Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Morten Jødal

Sider: [1] 2 ... 167
1
Computer / Google blokerer enhed på Gmail
« Dato: 16, Februar 2018 - 19:36 »
Jeg har nylig oprettet en ny gmailkonto, som ikke er min personlige, men skal kunne tilgås af en lidt større gruppe.
Det har fungeret fint indtil i går.
Men da oplevede jeg, at Google meddelte, at en enhed, der virkede mistænkelig, var blevet blokeret - en besked, der kom til den adresse, jeg har angivet til gendannelse.
Umiddelbart kunne jeg ikke kontakte den person jeg regnede med det var, så jeg undlod at svare på de mange spørgsmål, der var i mailen.
Senere fik jeg så bekræftet, at adgangsforsøget var helt efter bogen, men da jeg ville genåbne Googles advarselsmail, kunne jeg kun få at vide, at jeg havde angivet enheden som ukendt - og fik kritik af, at jeg ikke havde ændret adgangskode!
Nu er mit spørgsmål:
Er der nogen mulighed for at få kontakt til Google og fortælle, at den pågældende computer og dens bruger er ganske autoriseret?
De links, Google leder mig ind på, går kun på yderligere sikkerhedsindstillinger - samt en liste over enheder, der har været inde nylig. Men ingen mulighed for at agere på informationerne, så vidt jeg kan se. Jo, jeg kan fjerne en enhed permanent, og det er jo meget smart, hvis jeg havde et login på en PC, jeg ikke længere har, men det er ikke mit problem ...
Kender nogen en løsning?

2
Alt det andet, diverse / Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Dato: 15, Februar 2018 - 16:47 »
Jeg gætter på, at min meget billige oplader til bilbatterier (som jeg de sidste år kun har brugt på min havetraktor første gang efter vinterpausen) består af en trafo plus en ensretterbro (Graetz) - og muligvis ikke andet. I så fald til spændingen ved ren sinus variere mellem nul og 1,41 gange det trafoen er indrettet til - så både spænding og strøm vil variere.
Mit ærinde var ikke at diskutere hvad fagfolk kalder dette spændings-/strømforløb, men alene at påpege, at indretningen nok er for simpel til at strømforsyne en minikompressor - hvis min formodning om den simple opbygning er korrekt. Dertil er de billige udgaver af bilakkuladere slet ikke kraftige nok.

3
Alt det andet, diverse / Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Dato: 11, Februar 2018 - 20:04 »
To forbehold:
For det første skal også denne være kraftig nok. Min yder fx kun 4A under normal opladning og har et maksimum på 6A.
For det andet ved jeg ikke hvor jævn strømmen skal være?
Uden at jeg har sat mig grundigt ind i opbygningen af en bilbatterilader vil jeg fro den leverer pulserende jævnspænding, som altså kan variere mellem nul og en del mere end 12V. Det kan bilbatteriet sagtens tåle, men kan din kompressor?
Som sagt er min viden på området mangelfuld, men spørg dig for hos en mere vidende person før du gør forsøget!

4
Computer / Sv: Win7-driver til ældre HP inkjet printer.
« Dato: 11, Februar 2018 - 14:41 »
Jeg har stadig en 920c-printer (altså ikke helt den samme, men dog i samme grundserie), der har overlevet adskillige computere og styresystemer og senest har fungeret under Windows 10.
Da jeg næstsidste gang skiftede PC, kunne jeg heller ikke finde en driver hos HP, men bad Windows søge og fik en OK tilbagemelding - efterfølgende gode prints.
Nu er det et stykke tid siden jeg har haft den tændt. Den  er kun er reserveprinter, og min nuværende farvelaserprinter er pålidelig - men jeg tror den gamle er i orden endnu. jeg har dog ikke tjekket, da jeg måtte skifte PC i utide efter et fysisk crash (fald fra stor højde), så den er ikke installeret på min nuværende computer.
Men for ca. 2 år siden købte jeg ny blækpatron til den. Jeg måtte lede lidt efter en forretning, der havde den på lager - men printeren fungerede fint.
Og jeg kan forøvrigt tilføje, at min generelle erfaring med HPs blækprintere er, at de ganske vist er "alt for dyre" i brug - men når en sådan printer  har stået stille i lang tid, er den ikke svær at få i gang igen, og det er guld værd!
Er den endelig gået død efter at have stået stille en hel vinter, virker det fint at skylle blækpatronens dyser under lunkent vand og efterfølgende presse dem mod et stykke køkkenrulle. Det fif virker i princippet med alle mærker - og jeg har prøvet mange - men succesraten med HPs patroner er langt højere end med noget andet mærke.

Mikael Boldts link er sandsynligvis løsningen for dig

5
Alt det andet, diverse / Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Dato: 11, Februar 2018 - 13:24 »
Hvis dit indlæg skal forstås sådan, at sikringen til lysnettet skal være mindst 15A, så er det en voldsomt stor maskine!
15A * 230V = 3450W!
Heri er forhåbentlig indregnet en sikkerhedsfaktoer - eller transformertab - for det overstiger, hvad du kan have i en dansk 230V-installation, hvor største tilladte sikring er 13A. Du kan have 16A i 400V-grupper, men ikke i 230V.

Nu har jeg ingen viden om, hvor store sikringer, der sidder i din bils anlæg, - men de 287,5A, man får ved at konvertere direkte, lyder dog urealistisk højt.

Er det på sekundærsiden, der skal kunne ydes 15A? Det svarer ved 12V til 180W, hvad der lyder mere realistisk for en minikompressor! Men stadig meget for en konverter - jeg har købt en hos THansen, som havde to modeller, hvoraf den største gav omkring 6A på sekundærsiden - men nu var det til computerbrug, så jeg ved ikke om det er anderledes, hvis man efterspørger en model, der passer til bilens stik.

6
Undskyld!
Lapsus  :(

7
Hvad leverer den så ? "ikke ret meget varme " er nu 100% varme.

Det var dog utroligt, så meget gang der pludselig er i den tråd!
Så der er kommet mange indlæg siden jeg skrev denne flotte bemærknng, som kunne misforstås.

Altså: I tomgang er virkningsgraden dårlig - ikke mindst ved dieseldrift.
Så der leveres sodpartikler og uforbrændte kulbrinter i udstødningsrøret - og "ikke ret meget varme" der hvor den kunne gøre gavn: i motorblokken. Især målt pr. tid: hurtig kørsel forbruger alt andet lige mere brændsel pr. minut end tomgang, og det er kun en mindre del, der afleveres som mekanisk energi. Altså produceres der også en del mere varme pr. tid ved kørsel end ved tomgang.
En motorvarmer opvarmer normalt motorolien, så varmen forplanter sig i motorblokken. Det giver en lettere start og god driftstemperatur fra starten.
Søren Basbølls økonomiberegninger vil jeg ikke kaste mig ud i, da jeg ikke kender opvarmningsprofilen.
Men det er god latin blandt motorfolk, at sliddet på motoren også er højere, når den er kold end når den er varm - og det er da også en faktor i økonomien!

8
Argumentationen i oplægget er OK.
Der er firmer, der lever af at levere motorvarere, der man forhindre problemet.
Men ellers er pointen, at tomgang ikke leverer ret meget varme, så det tager lang tid at varme motoren op på den måde. Ved en rimelig hurtig start og kørsel når motoren hurtigere arbejdstemperaturen.
Den først ekørte kilometer slider altid på motoren ...

9
Miljøteknik / Sv: Genbrug af plastik
« Dato: 14, Januar 2018 - 21:18 »
Jeg nægter at tro at forbrændinger vil modtage modtage PVC produkter frivilligt og især de bløde Morten !

Hvad producenten har betalt for afleveringen ved jeg ikke, og det er mange år siden (ca. 1991). Men jeg var på anlægget, da lastbilen kom og læssede af - forøvrigt netop fordi jeg skulle måle på HCl i røggassen!
Jeg vil ikke hænge nogen ud, men ved præcis hvilken virksomhed, der leverede affaldet.

10
Miljøteknik / Sv: Genbrug af plastik
« Dato: 14, Januar 2018 - 12:44 »
*At afbrænde plastik efter endt anvendelse giver ingen CO2besparelse. Som min underviser i plast materialer på DtH sagde, så er plastik en praktisk anvendelig lagring af olie, inden vi brænder det af.

Jeg vil her gerne tilføje en lille præcisering:

Brugt plast kan behandles på flere måder.
1. Man kan kaste det i havet - under alle omstændigheder en meget dårlig ide.
2. Man kan deponere det på losseplads og dække til med jord.
3. Man kan lægge det på et åbent bål og brænde af (for eksempel for at få fat i det kobberkabel, som plasten skal beskytte.

Disse tre metoder har alle det tilfælles, at energiindholdet i det fossile materiale går tabt.

4. Man kan brænde plasten af i en varme- eller elproducerende kedel.

Denne metode substituerer andet (fossilt?) brændsel og kan dermed betragtes som en CO2-besparelse i forhold til metode 1-3.
Men jeg må indrømme, at det krympede sig i mig, da jeg for snart mange år siden stod på et affaldsforbrændingsanlæg og så en lastbil ankomme med et helt læs fejlproduceret ukrudtsdug af PVC - direkte fra fabrikken. Her burde genbrug som ny plast være en mulighed!

5. Man kan oparbejde plasten til ny plast. Her spares der direkte CO2-udledning. Jeg har ingen specialistviden, kun en generel forståelse for, at denne vej kan være tornestrøet - men målet ligger for enden af den!

Pointen er altså, at hvis vi alene ser på CO2, så er der 3 og ikke kun 2 niveauer at overveje.

Forøvrigt er jeg 100%  enig med Mikael mht. flaskepant - og jeg undrede mig højligt, da De Danske SpritFabrikker blev solgt til Norge - og straks afskaffede panten på deres flasker, som ikke ændrede form af den grund. Det burde ikke være lovligt!

11

De blå pindes opgave er at skjule de belægninger der opstår mellem rengøringerne.

Vil du godt forklare det nærmere?
Jeg har svært ved at tro, at de blå pinde indeholder så meget farve eller blegemiddel, at de kan skjule de belægninger, der normalt forekommer i et toilet!
Hvorimod duftstoffer eller muligvis desinfektionsmidler er rimelige bud.
Jeg bruger ikke selv nogen form for tilsætning til mit toiletvand og har aldrig gjort det, så jeg er helt på bar bund!
Dog ikke helt uden faglig viden ...

12
Miljøteknik / Sv: Genbrug af plastik
« Dato: 13, Januar 2018 - 16:28 »
Med min generalistviden er risikoen ved genbrug af PET meget lille, bl.a. på grund af det ret høje smeltepunkt (235-260°) - og materialet er da også i top på skalaen for genbrugelighed.
Vi kan se bort fra enhver bakterie- eller virusoverførsel, og det antal pantflasker, der (i Danmark) bruges til decideret giftige ting, må være uhyre ringe.

Hvad kommunerne har tænkt sig at gøre ved al den indsamlede blandede plast, er derimod et meget større problem. Hidtil har jeg kun hørt om en enkelt virksomhed, der seriøst vil gå ind i at adskille og oparbejde plast til nyt materiale ((og af hvilken kvalitet?).

Jeg kan godt tilslutte mig, at et stort antal lande må omkring den fase, vi forsøger at forlade herhjemme, hvor forbrænding er et kæmpefremskridt i forhold til lossepladser - men det forhindrer ikke, at vi selv skal gå videre -siger jeg, på trods af at min egen faglighed på affaldsområdet er koncentreret om forbrændingsanlæg!

Jeg får kun røde knopper, når "økologer" kalder forbrændingsfolk for "pyromaner" og har tilbøjelighed til at vurdere enhver affaldsbehandling ud fra, om der indgår biologiske processer (plus) eller ikke (klart minus!).
Mikael har helt fra starten af tråden vist en højere nuancering af problemet, så jeg vil kun tilføje, at den p.t. bedste tilgang muligvis ikke er den samme i Asien og i Nordeuropa.

13
Miljøteknik / Sv: Genbrug af plastik
« Dato: 13, Januar 2018 - 01:48 »
I min kommune har vi fået en ny genbrugscontainer med to rum: papir/pap til venstre, metal/plast til højre.
Langtfra ideelt, men mht. plast et skridt på vejen, da det er relativt let at sortere metal fra plast i et senere trin.
Problemet er dog, at plast kan være 117 forskellige stoffer (nej, jeg har ikke talt præcist!  ;) ), hvorfor det er langt sværere at recirkulere husholdningsplast end industriplastaffald, som typisk er én slags fra hver industricontainer.
I husholdningen slås man allerede med, at fx de omtalte plastflasker består af en slags plast til selve flasken og en anden til kapslen - hvad der ved produktionen af en ny flaske er gode grunde til.
Der er folk, der arbejder ihærdigt med problemerne, men de er ikke løst.

Til Mikael vil jeg dog sige, at jeg længe har været enig med dig, men det meget udbredte PVC udgør også et problem i forbrændingsanlæg - den del af problemet har jeg været i berøring med.
Det er mange år siden man fandt ud af at fjerne chlor fra røggassen - i ældre forbrændingsanlæg kom det ud af skorstenen som saltsyre. Men den udskilte chlor kommer så i stedet ud som uren calciumchlorid, som er miljømæssigt ret uskadeligt, men dog en bunke affald, der skal deponeres.
Så kan det lykkes at finde en god recirkulationsløsning, er det nok fremtiden.

Jeg kan lige tilføje, at min kommunes affaldsløsning selvfølgelig er et kompromis, fordi man ikke kunne få borgerne til at acceptere en lang stribe spande til hver sin type affald. Da de blev indført i efteråret, forringede det papirgenbruget. Hidtil havde der ikke været pap i, og det giver en ringere genbrugspapirmasse - men mængdemæssigt mere genbrug, fordi det meste pap før røg til forbrænding. og som statens krav er skruet sammen, skal der genbruges ret store mængder af diverse affaldstyper - der er derimod ikke kvalitetskrav!

14
Jeg er ikke toiletspecialist, men "rusten" kan meget vel være rust, evt. også mangansalte, og kilden er sandsynligvis dit drikkevand.
Nu skriver du ikke noget om, hvor hurtigt det sker, og heller ikke noget om dit vandværk. Så jeg kan kun sige generelt, at jernsalte er ganske almindeligt forekommende i grundvand, men rutinemæssigt fældes ved iltning på vandværket, inden vandet sendes ud i ledningsnettet. Det betyder dog ikke, at alt drikkevand er 100% jernfrit - og det er normalt uden praktisk betydning (sundhedsmæssigt nærmest en fordel).
Mangan er mere spredt forekommende, men også en relativt almindelig bestanddel i drikkevand.

Jeg tror heller ikke det er sandsynligt, at de blå pinde har nogen betydning for fænomenet, men da jeg ikke kender deres kemiske sammensætning, kan jeg heller ikke udelukke det.

Mht. fjernelse, så har dit rengøringskyndige familiemedlem grebet sagen helt rigtigt an. Rust opløses over lang tid i syre, og da klassisk toiletrens indeholder svovlsyre (kemisk-teknisk er der tale om kaliumhydrogensulfat, som ved opløsning i vand frigiver syre). Der er siden fremkommet mindre sure varianter med citronsyre eller andet, som går for at være mere miljøvenlige ("citron" lyder da også mere "naturligt" end "svovl", ikke?  ??? - fuldstændig ligegyldigt i kloaksystemet, men citronsyrevarianten er mindre effektiv til rustfjernelse).

Jeg bør vel lige tilføje, at toiletrens kun bør bruges i porcelænskummer og ikke andre steder! I resten af huset bruger man organiske eller basiske rengøringsmidler.

15
Miljøteknik / Sv: Blødt vand i Brøndby
« Dato: 20, December 2017 - 17:36 »
Smagsforskel kunne han ikke rigtigt konstatere.

Det lyder jo godt for Brøndby-boerne!
Som skrevet i mit første indlæg var det min største umiddelbare bekymring på deres vegne - for smagsforskellen ville jeg forvente var negativ for det nye vand.
Jeg kan selv ikke smage forskel  på mit hårde sommerhusvand og mit bløde hjemmevand (uden salt), men når jeg laver the af vandet, er der faktisk en mærkbar smagsforskel. Thebladene er de samme. De er købt i en specialbutik i Aalborg - uanset hvor jeg skal bruge dem.

Den tekniske redegørelse fra mit første indlæg vil jeg stå inde for er lige så god som Copenhagenpump kunne give den - på dette populære niveau. Der er jo ikke tale om at designe et nyt anlæg, men om at beregne forskelle på vandets indhold af fremmedstoffer før og efter.

Miljømæssigt kan det bløde vand være en fordel, hvis brøndbyboerne husker at nedsætte doseringen af vaske- og opvaskemidler. Og om et års tid vil de bemærke, at deres kaffemaskiner og elkedler ikke er lige så tilkalkede som før.

Den følelsesmæssige debat om, hvad man kan og bør gøre, må nok føres et andet sted. Men jeg må påpege, at et firma, der lever af at "gøre" noget ved drikkevand, ikke nødvendigvis er uvildigt  i forhold til den fløj, som mener, at der principielt ikke bør "gøres" noget ved drikkevandet, og som ser de mulige tiltag helt andre steder.

Sider: [1] 2 ... 167