Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - E. Tranberg

Sider: [1] 2 ... 25
1
Jeg kan ikke svare på spørgsmålet, men anbefaler at du skifter til Lithium-ion baterier.

Det gav en klar forbedring af motorydelsen og en 75% vægtreduktion på den jeg gjorde det på.

Opladning på 1 time i stedet for 12 timer er også værd at tage med.





2
Alt det andet, diverse / Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Dato: 14, Februar 2018 - 02:11 »
Tysk Gleichstrom = dansk jævnstrøm

Jævnstrøm betyder ikke at det nødvendigvis er udglattet.

3
Konstruktioner / Sv: Timer til brændemærker
« Dato: 07, Februar 2018 - 19:23 »
Hvorfor ikke regulere temperaturen direkte?

4
Bilsagkundskaben har i årevis haft konsensus om at opvarmning i tomgang er unødvendig og nærmest skadelig.
Få nu bare installeret et fyr eller en >1kW elektrisk motorvarmer.

https://www.ebay.de/itm/Standheizung-Elektrisch-1-8KW-Vorwarmung-fur-Kuhlwasser-Universal-fur-PKW-LKW/350613045461?hash=item51a22a80d5:g:AKIAAOSwd4tUKnlQ

Moderne bilmotorer - også i småbiler - holder let over 200.000 km når folk ikke tænker mere over betjeningen end de gør med deres køleskab.

Der skete en abrupt forbedring af levetiden ved indførelsen af katalysatoren, som krævede en præcis regulering af brændstoftilførslen, hvorved afvaskningen af cylindervæggene med mængder af uforbrændt benzin ophørte.

Stempelringene tætner ved hjælp af forbrændingstrykket, og i tomgang er forbrændingstrykket lavt, hvorfor der slipper flere ufuldstændige forbrændingsgasser ned i krumtaphuset og forurener olien.





5
På Claus' link kan man bestille en Schuko multistikdåse monteret (i Danmark) med dansk 3-benet jordstikprop i enten lige eller vinklet udførelse.

Hvorfor det ikke er en standardvare i Jem&Fix må skyldes at danskerne har det fint med at deres elapparater generelt ikke er jordforbundne

6
Alt det andet, diverse / Sv: Isdannelser i kummefrysere
« Dato: 21, November 2017 - 16:01 »
En vandstøvsuger er mere effektiv end hårtørreren, da den både fjerner smeltevandet og fjerner det isolerende luftlag fra isens overflade.
Hårtørrer plus vandstøvsuger er mest effektivt

7
Det er simpelthen genialt, at der ikke er andet end roterende komponenter i transmissionen, så man slipper for problemer med koblinger, drivremme og komplicerede aktuatorer.

Antallet af Prius taxier i udlandet og det at danske taxivognmænd, der først har haft en Prius, køber Prius igen, borger for holdbarheden.

Ved taxikørsel i region Hovedstaden, hvor man alle vegne plages af trafikafviklingshæmmende foranstaltninger, har man især glæde af at bremseenergien oplagres og genanvendes, i stedet for at blive til motorvarme og bremsestøv.

8
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=E_xCssR8qQI" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=E_xCssR8qQI</a>

9
En Yaris hybrid, som er den automatgearsversion der tilbydes i Danmark, har en trinløs variabel transmission, CVT, men ikke i traditionel "DAF" forstand med variable remskiver, men med et planetgear med to elektriske motorer/generatorer.
Der er ingen kobling til at afbryde forbindelsen til forbrændingsmotoren, alle funktioner opnås ved de to elmotorers bevægelse af deres respektive dele af planetgearet.

Efter samme princip som at den ene udgangsaksel i et differentiale kører hurtigere end den anden i et sving, og at der ikke kommer kraft til det ene hjul, hvis det andet kan spinne.
Der er altså ingen friktionsbelægninger der kan slides, og ingen andre bevægelige dele end planetgearet og kæden (hvis de da stadig benytter den på Yaris).
Jeg kender til en Prius der kørte over 600.000 km som taxi i Danmark, og hvis en af cellerne i batteriet evt. bliver defekt, er det en banal gør-det-selv-opgave at udskifte den med en bedre fra en ophugget Prius. (I Sverige bliver en Prius totalskadet for rene bagateller, som alle biler, grundet de lave brugtpriser)

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=f7liItWuMNE" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=f7liItWuMNE</a>

10
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Xenon forlygtepærer
« Dato: 04, November 2017 - 09:08 »
LED lys er lækkert at køre med om natten, men når man har prøvet det virker almindeligt halogenlys gult som en gammel fransk bils ditto

11
Mildest talt utraditionelle kameravinkler og beskæringer.

Butikken ser ud som forventet

12
Hvor skulle methanolen komme fra ved en gæringsproces?

13
Relativ luftfugtighed ved en bestemt temperatur kan netop omregnes til absolut luftfugtighed og derfra til relativ luftfugtighed ved en anden temperatur.

http://www.humcal.com/


14
Alt det andet, diverse / Sv: Ozon + vand = brintoverilte?
« Dato: 04, September 2017 - 11:39 »
Morten skrev mens jeg skrev på min tilføjelse.
Genfarvning bliver vanskelig, for der er tale om pletter, der er opstået hvor trøjen har været foldet og er blevet diekte udsat for strålen af ozon fra generatoren.

Fra en artikel om blegning af papirmasse

Citér
The use  of  dissolved  ozone  minimizes  the  transfer  problems  and  bleaching  occurs  in  a  very  short time (few seconds) without any significant ozone loss

Ozon opløst i vand er altså ikke brintoverilte, men har samme virkning.

For fremtiden må jeg enten ozonbehandle tørt eller i stedet tilberede et kar ozonholdigt vand, som det lugtende tøj kun skylles kortvarigt i, for derefter at blive skyllet grundigt i rent vand.

15
Alt det andet, diverse / Ozon + vand = brintoverilte?
« Dato: 03, September 2017 - 17:50 »
Jeg ville fjerne stanken fra en hættetrøje, som var blevet vasket med en voldsom overdosis parfumeret vaskepulver, og selv efter 3-4 vaske lugtede forfærdeligt af denne parfume, som vidst mest bruges til at overdøve rygerlugt.

Derfor kom jeg den nyskyllede og -centrifugerede trøje i en plastiktønde sammen med min ozongenerator og satte den udenfor med løstsiddende låg.

Efter et par timer hængte jeg trøjen op, der nu ikke længere lugtede, men til gengæld havde fået flere grønlige pletter.

Er det ozonen selv der har afbleget den sorte og næsten nye hættetrøje, eller er har ozonen omdannet vand til brintoverilte?

Kan ozonen evt. have reageret med vaskepuverrester i tøjet?

Sider: [1] 2 ... 25