* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 149
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 47
I alt: 47

Forfatter Emne: Diesel eller benzin på ny bil?  (Læst 49893 gange)

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
« Svar #30 Dato: 21, Januar 2008 - 22:22 »
Du havde vel bare ikke vænnet dig til Hondaen endnu Bjarke, den er jo en del hurtigere på rattet end en Berlingo. ;D

Personligt har ESP'en sparet mig for at smadre en fælg mod en helle i sneglat føre, hvorefter der kom vinterdæk på bilen i stedet for de originale, der ellers havde masser af mønster og ikke var særligt brede.

Jeg tror på de tests der har været i motorpressen om ESP, og da jeg ikke er uddannet jægerpilot med toptunede reaktioner tager jeg gladeligt imod et hvert hjælpemiddel der kan redde liv og førlighed ved at forebygge eller afbøde ulykker.

Derfor ville jeg i Søren Basbølls sted, uden danske afgifter, købe en rigtig Renault med 5* Euro NCAP i stedet for en Dacia hvor alt det man ikke kan se er sparet væk.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
« Svar #31 Dato: 22, Januar 2008 - 16:45 »
Hej Tranberg

Hvorledes TROR du den nye Fiat 500 med fem***** klarer sammenstødet med min Berlingo med 4 **** med 100 km i timen.

Hvis et salgsargument er, at bilen skal kunne køre stærkere, så beder man udviklingafdelingen om en stærkere motor. Hvis salgesargumentet er. at bilen har fem NCAP stjerner, så beder man igen udviklingsafdelingen om en karosse, der kan klare NCAP krav.
Bliver bilen mindre farlig i trafikken af den grund. Næppe >:(

En Civic er hurtigere når vi kører ligeud , men i en rundkørsel der taber den hver eneste gang. ;D ;D

Citroen praler ikke med deres bilers køreegenskaber, de er bare bedre end andres. Det har være en kendsgerning i de sidste 70 år, så hvorfor fremhæve det. Spørg du Morten hvad han synes om sin Berlingo ;D

Det korte og lange er at jo mere en bil bliver automatiseret, jo mindre forskel er der på den og fornemmelsen at sidde i et S tog. ;D


Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Enden på historien
« Svar #32 Dato: 02, Februar 2008 - 05:40 »
Nu skylder jeg jo næsten at fortælle jer hvad det endte med, og det går jo ikke altid helt som forventet.

Valget faldt på en benzindrevet Toyota Yaris 2003 med lille motor og 64kkm på bagen. Den skulle blive hentet på mandag, og så får vi se.

Nogen kommentarer?

Hilsen
Søren Basbøll

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Enden på historien
« Svar #33 Dato: 02, Februar 2008 - 09:39 »
Nogen kommentarer?

Ja: Held og lykke med den!
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
« Svar #34 Dato: 02, Februar 2008 - 11:59 »
Ja held og lykke....

Men husk at japanere og asiater i det hele taget. tåler ikke så meget alkohol ;D

Der er jo en masse fristelser i Bourgogne ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
« Svar #35 Dato: 02, Februar 2008 - 12:34 »
Tak for de venlige ord.

Nu har jeg ikke kørekort, så derfor har jeg en fast privatchauffør. Det løser problemet.

Hilsen
Søren Basbøll

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
« Svar #36 Dato: 02, Februar 2008 - 14:45 »
Det gør mig ondt for din privatchauffør.

I stedet for en diesel med dejligt bundtræk blev det til an benzinmotor der ganske vidst er meget økonomisk, men skal jages op i omdrejninger for at flytte sig.

En bekendts gamle mor var ved at aflevere kørekortet efer at have købt en Yaris 1,0, da alle de andre kørte så frygteligt hurtigt. En prøvetur med hende viste at hun skiftede gear alt for tidligt, men man kan ikke lære en dame på 70 at skifte gear ved 3000 o/min eller mere.

Yaris'en blev skiftet til en 1,3 og hun er igen glad for at køre bil.

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
« Svar #37 Dato: 02, Februar 2008 - 19:59 »
Det er denne: Yaris 65 VVT-i Stargate SG-1 og det betyder vist blandt andet 65HK.

Nu kommer vi jo fra en R5 med svimlende 45 benzinHK hvor den nok det sidste års tid ikke har været over 30HK, så mon ikke overgangen bliver til at bære? Yaris'en er vist en anelse tungere, men jeg gætter på at accelerationen er nogenlunde den samme, og det lever vi fint med.

Bilen er valgt ud fra diverse kriterier:

- billig, så vi kan betale kontant

- komfortabel for 2 personer og hvor 4 kan klemmes ind (kun de 30km til og fra banegården i Dijon, så det behøver ikke at være luksus)

- bedste forventede livstidsøkonomi, en meget stor europæisk undersøgelse placerer den helt i top med hensyn til få og små reparationer. Sammen med en rigtig god benzinøkonomi, især sådan som vi (min kone) kører, ligger vi langt under næsten alle af vores bekendtes udgifter pr. km. Det gjorde vi også med R5'eren, så vi forventer i en vis forstand blot det samme.

Sikkerhedsmæssigt er den vist rimelig uden at være fremragende. Nu mener jeg at langt den største sikkerhed ligger i ens egen kørestil, altså at have sikkerheden som 1. prioritet, og udover at læse trafikken godt, også i Paris i myldretiden, så er en af de helt store fordele at hun næsten aldrig er tvunget til at køre i spidsbelastningsperioderne.

For nogle måneder siden kørte vi hjemmefra, altså i nærheden af Dijon, til Biarritz til en konference. Vi var nødt til at gøre det i ét stræk og valgte derfor motorvejene, hvad der der er dyrt og dårligt den vej. Alle motorveje i Frankrig går nemlig NV-SØ, så NØ-SV er meget underforsynet. 970 km og et vist benzinforbrug. Den anden vej havde vi god tid, så da gjorde vi som flere af meddebattørerne, tog de små veje i behersket fart med en overnatning undervejs. Til min overraskelse var det 40km kortere og forbruget var langt mindre. Når vi regner de umoralske motorvejsafgifter med, så er det lige før det kunne betale et billigt hotelværelse. Og så var det en nydelse modsat den anden vej.

Hilsen
Søren Basbøll


chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
« Svar #38 Dato: 02, Februar 2008 - 20:34 »
Og du slipper for onde drømme Søren.
Toyota Yaris har vist ikke tandrem, min Toyota har  ;D

Men ingen raslen med kæder her.  ;)

Marek.
« Senest Redigeret: 02, Februar 2008 - 20:50 af chrismark »

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
« Svar #39 Dato: 02, Februar 2008 - 21:18 »
Over i en helt anden gade Søren.

Hvornår er du på Grønland og hvornår i Bourgogne?

Er det sommer i Grønland og vinter i Frankrig?

Når Gerda kalder dig for Brum Brum Søren er det så fordi du også spiller Cello?

For på et fransk site om udforskning af Grønland er du blevet rost for dit franske. kommunikationen med en fransk ekspedition
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk