* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 31
I alt: 31

Forfatter Emne: Stålvasken og G.A.L. Thorsen  (Læst 34705 gange)

Kenn

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 16
    • Vis profil
Stålvasken og G.A.L. Thorsen
« Dato: 12, Oktober 2007 - 13:13 »
I det gamle forum var der i januar en diskussion om opfindelsen af stålvasken "i et hug".

B. Mønnike skrev bl.a.:
"Det var ikke selve G.A.L.Thorsen, men to af hans værktøjsmagere brødrene Harald og Svend Wermouth Jensen der fandt ud af metoden med at shunte en fedtmodtryks-presse. De kunne derved styre spændingsforløbet i pladen. Men selve historien om tilblivelses forløbet, var bestemt ikke uden drama, på det punkt kan man roligt sige at det ligger til familien Thorsen."

Er der nogen, der ved noget om tilblivelsesforløbet, herunder de to brødre Harald og Svend Wermouth Jensen?

Patent- og Varemærkestyrelsen har udarbejdet en kanon over danske opfindere og her er G.A.L. Thorsen medtaget. Men hvis Mønnike har ret, så er det jo noget værre noget!
« Senest Redigeret: 12, Oktober 2007 - 13:30 af Kenn »

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Stålvasken og G.A.L. Thorsen
« Svar #1 Dato: 15, Oktober 2007 - 19:15 »
Hvem der præcis skal hyldes og ikke det vil jeg ikke afgøre. Men blot for at få lidt mere historie på G.A.L. Thorsen. Var det så ikke ham der gav Danmark teflon-stegepanden?

Egentlig ville han lave trykkogere, men et eller andet gik galt. Men låget kunne bruges til stegepande.

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Kenn

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 16
    • Vis profil
Sv: Stålvasken og G.A.L. Thorsen
« Svar #2 Dato: 15, Oktober 2007 - 21:02 »
Jo, i Århus-tiden startede Thorsen vist først en produktion af trykkogere og stegepander, men vist nok kun ”rene” aluminiumsstegepander. Teflonbelægning på stegepander er vist et nyere fænomen? Jeg aner ikke, hvornår denne belægning opfindes. Og af hvem?

Thorsen fortsatte angiveligt med at fabrikere stegepander på sin fabrik i Lystrup til 1965, hvor han solgte denne del af virksomheden til en medarbejder, der først fortsatte produktionen under navnet Lystrup Metalværk, men i 1976 flyttede virksomheden til Ryomgård, hvor navnet blev ændret til det nu velkendte varemærke Pyrolux.

Thorsens første samarbejde i Århus var angiveligt sammen med Karl Krøyer samt brødrene Orla og Svend Aage Jørgensen, der i 1944 havde grundlagt en lille virksomhed i Ole Rømers Gade. De fremstillede bl.a. højtryksbeholdere – bl.a. gasflasker – samt termometre og manometre (trykmålere). Virksomheden blev senere til Terma i Lystrup, men det er en helt anden historie. Samarbejdet med Karl Krøyer er dog ret uvist.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Stålvasken og G.A.L. Thorsen
« Svar #3 Dato: 15, Oktober 2007 - 21:55 »
Det specielle ved disse stegepander var, at deres stegeflade var forsynet med et meget tæt mønster af kugleformede fordybninger, der skulle sørge for, at der var fedstoftdepoter der skulle forhindre at de stegte ting, brændte på.

Jeg mener ikke at Thorsens ( Vermuth Jensens)stålvaske metode blev  patenteret og ligesom alt der der fremstilles i en virksomhed tillægges og tilhører det firmaet og dermed  ejeren, i dette tilfælde G:A.L. Thorsen.

Harald og Svend immigrerer til Illinois,USA hvor de får arbejde for Jensen Music, der lavede musicboxes.

Men deres koner(Haralds kone  Alice) klager over køkkenudstyret og helt specielt over støbejernsvaskene.

De kontakter Thorsen og får fedtpressen til USA og starter den første rustfrie stålvaske produktion i USA. Sven og Harald bliver derved ret velhavende.

Idag er både Svend og Harald døde, men Haralds søn leder virksomheden idag.

Derfor er der intet forkert i Patent- og Varemærkestyrelsens oplysninger. Det var på Thorsens fabrik opfindelsen blev gjort.
Thorsen havde ideen, men prikken over i´et blev sat af Harald og Svend.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kenn

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 16
    • Vis profil
Sv: Stålvasken og G.A.L. Thorsen
« Svar #4 Dato: 15, Oktober 2007 - 23:15 »
Det er jo ret vigtigt - ikke for at hylde nogen eller fratage andre ære og hæder, men blot for at få tingene sat på plads.

Jeg troede, at brødrene Wermouth Jensen havde noget med nuværende Elkay http://www.elkay.com/history.asp at gøre. Af virksomhedens website fremgår det, at det næppe var den første rustfri stålvask i USA, som brødrene fremkom med, men måske var metoden ny derovre også? Og så kommer Jensen Music pludselig på banen. Jeg troede, at det var en helt anden historie. Hvilken virksomhed leder Haralds søn egentlig idag?


Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Stålvasken og G.A.L. Thorsen
« Svar #5 Dato: 18, Oktober 2007 - 22:53 »
Til orientering har min husholdning rummet en af Thorsens stegepander fra meget tidligt i vort ægteskab og indtil skaftet gik i stykker sidste år.
Jeg kan bekræfte, at den bulede overflade var meget effektiv til at forhindre fastbrænding - og at panden overlevede flere teflonpander, hvis overflade blev slidt af.
Teflonpanden er god, hvis man gerne vil stege med minimale mængder fedtstof - men ellers var den gamle faktisk bedre.
Mvh. Morten Jødal

akselj

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: Stålvasken og G.A.L. Thorsen
« Svar #6 Dato: 20, Oktober 2007 - 00:54 »
Jeg må desværre rette oraklerne, Jødal og Mønnike.
Thorsen havde ingen andel i Look stegepanden, det var Krøyer, (som var en noget større opfinder end Thorsen) http://www.starch.dk/isi/kroyer/jp1994.htm

Han er noget af et fænomen (The Economist).

Kroyer er verdens mest succesfulde opfinder. (BBC TV).

Han vil forbedre verden. (Bild der Zeit).

Hilsen Aksel

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Stålvasken og G.A.L. Thorsen
« Svar #7 Dato: 20, Oktober 2007 - 10:28 »
Jeg må desværre rette oraklerne, Jødal og Mønnike.

Jeg vil meget nødig gøres til "orakel" mht. hvem der opfandt hvad. Jeg troede på Mønnike - men mit ærinde med at gå ind i denne tråd var alene at bekræfte pandens høje kvalitet.

Kroyer er verdens mest succesfulde opfinder. (BBC TV).

Nu vil jeg til gengæld gå ind i trådens kerne, for jeg er uenig med BBC og Aksel.
Krøyer var særdeles iderig, men for at være succesfuld bør man vel også kunne realisere og udbrede sine opfindelser? Og det kneb mere. De fleste blev "døgnfluer" - vistnok fordi Krøyer ikke var verdens bedste forretningsmand.

Personligt ville jeg give den ærefulde titel som "verdens mest succesfulde opfinder" til den ligeledes meget alsidige Alfred Nobel, som også formåede at skabe et stort virksomhedsimperium af sine opfindelser.
I det 20. århundrede kunne man pege på Thomas Edison (hvis man tør anerkende, at der også blev gjort opfindelser "over there") - eller i dansk sammenhæng Jacob Ellehammer og den meget yngre Haldor Topsøe.
Der er heldigvis en del at tage af, så den ærefulde titel skal ikke blot uddeles med en flot bemærkning!
« Senest Redigeret: 20, Oktober 2007 - 10:34 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

Kenn

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 16
    • Vis profil
Sv: Stålvasken og G.A.L. Thorsen
« Svar #8 Dato: 20, Oktober 2007 - 12:30 »
En diskussion om, hvem der er verdens mest succesfulde opfinder gennem tiderne får aldrig ende!

Derimod er det interessant, at akselj fremdrager den gamle artikel fra Jyllands-Posten i 1994 som dokumentation for Krøyers opfindelse af Look-stegepanden. Jeg går ud fra, at det var den med buler, som Jødal omtaler. Var der iøvrigt tale om en aluminiumspande?

JP-artiklen er - som det ses - meget upræcis. Det er faktisk underligt, at det er svært at finde solide og dokumentérbare oplysninger om Krøyers opfindelser. Men i dette tilfælde må sagens kerne være Krøyers samarbejde med G.A.L. Thorsen i slutningen af 1940'erne og begyndelsen af 1950'erne, herunder de to herrers udvikling af stegepander.

Kenn

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 16
    • Vis profil
Sv: Stålvasken og G.A.L. Thorsen
« Svar #9 Dato: 20, Oktober 2007 - 12:39 »
Hvorfor er stegepanderne interessante?

Tja, jeg går ud fra, at der rent teknisk er et vist metodesammenfald. Altså at stålvasken, trods langt sværere, blev udviklet på nogle fundamentale teknikker, der også anvendtes ved aluminiumsstegepander. Altså en "udviklingshistorie": stegepander > stålvaske > radiatorer > trillebører etc.

Men tager måske fejl?

akselj

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: Stålvasken og G.A.L. Thorsen
« Svar #10 Dato: 20, Oktober 2007 - 14:24 »
Jeg kender egentlig ikke ret meget til Krøyer.men glucose og varmebehandling af blod må vel anses for væsentlige opfindelser.

De hyldester jeg satte ind var udelukkende klip fra artiklen.

Look panden var lavet af aluminium, og v ar af meget høj kvalitet, menb skruen gennem håndtaget kunne løsne sig så panden tippede med "ubehagelige konsekvenser"

Hilsen Aksel


akselj

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: Stålvasken og G.A.L. Thorsen
« Svar #11 Dato: 20, Oktober 2007 - 14:25 »
Jeg er ikke ret god til at læse korrektur

Hilsen Aksel

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Stålvasken og G.A.L. Thorsen
« Svar #12 Dato: 20, Oktober 2007 - 16:48 »
Du er heller ikke ret god til at læse Dansk, Aksel (Akselj) >:(

Jeg er ikke et orakel( Men nær næsten ;D). Jeg har ikke udtalt mig om, hvem der lavede de omtalte pander, som jeg kender fra mit bardomshjem og stadig har en senere version af. For jeg skrev kun følgende:

Citér
Det specielle ved disse stegepander var, at deres stegeflade var forsynet med et meget tæt mønster af kugleformede fordybninger, der skulle sørge for, at der var fedstoftdepoter der skulle forhindre at de stegte ting, brændte på.

Heri ligger der ingen henvisning eller afvisning af og til Krøjer og Thorsen.

Morten og jeg er så heldige, at vi trods vor alder kan huske temmligt mange ting ret præcist. Og selv om vi engang imellem rammer lidt ved siden af, så er hovedretningen såmænd sjældent så tosset igen. Når vi er på tynd is så skriver vi det.

Jer så bare ked af at Morten heller ikke læser mine tekster så grundigt....som han gør det, når vi ikke enige ;D ;D

For så havde han ikke grund til undskyldningen:

Citér
Jeg vil meget nødig gøres til "orakel" mht. hvem der opfandt hvad. Jeg troede på Mønnike - men mit ærinde med at gå ind i denne tråd var alene at bekræfte pandens høje kvalitet
.

Det var præcis af samme grund jeg beskev denne pande, der ligesom lyden af en sporvogn der drejer, kunne være ukendt for nogle af de yngre årgange der skriver her i forummet. ;)






Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Stålvasken og G.A.L. Thorsen
« Svar #13 Dato: 21, Oktober 2007 - 16:29 »
Jer så bare ked af at Morten heller ikke læser mine tekster så grundigt....

Dette er foranlediget af, at jeg skrev:
Citér
Jeg troede på Mønnike

Jeg må så korrigere mit svar til: Jeg TROR på Mønnike ... når han skriver om industrihistorie!  ;)
Men jeg er ikke gået så højt op i Krøyer eller Thorsen, at jeg fandt det nødvendigt at sætte kryds og bolle i hver sætning for at fange nuancerne i indlægget om stegepanden.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk