* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 68
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 46
I alt: 46

Forfatter Emne: Isopropylalchohol i Diesel.  (Læst 37848 gange)

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Isopropylalchohol i Diesel.
« Dato: 19, Januar 2008 - 14:28 »
Jeg har fortiden en diskuttion i gang på en tysk side for motor/bil snak.

Her er der en der hævder at et gammelt (tysk?) husråd til at puste lidt liv i en slidt diesel motor, med deraf følgende start problemer, skulle være at tilsætte isopropylalcohol til dieselolien.
Der skulle ske det at Cetantallet skulle sænkes og dermed brændstoffets selvtændings evne hævet.

Kan der være noget om det ?
« Senest Redigeret: 19, Januar 2008 - 14:40 af Kusco »

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
« Svar #1 Dato: 19, Januar 2008 - 23:33 »
Et lille sidespring Kusco.....diskussion....please!

I en slidt motor kan trykket ikke nå det optimale.Transportdiesel ligger på minimum 51. Jo højere cetantal, jo bedre tændvillighed og jo mere kontrolleret forbrænding i motoren. Om isopropylalcohol skulle forbedre dette forhold kan jeg ikke svare på.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
« Svar #2 Dato: 19, Januar 2008 - 23:39 »
Cetantallet er et udtryk for hvor hurtigt brændstoffet antændes i en bestemt prøvemotor.
Kemien og fyssikken i antænselsesforløbet er dårligt forstået,
Og der findes ikke nogen generelt accepteret metode til beregning , når det drejer sig om blanding af så forskellige stoffer, som almindelig dieselolie og en let alkohol.
Man kan derfor ikke udelukke at vedkommende har ret, i hvert fald for en bestemt type motorer.
Jørgen Harbst

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
« Svar #3 Dato: 20, Januar 2008 - 11:07 »
Ja, Mønnike jo højere tal desto bedre selvtændingsevne, det mente jeg faktisk også men fik skrevet noget andet.
Diskussion -undskyld.

Det jeg fiskede efter er at man kan udlede udfra brændstoffets kemiske sammensætning kan vurdere om det har et høj eller forholdsvis lavere cetan tal.
Altså vurdere om tilsætning af dit og dat vil forårsage en forøgning eller formindskelse.
Hvor motortypen kommer ind i billedet forstår jeg ikke helt.

Cetan tal bestemmes endeligt ved at måle det efter en DINorm, men det kan udfra den kemiske sammensætning vurderes da måden CxHx forgrener sig på.
Jeg har ikke haft med kemi at gøre siden gym. og det fangede mig endda ikke synderligt, jag kan ikke umiddelbart vurdere om spørgsmålet er for vidtgående  ::)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
« Svar #4 Dato: 20, Januar 2008 - 11:18 »
Jeg har ikke haft med kemi at gøre siden gym. og det fangede mig endda ikke synderligt

Det var da synd for dig!  :D
Men med hensyn  til spørgsmålet, så er det utroligt svært, hvis du vil have et teoretisk begrundet svar.
Det nærmeste jeg kan komme er, at det kan sagtens være, og det må komme an på en praktisk prøve.
Harbst har allerede skrevet noget tilsvarende - så uden dine bemærkninger om gymnasiekemi havde jeg ikke behøvet at blande mig ...  ;)
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
« Svar #5 Dato: 20, Januar 2008 - 11:59 »
Tak Jødal.
Det var så heller ikke dig der var underviseren  :'(

Jeg er nok blevet ledt forledt af et "garage" møde jeg var til omhandlende rapsolie til brug i bilen.
Der var der en fra det alt vidende folkecenter der fortalte at efter som rapsolien havde iltmolekyle(r) bundet til CxHx ja så kunne enhver jo regne ud at cetantallet måtte være højere ::)

Jeg som den vist eneste undlod at nikke "selvfølgelig" men forundrede mig dog lidt over at det var så selvlysende logisk at forudsige Cetantal.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
« Svar #6 Dato: 20, Januar 2008 - 16:53 »
Så længe det er meget nært beslægtede stoffer, kan man godt opstille tommelfingerregler for cetantallets ændring med molekylstørrelse og struktur.
Men når det gælder tilsætning af noget helt andet, er det rent gætteri.
Jørgen Harbst

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
« Svar #7 Dato: 21, Januar 2008 - 00:54 »
Kusco skrev:
Her er der en der hævder at et gammelt (tysk?) husråd til at puste lidt liv i en slidt diesel motor, med deraf følgende start problemer, skulle være at tilsætte isopropylalcohol til dieselolien.
citat slut

Det lyder spændende - helt bortset fra cetantallet.
Min bedagede Kramer gummiged har svært ved at starte - i frostvejr nægter den helt at tænde uden at få et skud æter i indsugningen.

Ville lidt isopropylalkohol i dieselolien hjælpe? og i så fald hvor meget?
Er der nogen negative virkninger ved dette?
Gummigeden har en firecylindret luftkølet Deutz motor.
Venlig hilsen

Gerda

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
« Svar #8 Dato: 21, Januar 2008 - 09:50 »
Ville lidt isopropylalkohol i dieselolien hjælpe? og i så fald hvor meget?
Er der nogen negative virkninger ved dette?

Så længe det drejer sig om få procent, er der næppe negative bivirkninger, så rådet må blive: Prøv!
En dieselmotor kan skam godt køre på et brændsel med meget lavt cetantal - fx benzin. Den kører bare ikke ret længe!  :'(
Årsagen er i så fald, at motoren brænder sammen, fordi benzinen får metaldelene til at blive alt for varme og mangle smøring. Den virkning vil du næppe få af en lille smule isopropylalkohol, men du må selv prøve at vurdere motorblokkens temperatur under drift. I en luftkølet motor har du jo desværre ikke et kølevandstermometer til at hjælpe dig.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
« Svar #9 Dato: 21, Januar 2008 - 18:09 »
Jeg siger som Morten, prøv. Men bliv ikke overmodig. Selv om Deutz motorer er ikke så sarte, så er der grænser.

Virker det ikke så er der jo æteren tilbage.

Men er det ikke muligt at opvarme motorolien elektrisk?  I Nordsverige, Kiruna, er der elstik ved parkeringspladserne.
Kan man sælge motorer i Grønland uden el startvarme udstyr?
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
« Svar #10 Dato: 23, Januar 2008 - 22:33 »
Lille gæt fra min side;
HVIS der er gløderør i motoren, vil de antænde spriten, som derefter antæner resterende diesel-brændstof.
Første "knald" vil muligvis give glødning i nogle sod rester der antænder næste lille skud af sprit.
Kændt fra glørerørsmotorer.

Har du en diesel, prøv og sprøjte noget wd40, gas, eller bensin mens den er i tomgang. Lyder ikke godt, men det virker.
Marek.

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
« Svar #11 Dato: 24, Januar 2008 - 00:52 »
Ak, der er ingen el-varmepatron i motoren. Der var en defekt en dengang jeg købte køretøjet, men den er gået al kødets gang.
Der er heller ikke gløderør i cylindrene - omend jeg er blevet fortalt at det kan monteres.
Hvad er iøvrigt wd40?
jeg har engang prøvet at starte med lightergas ind i indsugningen, men det var uden virkning.

Æter på spraydåse er effektivt. Når jeg starter, afpasser jeg mængden efter temperaturen: ved frysepunktet skal den kun have et lille mikropift, men ved minus 10 grader skal den have et ordentligt hvæs. Hvis den får for meget giver de første tændinger en grim lyd.

Det kan godt være at jeg vil prøve med 1% isopropylalkohol i dieselolien. Da tankindholdet er 80 liter er det jo også en pæn sjat.

Min bil, en Mitsubishi van, har også et elstik foran. Da jeg engang checkede det, viste det sig at stikket ikke havde forbindelse til nogetsomhelst. Bilen har til gengæld gløderør der virker.
Venlig hilsen

Gerda

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
« Svar #12 Dato: 24, Januar 2008 - 10:18 »
Deutz motorene er med direkte indsprøjtning og som sådan uden gløderør.
At eftermontere dem .. nok ikke helt realistisk.
Men man kunne eftermontere en glødeanordning i indsugningen nemt og billigt.

Jeg har i mine unge mekanikker lærlinge år været igennem mange sjove metoder for at vække Diesel maskiner i gang.

Ret effektivt er:
*(hvis det er muligt) afmontere en indsugningsslange mellem filter og manifold rul en avis sammen og sæt ild til den som en fakkel og hold den over manifoldåbningen mens du starter.

*Brug 24V til starteren (og kun den) evt. med co2 svejseanlæg. Motoren tørnes derved meget hurtigere og overkommer derved den ellers pga. slid undslippende kompression.

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad du oplever med Isopropylalchoholen.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
« Svar #13 Dato: 24, Januar 2008 - 20:31 »
Hej Gerda

WD 40 forgængeren hed Caramba og er en rustopløsende penetrerende olie på sprøjtedåse(spraydåse) til at løsne rustne  skruer og ting med. Jeg antager, at det er drivgassen, der er den effektive motorstarter  ;D

Jeg må personligt tilstå, at jeg bestemt ikke ville anvende WD 40 som motorstarter. Jeg ville altid foretrække æter. Æter er forøvrigt også billigere en WD 40.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
« Svar #14 Dato: 24, Januar 2008 - 21:23 »
Jeg ville altid foretrække æter. Æter er forøvrigt også billigere en WD 40.

kan man købe æter uden en gifttilladelse?

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk