* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 91
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 46
I alt: 46

Forfatter Emne: Valg den 13 November 2007  (Læst 51352 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Valg den 13 November 2007
« Svar #30 Dato: 29, Oktober 2007 - 17:30 »
Undskyld Morten! :'(  for sprogbruget

Men da din hensigt er, at undgå reaktioner som den beklagelige, så så må du også tillade os andre, at have en anden mening end din!

Nogen af of har også "ligtorne" der får os til at sige av!

Jeg mener, at man burde have stemmeret så længe, at man betaler dansk skat af sine indtægter. Man fratager jo ikke folk stemmeretten fordi de vælger at bo i tyndt befolkede kommuner der er rene underskudforretninger.

Jeg mener også, at man bør have stemmeret, selv om man er bosiddende i udlandet, så længe den danske stat kræver "tiende" af enventuelle pensioner og intægter, for at forny pas og og andre attester.

Når man kan give udlændinge ret til at stemme ved kommunalvalg, så synes jeg at det er en underlig indstilling at have til personer der har dansk pas, som er bosiddende og i en periode arbejder iudlandet.

Der er også en del, der af helbredsgrunde flytter til mere milde himmelstrøg i vinterperioderne, der som bekendt er ret lange, men bibeholder deres tilknytning til Danmark , ved at eje et sommerhus her, idet det ikke er tilladt personer der er bosiddende i udlandet, at eje helårsbeboelser.

Men man kan nu ikke fortænke at personer, der har set hvorledes politikerne har udhulet deres pensioner, prøver at reducere deres udgifter, ved at flytte til områder inden for EU hvor der er en lempeligere beskatning og lavere levomkostninger end her til lands.

Når politikerne er så vilde med EU så må de også acceptere følgerne.

Forslaget om at man skal kunne stemme der hvor man bor, ville bestemt være en en naturlig ting og beskattes der hvor man bor ville dermed være lige så naturligt.

Når det ene pensionsselskab, (herunder de statslige), efter det andet, tillades at forgylde sig selv og deres medarbejdere, og sponsorere stort set alt, hvad der koster penge, så har jeg ingen indvendinger imod det økonomiske modtræk, som pensionister foretager ved at eksempelvis at flytte til Sydfrankrig.

De der gør således, har formodentligt også accepteret at stemmeretten mistes.


Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Valg den 13 November 2007
« Svar #31 Dato: 29, Oktober 2007 - 23:12 »
Undskyld Morten! :'(  for sprogbruget

Accepteret! :)

Men da din hensigt er, at undgå reaktioner som den beklagelige, så så må du også tillade os andre, at have en anden mening end din!

Jeg har aldrig nægtet andre at være uenige med mig.
Faktisk så det på et tidspunkt ud til, at jeg var helt alene med min opfattelse ... siden er jeg kommet til en forståelse med Bent Andersen.
Men såvel jeg som andre må have lov til at fortsætte debatten, så længe vi kan fremføre nye argumenter eller opløse uklarheder i det hidtil anførte.
Og det mente jeg altså var tilfældet til og med mit forrige indlæg.
Til dit seneste (sobre) indlæg kan jeg ikke sige andet, end at vi ser tingene fra hver sin side. Du har ikke overbevist mig, men jeg har ingen nye argumenter at føje til.
Mvh. Morten Jødal

HCK

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 145
    • Vis profil
Sv: Valg den 13 November 2007
« Svar #32 Dato: 31, Oktober 2007 - 16:50 »
Hej Bent Andersen,

Lige noget om danskeres ret til at stemme i udlandet; det følgende er hentet fra en email, jeg har modtaget fra Konsulatet:

"To the Danish Community in Venezuela,

On the eve of Denmark's parliamentary elections to be held on November 13th 2007, the General Consulate will be open for people to cast votes. Voters can come to this Mision until November 05th, when the voting period will end. Votes received after this date will be sent to Denmark, even if it is probable that the vote won't reach the destination on time. 

Voting opening hours wil be:

Monday to Thursday: 8.00 am - 4.00 pm

Friday: 8.00 am - 1.00 pm

It is mandatory to show the Danish Passport / ID to the person in charge at the Consulate."

I den spanske tekst står der, ... at danskere som ønsker
at stemme...
Ifølge fodnoten i meddelelsen står jeg til at blive retsforfulgt for at have videregivet indholdet, men jeg undskylder mig med, at emailen er stilet til den danske "koloni" generelt. ;)

For øvrigt er jeg - for mit vedkommende - enig i det synspunkt, som har været fremført tidligere i tråden, at jeg som fast bosiddende i udlandet ikke har tilstrækkelig forudsætning for at vurdere kandidaterne, så jeg vil ikke (mis)bruge indbydelsen til at stemme. Om andre danskere i udlandet har tilstrækkelige forudsætninger eller ej, skal jeg lade være usagt.

Med venlig hilsen, Christian



plammox

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 190
    • Vis profil
Sv: Valg den 13 November 2007
« Svar #33 Dato: 05, November 2007 - 17:09 »
Citat fra: Morten Jødal
Jeg kan ikke se den ringeste grund til, at danskere, der har vendt deres land ryggen og permanent bosat sig i fx danskerkolonien på Solkysten, skulle kunne påvirke valgets udfald og dermed bl.a. størrelsen af den danske indkomstskat, som måske er det, de er flygtet fra?

Kære Morten Jødal, jeg finder din ovenstående stående udtalelse ekstremt krænkende. Faktisk overgår den alt jeg kan mindes selv Mønnike har udgydt i tidens løb.

Jeg har aldeles ikke vendt Danmark ryggen. Jeg vil derimod argumentere at det danske arbejdsmarked har vendt mig og min kone ryggen. Kort fortalt, kom min kone hertil med en 5 årig universitetsuddannelse der svarer til en dansk cand. merc. ling. i Engelsk plus 3 års erhvervserfaring som oversætter og teknisk skribent. Efter 1½ år på sprogskolen der endte med en eksamen der er adgangsgivende til danske videregående uddannelser begyndte hun at søge arbejde. 180 ansøgninger senere måtte hun sande at der ikke er plads til hende på det danske arbejdsmarked, og besluttede at deltage i en rekrutteringsproces for oversættere i EU systemet. Hun passerede de forskellige tests og har nu funktionærstatus. Så helt værdiløs kan hun jo ikke have været. Vi ville gladeligt have fortsat med at bo i DK, men må konkludere at det at have et udenlandsk navn er et alvorligt handicap.

Man skal nærmest selv forsøge at blive udenlandsk gift før man som dansker får øjnene op for hvor nedværdigende behandling man får som udlænding. Det er nærmest 100% af de andre danskere med udenlandske ægtefæller jeg har talt med, som har de samme bristede illusioner om det perfekte samfund...

DF personificerer for mig den danske smålighed, der giver sig udslag i holdninger som f.eks. at folk med accent og fremmed efternavn  *må* være dumme, dovne og upålidelige. Derfor drømmer jeg om en lovgivende forsamling uden DF, der trods alt kan skelne mellem indvandrere med og uden sociale problemer.

PS: Jeg er ikke imod idéen at afvise indvandrere med potentiale for sociale problemer, men kan vi ikke snart få et nuanceret syn på udlændinge????

PPS: Huskede jeg at nævne at sprogskolens studievejleder havde flg motto: "Ja, ja, der er fint at du har en kandidatgrad i XXXXX, men vi mangler altså mange social-og sundhedshjælpere i Danmark!"
"Arguing with an engineer is like wrestling a pig in mud. After a while, you realise he is enjoying it."

Karsten

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 201
    • Vis profil
Sv: Valg den 13 November 2007
« Svar #34 Dato: 05, November 2007 - 19:10 »


Citat fra: Morten Jødal
Jeg kan ikke se den ringeste grund til, at danskere, der har vendt deres land ryggen og permanent bosat sig i fx danskerkolonien på Solkysten, skulle kunne påvirke valgets udfald og dermed bl.a. størrelsen af den danske indkomstskat, som måske er det, de er flygtet fra?

Kære Morten Jødal, jeg finder din ovenstående stående udtalelse ekstremt krænkende. Faktisk overgår den alt jeg kan mindes selv Mønnike har udgydt i tidens løb.

Tak for dit indlaeg plammox, jeg foelte mig ogsaa kraenket af Morten.
Jeg er gift med an Dansker, saa jeg havde ikke samme problem som dig, jeg foelte mig smidt ud af Danmark fordi jeg var saa dum at starte min egen virksomhed. Citat fra en fra skattevaesenet der kom paa uanmeldt besoeg for at checke vores regnskaber: " Der er ingen der er saa dum at han siger sit gode job op for at starte som selvstaendig, med mindre han tror han har fundet en fidus for at undgaa at betale sin skat, vi bliver ved med at komme og genere dig indtil vi har fundet din fidus."
Da et Canadisk firma foreslog at vi kom herover tog vi chancen, vi kune jo altid kome tilbage til Danmark hvis det ikke gik godt herovre.
Jeg frygtede hvordan vi ville faa det som "fremmedarbejdere" men er aldrig blevet behandlet som Danskere behandler udlaendinge.
Her er ikke perfekt, men her er bedre end i Danmark. En joedisk underleverandoer viste mig en synagoge og en moske som laa som nabobygninger, og hvor de var blevet enige om at slaa deres parkeringspladser sammen saa flere folk kunne komme til deres hoejtider, og da de jo ikke holder jul samtidig var det en smart loesning.
Apropos jul, naar vi holder Yule fest, og faar serveret Dansk smoerrebroed, kan alle - ogsaa joeder og muslimer vaere med, for julen er jo en gammel fest hvor man fejrer at fra nu af bliver dagene laengere.
Efter et par aar herovre er der ingen af os der har lyst til at rejse tilbage til Danmark, og jeg har absolut ikke lyst til at stemme ved valget i Danmark. Der er jo ingen Danske politikere der fortjener min stemme.
Karsten

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Valg den 13 November 2007
« Svar #35 Dato: 05, November 2007 - 20:04 »
Jeg forstår ikke reaktionen fra Plammox og Karsten.
Det kan være at de med god grund er utilfredse med forhold i Danmark, og især med visse danskeres attitude overfor folk , som er lidt fremmedartede.  Vi er flere som er utilfredse med den del af det danske.

Men det har da ikke noget med Mortens indlæg at gøre, og I giver jo også Morten ret i at I ikke har så meget at gøre ved det danske foltetingsvalg.
Jørgen Harbst

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: Valg den 13 November 2007
« Svar #36 Dato: 05, November 2007 - 20:51 »
Jeg forstår ikke reaktionen fra Plammox og Karsten.
Det kan være at de med god grund er utilfredse med forhold i Danmark, og især med visse danskeres attitude overfor folk , som er lidt fremmedartede.  Vi er flere som er utilfredse med den del af det danske.

Men det har da ikke noget med Mortens indlæg at gøre, og I giver jo også Morten ret i at I ikke har så meget at gøre ved det danske foltetingsvalg.

Jeg tror, at det først og fremmest er denne noget firkantede og generaliserende udtalelse som får flere til at reagere:

Citat fra: Morten
Jeg kan ikke se den ringeste grund til, at danskere, der har vendt deres land ryggen og permanent bosat sig i fx danskerkolonien på Solkysten, skulle kunne påvirke valgets udfald og dermed bl.a. størrelsen af den danske indkomstskat, som måske er det, de er flygtet fra?


Jeg har helt frivilligt og helt uden årsager, som dem Plammox og Karsten beskriver, forladt Danmark og jeg har i øjeblikket heller ingen planer om at vende tilbage. Men jeg må nu sige, at jeg også følte mig lidt stødt af at blive kategoriseret som en slags bekvemmelighedsflygtning. For jeg føler da på ingen måde at jeg har vendt Danmark ryggen.

Nu har Morten jo følgende nuanceret og forklaret hvad han mener og der må jeg også sige mig principielt enig, men der er nok meget lang vej før alle andre lande accepterer at udenlanske statsborgere skal kunne stemme til deres parlamentsvalg. Og så længe dette ikke er tilfældet, lever udenlandsdanskere i et lidt større "demokratisk vakuum" end de fleste andre nationaliteter.

I øvrigt overrasker det mig meget at man også, som Bent anfører, mister sin Europaparlamentstemmeret selv når man, som dansker, bor i et EU-land. Her kan man virkelig sige at danskere er direkte dårligere stillet end andre EU-borgere.
« Senest Redigeret: 05, November 2007 - 21:05 af Peter Stig Hansen »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Valg den 13 November 2007
« Svar #37 Dato: 05, November 2007 - 22:31 »
Kære meddebattører.

Jeg beklager, at jeg åbenbart har stødt flere ved at skrive om "at vende Danmark ryggen". Det var ikke meningen, men jeg fastholder min principielle opfattelse af, at valgets temaer er nogle, som man skal bo i Danmark for at have en kvalificeret mening om.
Den igangværende valgkamp har kraftigt bestyrket mig i den opfattelse!
Selv den forestående (truende?) EU-traktat, som ikke længere må hedde en forfatning, har dårligt fået to ord i valgkampen, og det eneste, som næsten alle politikere kan blive enige om, er, at en folkeafstemning kan risikere at ende med det "forkerte" resultat, og derfor skal vi for enhver pris undgå den! (demokrati?)
Altså: Et dansk valg drejer sig om indenrigspolitik - og kun dette!!!

Vi ville gladeligt have fortsat med at bo i DK, men må konkludere at det at have et udenlandsk navn er et alvorligt handicap.

Præcis på dette punkt antyder du, at der bag mit indlæg ligger holdninger, som er mig vildtfremmede :o
Tværtimod har flere andre af de faste debattører jævnligt beskyldt mig for at være "naiv" eller "at stemme på det forkerte parti", fordi jeg altid har ønsket at tage godt imod de fremmede - og medvirke til, at de ikke bliver ved med at være fremmede.
Så læs nu, hvad jeg skrev bagefter også, og lad så fordommene fare, som du selv ønsker, at man gør i forhold til de fremmede.
Faktisk føler jeg, at du her har bidt dig lige så fast i en enkelt sætning, som danskere ifølge dig kan gøre i et fremmed efternavn ...

Jeg beklager at have generet endnu en udlandsdansker, men det er svært at undgå generaliseringer, når man skal fatte sig i korthed.
Mvh. Morten Jødal

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Valg den 13 November 2007
« Svar #38 Dato: 05, November 2007 - 22:55 »
Kære Morten:
Det der har stødt de fleste udenlandsdanskere på dette forum var dit udsagn om Solkysten.
Hvad diverse pensionister foretager sig er uinteressant, OK? Debattørerne her er aktive mennesker der har jobs i forskellige lande i Europa og rundt omkring i verden.

Så tag lige og fyr en undskyldning af for den bemærkning!!! Så er det i orden (for mig i hvert fald).

Som jeg skrev i et tidligere indlæg er det logisk for mig at stemme hvor jeg bor - men så længe Danmark ikke tillader EU-borgere dette i Danmark vil andre EU-lande heller tillade danskere et stemme hos dem. Og det perverse i at netop valg til Europaparlamentet er spærret for EU-borgere er - tjah - tænk selv videre.

Bent

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Valg den 13 November 2007
« Svar #39 Dato: 06, November 2007 - 01:09 »
Kære Bent Andersen.

Min bemærkning om danskere med permanent bolig på Solkysten var præcis kædet sammen med, at et væsentligt valgtema (igen) er dansk skat.
Og var altså ment som et eksempel.
Det er muligt du har ret i, at det er den bemærkning, der har stødt flere - men jeg kan ikke se det af de øvrige udlandsdanskeres indlæg.
Egentlig finder jeg det også lidt formålsløst at undskylde over for "aktive mennesker der har jobs i forskellige lande i Europa og rundt omkring i Verden", at jeg evt. er kommet til at træde en helt anden gruppe over tæerne.
Mit politiske standpunkt er tilstrækkeligt klarlagt gennem debatten og ligger med hensyn til udøvelse af stemmeret ikke langt fra dit - så jeg finder faktisk ingen grund til at bidrage mere til tråden.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk