* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 64
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 36
I alt: 37

Forfatter Emne: Bilejere raser over forslag om vejafgift  (Læst 13679 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Bilejere raser over forslag om vejafgift
« Dato: 01, December 2007 - 16:04 »
Læst på Berlingske.dk idag 01-12-07, hvor de citerer ritzau:
"
Bilejere raser over forslag om vejafgift

Et forslag om betaling på motorvejene vækker harme hos bilejerne. Venstre og DF er også imod, men S og K er ikke afvisende.

Bilisterne skal i fremtiden til lommerne og betale, når de kører på motorvejen.

Ellers er der ikke nok penge til de store trafikinvesteringer, som venter forude, mener Dansk Industri (DI).

Bilejernes organisation, FDM, siger nej tak.

- Bilisterne betaler hvert år 50 milliarder kroner til statskassen på registrering af bilerne og afgifter på benzin og brændstof, så samfundet bør stille tilstrækkeligt infrastruktur til rådighed. Bilisterne har betalt i forvejen, siger direktør i FDM Thomas Møller Thomsen.

DI påpeger, at Storebæltsbroen og Øresundsbroen aldrig var blevet bygget, hvis man ikke skal betale for at køre på den. Det erkender FDM.

Venstre er modstander af motorvejsbetaling, mens De Konservative og Socialdemokraterne er åbne overfor idéen.
"


Er DI igen ude og opsende prøveballoner for regeringen?
(sidste gang var det her)

Ja, jeg er egentlig ligeglad for på Bornholm har vi ikke motorveje.

PS. hvis der er nogen som kan huske Erik Clausen filmen "De frigjorte". Her er radio- og tv-avis nyheden som kører i baggrunden, regeringsforhandlinger om at bygger en 4 sporet motorvejsbro med jernbanespor fra Bornholm til Christiansø.

God debat

Mikael Boldt

Ha en god dag

Mikael Boldt

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Bilejere raser over forslag om vejafgift
« Svar #1 Dato: 01, December 2007 - 16:31 »
Hvis man vil have en afgift for at køre på vejene....er kravet for, at jeg kan acceptere en sådan afgift, at biler og deres brændstoffer bliver fritaget for afgifter, således at der kun betales almindelig moms af deres fabrikationssalgspriser.

Hvis der kommer en afgift, for at køre ind i København, skal der også være en afgift af samme størrelse, for københavnerne pr dag, de anvender deres bil i byen og en afgift for at køre ud af København. ;D ;D




Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Bilejere raser over forslag om vejafgift
« Svar #2 Dato: 01, December 2007 - 16:42 »
Citat fra: Mikael Boldt
Venstre er modstander af motorvejsbetaling, mens De Konservative og Socialdemokraterne er åbne overfor idéen.
-Venstre vil antagelig kun støtte forslaget, hvis der samtidig lettes på vægtafgiften? :)
-Forbrugsafgifter på motorveje kunne vel også give indtægter fra udenlandske trafikanter :)
-Hvormange andre lande i EU har forbrugsafgifter på motorveje?

mvh jj

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Bilejere raser over forslag om vejafgift
« Svar #3 Dato: 01, December 2007 - 16:58 »
-Forbrugsafgifter på motorveje kunne vel også give indtægter fra udenlandske trafikanter :)
...

Jeg vil her citere men tyske kollega som i sommers kørte Østersøen rundt på Motorcykel:
"Jeg startede turen med at krydse Øresund fra København det kostede 18 Euro. 18 Euro!!! Havde betalingsanlægget været i København var jeg vendt om. Hvis det er prisniveauet i Skandinavien for at køre på betalingsvej så har jeg ikke råd til at besøge jer men hedigvis var det så det eneste betalingsanlæg jeg mødte. Vil Svenskerne ikke ha at i besøger dem?"

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Bilejere raser over forslag om vejafgift
« Svar #4 Dato: 01, December 2007 - 19:16 »
Før valget skrev ing.dk:
Rundspørge: Nu er der flertal for roadpricing
http://ing.dk/artikel/83143
Toll roads in Europe
http://en.wikipedia.org/wiki/Toll_roads_in_Europe
-Så det kommer formodentlig også i dk? -Med eller uden venstre :)
-Mange veje til København er vel også temlig overbelastet og der er vel for få lovlige parkeringspladser?

mvh jj

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Bilejere raser over forslag om vejafgift
« Svar #5 Dato: 01, December 2007 - 20:30 »
spørgsmålet er vel om dette problem, som blev beskrevet på politiken.dk  torsdag 29-11-07:
"Københavnere i bilkø 130.000 timer i døgnet",
kan løses med bruger betaling på motorvejene, når nu regeringen er imod at indføre bompenge i København.

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Bilejere raser over forslag om vejafgift
« Svar #6 Dato: 01, December 2007 - 22:50 »
Hvad løser betalingen på motorvejene, Mikael ????????

Du mener, at hvis folk skulle betale på motorvejene ,så var der færre der ville benytte dem.

Det offentlige transport system kan da ikke aftage mængden af personer, der skal tranporteres.

Kan du anvise en løsning på det Sjællandske transportbehov, der er mere i overenstemmelse med den virkelige verden, som betaling på motorvejene ville løse?




Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Bilejere raser over forslag om vejafgift
« Svar #7 Dato: 02, December 2007 - 07:26 »
Hvad løser betalingen på motorvejene, Mikael ????????

Du mener, at hvis folk skulle betale på motorvejene ,så var der færre der ville benytte dem.

Jeg mener ikke noget, jeg er ligesom dig forundret over paradokserne i disse nyheder.

Bompenge kan måske hjælpe Københavns problemer ved at skaffe nogle midler til forbedring af den kollektive trafik og dermed mindske presset på de københavnske veje. (bemærk jeg beskriver ikke hvilke forbedringer - det kan være at lavere pris/gratis offentligtrafik er nok)

Men ligesom bompenge i København ikke løser problemerne på motorvejene omkring København, vil betalingsmotorveje nok kunne skaffe lidt penge til udbygning af motorvejsnettet, men det ikke løse de andre problemer.

Det tredie paradoks er at nu, hvor vi er ved at gennemføre en liberal skattepolitik, (hvor pengene har det bedst i borgernes lommer) så kommer der en endnu større skævvridning af infrastruktur investeringerne.

Jeg som bor på Bornholm skal ikke længere bekymre mig om københavnernes problemer for de vil ikke bekymre sig om mine. (måske et dårligt eksempel fordi vi begge er med i region hovedstaden eller hur?)

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Bilejere raser over forslag om vejafgift
« Svar #8 Dato: 03, December 2007 - 21:02 »
-Hvormange andre lande i EU har forbrugsafgifter på motorveje?

Østrig, Tjekkiet og Schweiz har ordninger, hvor man skal købe en mærkat til forruden for at måtte køre på motorvej i landet. De to EU-lande i gruppen har en ordning, der er en ren turistfælde, idet mærkaterne kan købes med gyldighed svarende til en sædvanlig turistrejse for lidt under det halve af en årsmærkat. Scweiz solgte kun årsmærkater, sidst jeg var der (men det er noget siden).
Frankrig, Italien og Spanien har betalingsmotorveje. Storbritannien har bompenge omkring London, men også i et par tunneler, som det er vanskeligt at undgå, hvis man vil hurtigt omkring byen udne at køre ind i den.
Så det er ret udbredt, at man skal betale for at køre på vejene, og det breder sig ...

Men jeg synes da også, at det må høre sammen med en sænkning af de høje afgifter på selve bilen. Jeg tror dog ikke et øjeblik på, at den samlede trafikbeskatning vil falde!
Mvh. Morten Jødal

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Bilejere raser over forslag om vejafgift
« Svar #9 Dato: 03, December 2007 - 22:37 »
Citat fra: Morten Jødal
Men jeg synes da også, at det må høre sammen med en sænkning af de høje afgifter på selve bilen. Jeg tror dog ikke et øjeblik på, at den samlede trafikbeskatning vil falde!

Venstres trafikordfører lufter for første gang muligheden for vejafgifter.
Danske bilister skal kompenseres ved en nedsættelse af registreringsafgiften.

http://jp.dk/indland/indland_politik/article1190091.ece
-Ville det ikke være bedre at reducere vægtafgiften?
-Motorkøretøjer i garagen forurener ikke og slider ikke på vejerne. :)

mvh jj

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk