ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Nuværende konstruktion af vindmøller
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16013
Total antal emner: 1401
Flest online idag: 213
Flest på samme tid: 843
(07, Oktober 2025 - 05:34)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 28
I alt: 28
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Nuværende konstruktion af vindmøller (Læst 16501 gange)
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Dato:
10, Januar 2008 - 00:09 »
Jeg har netop læst nedenstående indlæg og tilhørende debat på ing.dk
http://ing.dk/artikel/84444
(må vi linke til ing.dk)
Man vil gerne have flyttet vægten fra toppen af vindmøllen, hvilket giver rigtig god mening i forhold til konstruktion af møllen og efterfølgende service af generator, gear mm.
Vil det egentlig ikke være muligt at have et vinkelgear i toppen af møllen og så en lodret aksel ned igennem tårnet. Så vil man være i stand til at kunne placerer alle service krævende genstande i bunden af møllen. Samtidig vil man kunne spare mange tons stål i konstruktionen af tårnet da det ikke længere skal bære den samme vægt!
Er det fuldstændig hen i vejret, eller vil det være muligt?
MVH Tommy
Logget
Mikael Boldt
Administrator
Senior
Indlæg: 1.150
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #1 Dato:
10, Januar 2008 - 08:16 »
Du må linke til det du læser på nettet, og du må citere med kildehenvisning - nogle artikler forsvinder og det kan så være godt med et referat af hensyn til vores debatarkiv (som forhåbentlig ikke forsvinder)
Jeg er ikke maskin-ingeniør men kan godt se problemet i at "al" vægt placeres i toppen af en mølle og derfor gøres der et forsøg på at sænke tyngdepunktet, her ved hjælp af hydraulisk udveksling.
En kardanaksel ned gennem tårnet er nok for kompliceret, på den anden side påpeges det i ing.dk's debat at hydrauliske gear har en begrænset levetid.
Hvorfor transporter man elektricitet i land fra havvindmøller via kabler, hvorfor lader man ikke møllerne produceret brint - de står jo i "saltvand til halsen" og transporterer dette ind.
Brint er jo i følge statsministeren fremtidens energi
kilde
god debat
Mikael Boldt
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.304
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #2 Dato:
10, Januar 2008 - 10:19 »
Jeg er vokset op med egen mølle i baghaven, og krøjegearet på den revnede, da møllenhatten altid stod og virrede i forhold til tårnet.
Løsningen var et bremsebånd der blev spændt om krøjekransen.
Pointen er at et vinkelgear (og Vestas har stadig problemer med deres almindelige gearkasser) ikke kan tåle de konstant varierende slagagtige kræfter, hvilket man fandt ud af i de moderne møllers barndom.
På en vindmotor kan man bare overdimensionere, det bliver rasende dyrt på en 1MW mølle.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #3 Dato:
10, Januar 2008 - 16:41 »
Jeg vil tro at et mølletårns dimensionering er bestemt af vindlasten, medens massen af maskineriet i toppen er underordnet, og måske ovenikøbet er med til at dæmpe vibrationer.
Logget
Jørgen Harbst
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #4 Dato:
10, Januar 2008 - 19:48 »
Harbst har ret. Tårnet er hovedsagligt dimensioneret for vindlasten og har intet besvær, med at bære generator og gear.....som det er idag!
Der er selvfølgelig også en grænse for, hvor meget man kan overdimensionere et gear vægtmæssigt, før end det er det, der er udslagsgivende for tårnets dimensionering.
Forslaget med et vinkelgear og en aksel ned gennem tårnet, udspringer netop af et ønske om, at kunne overdimensionere en gearkasse, så det ikke var den der voldte problemer og en forestilling om, at så kunne tårnet gøres spinklere.
Vinkelgearkassen betyder dog, at der kommer en ekstra gearkasse ind i billedet, der skal være mindst lige så veldimensioneret, som de geakasser man allerede anvender, plus, at tårnet nu også skal dimensioneres for, at modvirke den vridning, som vinkelgearet påfører tårnet, for at overføre kræfterne til den lodrette aksel.
De gamle gamle kornmøller havde lodrette aksler til at drive kværnene, men her er er der tale om 15 til 20 kW output. Dette vrid kunne nemt optages i den solide gamle træmølle konstruktion.
Alligevel kan man se, at at før den mekaniske vinddrevne krøjemekanisme, var møllen, specielt stubmøllen, forsynet med en stang ,der gik ned til jorden, der dels anvendtes til at krøje møllehattet eller hele møllen , men som også skulle modvirke kværn vriddet.
I en stor moderne mølle, er der helt andre kræfter på spil
Husk på at 1MW er lig med 1000kW eller 1333 hk.
Det næste problem. En aksel der skal kunne overføre 3 eller flere megawatt, er ikke noget sugerør. Den er at sammenligne med en skibskrueaksel og med samme længde som tårnet og skal have nogenlunde den samme diameter som mølleakslen.
Hvis det er en Ø 200 mm aksel så vejer en sådan svend i omegnen af 250 kg per meter. og en 40 meter aksel 10 ton. Dertil komme støttelejer med mere. Denne vægt plus vægten af selve mølleakslen, vinkelgearet og den ekstra vægt der skal til at styrke tårnet, gør, at der ikke vil være tale om en vægt besparelse.
Til slut er der endnu et problem. Det er, at en lang aksel, kan finde på at opføre sig som en torsionsfjeder( og et sjippetov). Det ville ikke betyde alverden, hvis møllen leverede en konstant jævn belastning. Det gør møller ikke, derfor er der gear problemer. Denne fjedervirkning skal man så både dimensionere vindmøllevingerne, vinlkelgearet og gearkassen på jorden for.
Konklusionen de fleste ingeniører vil komme til, er at ideen er sild af jern.
For som Tranberg fortæller, så kunne man udemærket tillade sig at overdimensionere mindre møller, men i de størrelser møller vi taler om ,vil disse blive nærmest ubetalelige.
Det der bragte den lille danske Riisager mølle frem i lyset, var at den kunne anvende, et almindelig billigt standardgear og en billig standard asynkronmotor. Og det var nemt at overdimensionere gearet for en rimelig sum penge.
Men da møllerne blev større så indskrænkedes udvalget af mulige anvendelige motorer og gearkasser. Ved bygningen af Tvindmøllen
var der intet standard at skaffe.
Her stopper mit kendskab til hvorledes man så klarer sig i vindmølle industrien. Men jeg forstiller mig at de motorer og gearkasse der idag anvendes er specialfremstillede.
Hvorfor hydraulik ikke vil blive førstevalget, ligner tildels vinkelgear problematikken, idet det er fantastiske kræfter der kan omsættes hydraulisk. Men energitabene i sådant et sytem og andre problemer dermed,gør at det heller ikke kommer på tale.
Hvis man ønsker gearløse systemer, skal man vælge vindmøller fra Nordex( kan ses på Puttgartens havn) hvor man istedet har designet en mangepolet generator, så man slipper for gearet.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #5 Dato:
15, Januar 2008 - 14:14 »
Jeg er jo slet ikke gammel nok til at kunne huske da man startede med udviklingen af vindmøller :-)
Men man kan altså klart konkluderer at det ikke er muligt ved den størrelse møller man har i dag.
MVH Tommy
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Nuværende konstruktion af vindmøller
Seneste Debatindlæg
Insektfabrikker
af
jj-
[02, November 2025 - 10:43]
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
Google ads:
DR-Nyheder
Bruxelles lufthavn lukket efter droneobservation
Brasiliansk præsident kræver undersøgelse af politiaktion
TikTok efterforskes for forbindelse til selvmord
Hamas udleverer endnu et lig af et gidsel
Macron: Iran har løsladt fransk par efter tre år
USA fjerner flere sanktioner mod Belarus
Håndboldspiller blev fuldstændig paf, da landstrænerne ringede med godt nyt
Region Sjælland vil give økonomisk støtte til praktiserende læger
Amerikansk dommer vil ikke umiddelbart blande sig i budkrig mellem Novo og Pfizer
Omdiskuteret forslag om danske atletik-medaljer nedstemt
DanCenter politianmelder medarbejder på Bornholm for økonomisk kriminalitet
Lig fundet i Vodskov
Italien indkalder russisk viceambassadør over kommentar om kollapset tårn
Nyt moseskelet fundet: Taastruppigen kan være Danmarks ældste skeletfund
Dødstal opjusteres efter jordskælv i Afghanistan
12 års fængsel for skudepisode på motorvej stadfæstes
Trods søgsmål: Novo Nordisk løfter sit milliardbud
Mistænker 18-årig for planlægning af terrorhandling i Stockholm
Fire lande kan have udsigt til EU-medlemskab i 2028
Otteårig pige blev antastet ved busstoppested - politiet søger vidner
Nyt fra ing.dk
Leder: Teleselskabernes SMS-brøler afslører myndighedernes blinde AI-optimisme
ChatGPT fik bolden til at rulle: »Centralt organ« skal håndtere særlig AI-udfordring hos forsikringskæmpe
Russiske krigs- og efterretningsskibe lurer nær Danmark: »En eskalering af den hybride krigsførelse«
Koda sagsøger AI-musiktjeneste: »Historiens største musiktyveri«
Opråb fra danske dronefolk: Vi kan beskytte Danmark mod angreb - men vilkårene halter alvorligt
Geotermisk guld i Aarhus: Seks millioner liter vand om dagen fra undergrunden sikrer fjernvarmen
Synspunkt: Jeg spåede fyringsrunder og chokreaktioner: Hvad har vi i stedet lært på et år med AI-eksperimenter
Trods en beskeden mængde sæd: Fluen er fremtidens mad
Ørsted sælger del af havmøllepark for 39 milliarder kroner
Døren sprang op i kørende tog: »Må absolut ikke ske«
Klimaforsker måber over stigende forbrug af træpiller fra USA: »Ren galimatias«
Kan det betale sig at afregne elpris hvert kvarter? Det svarer ny analyse på
Efter Ingeniørens SMS-afsløring: Tilsyn åbner sag mod tavse teleselskaber
Straffedomstolen dropper Microsoft: Kigger i stedet mod Tyskland
Larver lugtede af hundeopkast: ...Og nu er enorm dansk insektfabrik gået konkurs
»Jo flere du dræber, jo flere droner får du«: Soldater optjener point i militær webshop
Vindmøller bliver sat op langs kommunegrænser: Tænker på egne borgere - ikke naboerne
Mystiske mønstre fundet i astronomers observationer: Skyldes de atombomber og UFO'er?
AI-værktøjer kan koste jobbet for ‘falske’ projektledere
Synspunkt: Teknisk gæld stortrives i den offentlige sektor - men hvorfor?
Svamp tygger sig gennem ølrester: Og laver pølsefyld på få dage
★★★★★☆ Ekspert i strålingsbeskyttelse: Skrækhistorier fylder for meget, når det gælder radioaktivitet
Ny type faldskærm er inspireret af japansk papirklip
1969: Bispeengbuen skabte debat fra starten
Fire år og tre ministre senere: Cyberhjemmeværnet venter stadig på politisk afklaring
Synspunkt: Hvem erstatter hvis arbejde? Automatiseringsdebatten vendt på hovedet
Tysk fregat tester laservåben mod droner: Risikerer at ramme en satellit
Hvad føler dyr? Det kan Rikkes algoritme svare dig på
Danmark forbereder forsikring mod dårligt VE-vejr – men hvad skal den bestå af?
Brød sammen få timer efter åbningsfesten: Ny letbane ramt af gentagne fejl
Fik bøde for at hælde kaffe i kloakken – men er koffein virkelig noget, der batter?
Kan flyve 2500 km med 450 kg sprængstof: Ukraine påstår, russerne har affyret omstridt missil
Teleselskaber snagede i danskeres SMSer: »Man skal virkelig passe på, hvad man gør«
Topboss hos energigigant smider prisbombe: Grønt brændstof kan snart matche fossilt
Soldater skal gå med tøj, der gør dem usynlige for droner
Regeringen dropper billede-snageri: Nu er det igen op til techgiganterne selv
Elbusser i København og Oslo kan stoppes fra Kina
Efter Trump-melding: Kommer ikke til at sprænge a-bomber, lyder det fra ekspert
It-systemer var nede landet over: Microsoft-nedbrud afslører, hvor sårbare vi er
»Mange af vores kunder foretrækker faktisk at tale med chatbotten«
Ikke en dråbe lækage fra lossepladser i 300 år: Ny løsning er måske redningen
Brugte jetmotorer får nyt liv som kraftværker på umættelige datacentre
Populær tjeneste gik onsdag i sort og tog store dele af internettet med sig - igen
Forskere sætter spørgsmålstegn ved Googles kvanteresultat
Sjældne metaller er det nye våbenkapløb: Sådan forsøger vesten at indhente Kina
Rusland slipper frygtede svævebomber løs over Ukraine - og de har fået et farligt twist
Hybrid krig og droneangreb: Danmark skal opruste – men hvordan kan du være med til at levere til vores forsvar?
I Fredericia er fem etager med rekordlavt CO₂-aftryk på vej op: ...og så er det af beton
Nasas overlydsfly er i luften: Skal gennembryde lydmuren helt stille
Kommunerne bruger især DMI's Klimaatlas til at få viden om skybrud, stormflod og stigende hav