Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Mads Aggerholm

Sider: [1] 2 ... 30
1
Jeg vil stadig postår, at en kold motor fourener mere end varm. Det må være nogle meget kvikke og geniale mennesker der opdagede, at en motor bliver hurtiger varm (tid) ved høje omdrejninger end i tomgang.

Jaeh, men den bruger vel mindre benzin i tomgang. Og forurener derfor lige så meget på en time, som fem minutters kørsel på kold motor?
Okay, det er tal jeg bare har hevet ud af luften, for det jeg egentlig prøver at skyde mig ind på er, om bilen samlet set forurener mindst ved f.eks. ½ times tomgang og derefter 65 km's kørsel med varm/lunken motor, eller bare start og så derudaf med kold motor?

Vognen kører i omegnen af 25 km/l med varm motor, og bruger 0,7 l/timen ved tomgang. Det bliver så ~3,3 liter ved tomgang-og-kørsel til dén tur.
Med kold motor ligger den de første par minutter på noget med 10 km/l, og så daler det ned mod de 25 km/l efterhånden som vi glider derudaf.
Det sidste er lidt svært at finde ud af hvad bliver i liter benzin pr. tur.

2
Myth Idling your car engine is the best idea for winter driving.
https://www.youtube.com/watch?v=ZX_1ncRcjzk

Fin video. Skulle jeg se filmen, eller læse kommentarerne? Udfaldet varierer afhængig af hvad man fokuserer på :-)

3
Hej jj-,

Ja, okay, jeg har nok formuleret mig lidt uklart: Min vogn er ikke en traktor, og slet ikke sådan et monster som dem i pågældende film.

Det er en almindelig personvogn. Seat Ibiza 'eco-et-eller-andet' med 1 liters motor.

Mvh
Mads

4
Kan nogen med viden om automobiler forklare mig noget jeg læste i denne artikel:

http://www.lokalavisen.dk/tomgang-skader-baade-motor-og-miljoe-/20180114/artikler/712319967/1009

Jeg hæfter mig netop ved denne pasus:
"Når motoren er kold, er forbrændingen dårlig, hvilket betyder, at der sendes flere forurenende partikler ud i miljøet. Den dårlige forbrænding belaster også motor og motorolie, så der opstår unødvendig slitage."

Nu drejer artiklen sig om, hvorfor man skal undgå at varme motoren ved tomgang. Men denne dårlige forbrænding (og de forurenende partikler og slitagen) kommer vel også hvis man starter bilen og kører med det samme?

Eller udledes der flere dårlige partikler (+ mere slitage etc.) ved tomgang end ved almindelig kørsel?

Faktisk havde jeg overvejet om der ikke kunne være en benzinøkonomisk og forureningsmæssig fordel ved netop at varme vognen op i tomgang et kvarters tid inden man kører. Men denne artikel kom mig så i forkøbet.
Min teori var, at en kold motor forurener mindre i tomgang, end hvis den belastes fra start. Og dermed ville bilen over hele turen i alt forurene mindre, end hvis man bare kører afsted med en kold motor.

Og så ville jeg også tro, at det slider mere på en kold motor at blive belastet med det samme, men det er måske ligemeget?

Kan nogen fortælle hvad der er rigtigt og forkert?

5
Der er vist stadig meget at forske i endnu om hjernens virkemåde.

Dét kan man vist roligt sige.

Jeg har tit spekuleret på, hvorfor vi overhovedet har en bevidsthed?

Vi reagerer jo i forvejen på smerte/varme/kulde/velbehag/sult/tørst/etc. og det kunne vores organismer uden videre gøre selv.

Hvorfor skal vi have en bevidsthed der sidder som tilskuer til hele denne proces?

Men nu glider jeg ind i den sædvanlige diskussion omkring en 'fri vilje', der som regel ikke fører nogen vegne...

6
Prisen er vel meget fornuftig, når man tænker på, at det blot er et halvgennemsigtigt spejl sammenbygget med en smartphoneholder.
Telefon og navigationsapp skal du selv levere...

Nåeh, jeg havde ikke fået bidt mærke i, at det var ens egen smartphone som skal levere alt indholdet. Så er det no-go.

7
Hej folkens,

Jeg ser for tiden en annonce for den her:
https://www.autohud.co/dk-fb?gclid=EAIaIQobChMImeW4l5vj1wIVVI8bCh3OowGsEAEYASAAEgLVavD_BwE

Det ser jo meget forførende ud, og jeg vil ikke afvise at jeg føler mig fristet, specielt her på mørke veje i vintermånederne.

Meeen, fristelsen påvirkes negativt, blandt andet af at prisen er for lav (!!!)

Ja, jeg spekulerer på, om skidtet rent faktisk virker! Jeg ville blive ked af det, hvis den nu 'tror' at en vej forude drejer den ene vej, og så drejer den den anden vej - eller slet ikke, bare for at tage ét eksempel. Det er jo trods alt sikkerhed det drejer sig om.

Jeg kan ikke finde nogen anmeldelser af den på Google, og jeg bryder mig heller ikke om annonceringsmetoden. Specielt det blinkende udråbstegn, efterfulgt af teksten "BEGRÆNSET ANTAL: KUN 4 STK PÅ LAGER".

Man holder ikke en dyr reklame i luften for at sælge de sidste fire enheder for mindre end 300 DKK pr. stk.

Så jeg tænkte om nogen herinde skulle kende til produktet? Googles billedresultat viser et hav af forskellige varianter, så helt ukendt kan mærket ikke være.

8
Mange tak for tilbagemeldingerne.

Gearindikator under acceleration kan du ikke bruge til noget.

Aha! Det tænkte jeg egentlig også på, men på den anden side 'ved' computeren vel at der accelereres, og burde tage højde for det(?)

Men jeg fortsætter med at bruge hørelsen og følelsen, og lader forslagene fra bilen forblive det de er: Forslag, som jeg kan følge eller la' være.

I øvrigt fører jeg benzinregnskab, så jeg kan veksle lidt mellem kørestile og se rimeligt hurtigt hvad der er godt (for økonomien i det mindste).

9
Min gamle spand fra 2005 begyndte at koste det samme i vedligehold som afdragene på en helt ny vogn, så nu har jeg anskaffet en fin Seat Ibiza med trecylindret 1.0 motor.

Der er jo kommet mange nye funktioner til i de sidste 12 år, blandt andet skriver den pænt til mig i display'et hvilket gear den mener jeg skal bruge.
Jeg synes forslagene er lige optimistiske nok: Ved acceleration vil den have at jeg sætter i tredie gear ved 35 km/t, ved 47 skal den i fjerde, og allerede ved 57-58 stykker vil den op i femte! Også selv om det går op ad bakke! Omdrejningstælleren ryger helt ned omkring 1.200.

Indtil videre har jeg fulgt 'forslagene', men jeg synes motoren 'knurrer' noget efter gearskift.
Egentlig fungerer acceleration udmærket, og jeg kan også se på det gennemsnitlige benzinforbrug pr. kørte 100 km at det ligger ganske pænt.

Jeg tænker at jeg måske trækker for meget på mine egne erfaringer fra for 20-30 år siden, hvor der ikke var så meget elektronisk halløj inde i vognen til at finjustere alt mellem himmel og jord. Jeg er ikke bil-ekspert, så det kan være der er udmærkede grunde til at den skal sættes i så høje gear ved så lave hastigheder.

Hvis jeg selv vælger gear, så vil jeg (under acceleration) køre i 3. fra 40-65, herfra i fjerde op til 85, og så i femte derfra og op.
Det er jo muligvis for meget til den anden side...

Er der nogen med viden om moderne automobiler som  kan fortælle mig om bilen 'har ret'?

Jeg vil jo helst ikke ødelægge motor og/eller gearkasse.

10
- men i så fald synes jeg du skal overveje i stedet at vælge keramiske pander!

Dem har jeg prøvet, uden for meget held. Men det var nu også et eller andet tilbud i en eller anden forretning (Lidl? Eller Kvickly måske.).
Jeg gjorde ikke så meget ud af det, det var bare fordi en eller anden havde sagt, at keramiske pander slog teflon med flere længder, så ville jeg lige prøve.
Men jeg har måske ofret for meget i kvalitet på sådan et slagtilbud?

Det kan være jeg skal finde en god, dyr, kramisk stegepande fra en mærkevareproducvent med et godt ry? Køkkenredskaber er ikke min spidskompetence, så jeg må nok udforske området lidt.

I øvrigt: En spade som tingene ikke brænder fast på, kan man få det?

11
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Xenon forlygtepærer
« Dato: 03, November 2017 - 17:07 »
Om 10 år har alle biler xenon lys. ;D

Næh, en masse af dem har LED...!

(Og ja, jeg har i ti år set frem til at svare på det her indlæg  ;D ;D ;D )

12
Tak for tilbagemeldingerne.

Jeg havde godt nok håbet på noget i retning af 'Køb en pande fra xxx, den koster godt nok <exorbitant beløb> men til gengæld kan den sandblæses efter brug og teflonlaget er stadig intakt efter 10 år.'

Måske skal jeg hoppe i den anden grøft: Køb 10 stk. af det argeste, billige &%#¤"¤, og smid dem ud når teflon'en ikke virker mere, og tage den næste i bunken.

13
Godav,

For ikke så længe siden blev jeg træt af at alting brændte på vores pander, så jeg kylede dem ud og købte en ny uden at skæve for meget til prisen.
Ikke at det var det dyreste 'state of the art', men bare sådan en teflon-een fra Kvickly.

Lang historie kort, den fungerede fint i begyndelsen, og nu et par måneder efter er den lige så håbløs som det jeg havde før. Jeg skal lige bemærke, at vi har sådan en plastic-spade (paletkniv hedder den vist) til at vende bøfferne og spejlæggene med, så ikke noget med metal. Den er heller ikke blevet skuret.

Så nu et spørgsmål til eventuelle eksperter: Kan jeg / hvad skal jeg købe for at få en stegepande hvor belægningen holder?
Og en paletkniv som også har slip-let nu vi er i gang. Den klistrer også til hele tiden...!

Jeg kan lige nævne at jeg har prøvet sådan en keramisk stegepande, men det gik også galt. Det skal så lige nævnes, at det var noget billigt &%¤&!

14
Konstruktioner / Sv: Kredsløb/diagram over automatisk afbryder.
« Dato: 25, Juni 2017 - 08:44 »
Tja, en lille keramisk kondensator har stort set ingen lækstrøm, men så heller ingen tidsforsinkelse.

Okay. Men så har jeg måske en anden løsning til mit problem. Men det skal jeg lige tænke over, så jeg vender tilbage  ;)

15
Konstruktioner / Sv: Kredsløb/diagram over automatisk afbryder.
« Dato: 25, Juni 2017 - 07:27 »
Ja, lækstrøm.
Nu hæfter jeg mig ved at du skriver elektrolytkondensatorer. Hvad med 'almindelige' kondensatorer? I praksis har alle kondensatorer vel en lækstrøm, men er der nogen måde at afgøre på hvor stor den er?

Hvis nu vi vender den om: Jeg nu serieforbinder en modstand på 100 KΩ og en kondensator på 1 nf. Den ville give et ganske kort 'glimt', og så ikke mere. Men hvad ville lækstrømmen være her?
Meget større eller meget mindre end opstillingen med elektrolytten?

Sider: [1] 2 ... 30