanskeligt at få fjernet tilslutningspligten, da det formodentlig vil kræve at huset klassificeres som et lavenergihus.
mvh
Morten Johansen

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Naturgas til opvarmning.
« Svar #4 Dato: 09, September 2008 - 21:32 »
Jeg har et hus på 164 kvadratmeter hvor mine udgifter årligt er på 6500kr.

Jeg har fra DONG fået at vide at mit forbrug kun er 65% af af hvad sammelignelige huse forbruger.

Nu er mit hus oprindeligt et NESA(nu DONG)forsøghus, med alt tilfaget hørende udstyr i varmepumper og jeg skal gi dig!

Superisoleret.

Min elpris var for at køre med alt det skrammel ,var fire gange højere  på årsbasis end min nuværende udgift til gas. I underkanten af 27000kr. Det hele er skrottet. Hver en stump og erstattet med et Junkers gasfyr, med nat og dagsænkning, der nu har kørt upåklageligt i 15 år.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Naturgas til opvarmning.
« Svar #5 Dato: 10, September 2008 - 10:38 »
Jeg har i mellemtiden haft kontakt til ejendomsmægleren der fortæller at det ikke er "gasværket" der har indført tilslutningspligten, det er en del af lokalplanen for området ?!

Din tilslutningspligt har utvivlsomt historisk sammenhæng med den politiske beslutning om at lægge et naturgasnet i store dele af Danmark. Dengang var "gasværket" og "staten" stort set det samme - og kommunerne indarbejdede villigt statens energiønsker i deres lokalplaner.
Jeg har tidligere problematiseret den snart 30 år gamle beslutning, men nu er gasnettet her altså, og selv de politikere, man kunne være bagklog i forhold til, er stort set gået af.
Så du tænker naturligvis rent privatøkonomisk

Det er min opfattelse, at naturgasopvarmning via et privat gasfyr for tiden er konkurrencedygtig med de fleste alternativer. Fjernvarme er bedre i enkelte store byer, hvor kilden er kraftværks- og industrispildvarme (Aalborgs fjernvarme, som jeg forlod, er ikke til at skyde igennem økonomisk!), hvorimod de naturgasfyrede kraftvarmeværker i de små landsbyer stadig slås med dårlig økonomi, fordi de blev snydt af staten i den oprindelige aftale.

Du kan selvfølgelig godt forsøge at blive fritaget for gassen - men hvis du kun har tilslutningspligt, ikke aftagepligt, kan du også lave alternativ opvarmning om du ønsker det.
Jeg kan dog fortælle dig, at min nabo netop er gået den modsatte vej: Han betalte oprindeligt tilslutningsafgiften og fik opsat måler, men aldrig ført gassen ind. Nu er han i færd med at etablere et helt nyt radiatorsystem i et gammelt hus for at få sin elvarme skiftet ud med naturgas! Jeg har ikke set hans økonomiske overslag, men helt gratis bliver det vist ikke, og han mener at kunne tjene på det i den sidste ende ...

I dit sted ville jeg blot tage varmekilden til efterretning og købe huset, hvis det iøvrigt passer dig.

« Senest Redigeret: 10, September 2008 - 13:43 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Naturgas til opvarmning.
« Svar #6 Dato: 11, September 2008 - 18:52 »
Jødal, ved din nabo at gassen er steget knapt 20% siden september 2007 ?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Naturgas til opvarmning.
« Svar #7 Dato: 15, September 2008 - 22:27 »
Beslutningen har han truffet i 2008.
Men vi må vist alle indstille os på, at prisen for opvarmning er stigende ...  :(
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk