ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Nuværende konstruktion af vindmøller
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 662
Sidste:
KSSLorie4
Statistik
Total antal indlæg: 16010
Total antal emner: 1396
Flest online idag: 84
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 55
I alt: 55
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Nuværende konstruktion af vindmøller (Læst 16206 gange)
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Dato:
10, Januar 2008 - 00:09 »
Jeg har netop læst nedenstående indlæg og tilhørende debat på ing.dk
http://ing.dk/artikel/84444
(må vi linke til ing.dk)
Man vil gerne have flyttet vægten fra toppen af vindmøllen, hvilket giver rigtig god mening i forhold til konstruktion af møllen og efterfølgende service af generator, gear mm.
Vil det egentlig ikke være muligt at have et vinkelgear i toppen af møllen og så en lodret aksel ned igennem tårnet. Så vil man være i stand til at kunne placerer alle service krævende genstande i bunden af møllen. Samtidig vil man kunne spare mange tons stål i konstruktionen af tårnet da det ikke længere skal bære den samme vægt!
Er det fuldstændig hen i vejret, eller vil det være muligt?
MVH Tommy
Logget
Mikael Boldt
Administrator
Senior
Indlæg: 1.150
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #1 Dato:
10, Januar 2008 - 08:16 »
Du må linke til det du læser på nettet, og du må citere med kildehenvisning - nogle artikler forsvinder og det kan så være godt med et referat af hensyn til vores debatarkiv (som forhåbentlig ikke forsvinder)
Jeg er ikke maskin-ingeniør men kan godt se problemet i at "al" vægt placeres i toppen af en mølle og derfor gøres der et forsøg på at sænke tyngdepunktet, her ved hjælp af hydraulisk udveksling.
En kardanaksel ned gennem tårnet er nok for kompliceret, på den anden side påpeges det i ing.dk's debat at hydrauliske gear har en begrænset levetid.
Hvorfor transporter man elektricitet i land fra havvindmøller via kabler, hvorfor lader man ikke møllerne produceret brint - de står jo i "saltvand til halsen" og transporterer dette ind.
Brint er jo i følge statsministeren fremtidens energi
kilde
god debat
Mikael Boldt
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.304
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #2 Dato:
10, Januar 2008 - 10:19 »
Jeg er vokset op med egen mølle i baghaven, og krøjegearet på den revnede, da møllenhatten altid stod og virrede i forhold til tårnet.
Løsningen var et bremsebånd der blev spændt om krøjekransen.
Pointen er at et vinkelgear (og Vestas har stadig problemer med deres almindelige gearkasser) ikke kan tåle de konstant varierende slagagtige kræfter, hvilket man fandt ud af i de moderne møllers barndom.
På en vindmotor kan man bare overdimensionere, det bliver rasende dyrt på en 1MW mølle.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #3 Dato:
10, Januar 2008 - 16:41 »
Jeg vil tro at et mølletårns dimensionering er bestemt af vindlasten, medens massen af maskineriet i toppen er underordnet, og måske ovenikøbet er med til at dæmpe vibrationer.
Logget
Jørgen Harbst
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #4 Dato:
10, Januar 2008 - 19:48 »
Harbst har ret. Tårnet er hovedsagligt dimensioneret for vindlasten og har intet besvær, med at bære generator og gear.....som det er idag!
Der er selvfølgelig også en grænse for, hvor meget man kan overdimensionere et gear vægtmæssigt, før end det er det, der er udslagsgivende for tårnets dimensionering.
Forslaget med et vinkelgear og en aksel ned gennem tårnet, udspringer netop af et ønske om, at kunne overdimensionere en gearkasse, så det ikke var den der voldte problemer og en forestilling om, at så kunne tårnet gøres spinklere.
Vinkelgearkassen betyder dog, at der kommer en ekstra gearkasse ind i billedet, der skal være mindst lige så veldimensioneret, som de geakasser man allerede anvender, plus, at tårnet nu også skal dimensioneres for, at modvirke den vridning, som vinkelgearet påfører tårnet, for at overføre kræfterne til den lodrette aksel.
De gamle gamle kornmøller havde lodrette aksler til at drive kværnene, men her er er der tale om 15 til 20 kW output. Dette vrid kunne nemt optages i den solide gamle træmølle konstruktion.
Alligevel kan man se, at at før den mekaniske vinddrevne krøjemekanisme, var møllen, specielt stubmøllen, forsynet med en stang ,der gik ned til jorden, der dels anvendtes til at krøje møllehattet eller hele møllen , men som også skulle modvirke kværn vriddet.
I en stor moderne mølle, er der helt andre kræfter på spil
Husk på at 1MW er lig med 1000kW eller 1333 hk.
Det næste problem. En aksel der skal kunne overføre 3 eller flere megawatt, er ikke noget sugerør. Den er at sammenligne med en skibskrueaksel og med samme længde som tårnet og skal have nogenlunde den samme diameter som mølleakslen.
Hvis det er en Ø 200 mm aksel så vejer en sådan svend i omegnen af 250 kg per meter. og en 40 meter aksel 10 ton. Dertil komme støttelejer med mere. Denne vægt plus vægten af selve mølleakslen, vinkelgearet og den ekstra vægt der skal til at styrke tårnet, gør, at der ikke vil være tale om en vægt besparelse.
Til slut er der endnu et problem. Det er, at en lang aksel, kan finde på at opføre sig som en torsionsfjeder( og et sjippetov). Det ville ikke betyde alverden, hvis møllen leverede en konstant jævn belastning. Det gør møller ikke, derfor er der gear problemer. Denne fjedervirkning skal man så både dimensionere vindmøllevingerne, vinlkelgearet og gearkassen på jorden for.
Konklusionen de fleste ingeniører vil komme til, er at ideen er sild af jern.
For som Tranberg fortæller, så kunne man udemærket tillade sig at overdimensionere mindre møller, men i de størrelser møller vi taler om ,vil disse blive nærmest ubetalelige.
Det der bragte den lille danske Riisager mølle frem i lyset, var at den kunne anvende, et almindelig billigt standardgear og en billig standard asynkronmotor. Og det var nemt at overdimensionere gearet for en rimelig sum penge.
Men da møllerne blev større så indskrænkedes udvalget af mulige anvendelige motorer og gearkasser. Ved bygningen af Tvindmøllen
var der intet standard at skaffe.
Her stopper mit kendskab til hvorledes man så klarer sig i vindmølle industrien. Men jeg forstiller mig at de motorer og gearkasse der idag anvendes er specialfremstillede.
Hvorfor hydraulik ikke vil blive førstevalget, ligner tildels vinkelgear problematikken, idet det er fantastiske kræfter der kan omsættes hydraulisk. Men energitabene i sådant et sytem og andre problemer dermed,gør at det heller ikke kommer på tale.
Hvis man ønsker gearløse systemer, skal man vælge vindmøller fra Nordex( kan ses på Puttgartens havn) hvor man istedet har designet en mangepolet generator, så man slipper for gearet.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #5 Dato:
15, Januar 2008 - 14:14 »
Jeg er jo slet ikke gammel nok til at kunne huske da man startede med udviklingen af vindmøller :-)
Men man kan altså klart konkluderer at det ikke er muligt ved den størrelse møller man har i dag.
MVH Tommy
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Nuværende konstruktion af vindmøller
Seneste Debatindlæg
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[14, Juli 2025 - 20:37]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Defekt betonForskalling
af
jj-
[20, Januar 2025 - 20:11]
Google ads:
DR-Nyheder
Trump: USA's særlige udsending skal også til Rusland
Brev fra Trump hjælper ikke på Novo-kurs
Amerikansk udsending skal besøge nødhjælpscenter i Gaza
Zoologisk have efterlyser kæledyr, der kan fodres til rovdyr
Ecuador overvejer at hjælpe USA med at reducere ulovlig migration
Håndboldspiller skiftede sport - nu venter eventyr i USA
Danmark og 13 andre lande fordømmer Irans drabsforsøg i udlandet
USA udsætter frist for toldaftale med Mexico i tre måneder
Tjek dit barns el-køretøj - de kan risikere at køre ulovligt stærkt
Mindreårige skal beskyttes på nettet: App skal tjekke alder på pornosider
Libanons præsident vil have Hizbollah afvæbnet
Regnskab får Microsofts markedsværdi op over 4.000 milliarder dollar
God første samtale mellem Zelenskyj og Polens Nawrocki
Svensker får livstid for rolle i brutalt IS-drab
Mindst 44 personer er døde efter intens regn i Beijing
Suspekts nye shotsrør møder kritik fra reklamenævn
Flere tilfælde af bedrageri over for ældre på Sjælland
30 palæstinensere meldes dræbt i desperat forsøg på at få nødhjælp
Militærstyre i Myanmar ophæver undtagelsestilstand
Publikum sætter tonen: Ringsted Festival følger ønskelisten
Nyt fra ing.dk
Vestas lander kæmpe-ordre til en af Europas største landvindmølleparker
Spørg fagfolket: Kan man drikke vand, der har stået i mange år?
Elbilen kan bruges som powerbank: »Imponerende enkelt«
USA's vigtigste cybersikkerhedslov vakler: Det kan ramme danske virksomheder
Samtlige direktører for styrelsen bag skandaleramt it-system har modtaget bonus
Danmark drukner i 'gratis' strøm: Negative elpriser presser på for energinettets store joker
Blogindlæg: En EU-lov for cirkulær økonomi bør tage affaldsforebyggelse og kritisk evaluering af WEEE-direktivet seriøst
Kriseramt solcellevirksomhed koster ejere en milliard kroner
Flytning skal sikre 1000 år gamle skibe ikke sejler væk: »Lige nu er det et kapløb med tiden«
Lange svartider var skyld i Nets' omfattende betalingskaos
Efter afsløringer om kæmpe pyramidespil: Nu bliver ministeren trukket ind i sagen
★★★★☆☆ Endnu en OpenAI-bog forsøger at forstå den hypnotiske Altman – Men der er noget som ikke stemmer
Forskere slår alarm: Dræbersvampe breder sig hurtigt
Mystisk million-overførsel fra USA’s aldrende atomprogram vækker opsigt: Skal angiveligt bruges på nyt ‘gratis’ Air Force One
Novo Nordisk udpeger ny direktør - aktiekursen i frit fald
Nu skal droner fragte udstyr op ad Mount Everest – og affald ned
EU slår fast: Temu bryder loven og tillader farlige produkter
I takt med GPT-lægen vinder frem, advarer formand for Dataetisk råd om bagside
FBI mistænkte hende for at hjælpe nordkoreansk it-spion ind i danskstiftet elbil-selskab: Nu er hun blevet dømt
Ukraine sætter turbo på produktion af dogfight-droner
Tre døde efter alvorlig togulykke i Tyskland: Ekspert efterlyser bedre kontrolsystemer
Europa knækkede sammen under Trumps told-pres: Nu fortsætter EU kursen mod digital vasalstat
Færre bliver optaget på ingeniør- og it-uddannelserne: »Vi skruer ned, hvor vi burde skrue helt op«
Ingen ChatGPT og klare Copilot-instrukser: Novo Nordisk siger nej til visse typer AI
Løgnen fra Dubai: Norsk skuespiller solgte svindel til danske ofre
Spørg Læserne: En krog eller ti at hænge i
1989: IC3-togsæt kommer ikke til tiden
Volkswagen taber i USA, men vinder i Europa
Komponenter fejler på stribe: Kabel mellem Danmark og Sverige nedlagt i ugevis
Intel skærer mere end 20.000 jobs væk: »Ikke flere blankochecks«
Nedbrud på SpaceX’ Starlink: »Længste udfald nogensinde«
CPR-sag: Kun 200 ud af 1700 opslag var ikke mistænkelige
Vejen frem mod atomvåben med dansk deltagelse: Sådan fyrer vi bomben af
Stort Microsoft Exchange-angreb ramte lande på stribe. Nu er hacker anholdt i Italien
Vindmøllerne svigter med kæmpe fald: Cheføkonom taber dog kæben over et værre tal
Politiker vil have forbud mod elbusser fra Kina
Skatteborgerne betaler størstedelen af grøn trepart: 44 milliarder kroner frem mod 2045
»Sjælden komponentfejl« var årsag til Nets-nedbrud. Nu hober nye spørgsmål sig op
»Jeg ber jer, stop det!«: Kæmpescam kørte videre trods advarsler til vagthund
Partier vil have salg af danske udstødningsrør i Rusland stoppet: »Det er jo fuldstændig latterligt«
Regning for britisk atomkraftværk fordoblet: »Det er tid til at udrette store ting«
Sikkerhedsbrist ramte dansk kommune: Microsoft kendte til sårbarhed langt tidligere
MobilePay kritiserer Nets efter betalings-nedbrud: »Nets er meget langsomme med de nødvendige opdateringer«
Meta advarer om sin egen AI-tjeneste: »Tænk dig om, før du medtager personlige oplysninger«
Danmark køber langtrækkende droner for milliarder: »En gamechanger«
Efter flammehav og flyveforbud i Skagen: »Dronerne har været et uvurderligt redskab«
Startvanskeligheder spænder ben for gigantisk AI-projekt i USA
Molslinjen investerer milliarder i to nye el-færger: »Vi fjerner 132.000 ton CO₂ om året«
Bornholms regionskommune ramt af cyberangreb: Tvunget til at lukke alle kommunens hjemmesider
Adgangskoder flyder rundt på nettet: København topper listen, mens to kommuner skiller sig ud